Дисертації
Permanent URI for this collection
UA: Дисертаційні роботи, що були виконані або захищені в ДНУЗТ
EN: Dissertations, made or defended at DNURT
EN: Dissertations, made or defended at DNURT
Browse
Browsing Дисертації by Title
Now showing 1 - 20 of 168
Results Per Page
Sort Options
Item Eкoнoмiкo-iннoвaцiйнa eфeктивнicть вiдтвopювaльниx пpoцeciв зaлiзничнoгo тpaнcпopту (на прикладі колійного спеціалізованого рухомого складу) (дисертація)(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2016) Сінгаєвська, Марина ПавлівнаUKR: Наведено теоретичне узагальнення та нове вирішення наукової задачі, що полягає в розробці теоретичних та методичних підходів щодо економіко-інноваційної ефективності відтворювальних процесів залізничного транспорту в умовах сучасного ринку. Виконано аналіз показників стану та руху основних засобів колійного господарства, що дозволяє встановити низку невирішених організаційно-економічних задач, пов’язаних з високим коефіцієнтом їх зносу, що приводить до виникнення критичних рівнів надійності роботи та прискорення виникнення потреби у відтворенні. Досліджено відтворювальні процеси на залізничному транспорті, що дало змогу встановити принципи формування, функціонування та розвитку економіко-інноваційної ефективності відтворювальних процесів, розкрити їх сутність та значення. Сукупність отриманих науково-практичних висновків і результатів з відтворення виробничих засобів колійного господарства, його економіко-інноваційного потенціалу має необхідні та достатні передумови для ефективного техніко-технологічного розвитку залізничного транспорту України.Item Minimization of Environment Pollution from Coal Trains (dissertation)(Dnipro National University of Railway Transport named after Academician V. Lazaryan, 2020) Oladipo, Mutiu OlatoyeENG: The dissertation is devoted to the development of methods for minimizing the level of environmental pollution from dust pollution during coal transportation by rail. The transportation of coal from its production sites is carried out in coal wagons. In this case intensive environment pollution takes place. The analysis of modern methods of minimizing environmental pollution caused by coal dust showed that they require quite high costs, the use of additional equipment at stations of loading (unloading) of coal, much time for implementation. Analysis of scientific publications has shown the need to create effective and low cost methods of environment protection from pollution during the transportation of coal by rail. It is known that the intensity of dust pollution during coal transportation depends on many factors, the most important of which is the speed of the air near the surface of the cargo (local air flow speed). Therefore, to reduce the intensity of coal dust emission from the wagon, in this dissertation, some tools were selected that reduce the value of the local air flow speed near the surface of the coal. For this purpose it is offered to use special additional boards on the coal wagon and screens. In this dissertation on the basis of experimental and theoretical researches it is shown that application of additional boards of the special form ("vertical wall", "wing", "internal wing") and screens reduces coal dust removal from a wagon. On the basis of the performed experiments the regularities of dust zones formation on the underlying surface, both for coal wagon without and with additional boards or screens, were established. To determine the effectiveness of special boards, the screen application on the coal wagon a set of numerical models was developed. The models allow to predict air pollution in the case of coal transportation in wagons and when effectiveness of proposed means of environment protection. Modeling of dust air pollution during coal transportation in wagon is carried out on the basis of multidimensional differential mass transfer equations. Modeling of pollution process on the basis of these equations allows to obtain information about the formation of the coal dust concentration field in the whole study area, and not only at some point in the environment. The developed models allow to predict the level of atmosphere dust pollution taking with account of physical factors which were not previously taken into account in research works in this field, namely: geometric shape of additional boards, air flow speed near the cargo surface, coal dust emission rate, coal dust diffusion, wagon speed. It was shown that use of air curtain at the coal wagon allows to reduce dust pollution of environment during coal transportation. The practical value of the work is that the proposed methods of environment protection during the coal transportation require low economic costs for implementation. The manufacture of additional boards and screens can be performed using standard industrial equipment. The implementation of the proposed methods of protection does not require the installation of special equipment at loading stations (places of unloading), and does not require special retraining of workers. The effectiveness of the proposed methods of protection against environment dust pollution does not depend on climatic conditions. The developed numerical models allow to predict quickly the concentration of coal dust in the air, taking into account the main physical factors influencing the process of dust pollution. These models make it possible to reduce the share