2015
Permanent URI for this community
Browse
Browsing 2015 by Title
Now showing 1 - 20 of 27
Results Per Page
Sort Options
Item Аналіз ефективності курсування окремого денного швидкісного поїзда(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпропетровськ, 2015) Бараш, Юрій Савелійович; Матусевич, Олексій ОлександровичUK: Мета. Розробити методику визначення раціональної зони ефективного курсування окремого швидкісного пасажирського поїзда за рахунок використання методики покриття витрат доходами від перевезень. Методика. Для розв’язання задач такого класу в роботі запропоновано методики: оптимізації зон курсування пасажирських поїздів, беззбитковості перевезень та покриття витрат доходами. Ці методики дозволять визначити раціональну відстань курсування швидкісних поїздів за рахунок покриття додаткових збитків існуючими доходами. Результати. На основі виконаного аналізу було встановлено принципи визначення максимальних відстаней курсування швидкісних поїздів на певному напрямку руху, тобто межу, за якою рух поїздів стає неефективним. Визначено вплив населеності поїзда на збільшення максимальної відстані курсування окремого швидкісного поїзда. Наукова новизна. Удосконалено методичний підхід щодо визначення впливу населеності поїзда та вартості проїзду в ньому на збільшення раціональної зони курсування швидкісних поїздів за рахунок використання методики покриття витрат доходами від перевезень, що дозволить збільшити відстань ефективного руху поїздів. Практична значимість. Впровадження вказаної методики для визначення раціональної відстані курсування швидкісних поїздів дозволить АТ «Українські залізниці» скоротити збитковість своєї діяльності, а УЗШК поступово збільшити зони ефективного курсування швидкісних перевезень.Item Бюджетування в системі управління запасами залізничного транспорту(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпропетровськ, 2015) Топоркова, Олена Анатоліївна; Гунько, Л. О.UK: Мета. Робота присвячена розробці організаційного підходу щодо управління запасами залізничного транспорту з урахуванням специфіки галузі. Методика. Для вирішення задач такого класу в роботі запропоновано застосувати процедури бюджетування. Результати. У роботі наведено організаційний підхід, який розглядає проблему оптимізації управління запасами шляхом узгодженості системи матеріально-технічного забезпечення з обсягом виконуваних робіт та структурою замовлень. Наукова новизна. Запропоновано удосконалений інтегрований підхід до управління запасами залізничного транспорту, який на відміну від існуючих базується на встановленні точних цільових показників прибутку, причинно-наслідкового зв’язку та використанні фінансових показників. Практична значимість. Бюджетне планування в межах структурних одиниць залізничного транспорту дасть змогу підвищити відповідальність персоналу та керівників за раціональне витрачання сировини та дозволить відносити втрати на певні види економічної діяльності. Використання наведеного інтегрованого підходу дозволить керівникам транспортної галузі приймати науковообґрунтовані рішення щодо управління та раціонального використання ресурсів.Item Важливість розвитку залізничного туризму в Україні в сучасних соціально-економічних умовах(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпропетровськ, 2015) Марценюк, Лариса ВолодимирівнаUKR: Вступ. У високорозвинених країнах туризм є однією з галузей, завдяки якій до бюджету надходить значна частина коштів. Зокрема, останнім часом великою популярністю користується залізничний туризм, завдяки якому люди можуть комфортно та в межах своїх фінансових можливостей подорожувати світом. Україна зіштовхнулася з проблемою суттєвого зниження обсягів туристичних потоків, старіння основних фондів, відсутності інвестицій на їх оновлення, зниження обсягів пасажирських перевезень. Мета. Мета статті полягає в обґрунтуванні необхідності розвитку залізничного туризму в Україні. Теоретичну та методологічну основу дослідження становлять системний аналіз проблем забезпечення конкурентоспроможності туристичної галузі у сфері пасажирських залізничних перевезень, теоретичні положення економічної науки в галузі ефективності залізничного туризму й управління туристичними потоками. Методи. Автором запропоновано напрямки управління туристичними потоками, які відрізняються від існуючого розширенням сфери послуг туристам на території України. Запропоновано розвиток залізничного внутрішнього туризму, а також впровадження спеціальних туристичних поїздів. Результати. У результаті виконання поставлених завдань мають бути досягнуті такі результати: підвищення іміджу українських залізниць; підвищення частки сфери туризму і курортів у структурі валового внутрішнього продукту до рівня розвинутих країн; доведення кількості працівників сфери туризму й курортів до рівня розвинутих країн; збільшення загальної кількості