Презентації 2021
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Презентації 2021 by Title
Now showing 1 - 20 of 32
Results Per Page
Sort Options
Item Activities of the European Network of Open Education Librarians (ENOEL): the Vision of Creators (presentation)(Дніпровський національний університет залізничного транспорту ім. акад. В. Лазаряна, Дніпро, 2021) Corti, Paola; Meen, Kristopher; Bustillo, Marta; Peignen, Celine; Zając, Kinga; Schoutsen, MoniqueEN: The European Network of Open Education Librarians (ENOEL) is part of SPARC Europe’s efforts to make open the default for research and education in Europe. While some European Higher Education libraries have taken on the OE challenge, others are yet to do so. The network is there to help all those striving to support Open Education at different levels of maturity. As a result of a Hewlett Foundation grant, the network is focusing on activities to help implement the UNESCO OER Recommendation. It is growing fast with members from more than twenty European countries. This panel will focus on how a network can stimulate more international action with its members, speaking to how they are getting engaged in activities with their peers: driving experienced members to share their OE expertise and newcomers to connect and contribute while learning more about OE. The panel will bring together network members from different countries to share their experiences in developing a set of activities within the network itself, initiated and steered by them. They will also reflect on the specific context of an international, European network in which most of the members use English as a second language and come from diverse cultural and geographical backgrounds. Members will describe the process and the results of activities that started in Spring 2021, including: ● Interviews with European Open Education Champions – librarians interview active OE advocates and practitioners: students, teachers, pedagogues, practitioners, talking about OE: why it is important, what they do to move this forward, what still needs to be done, and more ● ENOEL practitioners under the spotlight - members of the network share their experience as librarians and their specific applied OE expertise while enabling others to ask questions and consider replicating their practices ● OE drops - small chunks of knowledge on OE themes, issues, definitions, tips & tricks, etc. designed and recorded by members in a short (2-3 mins) video format ● Thematic Working Groups to ○ organize and curate OE resources for the network and the wider public in general ○ design and share advocacy tools about the Unesco OER Recommendation ● build an Open Education learning path for EU librarians. Aside from sharing interim results, the panel will also provide ENOEL members the chance to share how they felt while facing ups and downs in these activities and how they managed to face challenges together.Item Bridge of Knowledge: Experience, Difficulties and Challenges of Developing a New Platform for Scientists of the Gdan University of Technology(Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2021) Kokot-Kanikuła, KamilaEN: The report tells about the "Bridge of Knowledge" platform, where you can present your achievements. This system helps to manage current scientific information, and is also an institutional repository of scientific results and a database on copyright and self-archiving policy in Polish open access scientific journals.Item «Citizen Science»: де тут університетські бібліотекарі? (презентація)(Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпро, 2021) Колесникова, Тетяна Олександрівна; Адамян, Ганна Рафіківна; Щербина, Марина ОлегівнаUKR: Продемонстровано можливості сучасних бібліотек і бібліотекарів світу в підтримці руху громадянської науки. На конкретних прикладах розглянуті поняття «citizen science» і «citizen scientists». Так, представлено пілотний проєкт у вже сталій діяльності науково-технічної бібліотеки Дніпровського національного університету залізничного транспорту за напрямком Digital Library Publishing зі створення популярного видання «Історія старого Катеринослава та губернії у світлинах» (уклад. А. Адамян).Item Documenting the Cataloging Practices and Policies among Selected Libraries in Kazakhstan (presentation)(Дніпровський національний університет залізничного транспорту ім. акад. В. Лазаряна, Дніпро, 2021) Manabat, April R.EN: A survey was conducted among selected librarian catalogers in Kazakhstan to determine the current cataloging practices and policies being employed in their respective libraries. Responses suggested that cataloging is still one of the important aspects of the library work even with the emergence of electronic resources. While many are still applying traditional standards such as MARC, AACR, LC and DDC in their descriptive cataloging and authority works, catalogers were interested in new standards such as RDA and BIBFRAME. Finally, interests in having a unified online catalog as well as more trainings on the field of cataloging and metadata librarianship in the future has also been considered by these libraries to improve the quality of their cataloging work.Item Life Hacks for non-English-Speaking Librarians: Features of Communicative Practice in Translation (presentation)(Дніпровський національний