Автономность рекуперативного торможения – основа надежной и энергоэффективной рекуперации на электроподвижном составе постоянного тока (препринт)

Loading...
Thumbnail Image
Date
2014
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Державний науково-дослідний центр залізничного транспорту України
Abstract
RU: В статье предлагается и обосновывается новый, автономный фазовый, режим рекуперативного торможения электроподвижного состава постоянного тока при условии применения бортового накопителя электроэнергии, который основан на использовании современных суперконденсаторов. Выполнено мониторинг напряжений и токов для электровозов ВЛ8 и электропоездов ЕПЛ2Т, которые работают на участках Приднепровской железной дороги. По результатам измерений проведены численные расчеты энергоемкости и массогабаритных показателей накопителя энергии рекуперации.
UK: В статті пропонується та обґрунтовується новий, автономний фазовий, режим рекуперативного гальмування електрорухомого складу постійного струму при умові застосування бортового накопичувача електроенергії, який базується на використанні сучасних суперконденсаторів. Виконано моніторинг напруг та струмів для електровозів ВЛ8 і електропоїзда ЕПЛ2Т, що працюють на ділянках Придніпровської залізниці. За результатам вимірів проведено числові розрахунки енергоємності і масогабаритних показників накопичувача енергії рекуперації.
EN: The recuperative braking is one of the most significant parts of the energy saving technologies in the railway transport of Ukraine. It allows to recover the electric energy equals 8…15 % of the total energy which is spent to electric traction of the trains. In fact, it volume is 2.21 % of total energy and it has decreased over recent 20-25 years. This fact is explained by many shortcomings and one of them is connection of the electric rolling stock with traction power supply system. In the paper the off-line recuperative braking mode of the DC electric rolling stock is proposed. It based on the on-board energy storage system which uses the state-of-the-art supercapacitors. This mode allows to keep off the shortcomings which are in traditional recuperative braking mode. But the second main idea is the energy storage technology. The on-board storage system saves the energy for one phase (act) of recuperative braking. After this the storage system supply the traction motors in the next phase (traction mode). The numerical calculations of the storage capacity, weight and size indices of the storage system are evaluated for the electric locomotives VL8 and trains EPL2T which operate in the sections of Prydniprovsk railway. The results of calculation show that the off-line recuperative braking mode can be fully realized only for trains.
Description
Н. Костин: ORCID 0000-0002-0856-6397, А. Никитенко: ORCID 0000-0002-6426-5097
Keywords
рекуперация, электроэнергия, автономный режим, электроподвижной состав, емкостный накопитель, бортовая система, энергоэффективность, напряжение, ток, рекуперація, електроенергія, автономний режим, електрорухомий склад, ємнісний накопичувач, бортова система, енергоефективність, напруга, струм, recuperation, electric energy, off-line mode, electric rolling stock, capacitive storage, on-board system, energy efficiency, voltage, current, КТЕМ
Citation
Костин, Н. А. Автономность рекуперативного торможения – основа надежной и энергоэффективной рекуперации на электроподвижном составе постоянного тока: [препринт] / Н. А. Костин, А. В. Никитенко // Залізничний транспорт України. – Київ, 2014. – №3. – С. 15–22.