номерного фонду в готелях та інших сертифікованих засобах розміщення до рівня розвинутих країн; створення ефективної системи моніторингу якості надаваних туристичних послуг відповідно до адаптованого світового досвіду; створення привабливого інвестиційного клімату для широкого залучення інвестицій у розвиток туристичної, інженерно-транспортної та комунальної інфраструктури, підвищення безпеки туристів, забезпечення дієвого захисту їхніх прав, законних інтересів і збереження майна. Висновки. Автором наведено теоретичне узагальнення й нове роз’язання наукового завдання. Воно виявляється в розробці теоретичних і методологічних підходів щодо необхідності розвитку залізничного туризму. Раціонально застосовані заходи за запропонованими автором напрямками управління туристичними потоками дозволять суттєво підвищити надходження до бюджету країни від внутрішнього туризму.Item Використання міжнародної фінансової та технічної допомоги як чинник економічного розвитку та реформування дорожньо-транспортного комплексу України(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпропетровськ, 2015) Кассір, Віта Володимирівна; Кравцова, С. В.UK: Мета. Робота присвячена розгляду рівня економічного розвитку дорожньо-транспортного комплексу (ДТК), дослідженню думок про необхідність реформування залізниць України, поглиблення інтеграції до світової економічної системи та співробітництва з міжнародними фінансовими організаціями для використання міжнародної технічної допомоги з метою здійснення необхідних структурних реформ. Методика. Для дослідження цих питань пропонується кваліфікований і виважений аналіз реальних досягнень і ризиків у економічній сфері з визначенням адекватних стратегій і тактики поведінки в нинішніх умовах. Результати. Пропонується налагодити міжнародне фінансове й технічне співробітництво з міжнародними фінансовими організаціями для сприяння економічному розвитку, яке реалізується через залучення значних фінансових ресурсів, технологічних інновацій, найкращого міжнародного досвіду для проведення структурних реформ дорожньо-транспортного комплексу в контексті завдань внутрішнього облаштування України, модернізації економіки для підвищення національної конкурентоспроможності. Наукова новизна. Багато уваги приділяється пріоритетним напрямкам розбудови дорожньо-транспортного комплексу України: впровадженню заходів галузевої модернізації в межах транспортного сектору, залученню зовнішніх інвестицій для пришвидшення структурних трансформацій, розробленню та запровадженню механізмів залучення фінансових ресурсів у розвиток транспортної інфраструктури. Практична значимість. Метою реформування дорожньо-транспортного комплексу в контексті завдань внутрішнього облаштування країни є створення комплексної транспортної системи, яка б не лише належним чином задовольняла потреби суспільства в перевезенні пасажирів і вантажів, забезпечувала зниження транспортних витрат у вартості продукції, використовуючи економічно обґрунтовані тарифи, а й забезпечила б ефективну реалізацію транзитного потенціалу України.Item Депозитні операції комерційних банків України, їхня організація та депозитна політика(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпропетровськ, 2015) Бобиль, Володимир Володимирович; Корнілєнко, Максим СергійовичUK: Мета. Робота присвячена розкриттю сутності депозитної діяльності банку, висвітленню особливості депозитної політики банку та шляхів підвищення ефективності управління депозитними операціями. Виявлено основні проблеми, з якими стикаються банки в процесі здійснення ними депозитної діяльності, зокрема: неузгодженість активно-пасивних операцій банків, недостатність ресурсів, що акумулюються банківськими установами для забезпечення наявних фінансових потреб економіки. Окреслено основні шляхи щодо вдосконалення депозитної політики з метою досягнення максимального результату при мінімізації витрат. Методика. Для розв’язання завдань такого класу в роботі запропоновано застосувати системний підхід, методи раціонального вирішення проблем. Результати. У роботі наведено підхід, який розглядає проблему залучення депозитів в умовах кризи та її розв’язання шляхом розробки депозитної політики. Проаналізовано динаміку депозитів, залучених депозитними корпораціями, також досліджено депозити резидентів у розрізі секторів економіки. Установлено, що найбільш активним сектором економіки щодо накопичення грошових коштів на депозитних рахунках є домашні господарства та нефінансові корпорації. Розроблено основні напрямки підвищення ефективності депозитної політики банків. Результатом проведення депозитних операцій є отримання банками та їх клієнтами певних переваг. Так, розміщення грошових коштів у депозити для клієнтів банку дає можливість: отримувати стабільний дохід у національній та іноземній валюті у вигляді відсотка протягом певного часу; збільшувати суму своїх