2016
Permanent URI for this community
Browse
Browsing 2016 by Title
Now showing 1 - 15 of 15
Results Per Page
Sort Options
Item Аналіз ринку пасажирських залізничних перевезень(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпро, 2016) Чаркіна, Тетяна ЮріївнаUKR: Мета. Для підвищення конкурентоспроможності залізничних пасажирських перевезень необхідно дослідити та проаналізувати фактори, які безпосередньо впливають на конкурентну боротьбу на ринку транспортних послуг, визначити методи конкуренції, які можна рекомендувати пасажирському департаменту для підвищення ефективності його діяльності. Методики. Для проведення досліджень у роботі використовувалися методи: конкуренції, математичної статистики, математичного аналізу, статистичного групування та прийняття рішень і системний підхід. Результати. Для підвищення конкурентоспроможності пасажирських перевезень на сучасному транспортному ринку ПАТ «УЗ» залежно від сили конкуренції в транспортній галузі мусить використовувати одночасно такі стратегії поведінки продавця послуг: адаптацію, диверсифікацію, диференціацію, інтеграцію, інновацію та концентрацію. Наукова новизна. Набуло подальшого розвитку термінологічне визначення конкурентоспроможності пасажирських залізничних перевезень – це перевезення, що мають особливі властивості (надійність, ритмічність, безпека руху, комфорт, відносно висока швидкість і низька собівартість перевезень та розвинутий спектр додаткових послуг), які відрізняють їх від інших видів перевезень і відповідають потребам та вимогам конкурентного ринку з урахуванням величини витрат на задоволення запитів пасажирів. Набуло подальшого розвитку термінологічне поняття «ринок транспортних послуг» – це умовне місце купівлі та продажу послуги на перевезення пасажирів, які відбуваютьcя на теренах України та закордонних країн в умовах інтенсивної конкуренції з додержанням етичних та правових норм і правил. Практична значимість. Запропонована класифікація методів конкуренції, які можна використовувати для підвищення конкурентоспроможності пасажирських перевезень. Це дозволить визначити вагомість кожного з них та сконцентрувати зусилля на отриманні найбільшого ефекту від їх впровадження.Item Визначення економічної ефективності залізничних екскурсій(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпропетровськ, 2016) Бараш, Юрій Савелійович; Марценюк, Лариса ВолодимирівнаUKR: Мета. Для підвищення конкурентоспроможності залізничного транспорту автори пропонують розвивати в Україні залізничний туризм. Метою статті є розробка нового підходу до визначення економічної ефективності залізничних екскурсій, який дозволить врахувати всі витрати туристичної компанії під час визначення реального чистого прибутку від туристичних послуг. Методика. Автори пропонують нову методику визначення економічної ефективності залізничних екскурсій різної тривалості, яка буде враховувати доходи від додаткових перевезень та витрати на організацію та обслуговування цих подорожей і містить такі складові: витрати на проїзд вузькими залізничними коліями в прямому та зворотному сполученні з урахуванням харчування в поїзді протягом певного періоду; прогнозні витрати на оплату екскурсійних поїздок, що входять у туристичну путівку; прогнозні витрати на харчування туристів, крім харчування, оплата якого входить в вартість путівки; прогнозні витрати на проживання туристів у готелях; прогнозні витрати на автомобільні трансфери для доставки туристів від залізниці або готелів до місць надання туристичних послуг. Результати. У результаті запропонованих авторами заходів очікується зростання пасажиропотоку на залізниці, підвищення іміджу українських залізниць всередині країни та за її межами, залучення додаткових коштів на оновлення застарілої інфраструктури та рухомого складу, відновлення об’єктів культурно-історичного значення, створення нових робочих місць, стримання міграційних процесів у Західній Україні. Наукова новизна. У статті авторами вперше розроблено теоретико-методичний підхід до визначення економічної ефективності короткострокових оглядових залізничних