університет залізничного транспорту ім. акад. В. Лазаряна, Дніпро, 2021) Osadchyi, Vitalii I.EN: University libraries are becoming information centers for providing services to both students and researchers to integrate specific research of their educational institution into the world scientific community, as well as to interact with colleagues around the world. Poor command of English hinders the work in the context of science globalization. The English language of the modern librarian includes passive and active aspects of communication.Item Open Educational Resources in the Context of Open Access (presentation)(Дніпровський національний університет залізничного транспорту ім. акад. В. Лазаряна, Дніпро, 2021) Markin, PabloEN: Despite the perception of Open Educational Resources (OERs) as universally available, these involve barriers, such as the need for the presence of compatibility with existing educational frameworks (Mishra, 2017, p. 369). While OERs inherently promote Open Access to higher education, their deployment can be taking place in both closed and open education setups. A successful deployment of OERs, such as for improved teaching and learning outcomes, will likely require flexibility in terms of curriculum development (Mishra, 2017, p. 369). University libraries tend to be the education institution-level providers of OER-related services, such as hosting (Thompson, & Muir, 2020, p. 685). However, in many cases, OERs meet with low levels of awareness among teaching faculty, emphasis in organizational policies and institutional support. Additionally, the utilization of OERs faces barriers related to digital skills, copyright-related knowledge and human resources availability (Henderson, & Ostashewski, 2018). Thus, OERs require institutional commitment, educator incentives and support staff for their success (Mishra, 2017, p. 370). Additionally, the utilization of OERs faces barriers related to digital skills, copyright-related knowledge and human resources availability (Luo, Hostetler, Freeman, & Stefaniak, 2020, p. 140). Since OERs require institutional commitment, educator incentives and support staff, the successful implementation of OERs likely also demands significant investment in terms of time, funding, and human resources. Yet, mini-grants, stipends, guidelines, checklists and awards may fail to replace the need for permanent funding that might be necessary for the ongoing development of OERs (McGowan, 2020. p. 24). Sponsorship projects for OER development may also become dispersed between academic libraries and teaching departments or university units, which can lead to fragmentary, intermittent practices. At the same time, OER will likely be, and has already been, making part of library responses to online learning transitions under the pandemic conditions (Mehta, & Wang, 2020, p. 351). Both students and instructors likely encounter multiple obstacles for successful online learning, which can be pedagogical, technical, and financial or organizational. Whereas some of these barriers can be addressed with the help of OERs, the success of the associated measures is not assured. Therefore, OERs can be one among other means for maintaining and improving education quality in online and offline settings (Lassoued, Alhendawi, & Bashitialshaaer, 2020, p. 1). In other words, the presence of institutional policies, adequate incentives and support frameworks for the use and sharing of OERs as well as raising awareness about their availability is likely to be critical regardless of the language setting internationally (Mishra, 2017, p. 369). Moreover, apart from Open Access to OERs, for local institutions the discoverability and sustainability of OERs are likely to affect their adoption. In terms of instructional or learner outcomes, the deployment of OERs can fail to produce a significant difference (Luo, Hostetler, Freeman, & Stefaniak, 2020, p. 140). Without adequate instructional design and compatible pedagogical strategies, the implementation of OERs can be challenging or lack in effectiveness in terms of their expected positive impacts. Thus, the potential of OERs can be context dependent (McGowan, 2020. p. 24).Item Vaccination Infodemic Among Сitizens of Magallanes, Cavite, Philippines. Part I (presentation)(Дніпровський національний університет залізничного транспорту ім. акад. В. Лазаряна, Дніпро, 2021) Yap, Joseph Marmol; Tafalla, DarylEN: The pandemic saw a rise in the spread of information disorders. The proliferation of fake news and information affect our lives as it disrupts our relationship with family members and friends. Trust with each other is being questioned as different people believe in contrasting opinions from what they hear, read, or see in traditional media and social media. As the status of inoculation in the Philippines is slowly moving due to many factors, the citizens who want protection took time to get vaccinated. This survey research intends to understand how people from a fourth class municipality of Cavite made their decision to be vaccinated in spite of misinformation circulating from their close knitted physical interactions within family, friends, and neighbors up to the powerful influence of the traditional media and social media. Librarians have an emerging role to play. Librarians can be partners of