заощаджень за рахунок процентного доходу; мінімізувати ризики втрати коштів тощо. Щодо банків, то залучення тимчасово вільних коштів у депозити сприяє: підвищенню ліквідності банку; збільшенню обсягів активних операцій та формуванню їх ефективної структури; прискоренню безготівкових розрахунків; зменшенню вартості ресурсів порівняно з міжбанківськими кредитами. Наукова новизна. Запропоновано шляхи удосконалення, підвищення ефективності проведення депозитних операцій вітчизняними банками. Практична значимість. Використання наведеного методичного підходу дозволить банківським фінансовим установам збільшити кількість депозитних вкладень.Item Дослідження питання форм та систем оплати праці(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпропетровськ, 2015) Божок, Наталія Олексіївна; Баланович, Н. В.UK: Мета. Робота присвячена дослідженню та аналізу сучасних форм та систем оплати праці, які застосовуються у вітчизняному та зарубіжному досвіді. Методика. При розгляді системи оплати праці запропоновано застосовувати системи, які орієнтовані на підвищення мотивації працівника. Результати. У роботі виконано аналіз систем оплати праці, виявлено їх недоліки та розглянуто закордонні системи оплати праці, які можуть більш ефективно замінити існуючі. Стаття є комплексним теоретичним дослідженням систем оплати праці, які використовуються в процесі нарахування заробітної плати на підприємствах України, та систем, які застосовуються зарубіжними країнами, що є досить актуальним питанням з огляду на еко-номічну інтеграцію України до Євросоюзу. Визначено основну різницю між системами оплати праці, які застосовуються в Україні та зарубіжних державах. Практична значимість. Наведений аналіз та зроблений висновок можна використати для заміни існуючих систем оплати праці, усунення певних недоліків та вдосконалення існуючих систем відповідно до європейських стандартів.Item Діяльність підприємств туристичної галузі з урахуванням регіональних особливостей розвитку транспортного туризму(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпропетровськ, 2015) Копитко, Василь ІвановичUK: Мета. Метою дослідження є розробка теоретичних, методичних і практичних аспектів реалізації інноваційного потенціалу регіональних туристичних кластерів з урахованням транспортної складової на ринку туристичних послуг. Методика. Теоретико-методичною основою дослідження є праці вітчизняних і зарубіжних вчених з туристичної діяльності, проблем розвитку підприємницької діяльності, регіональної економіки та сталого розвитку регіонів, теорій інноваційної діяльності. Запропоновано формування регіонального кластера, що сприятиме ефективному функціонуванню транспортного туризму і дозволить забезпечити сталий соціально-економічний розвиток території. Результати. Враховуючи різноманітні види туризму, залізничний туризм є частиною транспортної інфраструктури туризму (на прикладі Закарпатської області). Роль залізничного транспорту у формуванні транспортної інфраструктури туризму очевидна, оскільки вона забезпечуватиме: багатофункціональність, комунікативність, динамічність, незважаючи на форми власності (державна, приватна, змішана). У цілому стратегія держави повинна зводиться до збільшення спеціалізації фірм у сфері туризму. Спеціалізація фірм може служити додатковим стабілізатором розвитку туристичної індустрії, що полягає у створенні регіональних туристичних утворень за напрямами діяльності де буде визначено місце транспортного туризму, включаючи залізничний туризм, оскільки залізниці часто проходять там, куди не в змозі доставити туристів інший транспорт. Саме така структура здатна служити ядром, навколо якого формується туристично-інноваційний регіональний кластер. Наукова новизна. Проаналізовано сутність та основні напрямки туристичної діяльності в Україні та її регіонах, проведено регіональні та міжнародні зіставлення результатів цієї діяльності, у тому числі розвиток транспортного туризму та залізничного туризму. Виявлено фактори, що зумовлюють специфіку інноваційної діяльності у сфері транспортного туризму, обґрунтовано необхідність переходу підприємств туристичної галузі на інноваційний шлях розвитку, запропоновано шляхи вдосконалення кластерного підходу до організації регіонального туризму (на прикладі Закарпатської області) із врахуванням реформування залізничної галузі в Україні. Практична значимість. Запропоновані автором положення та рекомендації можуть бути використані як теоретико-методична база туристичних фірм для реалізації інноваційного потенціалу туристичних кластерів регіонального рівня.Item Економіко-математичне моделювання в підвищенні ефективності функціонування залізничного транспорту(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпропетровськ, 2015) Міщенко, Максим ІвановичUK: Мета. Полягає в аналізі, виявленні та розробці ефективних заходів з покращення діяльності