of physical experiment during research study in this scientific field. The experimental results obtained were compared with the theoretical ones obtained on the basis of the developed numerical models. The developed numerical models were also verified. Developed numerical models and methods of environmental protection are used in firm "Energoservice-KR" to develop technology to protect air from pollution during transportation of iron ore and coal, as well as in the educational process of the Dnipro National University of Railway Transport named after Academician V. Lazaryan.Item Аналитическое исследование напряженного состояния диска вагонного цельнокатаного колеса (диссертация)(Всесоюзный научно-исследовательский институт железнодорожного транспорта, г. Москва, 1960) Дувалян, С. В.RU: Проведены аналитические и экспериментальные исследования напряженного состояния диска цельнокатаного колеса. Предложена методика расчёта для предварительной оценки прочности колёс и для создания новых конструкций колёс. Предложенная в работе конструкция диска колеса позволяет облегчить его без увеличения наибольших возникающих в диске напряжений.Item Антифашистський рух Опору в Україні періоду Другої світової війни у вітчизняній історіографії (дисертація)(Запорізький національний університет, Запоріжжя, 2018) Слободянюк, Микола АнатолійовичUKR: Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора історичних наук за спеціальністю 07.00.06 – історіографія, джерелознавство та спеціальні історичні дисципліни. – Інститут історії України НАН України; Запорізький національний університет, Київ-Запоріжжя, 2018. У дисертації на основі широкого кола джерел і наукової літератури вперше здійснено комплексне дослідження процесу висвітлення та концептуалізації історії антифашистського руху Опору в Україні у вітчизняному історіописанні 1942–2015 рр., а саме: рівень історіографічного опрацювання історії руху Опору; ступінь дослідженості окремих аспектів теми; характерні особливості та напрями радянського і сучасного періодів вивчення теми; формування наукових центрів та історичних шкіл, в доробку яких значне місце належить працям з історії руху Опору. Також у праці здійснено спробу теоретично осмислити феномен руху Опору в Україні. Зокрема, запропоновано цілісне бачення історії антифашистської боротьби в Україні, визначено її періодизацію, основні форми, національно-політичні течії, регіональні та внутрішні особливості. У процесі осмислення феномену руху Опору на території України розглянуто дискусійні та досі повністю нерозв’язані аспекти теми, як то проблема приналежності до руху Опору окремих осіб та різного роду формувань, мотивація учасників, шляхи і критерії встановлення об’єктивніших кількісних показників ефективності боротьби проти окупантів. Особливу увагу приділено методології і термінології дослідження. Проаналізовані дискусійні аспекти та перспективні напрями наукових студій з історії руху Опору.Item Встановлення кінетики формування рідко-твердої та твердо-рідкої зон у виливках із залізовуглецевих сплавів та розрідження в теплових вузлах виливків(Український державний університет науки і технологій, Дніпро, 2023) Семенов, Олександр ДмитровичUKR: У дисертації узагальнено теоретичні уявлення процесів формування виливків і керування процесами їх затвердіння у рамках рішення науково-технічної задачі встановлення кінетики твердіння фронтів виливання, солідус і ліквідус по товщині виливків із залізовуглецевих сплавів, що охолоджуються в кокілі і виливниці, розробки режимів впливу на твердіння металу в рідко-твердій зоні виливків, встановлення причин появи ливарного дефекту «утяжина» і розробленні рекомендацій його попередження. В роботі вперше встановлені причини появи ливарного дефекту «утяжина», розроблені рекомендації для його попередження, які захищені патентом України № 127278 «Спосіб усунення утяжин у виливках з потовщеними частинами стінки».Item Економічна ефективність високошвидкісних пасажирських залізничних перевезень в Україні (дисертація)(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2014) Момот, Алла ВолодимирівнаUKR: Дисертація присвячена вирішенню наукового завдання, що полягає в розробці теоретичних, методичних та практичних підходів до визначення економічної ефективності пасажирських високошвидкісних перевезень в Україні з урахуванням усіх можливих факторів, які впливають на їх конкурентоспроможність на ринку транспортних послуг. У дисертаційній роботі досліджено розвиток швидкісного та високошвидкісного пасажирського залізничного руху в країнах світу, зроблено аналіз науково-дослідних робіт та наукових праць щодо розвитку швидкісного та високошвидкісного руху в Україні, обґрунтовано необхідність впровадження високошвидкісного руху в Україні. Визначено місце швидкісного та високошвидкісного руху на ринку транспортних послуг, виконано аналіз пасажирських швидкісних перевезень в Україні, досліджено основні фактори, що впливають на підвищення мобільності населення та швидкості його подорожі, запропоновані принципи оптимізації швидкісних пасажирських залізничних перевезень та підвищення їх ефективності. Визначено раціональні швидкості руху та зони курсування пасажирських поїздів, розроблено принципи залежності попиту на перевезення від швидкості руху пасажирських поїздів, розроблені методичні підходи до визначення ефективності будівництва та експлуатації швидкісних та високошвидкісних магістралей, удосконалена методика визначення економічної ефективності будівництва та експлуатації високошвидкісних магістралей в Україні.Item Економічна оцінка якості комерційної діяльності залізниць України (дисертація)(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В.