екскурсій, самостійних та комбінованих багатоденних туристичних подорожей з використанням існуючих залізничних колій, який враховує витрати на перевезення туристів залізницею, автомобільні трансфери, вартість усіх видів екскурсій, харчування у ресторанах та колибах, проживання в готелях, що дозволить підвищити ефективність діяльності туристичних компаній. Практична значимість. У результаті використання запропонованої авторами методики можливе підвищення рентабельності діяльності приватних туристичних кампаній та державних перевізників.Item До питання оцінки та застосування вартості життєвого циклу продукції машинобудування(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпропетровськ, 2016) Гненний, Олег Миколайович; Мохаммадреза, А.UK: Мета. Розробка методичних підходів до оцінки вартості життєвого циклу виробу в галузі машинобудування та побудови критерію відбору машинобудівної продукції на базі вартості життєвого циклу виробу. Методика. Життєвий цикл розуміється як сукупність взаємопов’язаних процесів послідовної зміни стану виробу від дослідження до припинення його експлуатації та утилізації. Під елементом вартості життєвого циклу виробу мають на увазі фінансовий еквівалент витрат, пов’язаних з певним процесом життєвого циклу виробу. Методично визначення вартості життєвого циклу виробу ґрунтується на дисконтуванні прогнозних величин елементів життєвого циклу за період, що дорівнює його тривалості. Результати. Економічно обґрунтоване рішення щодо вибору інноваційного продукту з позиції споживача можливо прийняти з використанням показника вартості життєвого циклу виробу. Вона визначається як сума поточних вартостей елементів життєвого циклу виробу, які розглядаються як фінансовий еквівалент витрат, пов’язаних з певним процесом життєвого циклу виробу. При визначенні вартості життєвого циклу для порівняння виробів необхідно використовувати однакові умови щодо рівня цін, ставки дисконту та періоду дисконтування. Критерієм відбору пропозиції виробника (розробника) є найменша величина вартості життєвого циклу виробу за умови її визначення для однакового періоду дисконтування, в однаковому рівні цін, за умови рівності ставки дисконту та забезпечення порівнянності за продуктивністю виробів, що розглядаються. Якщо не забезпечується порівнянність за названими умовами, порівняння за вартістю життєвого циклу не забезпечує відбору найбільш ефективного варіанта. Якщо тривалість життєвого циклу виробів, що розглядаються, є різною, порівнянності за періодом дисконтування можна досягти порівнянням поточної вартості життєвих циклів, що повторюються в періоді часу, який дорівнює найменшому спільному кратному тривалості життєвих циклів виробів, що розглядаються. Порівнянність за рівнем цін забезпечується коригуванням вартостей життєвого циклу індексним методом. Відмінність у продуктивності виробів, що розглядаються, враховується порівнянням за показником питомої вартості життєвого циклу на одиницю продуктивності, що визначається як відношення вартості життєвого циклу виробу до його продуктивності. Наукова новизна. У роботі удосконалено критерій порівняльної економічної ефективності інновацій на підставі зіставлення вартості життєвого циклу виробів, який, на відміну від існуючих, забезпечує порівнянність варіантів за періодом дисконтування, рівнем цін та продуктивністю виробів, що дозволяє використовувати показник вартості життєвого циклу виробу для порівняння машин з різним терміном експлуатації та різною продуктивністю. Практична значимість. Розроблені методичні підходи можуть використовуватися для відбору найбільш привабливих пропозицій виробників або розробників промислової продукції при проведенні тендерів на етапах визначення розробника інноваційного продукту машинобудування або визначення постачальника машинобудівної продукції. Також вони можуть застосовуватися розробниками інноваційного продукту для відбору найкращих технічних рішень та з іншою метою.Item Економічні питання застосування регіональних відновлюваних біоресурсів у енергетиці(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпро, 