залізничного транспорту в умовах його реформування та взаємодії з вантажоутворюючими галузями національної економіки за рахунок реалізації методів економіко-математичного моделювання. Методика. Запропонована методика процесу економіко-математичного моделювання включає створення банку даних, основою якого є система паспортів окремих виробничих і територіальних об'єктів. Основний напрямок проектування системи економічної інформації на галузевому рівні – створення інтегрованої системи обробки даних, що погоджує потоки інформації та процедури її обробки на відповідних рівнях. Результати. Проведений у роботі огляд та аналіз існуючих економіко-математичних моделей оптимального планування розвитку й розміщення галузей промисловості дозволяє зробити висновок про необхідність їх використання як конструктивного інструменту вдосконалення існуючого технологічного контуру галузевого планування. Удосконалення галузевого планування й використання багатофакторних економіко-математичних моделей висувають нові вимоги до інформаційного забезпечення планування. Удосконалення методології планування має спричинити і зміни в організаційній структурі управління, у розподілі функцій між різними рівнями управління залізничною галуззю. Створення галузевих і відомчих автоматизованих систем управління вимагає комплексного розгляду методологічного, інформаційного та організаційного аспектів управління залізничною галуззю для проектування взаємодії цих систем із загальнодержавною системою управління національною економікою. Наукова новизна. Запропоновано комплексний підхід до вдосконалення системи планування діяльності залізничного транспорту з урахуванням потреби в перевезеннях вантажоутворюючих галузей національної економіки на основі методів економіко-математичного моделювання. Практична значимість. Результати виконаного дослідження можуть бути використані для підвищення ефективності процесу планування діяльності залізничного транспорту з урахуванням його техніко-економічних можливостей та вимог вантажовласників.Item Економіко-технологічні моделі аналізу й управління експлуатацією парків електричних двигунів залізничних стрілочних переводів(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпропетровськ, 2015) Скалозуб, Владислав Васильович; Осовик, Володимир Миколайович; Клименко, Іван ВікторовичUKR: Мета. Підвищення ефективності та стійкості процесів експлуатації на залізницях, зменшення експлуатаційних витрат неможливі без розвитку комплексних систем автоматизації, призначених для експлуатації парків технічних систем – АСЕП. Стаття присвячена питанням удосконалення АСЕП в частині розвитку методів аналізу й планування черговості діагностування та ремонтів електричних двигунів (ЕД) залізничних стрілочних переводів з урахуванням умов недетермінованості. Удосконалені технологічні й економічні моделі, за якими виконується автоматизоване управління АСЕП, повинні враховувати різну форму інформації про технічний стан пристроїв та умови функціонування транспортної системи (зокрема, нечітку). Також моделі повинні забезпечувати можливості адаптації параметрів і більшої результативності процедур планування з метою підвищення ефективності залізничних перевезень у цілому. Методика. Дослідження були здійснені з використанням процедур моніторингу та діагностування ЕД, які перебували під впливом робочих навантажень. Управління експлуатацією парків ЕД виконується на основі індивідуальних інтелектуальних моделей, а також мереж Кохонена, побудованих за спектральними характеристиками струму ЕД. При плануванні ремонтів ураховується спеціалізація виконавців. Черговість обслуговування ЕД визначається на основі нечіткої двоетапної моделі планування. Для аналізу й прогнозування параметрів недетермінованих процесів застосовуються методи хаотичної динаміки. Результати. Удосконалено економіко-технологічні моделі аналізу й управління автоматизованими процесами експлуатації парків ЕД при нечіткому описі параметрів та умов. Вони ураховують поточний стан технічних систем, а також можливі збої процесу перевезень. Досліджено властивості недетермінованих процесів залізничних перевезень. Наукова новизна. Набули розвитку економіко-технологічні моделі автоматизованого управління експлуатацією парків ЕД, які враховують умови нечіткого опису параметрів системи. Моделі призначені для планування черговості діагностування та ремонтів ЕД, також вони ураховують спеціалізацію підприємств. Досліджено властивості процедури аналізу та інтерпретації недетермінованих часових рядів вагонопотоків при агрегуванні їх рівнів. Практична значимість. Результати досліджень забезпечують можливість автоматизації та підвищення ефективності процесів економіко-технологічного управління експлуатацією парків ЕД стрілочних переводів за умов нечіткого визначення параметрів системи. Процедура аналізу агрегованих рядів забезпечує можливості