Methodology as a Tool of Historical Knowledge: Relevant about the Obvious

Loading...
Thumbnail Image
Date
2020
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Oles Honchar Dnipro National University
Abstract
EN: The purpose of the article is to actualize and clarify the main principles and methods of scientific research in their relationship and interdependence (on example of historical sciences). Research methods: analytical, historical, comparative, system-structural. Main results: the article illustrates the relationship of principles with general scientific and specific historical methods. Clarifications are made and examples of their use are given. Coincise conclusions: Modern literature on methodology of science is presented mostly by the publications of methodical character. Such character of publications did not require consideration of problem aspects of methodology from their authors, in particular question about interdependence of principles and methods of scientific research. In most works such important concept as «research principles» is not examined practically, with what we cannot agree categorically. On our opinion, between subject and object of research exist, firstly, methods as research instruments and, secondary, principles as rules of using these instruments. If methods are the researcher’s tools, then the principles of the research are a kind of the ethical and professional code of a scientist. It consists of a number of professional principles which are based on: a) fundamental human ethical norms; b) scientific ethics; c) the special features of a particular science. In its turn, the general scientific principles are applied in various scientific fields, especially in the historical sciences. Among them are the principles of the supremacy of truth, deideologization, independence, dialectics, specificity, consistency, objectivity, immersion in the historical era (historicism), etс. It is also necessary to note a special role of dialectics in the scientific study, which serves as main principle and at the same time as the general scientific method. As a principle, dialectics is the essence of the worldview of a scientist. As a method, dialectics helps the researcher to reveal the essence of phenomena and processes in all contradictions and interrelations of their components. Modern science possesses the wide arsenal of general and special methods. Their choice depends on scientific industry, object, aim and research tasks. A scientist must choose in this arsenal of facilities most effective and rational. If present methods are not enough, he must create the methods and use accordance with all known methodological principles. The comparative method plays an important role in historical cognition. Firstly, comparison gives the opportunity to realize better the essence of phenomena. Secondly, when comparing a researcher goes beyond a narrow topic, uses additional empirical material and eventually expands his scientific outlook and creative range. The latter is one of the main indicators of the scholar’s scientific qualification. Practical significance: Recommended for use by scholars (especially young people) for historical research. Originality: the need to adhere to the main methodological principles in historical studies is substantiated. Scientific novelty: An attempt has been made to "rehabilitate" and actualize the concept of "methodological principle", which includes the ethical standards of a scientist based on universal values formulated in the Bible. Article type: Descriptive.
UK: Мета статті – актуалізація, уточнення й роз’яснення головних принципів і методів наукового дослідження у їх зв’язку і взаємозалежності (на прикладі історичних наук). Методи дослідження: аналітичний, історичний, компаративний, системно-структурний. Основні результати: в статті показаний взаємозв’язок принципів із загальнонауковими й спеціальними історичними методами. Здійснено уточнення й наведені приклади застосування останніх. Практичне значення: рекомендовано для застосування науковцями (насамперед молодими) для проведення історичних досліджень. Оригінальність: обґрунтована необхідність дотримання в історичних дослідженнях головних методологічних принципів. Наукова новизна: здійснено спробу «реабілітації» й актуалізації поняття «методологічний принцип», до якого включено етичні норми вченого, що базуються на загальнолюдських цінностях, сформульованих ще в Біблії. Тип статті: описова.
RU: Цель статьи - актуализация, уточнения и разъяснения основных принципов и методов научного исследования в их связи и взаимозависимости (на примере исторических наук). Методы исследования: аналитический, исторический, компаративный, системно-структурный. Основные результаты: в статье показана взаимосвязь принципов с общенаучными и специальными историческими методами. Осуществлено уточнение и приведены примеры применения последних. Практическое значение: рекомендовано для применения учеными (прежде всего молодыми) при проведении исторических исследований. Оригинальность: обоснована необходимость соблюдения в исторических исследованиях главных методологических принципов. Научная новизна: предпринята попытка «реабилитации» и актуализации понятия «методологический принцип», в который включены нормы ученого, основанные на общечеловеческих ценностях, сформулированных еще в Библии. Тип статьи: описательная.
Description
V. Ivanenko: ORCID: 0000–0002–4731–6702, H. Kryvchyk: ORCID: 0000–0001–7504–4575, I. Nakashydze: ORCID: 0000–0002–7816–2339
Keywords
integrity, scientific ethics, comprehensiveness, systematicity, concreteness, objectivity, historicism, dialectic, comparative method, доброчесність, наукова етика, всебічність, системність, конкретність, об’єктивність, історизм, діалектика, порівняльний метод, добросовестность, научная этика, всесторонность, системность, конкретность, объективность, историзм, диалектика, сравнительный метод, КУ
Citation
Ivanenko V. V., Kryvchyk H. H., Nakashydze I. S. Methodology as a tool of historical knowledge: relevant about the obvious. Universum Historiae et Archeologiae. 2020. Vol. 3 (28), iss. 1. P. 5–14. DOI: 10.15421/2620032801.