2016) Пшінько, Олександр Миколайович; Габрінець, Володимир ОлексійовичUK: Мета. У дослідженні розглядаються економічні можливості переходу роботи теплогенеруючих потужностей Дніпровського регіону на відновлювані джерела енергії, а саме таке біопаливо, як солома. Головною метою роботи є розрахунок економічних можливостей та вартості конкретних заходів для такого переходу. Перехід на відновлювані джерела енергії приведе до значного скорочення витрат традиційних енергетичних ресурсів на опалення. Як приклад береться котельня компактного містечка Дніпропетровського національного університету залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна (ДНУЗТ), що споживає природний газ. Методика. На основі аналізу законодавчої бази, яка стимулює використання відновлюваних джерел енергії, розглядається можливість переходу частки потужностей котельні на застосування соломи як палива. У роботі визначаються можливості Дніпровського регіону щодо забезпечення отримання та поставок соломи для роботи теплогенеруючих потужностей протягом опалювального сезону. Аналізуються вартісні показники перевезень вантажів територією України в 2016 році, які залежать від відстані, а також від розміру вантажівок. Ці показники, а також показники, що пов’язані з купівлею соломи, розглядаються разом з енергетичними можливостями застосування соломи як палива. Результати. За існуючого в Україні на 2016 рік стану сільського господарства відносно продуктивності зернових та вартісних показників у галузі перевезень перевід частки потужностей на відновлюване паливо є досить рентабельним. Вартість одиниці теплової потужності при цьому може бути знижена в чотири рази. Наукова новизна. Вперше запропоновано використовувати нові комплексні підходи для оцінки вартості одиниці потужності теплової котельні при переході її на застосування відновлюваних джерел енергії. Авторами також запропонована нова логістика доставки цих джерел до місця їх споживання. З технічної та вартісної сторін визначено оптимальний порядок переведення потужностей на нові відновлювані джерела енергії в конкретному регіоні залежно від структури посівних площ та їх продуктивності. Практична значимість. Запропоновані рішення й підходи щодо забезпечення частки потужностей котельні відновлюваними джерелами енергії можуть бути реалізовані при відносно невеликих капіталовкладеннях та можуть дати значний економічний ефект.Item Методичний підхід щодо визначення плати за доступ до інфраструктури залізничного транспорту(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпропетровськ, 2016) Савицька, Таїсія МиколаївнаUК: Мета. Метою дослідження є розробка методичного підходу щодо визначення плати за доступ до інфраструктури залізничного транспорту. Методика. Для розв’язання задач такого класу в роботі запропоновано нову методику, яка розроблена на основі розподілу умовно-постійних витрат з урахуванням факторів впливу на їх величину. Ця методика дозволяє коректно розподіляти витрати за користування інфраструктурою між окремими клієнтами. Результати. Із чинної номенклатури витрат було виокремлено витрати на утримання інфраструктури, що містять дві складові на основі аналізу технологічних процесів утримання та ремонту інфраструктури: фіксовану та змінну. Проаналізовано недоліки існуючих підходів та запропоновано новий підхід щодо розподілу умовно-постійних витрат та поступовому переході до ринкової системи ціноутворення. Наукова новизна. Набув подальшого розвитку методичний підхід щодо визначення плати за доступ до інфраструктури залізниць (постійна частина витрат), який, на відміну від існуючих методик, враховує частку кожного перевізника в практичному обсязі поїздопотоку на конкретній ділянці, що дозволяє обґрунтовано розподіляти умовно-постійні витрати між учасниками перевізного процесу, стимулювати ефективний розподіл пропускної спроможності. Вперше запропоновано змішану модель встановлення плати за доступ до інфраструктури, яка передбачає можливість альтернативного вибору віднесення умовно-постійної частини витрат на споживача інфраструктурних послуг згідно із часткою в