обґрунтованої інтерпретації їх властивостей та отримання достовірних оцінок прогнозування і плану-вання на основі часових рядів.Item Логістичні моделі прогнозування потреби в матеріальних ресурсах підприємств залізничного транспорту(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпропетровськ, 2015) Міщенко, Максим ІвановичRU: Цель. Выявление источников возникновения неопределенности при принятии логистических решений в управлении материальными ресурсами промышленных предприятий железнодорожного транспорта (ППЖТ) и разработке методики определения потребности в условиях неопределенности, присущей транспортно-промышленному производству в рыночных условиях хозяйствования. Методика. Предложенная модель включает в себя два основных этапа: этап формирования исходных данных, необходимых для реализации процесса прогнозирования норм расхода на новое и перспективное изделие; этап расчета названных норм расхода материальных ресурсов. Результаты. В логистической системе управления материальными ресурсами ППЖТ основными источниками неопределенности, возникающей при принятии плановых решений, являются: вариативность или сложная по определенности производственная программа и отсутствие норм расхода материальных ресурсов на перспективное (инновационное) изделие или на проведение различного рода работ. Методы распознавания образов наиболее целесообразно использовать для решения тех задач, основой совершенствования которых является формирование и поиск однородных совокупностей. В условиях большинства крупных ППЖТ к таким задачам относятся: определение норм расхода материальных ресурсов на новые и перспективные изделия, ремонт и реконструкцию зданий и сооружений железнодорожного транспорта. Реализация разработанной автором логистической модели прогнозирования, основанной на использовании метода оптимальной классификации, доказала перспективность названного направления совершенствования планирования в управлении материальными ресурсами ППЖТ. В целом проведенные экономические расчеты подтвердили правильность выбранных логистических направлений совершенствования планирования в управлении материальными ресурсами ППЖТ и достаточно высокую экономическую эффективность работы предложенных алгоритмов. Научная новизна. Предложен комплексный подход к совершенствованию системы планирования потребности ППЖТ в материальных ресурсах на базе использования методов математической статистики. Выявлены и проанализированы источники возникновения неопределенности при принятии логистических решений в управлении материальными ресурсами ППЖТ. Разработана оригинальная модель прогнозирования норм расхода материальных ресурсов ППЖТ на новые и перспективные изделия на основе методов распознавания образов. Практическая значимость. Основные результаты работы могут быть использованы при совершенствовании логистической системы планирования в управлении материальными ресурсами ППЖТ.Item Методичні підходи до оцінки економічної ефективності інвестицій у розвиток туристичних перевезень залізничним транспортом(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпропетровськ, 2015) Гненний, Олег МиколайовичUK: Мета. Розробка методичних підходів до оцінки економічної ефективності інвестицій, спрямованих на розвиток туристичних перевезень залізничним транспортом та залізничного туризму. Методика. Використовується системний підхід та загальнонаукові й спеціальні методи дослідження: наукової абстракції, аналізу та синтезу, математичної статистики, проектного аналізу, фінансової математики, статистичних випробувань, оцінки економічної ефективності інвестицій, якісного та кількісного оцінювання рівня ризику. Наразі в Україні чинні декілька нормативних документів у сфері оцінки економічної ефективності інвестицій. Ці нормативні акти відображають певний методичний інструментарій щодо структури прогнозних грошових потоків, визначення їх складових, розрахунку основних показників економічної ефективності інвестицій з урахуванням чинника часу, проте замало уваги приділено кількісному оцінюванню ризиків інвестиційного проекту та їх врахуванню під час визначення його економічної ефективності. Результати. Доведено доцільність врахування рівня ризику шляхом коригування ставки дисконту, для чого в роботі запропоновано відповідні методичні підходи. Під час прогнозування грошових потоків сценаріїв запропоновано враховувати балансування прогнозованих доходів від надання туристичних послуг у межах інвестиційного проекту з прогнозними витратами споживачів відповідних послуг. Кількісна оцінка рівня ризику інвестиційного проекту здійснюється на підставі формування сценаріїв його реалізації за допомогою економіко-статистичних методів. Показником рівня ризику проекту є стандартне відхилення внутрішньої норми доходу за сценаріями. Ставка дисконту інвестиційного проекту визначається на підставі зв'язку вартості капіталу з рівнем