Статті КЕП (ІПБТ)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Статті КЕП (ІПБТ) by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 25
Results Per Page
Sort Options
Item Оцінка економічних ризиків в процесі управління якістю продукції підприємства(НМетАУ, Дніпро, 2020) Романовський, Ігор ГеоргійовичUKR: Мета. Метою роботи є створення математичної моделі для визначення та оцінювання економічних ризиків в процесі управління якістю продукції промислового підприємства, висвітлення результатів опробування такої моделі та формулювання рекомендацій щодо скорочення таких ризиків. Методика. Аналіз підходів системи менеджменту якості промислового підприємства виявив, що суттєві труднощі викликає необхідність визначення економічних ризиків, які пов’язані із виходом із строю продукції підприємства протягом експлуатаційного строку експлуатації у споживачів. Запропонована математична модель, яка враховує пропорційний ризик із залученням регресії Кокса. Задля визначення економічних ризиків отримано рівняння функції вірогідності Кокса, для оцінки параметрів розподілу ймовірностей залучено метод максимальної ймовірності, який забезпечує визначення найбільшої вірогідності спостережуваних даних в рамках прийнятої моделі. Відповідно до отриманих коефіцієнтів регресії зроблено розподіл на значущі і незначущі параметри, для значущих параметрів здійснено аналіз чутливості в контексті виникнення економічних ризиків. Результати. На підставі аналізу існуючих підходів до оцінки економічних ризиків з урахуванням різної тривалості процесів спостереження за об’єктами дослідження та різною повнотою баз даних обрано для рішення поставленої задачі обрано регресію Кокса (модель пропорційного ризику). На підставі аналізу рекомендацій щодо практичного використання регресії Кокса зроблено висновок про можливість використання цього підходу для оцінки економічних ризиків. Ймовірність виникнення несприятливої події (миттєвий ризик) представлена у вигляді функції часу і коваріат, які враховують особливості виробничого процесу. Формулювання гіпотези на підставі визначенні пропорційних ризиків сприяло значному спрощенню структури функції ймовірності з точки зору подальшого практичного застосування в умовах виробничого підприємства. Із використанням стандартизованих залишки визначено рівняння функції вірогідності Кокса. Наукова новизна. Ймовірність виникнення несприятливої події (миттєвий ризик) представлена у вигляді функції часу і коваріат, які враховують особливості виробничого процесу. Формулювання гіпотези на підставі визначенні пропорційних ризиків сприяло значному спрощенню структури функції ймовірності з точки зору подальшого практичного застосування в умовах виробничого підприємства. Практична значимість. Апробацію моделі здійснено із залученням первинної бази даних промислового підприємства, яке виготовлює продукцію для сучасного транспортного обладнання. Визначено ступінь впливу окремих факторів на ймовірність виникнення несприятливих подій (руйнація виробів під час гарантійного строку експлуатації). Визначення коефіцієнтів регресії Кокса здійснювалось за допомогою ліцензійного забезпечення Excel 365 Microsoft office з використанням розширеного програмного забезпечення для статистичних розрахунків. Визначено асимптотична значимість яка свідчить про її надійність. Зроблено висновок щодо доступності і доцільності застосування результатів проведених досліджень для практичного використання у вигляді математичної моделі. Визначено напрямки подальших досліджень.Item Обґрунтування маркетингової політики промислового підприємства(Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій, Одесса, 2021) Семенова, Тетяна Валеріївна; Жибуль, Ганна АндріївнаUKR: Мета. Стаття присвячена актуальним питанням обґрунтування маркетингової політики промислових підприємств. Метою дослідження є аналіз методів формування маркетингової політики промислових підприємств та основних чинників, що на неї впливають, а також обґрунтування маркетингової політики на прикладі конкретного суб’єкта господарювання. Методика. Наведено та охарактеризовано основні методичні підходи щодо оцінки ефективності маркетингової політики підприємства. Запропоновано оцінку ефективності маркетингової політики та конкурентоспроможності підприємства здійснювати за методом, який заснований на теорії ефективної конкуренції. Методику було адаптовано для підприємства, що надає послуги