Лазаряна, 2011) Ейтутіс, Дмитро ГеоргійовичUKR: Дисертаційна робота присвячена розробленню теоретичних і методичних засад економічної оцінки якості комерційної експлуатації залізниць, в основу яких покладено науковий підхід відомих учених, а також авторські розробки з досліджуваної проблематики. Обґрунтовано, що головними критеріями визначення якості транспортного обслуговування є ступінь задоволення потреб у перевезеннях вантажів за обсягом і номенклатурою, збереженістю і своєчасністю їх доставки від відправників до отримувачів при умові високої економічності перевізного процесу. Визначені науково-методичні підходи до оцінки економічної ефективності підвищення якості транспортних послуг та запропоновані конкретні заходи щодо вдосконалення нормативно-правової бази, яка регламентує збереження вантажів у технологічному процесі організації перевезень комерційної діяльності, а також адміністративно-правової та матеріальної зацікавленості працівників залізничного транспорту у сфері збереження вантажів при здійсненні транспортних операцій. Сформульовано особистий погляд автора на заходи щодо їх впливу на якість вантажних перевезень, суть якого полягає в комплексному вдосконаленні технології комерційної діяльності, а саме: визначенні та встановленні адресної відповідальності господарств за якість вантажних перевезень; передачі непрофільних функцій підсобно-допоміжної діяльності структурних підрозділів залізниць до аутсорсингу; забезпечення якісної інформаційної діяльності шляхом переходу до електронного документообігу; упровадження інших заходів, що підвищують ефективність перевізного процесу.Item Забезпечення економічної безпеки підприємств залізничного транспорту на основі управління пожежними ризиками (дисертація)(ПВЦ «Адверта», Дніпро, 2019) Лапін, Павло ВолодимировичUKR: У дисертації проаналізовано стан економічної безпеки підприємств залізничного транспорту в контексті впливу пожежних ризиків, оцінено структуру, функціональні зв’язки і визначені основні характеристики діяльності пожежної охорони на залізничному транспорті. Удосконалено та обґрунтовано теоретико-методичний підхід щодо формування комплексної системи економічної безпеки підприємств залізничного транспорту. Виявлено основні тенденції функціонування пожежних поїздів залізниць на сучасному етапі. Удосконалено науково-методичний підхід щодо управління діяльністю пожежних поїздів на основі запропонованої економіко-математичної моделі для визначення їхньої економічної ефективності. Уточнено класифікацію пожежних ризиків підприємств залізничного транспорту, яку сформовано за ознаками: місце та причини виникнення, механізм поширення, наслідки пожеж. Запропоновано концептуально-методичний підхід до управління пожежними ризиками на залізничному транспорті, який, ґрунтується на структурно-функціональній моделі забезпечення економічної безпеки підприємств залізничного транспорту, в основу якої покладена тріада «пожежні ризики – вартість пожежної охорони – загроза економічній безпеці», що дає змогу виокремити функцію управління пожежними ризиками у системі економічної безпеки та дослідити її у взаємозв’язку з іншими процесами забезпечення економічної безпеки підприємств залізничного транспорту.Item Забезпечення ефективної діяльності підприємств пасажирського транспорту в умовах соціально орієнтованої економіки (дисертація)(Державний економіко-технологічний університет транспорту, м. Київ, 2015) Гудкова, Вікторія ПетрівнаUKR: Дисертація присвячена дослідженню проблеми забезпечення ефективної діяльності підприємств пасажирського транспорту. У роботі встановлено та розкрито зміст методологічних принципів забезпечення ефективної діяльності підприємств пасажирського транспорту, які ураховують інтереси соціально-економічних суб’єктів та дозволяють визначити вихідні теоретичні положення щодо формування правил поведінки при комерціалізації та соціалізації діяльності. На принципово нових засадах розроблено та узагальнено у вигляді тривимірної моделі концептуальні засади забезпечення ефективної діяльності, що передбачають формування Парето-оптимальних умов обслуговування, дозволяють розмежувати діяльність перевізників, диференціювати вид обслуговування та умови надання послуг пасажирам. Запропоновано побудувати механізм забезпечення ефективної діяльності на основі циклічного Парето-оптимального узгодження інтересів соціально-економічних суб’єктів та причинно-наслідковій логіці, що передбачає перехід від персоніфікованого обслуговування за комерційними умовами до надання пільгових і далі стандартних послуг у випадку незадоволення соціальних потреб. З урахуванням необхідності соціалізації економічної діяльності підприємств пасажирського транспорту розроблено детерміновані факторні моделі грошових надходжень і компенсацій та передбачено оцінку вартості вигід споживача. Визначені альтернативні варіанти формування умов господарювання підприємств пасажирського транспорту. Доведена ефективність організації діяльності підприємств пасажирського транспорту відповідно до встановлених методологічних принципів на обґрунтованих концептуальних засадах.Item Забезпечення конкурентоспроможності операторських компаній на ринку залізнично-морських вантажних перевезень (дисертація)(Редакційно-видавничий