практичному поїздопотоці на конкретній ділянці інфраструктури або згідно із еластичністю попиту споживача, що дозволить менеджеру інфраструктури ефективніше покривати понесені витрати, підвищувати попит на свої послуги та відповідає умовам недискримінаційного доступу та прозорості формування. Практична значимість. Впровадження вказаної методики дозволить розрахувати реальну, економічно обґрунтовану плату за доступ до інфраструктури, стимулюватиме менеджера інфраструктури оптимізувати свою діяльність, залучати нових клієнтів, тим самим створювати конкурентні умови для перевізників.Item Нечіткі економіко-математичні моделі планування процесів експлуатації класів виробничо-технічних систем(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпро, 2016) Пшінько, Олександр Миколайович; Скалозуб, Владислав ВасильовичUKR: Мета. Стаття присвячена питанням удосконалення економіко-математичних моделей оптимального планування розподілу замовлень на обслуговування, які відповідають процесам експлуатації класів технічних систем з урахуванням умов невизначеності. При плануванні ураховується спеціалізація виконавців робіт, а також можливості виникнення збурень параметрів виробничих потужностей та зовнішнього середовища, які представлені нечіткими величинами. Методика. Для планування процесів експлуатації декількох класів подібних об'єктів (виробничо-технічних систем, ВТС), з урахуванням вимог щодо розподілу робіт на основі спеціалізації виконавців, сформовано економіко-математичні моделі, які узагальнюють відкриту модель транспортної задачі про цілерозподілення з обмеженими пропускними здатностями. При цьому моделі відповідають умовам функціонування багатопродуктових потоків. В них коефіцієнти матриці питомих вартостей та обмеження параметрів ресурсів окремих спеціалізованих виконавців являються нечіткими величинами. Результати. Удосконалено економіко-математичні моделі із аналізу та планування процесів експлуатації декількох класів виробничо-технічних систем, які забезпечують можливості нечіткого опису параметрів та умов. Моделі ураховують як поточний стан технічних систем, так і можливі збої процесів експлуатації. Наукова новизна. Отримано розвиток економіко-математичних моделей планування процесів експлуатації неоднорідних класів технічних систем, які ураховують вимоги щодо спеціалізації виконавців, а також можливості нечіткого опису параметрів системи. Практична значимість. Результати досліджень забезпечують можливості підвищення ефективності процесів експлуатації класів неоднорідних технічних систем, автоматизованого планування розподілу ресурсів між виконавцями з урахуванням спеціалізації, нечіткості параметрів і збурень зовнішнього середовища.Item Оцінка потенціалу будівельних підприємств в умовах економічної кризи(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпропетровськ, 2016) Бобиль, Володимир Володимирович; Оберемок, Т. С.UK: Мета. Робота присвячена удосконаленню методичного підходу щодо визначення потенціалу будівельних підприємств в умовах економічної кризи. Методика. У роботі запропоновано новий підхід до елементного складу потенціалу підприємства та визначення площі «квадрату потенціалу». Результати. У роботі наведено методичний підхід до розрахунку площі «квадрату потенціалу». Для більш точного визначення потенціалу будівельних підприємств пропонується використовувати розширене коло показників, які б враховували особливості оцінки підприємств будівельної галузі в умовах економічної кризи. Наукова новизна. Запропоновано удосконалений методичний підхід для визначення потенціалу будівельних підприємств в умовах кризи. Практична значимість. Використання наведеного методичного підходу дозволить менеджерам будівельних підприємств приймати ефективні управлінські рішення в умовах економічної кризи.Item Пepcпeктивнi нaпpямки poзвитку тpaнcпopтнoї cиcтeми з уpaxувaнням cтpaтeгiчниx пpiopитeтiв нaцioнaльнoї eкoнoмiки(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпропетровськ, 2016) Кириленко, Оксана Миколаївна; Міщенко, Максим ІвановичUK: Мета. Мета дослідження полягає у виявленні та