з ремонту тепловозів. Результати. Виконано аналіз ринкового середовища та конкурентних переваг конкретного промислового підприємства. Підприємству рекомендується перехід традиційного (чистого) маркетингу до концепції маркетингу відносин (взаємодії). Маркетингову політику конкретного підприємства було вдосконалено. Основними напрямками удосконалення маркетингової діяльності підприємства є: удосконалення товару (послуг) та цінової політики, збільшення обсягів збуту, удосконалення політики просування. Оцінку конкурентоспроможності підприємства з ремонту тепловозів було виконано за запропонованою методикою. Наукова новизна. Удосконалено методику оцінки ефективності маркетингової політики та конкурентоспроможності підприємства, яке надає послуги. Практична значимість. Удосконалено маркетингову політику конкретного підприємства, яке надає послуги, та запропоновано конкретні заходи щодо її покращення. Запропонована методика оцінки конкурентоспроможності підприємств може бути використана підприємствами з метою визначення напрямів діяльності, які потребують негайного здійснення заходів щодо їх поліпшення.Item Сучасні наукові трактування дефініції «економічна безпека підприємства» та їх порівняльний аналіз(Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій, Одеса, 2021) Булавка, Олексій Сергійович; Ігнашкіна, Тетяна БорисівнаUKR: Мета. Автори ставлять за мету обґрунтування позиції щодо сутності категорії «економічна безпека підприємства» на основі дослідження та систематизації наукових підходів, які розкривають зміст та характерні ознаки даної категорії. Методика. Методологічною базою дослідження послужили наукові праці вітчизняних та іноземних авторів, які присвячені розкриттю проблемних аспектів економічної безпеки на підприємствах. Методи дослідження: системний, контент-аналіз. Результати. В статті, відповідно до поставленої мети, проаналізовані та систематизовані наукові підходи до визначення поняття «економічна безпека підприємства», виділені їх характерні ознаки та недоліки. Наукова новизна. За результатами проведеного дослідження авторами було запропоновано власне трактування дефініції «економічна безпека підприємства» на основі комплексного підходу. Практична значимість. Отримані наукові результати мають теоретичну цінність та можуть бути використані для подальшого вивчення питань пов’язаних з економічною безпекою підприємства, а також для удосконалення стратегії розвитку компанії.Item Діагностика демографічної ситуації в Україні(European Scientific Platform & LLC International Centre Corporative Management, 2021) Кербікова, Алла Степанівна; Письменна, Олександра ОлександрівнаUKR: Розглянуто демографічний стан окремих регіонів та країни в цілому. Природний рух та відтворення населення України має актуальне значення для визначення своєчасної позитивної або негативної демографічної ситуації в країні та на регіональному рівні.Item Складові системи адаптації маркетингової стратегії(Видавничий дім «Гельветика», 2021) Гулик, Тетяна Володимирівна; Найдовська, Ангеліна Олексіївна; Забігай, Владислав ВолодимировичUKR: Мета. Метою написання статті є аналіз наукових підходів щодо сутності маркетингових аспектів стратегічного управління, формування та використання адаптаційної моделі маркетингової стратегії підприємства, що дозволить підвисити конкурентоспроможність підприємства та сприятиме ефективної реалізації стратегії розвитку ринку (виходу на нові ринки та глибшому проникненню на освоєні ринки). Методика. Важливим етапом адаптації маркетингової стратегії є виявлення факторів, які впливають на роботу підприємства на різних ринках або їх сегментах, тобто проведення стратегічного аналізу зовнішнього середовища, у якому планує функціонувати підприємство. Основними факторами, що досліджуються є: потреби та бажання клієнтів, моделі поведінки, культурні умови використання; умови різної економічної ситуації; юридичні, податкові, політичні бар’єри; концентрація конкуренції; зовнішнє зростання та придбання іноземних місцевих брендів тощо. Адаптація дозволяє підприємству досягти успіху на окремих ринках, розвиваючи глибоке розуміння місцевих вимог та змінюючи різні аспекти маркетингової стратегії. Адаптація до ринку – комплекс маркетингових заходів, які реалізує підприємство з метою проникнення на новий ринок або збереження наявних позицій на ринку за зміни кон’юнктури. Адаптація може охоплювати всі складові комплексу