відділ Державного економіко-технологічного університету транспорту, 2014) Брайковська, Анна МиколаївнаUKR: В дисертаційній роботі обґрунтувано концептуальні основи формування стратегії забезпечення конкурентоспроможності операторських компаній на міжнародному ринку залізнично-морських вантажних перевезень за рахунок організації перевезень на мультимодальних умовах, упровадження бенчмаркінгу та вдосконалення логістично-маркетингової діяльності відповідно до ланцюга цінності, що забезпечує формування сталих конкурентних переваг, у тому числі бренду підприємства. Здійснений аналіз підходів до визначення змішаних вантажних перевезень і систематизувана їхня базова класифікація. Розвинено методичні підходи до здійснення бенчмаркінгу у сфері організації вантажних перевезень у змішаному сполученні шляхом виявлення ключових індикаторів успіху та основних показників якості змішаних перевезень і напрямів для оцінки оптимальності ланцюга змішаного перевезення. Удосконалені підходи логістично-маркетингової діяльності до вибору оптимальної лінії змішаних вантажних перевезень і визначення конкурентоспроможної наскрізної тарифної ставки. Обґрунтувані підходи до оцінювання економічної ефективності при забезпеченні конкурентоспроможності операторських компаній та доцільності здійснення перевезення вантажу на мультимодальних умовах.Item Збалансований розвиток потенціалу туристичної галузі України: теорія, методологія, практика (дисертація)(Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпро, 2021) Юхновська, Юлія ОлександрівнаUKR: У дослідженні розглянуто сутність економічної категорії «туризм» та сформульовано авторське його визначення. Розкрито сутність поняття «потенціал туристичної галузі». Узагальнюючи світовий досвід і український досвід створення кластерних об’єднань у виробничій та невиробничій сферах, сформовано визначення поняття «туристичного кластера». Запропоновано науково-методичний підхід до комплексного оцінювання збалансованого розвитку потенціалу туристичної галузі на різних рівнях його реалізації. Теоретично обґрунтована цілісна концепція збалансованого розвитку потенціалу туристичної галузі. Удосконалено поняття «збалансований розвиток потенціалу туристичної галузі». Запропоновано та обґрунтовано методологічні положення щодо збалансованого розвитку потенціалу туристичної галузі. Проаналізовано сучасний стан використання ресурсного потенціалу туристичної галузі України, Дніпропетровської та Запорізької областей. Запропоновано концептуальний підхід до формування стратегії збалансованого розвитку потенціалу туристичної галузі України. Удосконалено методичний інструментарій проведення стратегічного та конкурентного аналізу збалансованого розвитку потенціалу туристичної галузі Запорізької області за рахунок використання PEST-аналізу, SWOT-аналізу, матриці BCG. Проведено комплексний аналіз та удосконалено підхід до оцінювання впливу чинників на збалансований розвиток потенціалу туристичної галузі України за допомогою кореляційно-регресійного методу. Удосконалено граничну модель факторів впливу на збалансований розвиток потенціалу туристичної галузі в Україні. Набув подальшого розвитку запропонований науково-методичний підхід щодо оцінки формування туристичного кластера Запорізької області. Запропоновано науковий підхід до збалансованого розвитку потенціалу туристичної галузі Запорізької області (за результатами когнітивного моделювання). У дисертаційному дослідженні розроблено та обґрунтовано раціоналістичну модель формування туристичного кластера в Запорізькій області. Набула подальшого розвитку теоретична оптимізаційна модель формування стратегії розвитку туристичного кластера Запорізької області з інтегрованим організаційно-економічним механізмом її реалізації.Item Керування напружено-деформованим станом вертикальних виробів при застосуванніІ різних видів кріплення(Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2021) Мірошник, Віталій АнатолійовичUKR: Дисертація присвячена розробці наукової ідеї керування напружено-деформованим станом вертикальної виробки, представленої в роботі шахтним стовбуром метрополітену. Керування концептуально розуміється як можливість прогнозування зміни напружень і деформацій системи «тимчасове кріплення – оправа – оточуючий масив» при зміні видів кріплення. Актуальність досліджень в цій області обумовлена потребою наукового обґрунтування параметрів вертикальних виробок (шахтних стовбурів) при збільшенні обсягів підземного будівництва, зокрема метрополітенів в містах Дніпрі та Києві. Процес керування напружено-деформованого стану вертикальної виробки реалізується шляхом узагальнення результатів чисельного аналізу різних станів в процесі заморожування ґрунтів або створення огородження з буросічних паль та їх подальшої екстраполяції на різні варіанти роботи вертикальної виробки. Основою керування є закономірності напружено-деформованого стану конструкції шахтного стовбуру, а їх пошук є метою дисертаційної роботи. Для її досягнення в дисертаційній роботі проведено аналіз стану досліджень, розглянуто специфіку будівництва метрополітенів в Україні та особливості аналітичного, експериментального та чисельного підходів до пошуку закономірностей напружень та деформацій вертикальних виробок. На основі результатів критичного аналізу обрано чисельний підхід як такий, що найбільш адекватний для пошуку закономірностей напружено-деформованого стану. Створено скінченно-елементні моделі шахтних стовбурів, що