визначенні на основі встановлених стратегічних пріоритетів розвитку економіки перспектив та напрямків розвитку транспортної системи України. Методика. Запропонована робота складається з двох основних етапів: етапу формування вихідних даних, необхідних для реалізації процесу прогнозування перспективних напрямків розвитку транспортної системи; етапу обґрунтування стратегічних пріоритетів. Результати. З дocлiджeння випливає, щo нaйпepcпeктивнiшими нaпpямкaми poзвитку тpaнcпopтнoї cиcтeми в умoвax pинкoвoї eкoнoмiки є: oнoвлeння pуxoмoгo cклaду; пoлiпшeння iнвecтицiйнoгo клiмaту в гaлузi; лiбepaлiзaцiя тpaнcпopтнoгo pинку тa iнтeгpaцiя вiтчизнянoї тpaнcпopтнoї cиcтeми дo євpoпeйcькoї тa мiжнapoднoї тpaнcпopтниx cиcтeм; пiдвищeння eфeктивнocтi дepжaвнoгo упpaвлiння в гaлузi тpaнcпopту. У цілому визначення перспективних напрямків розвитку транспортної мережі України підтвердило їх тісний взаємозв’язок з перспективами функціонування вантажоутворюючих галузей національної економіки та прогнозованою їх потребою в споживанні транспортної продукції. Iнтeгpaцiя вiтчизнянoї тpaнcпopтнoї cиcтeми дo євpoпeйcькoї тa мiжнapoднoї тpaнcпopтниx систем можлива шляxoм: зaбeзпeчeння poзвитку eкcпopту тpaнcпopтниx пocлуг, eфeктивнoгo викopиcтaння тpaнзитнoгo пoтeнцiaлу, пiдвищeння кoнкуpeнтocпpoмoжнocтi вiтчизнянoгo тpaнcпopту нa мiжнapoднoму pинку тpaнcпopтниx пocлуг; пpиєднaння й зaбeзпeчeння викoнaння мiжнapoдниx тpaнcпopтниx кoнвeнцiй тa угoд; узгодження вiтчизнянoгo зaкoнoдaвcтвa з тpaнcпopтним зaкoнoдaвcтвoм ЄC; poзpoблeння тa упpoвaджeння вiдпoвiднo дo мiжнapoдниx вимoг тexнiчниx тa тexнoлoгiчниx peглaмeнтiв i cтaндapтiв; унiфiкaцiї вимoг дo пepeвiзникiв; зaбeзпeчeння cпiвpoбiтництвa з ЄC з мeтoю poзвитку мiжнapoдниx тpaнcпopтниx кopидopiв, визнaчeниx гpупoю виcoкoгo piвня Євpoпeйcькoї Кoмiciї; зaбeзпeчeння poзвитку cпiвpoбiтництвa з Пoльщeю, Бiлopуccю тa iншими дepжaвaми з питaнь opгaнiзaцiї кoнтpeйлepниx перевезень тощо. Наукова новизна. Запропоновано комплексний підхід до вдосконалення системи планування перспективних напрямків розвитку транспортної системи України під впливом специфічних особливостей функціонування вантажоутворюючих галузей. Практична значимість. Основні результати роботи можуть бути використані для вдосконалення системи планування розвитку транспортної системи та окремих видів транспорту як у вантажному, так і в пасажирському русі.Item Реформування залізничного транспорту: досвід країн ЄС(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпро, 2016) Любохинець, Людмила МиколаївнаUK: Мета. Робота присвячена розгляду та аналізу існуючих моделей реформування залізничного транспорту на прикладі країн-учасниць Європейського союзу. Метою статті є виокремлення факторів, що дозволяють побудувати адекватну модель оптимального реформування й розвитку підприємств у галузі залізничного транспорту. Методика. Автор пропонує розглянути можливість використання практичних варіантів реформування у держав ЄС, що дозволить на основі порівняльного аналізу оцінити можливість застосування зарубіжного досвіду реформування галузей інфраструктури, а також визначити основні принципи, завдання, особливості реформування залізничного транспорту України та критерії ефективності його функціонування, враховуючи особливості економічного положення в Україні на сьогоднішній день. Результати. На основі виконаного аналізу встановлено необхідність здійснення в Україні реформування залізничного транспорту та проаналізовано варіанти існуючих моделей його реформування в країнах ЄС на прикладі Франції та Німеччини. Визначено передумови, характерні риси та результати реформування залізничного транспорту у вказаних країнах. Досліджено особливості реформування залізничного транспорту країн Європейського союзу, визначено їх вплив на ефективність роботи залізничного комплексу. Практична значимість. Проведений ґрунтовний аналіз досвіду реформування провідних залізниць світу дозволить запобігти помилкам при реформуванні мережі залізничного транспорту України.Item Реінжиніринг бізнес-процесів у розвитку залізничного туризму в