маркетингу. Яку із складових маркетингу адаптувати – це вибір підприємства. Результати. Зазначено, що одночасно можуть адаптуватися всі компоненти комплексу маркетингу або два головних з них – продукт та просування (комунікація). Наведена можлива матриця адаптації комунікацій і продукту та методи, які можна використовувати в тій чи іншій ситуації. Наукова новизна. Забезпечення стійких конкурентних переваг підприємства, завоювання міцних ринкових позицій можливе тільки за умови адаптації до умов та специфіки тих ринків або сегментів, на яких планує працювати підприємство. Адаптація може відбуватися на рівні окремих стратегій 4Р або зачіпати всі складові 4Р. Тому доцільно говорити про адаптаційну модель маркетингової стратегії, яка враховує особливості присутності підприємства в кожному географічному сегменті. Практична значимість. Отримані висновки та виміри допоможуть під час виходу на нові географічні ринки. Розроблений підхід дає розуміння тих аспектів, які потрібно враховувати при розширені присутності підприємства на світовому ринку.Item Актуалізація мотивації праці в умовах нестабільної економіки(Придніпровська державна академія будівництва та архітектури, Дніпро, 2021) Довбня, Світлана Борисівна; Гуро, Н. М.UKR: Визначено особливості, виклики та ризики сучасного етапу розвитку суспільно-економічних відносин. Обґрунтовано основні напрями вдосконалення мотивації праці в умовах нестабільної економіки, зокрема: підвищення гнучкості; встановлення тісної кореляції між значущістю посади, складністю робіт та рівнем матеріальної компенсації; урахування компетентності робітників; підсилення взаємозв’язку між результатами праці кожного співробітника та розміром його оплати. Для актуалізації мотивації праці запропоновано використання технології, яка базується на оцінках складності праці на кожній посаді компетентності та результативності співробітників. Розроблено матрицю «компетентність – результативність» як інструмент прийняття кадрових рішень. Запропонований підхід до актуалізації мотивації є гнучким та дієвим, відповідає сучасним умовам нестабільної економіки.Item Гірничо-металургійний комплекс України: сучасні тенденції та результати(Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій, Одеса, 2021) Гончарук, Ольга Валеріївна; Рябко, О. І.; Оверковський, Б. М.UKR: У статті досліджено результати роботи підприємств гірничо-металургійного комплексу України (ГМК) у 2020 році, в першому кварталі та за чотири місяці 2021 року, передумови, що склались у 2019 році. Проаналізовано чинники формування виробничих та збутових результатів ГМК, виявлено позитивні та негативні тенденції, що склались на внутрішніх та зовнішніх ринках залізорудної сировини, чорних металів, виробів з чорних металів. Встановлено, що до позитивних тенденцій належать прогнозоване зростання цін на залізорудну сировину, зростання попиту на сталь і прокат. Виявлено загрози ефективності роботи гірничо-рудних та металургійних підприємств у короткостроковій та середньостроковій перспективах, а саме уповільнення економіки України та країн – споживачів продукції ГМК, високий рівень протекціонізму, недостатній захист внутрішнього ринку від імпорту металопродукції, потреба в суттєвих інвестиціях для підвищення екологічності виробництва на підприємствах ГМК, потенційне зниження конкурентоспроможності продукції через високі екологічні витрати.Item Економічний аналіз ефективності діяльності сміттєпереробного підприємства(Видавництво «Молодий вчений», Херсон, 2021) Семенова, Тетяна Валеріївна; Заремба, Маргарита ЮріївнаUKR: Мета. Головною метою роботи є аналіз існуючих методик оцінювання ефективності діяльності сміттєпереробних підприємств щодо практичної придатності в сучасних ринкових умовах та складання пропозицій щодо удосконалення існуючих методичних підходів задля більш точної та реалістичної оцінки ефективності діяльності в умовах конкретного підприємства з переробки відходів. Методика. Наведено та охарактеризовано основні методичні підходи щодо визначення оцінки ефективності діяльності сміттєпереробних підприємств у сучасних умовах. Описано переваги та недоліки кожного з них. Запропоновано та обґрунтовано використання методу оцінювання ефективності діяльності підприємства, який враховує економічний, екологічний та соціальний ефект процесу переробки відходів. Результати. Для оцінки ефективності процесу переробки відходів пропонується використання