споруджуються під час будівництва Дніпровського та Київського 3 метрополітенів, кожна з яких дозволила варіювати види оправи (залізобетонні блоки, тюбінги з сірого чавуну та тюбінги з модифікованого сірого чавуну), діаметр буросічних паль та властивості ґрунту при різних температурах. На основі створених скінченно-елементних моделей проведено чисельний аналіз шахтного стовбуру, закріпленого буросічними палями із варіацією їх діаметру. За результатами аналізу вперше отримано закономірності переміщень та силових факторів із високим рівнем апроксимації (R2=0,992…0,999), які є поліномами другого порядку, окрім закономірності згинальних моментів по осі Х, що є лінійною. Ці закономірності характеризують наукову новизну дисертаційної роботи. В ході геодезичного моніторингу під час будівництва вертикальних виробок Дніпровського метрополітену були виміряні горизонтальні та вертикальні деформації оправи стовбура № 16-біс, значення яких досягали 1…2 мм. Порівняння цих даних свідчить про співпадіння із горизонтальними деформаціями, отриманими в ході чисельного аналізу стовбура № 16-біс, в якому деформації складають 1…2 мм, із максимальним значенням 2,57 мм в області 7-9 залізобетонних поясів оправи шахтного стовбуру. За допомогою створених скінченно-елементних моделей вперше отримано закономірності компонент напруженого стану від модуля пружності замороженого ґрунту та модуля пружності оправи шахтного стовбуру, що є поліномами другого ступеня із високим рівнем апроксимації (R2=0,964…0,999). Отримані закономірності складають наукову новизну дисертаційної роботи. Побудовано просторові поверхні, які, при рішенні прямої або зворотної задач, дозволяють керувати напружено-деформованим станом оправи вертикальної виробки, що складає практичне значення дисертаційної роботи. В ході чисельного аналізу отримано закономірності напруженого стану вертикальної виробки при порушенні технології заморожування ґрунту, які свідчать, що процеси нерівномірного заморожування або розморожування збільшують напруження в оправі в 1,1…1,5 рази, тому їх слід враховувати при проєктуванні вертикальних виробок.Item Комунікаційні моделі діяльності бібліотек ВНЗ в умовах інформатизації (дисертація)(Харківська державна академія культури, 2011) Колесникова, Тетяна ОлександрівнаUKR: Дисертація присвячена визначенню тенденцій розвитку комунікаційних моделей діяльності бібліотек ВНЗ України під впливом інформатизації. Охарактеризовано умови формування нових моделей комунікаційної діяльності бібліотек, особливістю яких є можливість поєднання лінійного та нелінійного подання інформації. Досліджено, що в процесі еволюції на основі новітніх технологічних рішень лінійна (документально-комунікаційний рівень) комунікаційна модель діяльності бібліотеки змінюється на інтеракційну (інформаційно-комунікаційний рівень), а надалі — на інтеграційну (когнітивно-комунікаційний рівень). Доведено, що застосування комунікаційних моделей діяльності, які мають нелінійний характер, збільшує можливість якісних змін у разі неперервних змін параметрів діяльності бібліотек ВНЗ та інформаційного простору освіти і науки. Розглянуто стан та уточнено періодизацію інформатизації в бібліотеках ВНЗ України; обґрунтовано відповідність застосування визначеної комунікаційної моделі діяльності бібліотеки в різні періоди їх інформатизації.Item Логістичне управління трудовим потенціалом персоналу промислових підприємств (дисертація)(ВНЗ «Науковий університет ім. А. Нобеля», м. Дніпро, 2019) Бегма, Павло ОлеговичUKR: У дисертації наведено результати дослідження теоретичних та науково- методичних положень, а також розробки практичних рекомендацій щодо логістичного управління трудовим потенціалом персоналу промислового підприємства. В роботі уточнено структуру трудового потенціалу персоналу та визначено сутність логістичного управління трудовим потенціалом персоналу підприємства. Запропоновано концептуальну схему логістичного управління трудовим потенціалом персоналу підприємства. Удосконалено методичне забезпечення оцінювання факторів управління трудовим потенціалом персоналу підприємства. В роботі запропоновано систему показників оцінювання трудового потенціалу персоналу підприємств промисловості та удосконалено методичний підхід до оцінювання використання та розвитку трудового потенціалу персоналу підприємств. Удосконалено методичний підхід до визначення ключових факторів руху трудового потенціалу персоналу Запропоновано механізм логістичного управління трудовим потенціалом персоналу підприємства як послідовність етапів: оцінювання трудового потенціалу персоналу, аналіз балансу руху трудового потенціалу персоналу, аналіз структури і величини витрат підприємства від руху трудового потенціалу персоналу, діагностика причин руху трудового потенціалу персоналу на підприємстві, визначення системи заходів, спрямованих на стабілізацію колективу, розрахунок показників ефективності від впровадження розроблених заходів. Розроблено методичний інструментарій механізму логістичного управління трудовим потенціалом персоналу промислових підприємств, який базується на інтеграції методів статистичного аналізу, ранжування та матричних.Item Методи оцінювання та підвищення несучої здатності неоднорідного земляного полотна залізничної колії(Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2021) Кравець, Іван БогдановичUKR: Дисертація присвячена вирішенню актуальної задачі розробки методів оцінювання та підвищення несучої здатності