a local government unit to promote the citizens well-being. Librarians provide sources of health information vital for an individual to help them arrive at an informed decision. The librarians can showcase the advantages and benefits of being vaccinated as evidenced by scientific publications and as endorsed by the World Health Organization.Item Vaccination Infodemic Among Сitizens of Magallanes, Cavite, Philippines. Part II (presentation)(Дніпровський національний університет залізничного транспорту ім. акад. В. Лазаряна, Дніпро, 2021) Yap, Joseph Marmol; Tafalla, DarylEN: The pandemic saw a rise in the spread of information disorders. The proliferation of fake news and information affect our lives as it disrupts our relationship with family members and friends. Trust with each other is being questioned as different people believe in contrasting opinions from what they hear, read, or see in traditional media and social media. As the status of inoculation in the Philippines is slowly moving due to many factors, the citizens who want protection took time to get vaccinated. This survey research intends to understand how people from a fourth class municipality of Cavite made their decision to be vaccinated in spite of misinformation circulating from their close knitted physical interactions within family, friends, and neighbors up to the powerful influence of the traditional media and social media. Librarians have an emerging role to play. Librarians can be partners of a local government unit to promote the citizens well-being. Librarians provide sources of health information vital for an individual to help them arrive at an informed decision. The librarians can showcase the advantages and benefits of being vaccinated as evidenced by scientific publications and as endorsed by the World Health Organization.Item Бази даних цитувань: роль академічного бібліотекара (презентація)(Дніпровський національний університет залізничного транспорту ім. акад. В. Лазаряна, Дніпро, 2021) Назаровець, Марина АнатоліївнаUK: Показники баз даних цитувань активно використовуються як інструмент оцінювання наукової продуктивності й прийняття рішень у сфері науки та техніки. На прикладі роботи Служби інформаційного моніторингу розглянуто роль та тип підтримки, яку академічні бібліотеки можуть надавати у процесі їх використання.Item Бібліотека як центр знань для громадянської науки (презентація)(Дніпровський національний університет залізничного транспорту ім. акад. В. Лазаряна, Дніпро, 2021) Долматова, Ніна ІванівнаUK: В роботі розглянуто сутність понять «громадянська участь», «громадянська наука», «громадянські вчені», «цивільні вчені», «відкритий доступ», «відкрита наука», «відкрита бібліотека», історія та міжнародні проекти громадянської науки, роль бібліотеки ЗВО в умовах невизначеності для розбудови громади й розвитку громадянської науки на прикладі Науково-технічної бібліотеки Дніпровського національного університету залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна.Item Бібліотечна комунікація в соціокультурному просторі сучасного суспільства(Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2021) Клименко, Оксана Зіновіївна; Сокур, Олена ЛеонідівнаUK: Репрезентовано бібліотечну комунікацію в соціокультурному просторі сучасного суспільства. Обґрунтовано сутність і зміст терміну «бібліотечна комунікація» як заздалегідь спланованої діяльності в соціокультурному просторі сучасного суспільства. Представлено структурні контентні елементи бібліотечної комунікації: мета, сутність, рушійний механізм, призначення, реалізація, базові інструменти, основний комунікаційний продукт, індиферентні компоненти, джерела, середовище та специфіка функціонування, рівні та результат. Встановлено, що бібліотечна практика сьогодні невпинно збагачується новими явищами та поняттями на їх позначення, яким бібліотекознавство як наука повинна сформулювати відповідні терміни, надати теоретико-методологічне обґрунтування. Аргументовано, що у контексті теорії соціальних комунікацій актуальним є інституціалізація терміна «бібліотечна комунікація» як окремого виду професійного спілкування та рушійної сили трансформації бібліотечної справи.Item Бібліотечний книгообмін: історія та сучасний стан (презентація)(Дніпровський національний університет залізничного транспорту ім. акад. В. Лазаряна, Дніпро, 2021) Лучка, Людмила МиколаївнаUK: Розглянуто питання книгообмінних зв’язків між бібліотеками різного підпорядкування, визначено роль обміну виданнями у процесах комплектування багатогалузевих фондів, у створенні науково-освітнього та інтелектуального простору Катеринославщини. Проаналізовано тематичний склад видань, що надійшли шляхом внутрішнього книгообміну. Проаналізовано сучасний стан документообміну у бібліотечній мережі Дніпропетровщини.Item Використання та розвиток інституційного репозитарію (з досвіду роботи бібліотекарів-депозиторів Дніпровського національного університету залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна) (презентація)(Дніпровський національний університет залізничного транспорту ім. акад. В. Лазаряна, Дніпро, 2021) Бондаренко, Олена ОлегівнаUK: Розглядається досвід роботи з наповнення електронного архіву (репозитарію eaDNURT) бібліотекарами-депозиторами науково-технічної бібліотеки (НТБ) Дніпровського національного університету залізничного транспорту ім. академіка