показника інтегральної ефективності. Запропоновано використання показників, які дозволяють комплексно оцінити економічний, екологічний та соціальний ефект. Виконано оцінку ефективності переробки відходів в умовах конкретного суб’єкта господарювання за запропонованою методикою. Наукова новизна. Удосконалено методичні підходи оцінки ефективності діяльності підприємств з переробки відходів, які враховують усі аспекти їх діяльності. Практична значимість. Запропонована методика оцінки ефективності діяльності підприємства з переробки відходів може бути використана сміттєпереробними підприємствами з метою визначення напрямів діяльності, які потребують негайного здійснення заходів щодо їх поліпшення.Item Вплив зміни енергетичних витрат на ефективність виробництва(Дніпровський державний аграрно-економічний університет; ТОВ «ДКС Центр», 2021) Гончарук, Ольга Валеріївна; Семенюк, В. С.UKR: У статті розглянуто методичні положення визначення кількісного впливу зміни рівня енергетичних витрат на ефективність виробництва. Отримано функціональні залежності між зміною показників, що визначають рівень енергетичних витрат, і рентабельністю продукції. Ці залежності можуть бути використані для оцінювання заходів зі зниження енергетичних витрат за інших рівних умов, а також у разі дії інших чинників, крім зміни енергетичних витрат. Визначено, що отримані залежності є додатковим методичним інструментом оцінювання рішень щодо проектування заходів з економії енергетичних витрат. На умовних прикладах розглянуто можливості використання отриманих залежностей у практичних розрахунках. Зазначено, що розроблені методичні підходи можуть бути використані також для інших видів витрат (оплати праці, капітальних, матеріальних тощо) на рентабельність продукції з урахуванням техніко-економічних особливостей конкретних виробництв.Item Стратегічні альтернативи та вартісні показники управління чисельністю персоналу(Хмельницький національний університет, Україна, 2021) Федоров, Денис Вадимович; Семенова, Тетяна ВалеріївнаUKR: Мета. Головною метою роботи є аналіз існуючих методик оцінювання ефективності використання персоналу підприємств, а також забезпечення підприємства кадрами у необхідній чисельності відповідного професійно-кваліфікаційного складу. Методика. Наведено та охарактеризовано основні стратегії управління чисельністю та забезпечення підприємства кадрами (реактивна, проактивна та стратегія універсалізації). Наведено переваги та недоліки стратегічних альтернатив. Результати. Рішення про вибір тієї чи іншої стратегічної альтернативи має базуватись на результатах ретельного аналізу вигід і втрат, порівнянні вартісних показників формування резерву або настання дефіциту персоналу. При використанні реактивної стратегії виникає ризик простою робочого місця в разі несвоєчасного заміщення вакансії, практичний підхід до управління чисельністю потребує додаткових витрат на утримання персоналу, який є недовантаженим, стратегія універсалізації передбачає витрачання коштів на навчання персоналу, що пов’язано з витратами на розробку програм професійного навчання, відрив працівників від виконання основних функцій на період такого навчання. Наукова новизна. Удосконалено методичні підходи оцінки вартості прийому персоналу та плинності кадрів. Практична значимість. Запропонована методика оцінки вартості прийому персоналу та плинності кадрів може бути використана підприємствами та банками, оскільки дає змогу оцінити витрати на прийом та адаптацію персоналу, визначити економічність заходів щодо утримання працівників, підвищення заробітної плати тощо.Item Ефективність використання ресурсного потенціалу металургійного підприємства(Видавничий дім «Гельветика», 2022) Семенова, Тетяна Валеріївна; Касай, О. М.UKR: Стаття присвячена актуальним питанням оцінки ефективності використання ресурсного потенціалу металургійних підприємств. Проаналізовано основні методичні підходи щодо оцінки ресурсного потенціалу підприємства. Запропоновано оцінку ефективності використання ресурсного потенціалу здійснювати за графоаналітичним методом, який передбачає можливість системно встановити кількісні та якісні зв’язки між окремими елементами потенціалу, рівень його розвитку та конкурентоспроможності. Удосконалено методику визначення ресурсного потенціалу з урахуванням галузевих особливостей металургії. Для характеристики окремих складових ресурсного потенціалу підприємств