неоднорідного земляного полотна, армованого трубчастими дренажними конструкціями, при дії статичних і динамічних навантажень від транспортних засобів. Теоретичну сторону задачі вирішено шляхом удосконалення аналітичних методів оцінки несучої здатності неоднорідного земляного полотна із урахуванням комплексу факторів: фізико-механічних характеристик ґрунтів земляного полотна і трубчастих дренажних конструкцій та навантажень від транспортних засобів. Експериментальна та практична сторона – вирішується шляхом розробки інерційного пристрою для визначення несучої здатності неоднорідного земляного полотна та способу підвищення його несучої здатності. Проаналізовано технічний стан земляного полотна залізничної колії та проблеми забезпечення його міцності при дії паводкових вод та перезволоження на ділянках колії у процесі експлуатації. Встановлено, що протяжність земляного полотна, схильного до деформацій складає 870,8 км (4 %), що призводить до зниження пропускної та провізної спроможність залізниць. Тому розробка методів підвищення несучої здатності неоднорідного земляного полотна є вкрай необхідною і своєчасною. Із аналізу науково-дослідних робіт встановлено, що дослідження, які спрямовані на вирішення задачі розробки методів визначення та підвищення несучої здатності неоднорідного земляного полотна в умовах експлуатації, є актуальними і відповідають інтересам транспортної галузі та Національній транспортній стратегії України і Стратегії АТ «Укрзалізниця», оскільки розробка дієвих методів підвищення несучої здатності неоднорідного земляного полотна забезпечить підвищення стану безпеки руху поїздів. Проведено георадіолокаційні дослідження проблемних ділянок земляного полотна залізничної колії, на основі яких знайдено розподіл характерних ознак неоднорідності земляного полотна у вертикальній площині та межі їх розташування. Розроблено математичну модель для оцінки несучої здатності неоднорідного земляного полотна, армованого трубчастими дренажними конструкціями. Проведено оцінку напружено-деформованого стану неоднорідного земляного полотна із врахуванням фізико-механічних параметрів ґрунтів, трубчастих дренажних конструкцій і динамічних навантажень від рухомого складу залізничного транспорту. Встановлено, що важливою характеристикою ґрунтів земляного полотна є їх щільність. Саме ступінь ущільнення ґрунту безпосередньо впливає на деформаційні характеристики земляного полотна. Зі збільшенням щільності зростають і характеристики опору зрушенню, що призводить до забезпечення стабільної робота земляного полотна при вібродинамічній дії динамічного навантаження. Розроблено методику розрахунку динамічних навантажень від транспортних засобів при неоднорідному земляному полотні, яка дозволяє враховувати вплив геометричних нерівностей на рейковій колії на несучу здатність земляного полотна. При розрахунку розподілу динамічних коливань у тілі неоднорідного земляного полотна, армованого трубчастими дренажними конструкціями, враховуються фізичні характеристики різних шарів ґрунтів, дренажних конструкцій та їх геометричні розміри. Отримано дані щодо розподілу динамічних навантажень на неоднорідне земляне полотно, які в подальшому використовуються для оцінки несучої здатності земляного полотна армованого трубчастими дренажами. Розроблено методику для лабораторного визначення ступеня ущільнення земляного полотна на основі інерційних вимірювань прискорень в ґрунтах земляного полотна. Яка дозволяє проводити оцінку ступеня ущільнення земляного полотна у залежності від швидкості поширення пружних хвиль удару. Проведено експериментальні дослідження визначення швидкості поширення пружних хвиль в однорідному земляному полотні із крупнозернистого піску та неоднорідного земляного полотна із крупнозернистого піску із прошарками глини по висоті поперечного перерізу земляного полотна. Встановлено, що швидкість розповсюдження пружних хвиль ударів у неоднорідному земляному полотні має нижче значення, аніж швидкість розповсюдження хвиль в однорідному земляному полотні. Встановлено, що швидкість поширення пружних хвиль удару в неущільненому однорідному земляному полотні у центральній частині призми земляного полотна становить 422 м/с, при проміжному ущільненні – 485 м/с та при максимальному пошаровому ущільненні земляного полотна – 597 м/с. Швидкість поширення хвиль до крайніх датчиків, що розміщені на краях призми земляного полотна становить 390 м/с та 386 м/с при розущільненому стані однорідного земляного полотна. При проміжному ущільненні – 458 м/с та 463 м/с відповідно і при максимально ущільненому стані – 588 м/с та 575 м/с відповідно. Встановлено, що при неоднорідному земляному полотні швидкість поширення пружної хвилі до датчика, який встановлено під джерелом удару, у розущільненому стані становить 570 м/с, при проміжному ущільненні – 588 м/с і при максимально ущільненому – 648 м/с. Швидкість поширення хвиль до крайніх датчиків становить 553 м/с та 558 м/с при розущільненому стані земляного полотна. При проміжному ущільненні – 544 м/с та 534 м/с відповідно і при максимально ущільненому стані – 587 м/с та 605 м/с відповідно. При динамічній інтерпретації, із використанням статистичного аналізу, встановлено характерні особливості розподілу прискорень у тілі насипу однорідного та неоднорідного земляного полотна в залежності від ступеня їх ущільнення, що дозволить проводити моніторинг стану земляного полотна у процесі експлуатації. Оскільки, встановлено, що від ступеня