Україні(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпро, 2016) Головкова, Людмила Степанівна; Дяченко, Лідія АнтонівнаUK: Мета. Метою статті є обґрунтування доцільності та розробка практичних рекомендацій щодо впровадження реінжинірингу бізнес-процесів у розвиток залізничного туризму в Україні. Це сприятиме пожвавленню скороченого останнім часом попиту на туристичні послуги, досягненню вищого рівня реалізації існуючого попиту на послуги перевезення туристів залізничним транспортом, підвищенню рівня реалізації сукупного попиту при перевезенні туристів залізничним транспортом, урегулюванню попиту на залізничний туризм протягом року, досягненню економічного прориву всіма учасниками ринку туристичних послуг тощо. Методика. Методичну основу дослідження питання щодо розвитку залізничного туризму в Україні склали: статистичні дані ЦСУ України, праці зарубіжних та вітчизняних науковців з питань реінжинірингу бізнес-процесів у сфері послуг, а також з питань функціонування та розвитку туризму в Україні. Автори вважають, що існує скорочений попит на туристичні послуги, нереалізований попит на перевезення туристів залізничним транспортом, нерегулярний попит із перевезення туристів залізничним транспортом, існував у минулому часовому періоді нереалізований сукупний попит на перевезення туристів залізничним транспортом, і є потреба здійснювати реінжиніринг бізнес-процесів для кращого розвитку залізничного туризму в Україні, досягнення вищого рівня задоволення споживачів та підвищення рівня конкурентоспроможності залізничних підприємств тощо. Результати. У статті проаналізовано дані ЦСУ щодо перевезення туристів деякими видами транспорту України, у т.ч. залізничним, а також туристичні потоки внутрішніх туристів в Україні, кількість екскурсантів тощо. Автори обґрунтували практичні пропозиції щодо перспективного розвитку залізничного туризму в Україні, дослідили деякі особливості впровадження реінжинірингу бізнес-процесів щодо необхідності здійснення змін. Це забезпечить краще задоволення існуючого попиту споживачів на послуги залізничного туризму в Україні, зумовить підвищення рівня розвитку регіональних економік на певних територіях України та національної економіки загалом. Наукова новизна. Авторами статті доведено таке: управління скороченим попитом на туристичні послуги є можливим та необхідним. Для більш ефективного розвитку залізничного туризму в Україні потрібним є впровадження реінжинірингу бізнес-процесів. У статті запропоновано практичні заходи для учасників ринку перевезення туристів залізничним транспортом із урахуванням інтересів усіх бізнес-партнерів та запропоновано напрямки їх спільної взаємодії, що забезпечать підвищення рівня їх економічного розвитку, гармонічні відносини зі споживачами та суспільством. Практична значимість. Практичне впровадження запропонованих у статті заходів забезпечить для усіх учасників ринку туристичних перевезень залізничним транспортом нові можливості щодо кращих фінансово-економічних результатів діяльності, забезпечить вищий рівень їх прибутковості, краще позиціонуватиме Україну як туристичну державу, сприятиме задоволенню похідного (сполучного) попиту на супутні туристичні послуги та товари.Item Система принципів ціноутворення в умовах реформування залізничного транспорту(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпро, 2016) Савицька, Таїсія МиколаївнаUK: Мета. Проаналізувати систему чинників, що враховуються при встановленні залізничних тарифів в Україні, а також проблеми ціноутворення на залізничному транспорті в сучасних умовах. Розробити принципи ціноутворення на послуги залізничного транспорту України, які б забезпечували досягнення цілей цінової політики галузі та зумовлювали створення нових ефективних підходів тарифоутворення на послуги інфраструктури залізничного транспорту. Методика. Для вирішення завдання в роботі були проаналізовані існуючі принципи формування тарифів та виявлені недоліки в діючих підходах. Нові принципи були розроблені не лише з метою задоволення потреб залізниць у достатньому фінансуванні, а й в аспекті забезпечення