пропонується використовувати наступні функціональні блоки: виробництво, фінанси, кадри, управління та маркетинг. Виконано оцінку ресурсного потенціалу одного з металургійних підприємств України за запропонованою методикою.Item Конкретизація стратегії стоматологічного закладу за допомогою системи збалансованих показників(Видавничий дім «Гельветика», 2022) Довбня, Світлана Борисівна; Куюн, Олена ВолодимирівнаUKR: Мета. Автори ставлять за мету обґрунтування на основі стратегічного аналізу стратегії розвитку стоматологічного закладу, формування стратегічної карти та розробку системи збалансованих показників, адаптованої до особливостей його діяльності. Методика. Використано методи проведення стратегічного аналізу, зокрема SWOT- аналіз. На основі логічного аналізу підходів до стратегічного планування з метою обґрунтування та конкретизації стратегії вибрано сучасний методичний інструментарій - систему збалансованих показників. Розрахунки виконано за допомогою EXEL-таблиць. Для наочності використано табличний та графічний спосіб представлення результатів. Результати. Виконано стратегічний аналіз сучасного стану зовнішнього та внутрішнього середовища існування стоматологічних закладів за допомогою модифікованого SWOT- аналізу. Обґрунтовано стратегію розвитку стоматологічного закладу та розроблено стратегічну карту. Сформовано систему збалансованих показників стоматологічної лікарні, яка дозволяє конкретизувати стратегію та коректно оцінювати її виконання. Наукова новизна. Автори вперше обґрунтували структуру системи збалансованих показників, прийнятних для стоматологічного закладу та розробили систему дієвих індикаторів, що відповідають його специфіці. Практична значимість. Визначена стратегія розвитку підприємства дозволяє обґрунтувати доцільні напрямки інвестування коштів з метою розвитку підприємства. Система збалансованих показників забезпечує чітке розуміння вкладу кожного співробітника в досягнення поставлених цілей і розробку на цій основі дієвої системи мотивації праці.Item Еволюція стратегічного управління та особливості його сучасного етапу(Видавничий дім «Гельветика», 2022) Довбня, Світлана Борисівна; Папуша, Інна ВолодимирівнаUKR: Статтю присвячено дослідженню розвитку стратегічного управління у контексті його еволюційного процесу; висвітлено фактори, що обумовлювали необхідність переходу до кожного нового етапу. Проаналізовано світовий досвід науковців з питання передумов та наслідків, а також основних ознак етапів еволюції стратегічного управління в цілому. Охарактеризовано теперішній етап суспільно-економічного розвитку та визначено його основні особливості. Запропоновано сучасний етап еволюційного процесу стратегічного управління розглядати як інноваційно-адаптивний. Визначено характерні риси нового етапу еволюції та досліджено відмінність інноваційно-адаптивного стратегічного управління від попередніх етапів. Представлено перелік методів стратегічного управління, властивих кожному етапу еволюційного процесу стратегічного управління.Item Розроблення стратегії просування легкових автомобілів на ринку України(Заклад вищої освіти «Міжнародний університет бізнесу і права», Херсон, Україна, 2022) Гулик, Тетяна Володимирівна; Найдовська, Ангеліна Олексіївна; Грабовецька, Катерина ВолодимирівнаUKR: Мета. Метою статті є розроблення рекомендацій щодо просування на українському ринку автомобілю моделі Alfa Romeo Giulietta з використанням інструментарію стратегічного менеджменту. Методика. З використанням інструментарію стратегічного менеджменту виконано стратегічний аналіз конкурентів моделі авто, побудовано карту стратегічних груп, виконано первісний аналіз сильних та слабких сторін моделі Alfa Romeo Giulietta. При проведені конкурентного аналізу використано експертний метод оцінки факторів та їх вагомості, запропоновано оцінювати шість факторів: історія компанії, репутація та досвід, канали збуту (кількість дилерських мереж), наявність сервісних центрів, маркетингова політика та упізнавання бренду, цінова політика. Результати. Визначено стратегічну позицію моделі авто Alfa Romeo Giulietta, надано рекомендації щодо рекламної кампанії як частини стратегії просування. Для просування на українському ринку компанії потрібно розробити агресивну стратегію про¬сування товару, спрямовану на ознайомлення широ¬кого загалу з основними характеристиками моделі Alfa Romeo Giulietta. При цьому в рекламних зверненнях потрібно