В. Лазаряна.Item Діяльність бібліотеки університету в умовах трансформаційних змін. Ч. I (презентація)(Дніпровський національний університет залізничного транспорту ім. акад. В. Лазаряна, Дніпро, 2021) Орєхова, Валентина ВолодимирівнаUK: У статті розглянуто діяльність бібліотеки імені М. А. Жовтобрюха Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка в умовах трансформаційних перетворень. Зосереджено увагу на упроваджені сучасних послуг, спрямованих на інформаційне забезпечення всіх учасників освітнього процесу в системі наукових комунікацій і бібліотечно-комунікаційних технологій. Схарактеризовано діяльність книгозбірні з забезпечення інформаційної підтримки науково-дослідної діяльності університету.Item Діяльність бібліотеки університету в умовах трансформаційних змін. Ч. II (презентація)(Дніпровський національний університет залізничного транспорту ім. акад. В. Лазаряна, Дніпро, 2021) Орєхова, Валентина ВолодимирівнаUK: У статті розглянуто діяльність бібліотеки імені М. А. Жовтобрюха Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка в умовах трансформаційних перетворень. Зосереджено увагу на упроваджені сучасних послуг, спрямованих на інформаційне забезпечення всіх учасників освітнього процесу в системі наукових комунікацій і бібліотечно-комунікаційних технологій. Схарактеризовано діяльність книгозбірні з забезпечення інформаційної підтримки науково-дослідної діяльності університету.Item Информационная грамотность: инициативы научной библиотеки БНТУ. Часть I(Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2021) Юрик Инна ВикторовнаRU: Поддержка и развитие информационной грамотности была и остается важнейшей задачей университетских библиотек. Актуальность развития библиотечных практик по обучению информационной грамотности обусловлена интенсивным развитием информационных технологий, увеличением информационных потоков, появлением больших объемов дезинформации, изменением дизайна образовательной среды. Практики Научной библиотеки БНТУ по формированию информационной грамотности включают различные формы и методы и охватывают разные категории пользователей.Item Информационная грамотность: инициативы научной библиотеки БНТУ. Часть II(Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2021) Юрик Инна ВикторовнаRU: Поддержка и развитие информационной грамотности была и остается важнейшей задачей университетских библиотек. Актуальность развития библиотечных практик по обучению информационной грамотности обусловлена интенсивным развитием информационных технологий, увеличением информационных потоков, появлением больших объемов дезинформации, изменением дизайна образовательной среды. Практики Научной библиотеки БНТУ по формированию информационной грамотности включают различные формы и методы и охватывают разные категории пользователей.Item Лайфхаки для неанглоязычных библиотекарей: особенности коммуникативной практики перевода (презентация)(Дніпровський національний університет залізничного транспорту ім. акад. В. Лазаряна, Дніпро, 2021) Осадчий, Виталий ИвановичRU: Библиотеки вузов превращаются в информационные центры для оказания услуг как студентам, так и исследователям, для того, чтобы интегрировать специфические исследования своего учебного заведения в мировое научное сообщество, а также взаимодействовать с коллегами по всему миру. Препятствием для работы в условиях глобализации науки становится недостаточный уровень владения английским языком. Английский язык современного библиотекаря включает пассивные и активные аспекты общения.Item Лідерство у студентському колективі (презентація)(Дніпровський національний університет залізничного транспорту ім. акад. В. Лазаряна, Дніпро, 2021) Жукова, Анна РобертівнаUK: Для дослідження феномену лідерства у студентському колективі та для досягнення поставленої мети використовувалися теоретичні методи дослідження, зокрема аналіз і синтез, узагальнення, пояснення. У результаті проаналізовано проблеми формування лідерських якостей студентів закладів вищої освіти, розглянуто історію розвитку проблеми лідерства, багатогранність поняття. Представлені трактування феномена лідерства, існуючі у вітчизняній і зарубіжній літературі. Аналізується феномен рольової диференціації лідерства в групі, висвітлюється роль бібліотек у формуванні лідерської компетентності студентів. Для ефективного формування у студентів лідерських якостей потрібно вивчати їх психологічні особливості й зазначається, що бібліотеки відіграють значущу роль у процесі формування лідерських якостей у студентів.Item Открытая наука в мире и в Украине(Дніпровський національний університет залізничного транспорту ім. акад. В. Лазаряна, Дніпро, 2021) Чмырь, Елена СергеевнаRU: Открытая наука – относительно новый тренд в мире, если говорить о терминологии и подходах. С другой стороны, наука не может быть локальной - это глобальное явление. И прогресс только тогда возможен, когда ученые открыто обмениваются результатами исследований, обсуждают их, дискутируют по проблемным вопросам, выходящим за рамки узких направлений, применяют междисциплинарный подход. Рассмотрены актуальные подходы к определению открытой науки. Сделан короткий обзор научных публикаций и документов международных организаций. Обобщены данные относительно инфраструктуры открытости науки в Украине и мире, в общем плане описаны стратегические перспективы утверждения открытой науки в Украине.