економічної безпеки держави в цілому. Результати. Були визначені найважливіші засади щодо створення нової ефективної системи ціноутворення, вивчені можливі ризики зміни принципів та підходів до ціноутворення, обґрунтовані нові принципи з позиції реформаційних процесів у галузі та за умов росту конкуренції з боку інших видів транспорту. Наукова новизна. Удосконалена система принципів побудови залізничних тарифів в умовах реформування залізничного транспорту, яка включає 9 принципів (прозорість та прогнозованість, недискримінаційний доступ до інфраструктури, еквівалентність та ефективність, врахування трансакційних витрат, попиту споживачів та місцевих особливостей, наукова обґрунтованість та дерегулювання тарифів), що дозволить підвищити ефективність і конкурентоспроможність залізничних послуг на ринку перевезень. Практична значимість. Застосування вказаної системи принципів ціноутворення дозволить створити ефективний, науково обґрунтований методичний підхід щодо побудови гнучких та динамічних, орієнтованих на попит послуг залізничного транспорту.Item Тенденції розвитку залізничного туризму в західному регіоні України(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпропетровськ, 2016) Копитко, Василь Іванович; Орловська, Олександра ВолодимирівнаUK: Мета. Метою дослідження є розгляд можливостей використання транспортної складової, зокрема залізничного транспорту, під час здійснення туристичних подорожей у Західному регіоні України, а також формулювання завдань транспорту з урахуванням наявних можливостей щодо обслуговування потенційних клієнтів туристичної галузі з дотриманням європейських стандартів. Методика. Методичною основою дослідження є праці вітчизняних вчених з функціонування залізничного туризму та туристичної діяльності в регіонах України. Результати. У Західному регіоні України розвиток залізничного туризму й комерційна діяльність, пов’язана з цим напрямком, мають серйозні перспективи, оскільки в нашій країні є багато рекреаційних ресурсів та добре розвинена мережа залізниць, що надає можливість організації різноманітних за формою та змістом залізничних турів.У цьому контексті доречно розглянути методику організації транспортного туризму на принципах бенчмаркінгу. Наукова новизна. На основі виконаних досліджень доведено, що саме залізнична галузь може забезпечити комфортну та безпечну подорож, створює умови для організації туристичних маршрутів з метою ознайомлення з краєвидам Західного регіону, гарантуючи своєчасне виконання графіка руху поїздів, а також пропонуючи систему знижок, що дозволяє потенційним клієнтам заощадити на подорожі. Практична значимість. Запропоновані автором положення дають можливість для подальшого розвитку послуг транспортної інфраструктури туризму, що позитивно впливатиме на туристичну галузь у цілому, дозволять гармонізувати структуру туристичних пакетів, забезпечити задоволення споживчого попиту, розвиток нових форм туризму, транспортну доступність нових туристичних напрямків і сприяти економічному розвитку регіонів та держави.Item Удосконалення обліку витрат у дистанції електропостачання(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпропетровськ, 2016) Рогова, Катерина Олександрівна; П’ятигорець, Ганна СергіївнаUК: Мета. Стаття присвячена розробці практичних рекомендацій щодо удосконалення обліку витрат у дистанції електропостачання. Методика. Для розв’язання задач такого класу запропоновано застосувати методи аналізу, синтезу та порівняння, дедукції, індукції, логіки та абстрагування. Результати. У дослідженні наведено рекомендації, що частково допомагають розв’язати проблему удосконалення обліку експлуатаційних витрат та їх оптимізації в дистанції електропостачання. Наукова новизна. У роботі наведено пропозиції щодо удосконалення обліку витрат, серед яких можна виділити організацію обліку витрат за стадіями технологічного процесу, бюджетування доходів і витрат на виробництво, створення системи обліку витрат і калькулювання собівартості, що відбиває специфіку підприємства. Практична значимість. Використання наведених результатів дозволить