ущільнення ґрунту безпосередньо залежать деформаційні характеристики земляного полотна та технічний стан доріг в цілому. Запропоновано спосіб підвищення несучої здатності хворого земляного полотна залізничної колії шляхом застосування комбінованого розташування дренажних труб у вертикальному та горизонтальному напрямах у конструкції земляного полотна, що є засобом усунення фактору, який спричиняє його деформації та дефекти, а саме відведення води. Проведено оцінку і дослідження напружено-деформованого стану земляного полотна підсиленого конструкцією трубчастих дренажів методом скінченних елементів. У результаті багатоваріантних розрахунків напружено-деформованого стану армованого земляного полотна встановлено, що конструкція трубчастих дренажів підвищує деформативність земляного полотна на 14,93 % при влаштуванні однієї труби, 13,63 % – двох, і 7,79 % – трьох дренажних труб відносно результатів розрахунку земляного полотна без влаштування трубчастих дренажів. Напруження, які виникають у тілі земляного полотна без трубчастого дренажу є вищими за напруження, які виникають у тілі земляного полотна у якому знаходиться дренажні труби. Встановлено, що різниця напружень становить до 3,65 % при влаштуванні однієї труби, 3,12 % – двох, і 2,92 % – трьох дренажних труб, що доводить ефективність застосування трубчастих дренажів діаметром 600 мм для підсилення перезволоженого земляного полотна залізничної колії. У результаті чого доведено ефективність застосування конструкцій трубчастих дренажів для підвищення несучої здатності перезволоженого земляного полотна залізничної колії при дії постійних та тимчасових навантажень. Встановлено, що з однієї сторони деформативність земляного полотна підвищується при застосуванні трубчастих дренажів, але це тільки у початковий період їх експлуатації, проте в подальшому, коли вони відводять воду з тіла земляного полотна, навпаки буде підвищуватися несуча здатність земляного полотна за рахунок покращення фізико-механічних властивостей ґрунтів. Розроблено рекомендації з підвищення несучої здатності неоднорідного земляного полотна комбінованим способом укладання конструкції з трубчастих дренажів у тіло насипу перезволоженого земляного полотна та спосіб завчасного попередження розвитку деформацій доріг шляхом моніторингу розробленим інерційним пристроєм. Проведено техніко-економічний розрахунок впровадження запропонованого методу вимірювання ступеня щільності ґрунтів земляного полотна. Встановлено, що приведені витрати на реалізацію заходів із експлуатації запропонованим пристроєм, менші від існуючого на 67 тис. грн., а термін окупності при використанні запропонованого пристрою складає 5 місяців.Item Методи та моделі прогнозування ефективних параметрів керування тяговим електроприводом моторвагонного рухомого складу (дисертація)(Українська державна академія залізничного транспорту, м. Харків, 2014) Блиндюк, Василь СтепановичUKR: Дисертація присвячена вирішенню науково-прикладної проблеми підвищення енергетичної ефективності роботи та зменшення експлуатаційних витрат тягових електроприводів моторвагонного рухомого складу. У роботі встановлено й теоретично обґрунтовано можливість оптимізації процесу руху електропоїздів за критерієм мінімальної витрати електроенергії при дотриманні діючих обмежень на керування, швидкість і прискорення. Розроблено математичні та нейромережеві моделі іскрового струму, боксовання та теплових режимів роботи тягових двигунів, що функціонують у реальному часі. Проведено моделювання пускових характеристик тягових двигунів та синтез оптимального приймача іскрової компоненти струму якоря. Загальна сума очікуваного економічного ефекту від розроблення й застосування запропонованих у роботі методів і моделей прогнозування ефективних параметрів керування тяговим електроприводом моторвагонного рухомого складу з урахуванням зміни вартості грошей у часі протягом шести років складе 29571,6 тис. грн.Item Методологічні засади розвитку системи економічної безпеки підприємств залізничного транспорту (дисертація)(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2016) Рекун, Іван ІвановичUKR: Дисертація присвячена дослідженню та узагальненню методологічних засад розвитку економічної безпеки підприємств залізничного транспорту в умовах реформування. Досліджено методологічний дискурс перетворень в економіці, їх вплив на підвищення рівня економічної безпеки підприємств залізничного транспорту. З позицій інституціональної економіки сформульовано парадигму економічної безпеки як дослідницької програми, оболонкою якої є базові інститути економічної влади та господарської діяльності підприємств. Досліджені теоретичні засади економічної безпеки підприємств, що дали змогу обґрунтувати нові підходи до поняття «економічна безпека», його тлумачення як явища та процесу, місця в сучасній економічній науці, що породжене сучасним станом і характером ризиків в економічній життєдіяльності підприємств. Розкрито нові підходи до методології та визначення основних напрямів оцінювання економічного стану підприємств залізничного транспорту, для якого характерні погіршення матеріально-технічної бази, різке збільшення витрат на енергоресурси в собівартості транспортної продукції, погіршення фінансових показників діяльності. Обґрунтовано авторську концепцію стратегічного управління системою економічної безпеки залізничного підприємства з урахуванням існуючих і потенційних загроз та ризиків, визначенням оперативних і майбутніх