робити акцент на ключові чинники успіху моделі, які виділяють її, а саме на екологічність авто¬мобіля (відповідність стандарту Е-6), його високий рівень безпеки та середню цінову стратегію. Основними формами рекламної кампанії у межах стратегії просування компанії Alfa Romeo S.p.A. реко¬мендується вибрати рекламу на ТБ, зовнішню рекламу та участь у спеціалізованих виставках, а також Інтер-нет-рекламу. Канали комунікації були виділені на основі основних сегментів для компанії Alfa Romeo S.p.A. Ці ресурси є найбільш популярними серед українських споживачів автомобілів типу «сім’янин», «біз¬несмен» та «стильні люди». Наукова новизна. Демонстрація комплексного підходу до проведення стратегічного аналізу положення продукції підприємства в галузевому ринку, підвищення обгрунтованості висновків щодо обрання стратегії просування продукції. Практична значимість. Зазначений у статті підхід до проведення стратегічного аналізу підприємства або його продукції може бути використаний у будь-якій галузі промисловості. Підхід дозволяє визначити інтегральне положення підприємства або його продукції в галузі з урахуванням декількох факторів конкуренції.Item Систематизація методик аналізу інвестиційної привабливості підприємства(Видавництво "Молодий вчений", Одеса, 2023) Найдовська, Ангеліна Олексіївна; Андрієнко, Ярина АндріївнаUKR: Систематизовано підходи до оцінки інвестиційної привабливості підприємства, виділено підхід на основі оцінки фінансово-економічного стану підприємства, підхід на основі оцінки інвестиційних проєктів та на основі вартості підприємства. Наведено переваги та недоліки підходів. Детально розглянуто підхід, що базується на оцінці фінансово-економічного стану підприємства. Проаналізовано різні методи визначення інвестиційної привабливості підприємства на основі оцінки фінансово-економічного стану підприємства вітчизняними науковцями. Запропоновано здійснювати оцінку інвестиційної привабливості підприємства на основі розширеної системи показників ретроспективного характеру, що відбивають особливості роботи як самого підприємства (внутрішня складова), так і галузі, в якій воно функціонує (зовнішня складова).Item Оцінка конкурентоспроможності промислового підприємства(Придніпровська державна академія будівництва та архітектури, Дніпро; Видавничий дім «Гельветика», Одеса, 2023) Семенова, Тетяна Валеріївна; Біленко, Олексій АндрійовичUKR: Стаття присвячена актуальним питанням визначення сутності конкурентоспроможності промислових підприємств та удосконаленню методики її оцінки. Висвітлено поняття конкурентоспроможності підприємств. Наведено та охарактеризовано основні методичні підходи щодо оцінювання конкурентоспроможності промислових підприємств. Описано переваги та недоліки кожного з них. Удосконалено методику бальної оцінки конкурентоспроможності підприємств з урахуванням особливостей підприємств трубної промисловості. Запропоновано використання показників, які дозволяють комплексно оцінити конкурентну позицію, конкурентоспроможність продукції та конкурентну стійкість промислового підприємства. Виконано оцінку конкурентоспроможності конкретного промислового підприємства за запропонованою методикою.Item Удосконалення рекламної політики підприємства з використанням соціальних мереж Інтернет(Видавництво "Молодий вчений", Одеса, 2023) Семенова, Тетяна Валеріївна; Капітан, Яна ВалентинівнаUKR: Стаття присвячена актуальним питанням розробки та удосконалення рекламної політики суб’єктів господарювання з використанням соціальних мереж Інтернет. Розглянуто основні методичні підходи щодо сутності та методики розробки рекламної кампанії у Інтернеті. Виконано аналіз ефективності комунікативної політики конкретного виробничо-торгівельного підприємства. Досліджено фактори зовнішнього та внутрішнього середовища фірми, які впливають на результати її діяльності, розраховано коефіцієнт еластичності попиту за рекламою. Визначено сильні та слабкі сторони рекламної політики фірми. Запропоновано та обґрунтовано рекомендації щодо вдосконалення рекламної політики фірми. На підставі виконаного аналізу каналів просування продукції у Інтернет пропонується розміщення реклами в соціальних мережах Facebook та Instagram.Item Порівняльний аналіз результатів оцінювання ринкової вартості підприємства різними методами(Український державний університет науки і технологій, Дніпро, Україна, 2023) Ігнашкіна, Тетяна БорисівнаUKR: Мета. Стаття