оптимізувати експлуатаційні витрати дистанцій електропостачання.Item Удосконалення понятійно-категоріального апарату теорії залізничного туризму(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпро, 2016) Бараш, Юрій Савелійович; Марценюк, Лариса Володимирівна; Чаркіна, Тетяна ЮріївнаUKR: Мета. Для підвищення ефективності роботи залізничного транспорту в умовах сучасного ринку автори пропонують розвивати в Україні залізничний туризм. Метою статті є узагальнення основних теорій стосовно залізничного туризму та трансферних перевезень. Методика. Автори пропонують нове термінологічне визначення залізничного туризму та супутніх з ним трансферних перевезень різними видами транспорту, що дозволить більш повно окреслити перелік туристичних послуг, які отримують туристи упродовж залізничної туристичної екскурсії. Результати. У результаті запропонованих авторами заходів очікується зростання пасажиропотоку на залізниці, підвищення іміджу українських залізниць всередині країни та за її межами, залучення додаткових коштів на оновлення застарілої інфраструктури та рухомого складу, відновлення об’єктів культурно-історичного значення, створення нових робочих місць, стримування міграційних процесів на Західній Україні. Наукова новизна. Вперше запропоновано нове термінологічне формулювання залізничного туризму, яке уточнює термінологію, що існувала до переходу залізниць на ринкові відносини, а також надано удосконалене поняття «трансферні перевезення». Практична значимість. Удосконалене трактування термінів «залізничний туризм» та «трансферні перевезення» дозволить суб’єкту господарювання врахувати надання туристичних послуг поза межами поїзда (готелями, апартаментами, ресторанами, кав’ярнями та іншими об’єктами туристичної інфраструктури).Item Управлінські аспекти аналізу витрат залізничного транспорту(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпро, 2016) Топоркова, Олена Анатоліївна; Шило, Лілія Анатоліївна; Ролік, Вікторія ВікторівнаUK: Мета. Стаття присвячена систематизації основних напрямків аналізу витрат у межах системи управління витратами з урахуванням специфіки залізничної галузі. Методика. Для розв’язання задач такого класу запропоновано застосувати системний підхід та стратегічне управління витратами. Результати. У статті наведено аспекти аналізу й оцінки рівня витрат залізниці, які деталізують інформацію для ухвалення управлінських рішень. Наукова новизна. Запропоновано систематизовані аспекти аналізу й оцінки витрат залізниці, які, на відміну від існуючих, враховують специфіку галузі. Застосування таких аспектів сприятиме здійсненню багатовимірного аналізу витрат за такими складовими, як: види економічної діяльності; канали збуту й замовники (зокрема, для підсобно-допоміжної діяльності); складові перевізного процесу та структурні підрозділи підприємства. Система управління витратами має бути узгоджена зі стратегічними цілями підприємства (структурного підрозділу), які визначаються системою стратегічного менеджменту залізничної галузі. Проблема формування собівартості перевезень полягає у визначенні й взаємному узгодженні факторів, які на неї впливають. Економічна оцінка повинна передбачати типізацію операцій щодо управління витратами на залізничному транспорті. Децентралізація обліку витрат у підрозділах (за центрами відповідальності й місцями формування витрат) забезпечує індивідуальну персональну відповідальність кожної посадової особи й працівника за результати виробництва на своїй ділянці й на робочому місці. Практична значимість. Використання наведеного системного підходу має сприяти більш ефективному нормуванню витрат, а отже, буде забезпечуватись і їх належне планування та контроль, більш обґрунтоване калькулювання собівартості перевезень та наданих послуг. Економічно обґрунтована класифікація витрат має допомогти визначити ступінь впливу певного виду витрат на рівень собівартості й рентабельність окремих видів діяльності. Систематизована облікова номенклатура об’єктів калькулювання на підприємствах залізничного транспорту дозволить забезпечити точність розрахунку витрат.