цілей діяльності системи економічної безпеки, формуванням стратегії та гнучкості планів відповідно до зміни внутрішнього та зовнішнього середовища підприємства. Показано, що в результаті реформування залізничної сфери України може змінитися конфігурація всередині регіональних зв’язків і, як наслідок, підвищитися політичний, економічний та культурний потенціал цілого ряду регіонів, таким чином, зміцнитися економічна стабільність і національна безпека України.Item Методологія розрахунків залізничної колії при взаємодії з швидкісним рухомим складом (дисертація)(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2017) Курган, Дмитро МиколайовичUKR: Дисертація присвячена проблемі створення методології (системи стратегій, методів і засобів) розрахунків залізничної колії при взаємодії з швидкісним рухомим складом. У роботі проаналізовано технічний стан колійної інфраструктури та наявність наукового забезпечення для впровадження швидкісного руху поїздів. Розроблено рекомендації щодо удосконалення існуючих аналітичних методів розрахунку напружено-деформованого стану залізничної колії з обґрунтуванням меж їх застосування. Створено математичну модель взаємодії колії та рухомого складу, яка дозволить визначати напружено-деформований стан залізничної колії з повноцінним просторово-часовим урахуванням динаміки прогину підрейкової основи, що забезпечить можливість виконання розрахунків для умов швидкісного й високошвидкісного руху поїздів. Проаналізовано особливості впливу сучасного пасажирського рухомого складу на напружено-деформований стан залізничної колії за результатами комплексу теоретичних і експериментальних досліджень. Визначено технічні параметри конструкції колії та умови її експлуатації, за яких можливо виникнення динамічних процесів взаємодії, що виходять за межі застосування квазістатичних методів розрахунків. Встановлено узагальнені закономірності та залежності для врахування динамічного прогину підрейкової основи в сучасних моделях взаємодії залізничної колії з рухомим складом. Розроблено метод оцінки впливу швидкісного пасажирського руху в сучасних умовах на життєвий цикл експлуатації ділянки.Item Механізм забезпечення економічної безпеки підприємств транспорту в умовах фінансової нестабільності (дисертація)(Український державний університет науки і технологій, Дніпро, 2022) Дехтяр, Сергій СергійовичUKR: Метою дисертаційного дослідження є теоретико-методичне обґрунтування та розробка механізму забезпечення економічної безпеки підприємств транспорту в умовах фінансової нестабільності. Розроблено науково-методичні підходи до прийняття управлінських та інвестиційних рішень в умовах невизначеності та непередбачуваності. Удосконалено наукові підходи до створення та впровадження механізму забезпечення економічної безпеки транспортних підприємств. Розроблено економіко-математичні моделі застосування заходів економічної безпеки в умовах фінансової нестабільності. З використанням розроблених методичних підходів з урахуванням факторів невизначеності та ризиків виконано оцінку стану економічної безпеки підприємств транспорту. Практичне значення одержаних результатів полягає в тому, що основні наукові положення та рекомендації можуть вирішувати завдання щодо формування дієвих напрямів удосконалення механізму забезпечення економічної безпеки підприємств транспорту в умовах фінансової нестабільності. Практичну цінність мають результати аналізу стану економічної безпеки досліджуваних підприємств транспорту, на підставі яких запропонований план створення механізму забезпечення економічної безпеки в умовах фінансової нестабільності.Item Моделювання впливу нематеріальних активів на вартість підприємства (дисертація)(Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпро, 2021) Козенкова, Владислава ДмитрівнаUKR: Дисертаційну роботу присвячено розробці та обґрунтуванню концептуальних положень та відповідних економіко-математичних методів оцінювання та моніторингу еластичності впливу НМА на вартість підприємства. Сформована типологія визначення сутності та характеристик нематеріальних активів на основі розгляду їх юридичних, фінансово- бухгалтерських, економічних та управлінських складових. Удосконалено науково-методичний підхід до визначення вартості підприємств на основі мультиплікативних оцінок її елементів, який дозволяє врахувати загальні і специфічні характеристики вартості промислових підприємств, пов’язаних з їх функціонуванням на цільовому ринку. Запропоновано проводити оцінку НМА промислових підприємств на основі нечітко-лінгвістичної моделі, що дає можливість визначення та оцінки пакетів НМА для формування системи моніторингу їх вертикальної, горизонтальної та перехресної еластичності впливу на вартість промислового підприємства. Досліджено механізм формування та використання лінгвістичних шкал для проведення оцінки НМА за трьома групами показників: на основі фінансової звітності підприємств та інформації відкритого доступу, внутрішньої управлінської звітності; якісних оціночних суджень експертів. Запропоновано економіко-математичну модель еластичності впливу НМА на вартість підприємств трубопрокатного кластеру. Розроблено нечітко- лінгвістичний метод оцінки вартості НМА. Запропоновано формування та визначення профілю підприємства за показниками еластичності, що дає можливість візуалізації інформації щодо рівню еластичності НМА та їх пакетів і обґрунтування пріоритетів розвитку НМА з метою підвищення ефективності діяльності підприємства.