присвячена актуальним питанням оцінювання ринкової вартості бізнесу з використанням різних методів, оскільки в сучасних умовах успішність функціонування того чи іншого господарюючого суб’єкта часто оцінюється не за показником прибутку, а за показником його вартості. Методика. Пропонується оцінити ринкову вартість конкретного підприємства простим балансовим методом, методом нагромадження актив, методом капіталізації. Всі методи дають змогу об’єктивно обґрунтувати та реалізувати управлінські рішення щодо вартості підприємства. Але при цьому вибір методу залежить, в першу чергу, від цілей оцінки. Наукова новизна. При використанні методу капіталізації замість показника прибутку (найбільш розповсюджений підхід серед науковців і практиків) запропоновано використовувати показник EBITDA. Для визначення премії інвестора за ризики вкладення коштів виділено та охарактеризовано фактори ризику для конкретного підприємства; із залученням експертів надано їм кількісне значення. Результати. Оцінено вартість ПАТ «ІНТЕРПАЙП НТЗ» трьома методами. Зазначено, що вартість підприємства, оцінена дохідним підходом, перевищує вартість, для визначення якої застосовано майновий підхід. Різниця полягає в тому, що у першому випадку, окрім фактичних значень EBITDA враховано також прогнозні дані. Порівняння результатів розрахунку вартості за двома методами майнового підходу показує відносно невелику їх різницю. Практична значимість. Розглянуті методи в їх класичному трактуванні, а також запропонований удосконалений підхід до визначення ринкової вартості за методом капіталізації можуть бути використані для будь-якого підприємства, незалежно від виду його діяльності, розміру, територіальної приналежності тощо.Item Комплексна оцінка конкурентоспроможності та обгрунтування стратегії її підвищення на підприємствах кондитерської промисловості(Видавничий дім "Гельветика", Одеса, 2023) Довбня, Світлана Борисівна; Красіна, Катерина ОлександрівнаUKR: Стаття присвячена комплексній оцінці конкурентоспроможності підприємств з використанням сукупності методів стратегічної та інтегральної діагностики. Досліджено та систематизовано методи оцінки конкурентоспроможності підприємства. Обґрунтовано доцільність використання методів SWOT-аналізу та «п’яти сил конкуренції» для визначення стратегічної позиції підприємства та його конкурентних переваг. Особливу увагу приділено методу «ефективної конкуренції», що передбачає оцінку ефективності виробничої діяльності та використання ресурсів підприємства, аналіз його фінансового стану та конкурентоспроможності продукції. За допомогою запропонованих методів оцінено рівень конкурентоспроможності підприємства, обґрунтована стратегія та розроблена програма його розвитку, результатом реалізації якої буде зміцнення фінансової стійкості та конкурентної позиції.Item Теоретичні аспекти оцінки ефективності переробки відходів(Український державний університет науки і технологій, Дніпро, Україна, 2023) Семенова, Тетяна Валеріївна; Гуро, П. А.UKR: Мета. Стаття присвячена актуальним питанням оцінки ефективності діяльності підприємства з переробки відходів. Наведено та охарактеризовано основні методичні підходи щодо визначення оцінки ефективності діяльності сміттєпереробних підприємств у сучасних умовах. Методика. Пропонується оцінювати ефективність діяльності підприємства за допомогою методу оцінювання, який враховує економічний, екологічний та соціальний ефект процесу переробки відходів. Метод дає змогу своєчасно обґрунтувати та реалізувати управлінські рішення для підвищення ефективності функціонування підприємства. Наукова новизна. Розглянуто досвід зарубіжних країн у сфері поводження з відходами, який дозволив виділити п’ять типів систем управління відходами: функціональна, директивна, регулювальна, спонукальна та забезпечувальна. Результати. Запропоновано використання показників, які дозволяють комплексно оцінити економічний, екологічний та соціальний ефект. Для оцінки ефективності процесу переробки відходів пропонується використання показника інтегральної ефективності. Практична значимість. Удосконалено методику оцінки ефективності діяльності підприємства з переробки відходів. Запропонована методика оцінки ефективності діяльності підприємства з переробки відходів може бути використана сміттєпереробними підприємствами з метою визначення напрямів діяльності, які потребують негайного здійснення заходів щодо їх поліпшення.