ризику. Наукова новизна. Набули подальшого розвитку: методичні підходи щодо прогнозування грошових потоків інвестиційних проектів, спрямованих на розвиток залізничного туризму, які, на відміну від існую-чих, передбачають балансування прогнозованих доходів від надання туристичних послуг з прогнозними витратами споживачів відповідних послуг; методичні підходи щодо оцінки економічної ефективності інвестиційних проектів з урахуванням ризиків, які, на відміну від існуючих, інтегрують підходи, що базуються на підвищенні ставки дисконту на премію за ризик, та підходи, що передбачають визначення показників очікуваної ефективності. Практична значимість. Виконані дослідження дозволяють підвищити вірогідність прогнозування грошових потоків за сценаріями реалізації інвестиційного проекту, а також оцінки його економічної ефективності.Item Можливі моделі реформування залізничного транспорту України(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпропетровськ, 2015) Пінчук, Олена ПетрівнаUK: Мета. Обґрунтувати необхідність проведення структурної реформи на залізничному транспорті України та. дослідити можливі моделі реформування залізничної галузі, їх переваги й недоліки. Методика. Для розв’язання задач такого класу в роботі запропоновано методологію ефективного функціонування залізничного транспорту в умовах ринку за рахунок впровадження корпоративної реструктуризації, що дозволить вибрати найкращий варіант його перспективного розвитку. Результати. На основі виконаного аналізу було встановлено необхідність проведення в Україні реструктуризації залізничного транспорту та досліджені різні варіанти існуючих моделей його реформування в країнах Європи. Визначені переваги та недоліки цих моделей та зроблено висновок про необхідність реформування залізничного транспорту за інтеграційною моделлю. Наукова новизна. Досліджено концептуальні моделі реформування залізничного транспорту країн Європи та визначено їх основні фактори впливу на ефективність роботи залізничного комплексу в ринкових умовах України. Практична значимість. Впровадження вказаних моделей дозволить змінити форму власності з державної на приватну (100 % акцій спочатку будуть належати державі).Item Необхідність визначення шляхів оптимізації витрат на залізничному транспорті в умовах реформування(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпропетровськ, 2015) П’ятигорець, Ганна Сергіївна; Пилипенко, Ю. К.UK: Мета. Сучасні ринкові відносини вимагають удосконалювання практики управління витратами підприємств з урахуванням особливостей перехідного періоду і міжнародного досвіду. Це дозволить максимізувати прибуток і мінімізувати витрати, забезпечувати достатній рівень рентабельності. Робота присвячена визначенню шляхів оптимізації експлуатаційних витрат залізниць України в умовах реформування. Методика. Дослідження на основі аналізу робіт вітчизняних та закордонних економістів із проблем формування, аналізу і планування витрат підприємств залізничного транспорту, а також законодавчих актів України та статистичних даних про роботу залізничного транспорту. Результати. В умовах ринкової економіки функціонування підприємства актуалізує проблему раціонального витрачання ресурсів, докорінного поліпшення управління витратами для забезпечення конкурентоспроможності перевезень на залізниці. Наукова новизна. Набув подальшого розвитку системний підхід до визначення основних напрямків впровадження комплексної системи управління витратами на залізничному транспорті в умовах реформування. Практична значимість. Застосування різних підходів дозволить обґрунтувати економічну доцільність витрат залізничного транспорту в умовах його реформування.Item Основні напрями оцінки економічної стійкості ДП «Придніпровська залізниця»(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпропетровськ, 2015) Рекун, Іван ІвановичUK: Мета. Робота присвячена розгляду підходів щодо оцінки економічної стійкості підприємств залізничного транспорту, пошуку шляхів розвитку методичних підходів, впровадження інноваційних технічних засобів і методів оцінки економічного стану. Методика. Для забезпечення об’єктивної оцінки економічного стану підприємств залізничного транспорту в роботі запропоновано розглянути систему фінансових показників економічної стійкості. Результати. На основі виконаного аналізу у роботі встановлені зміни, що відбуваються у внутрішньому та зовнішньому середовищі діяльності ДП «Придніпровська залізниця», та визначаються ризики, що існують в поточній діяльності залізниці. Наукова новизна. Значна увага приділяється стратегічному підходу до управління розвитком підприємства, що полягає у забезпеченні стійкої конкурентної переваги. Йдеться про характеристики економічної стійкості як певного режиму розвитку. Практична значимість. У роботі досліджено окремі проблеми реформування залізниці. Для їх комплексного вирішення важливо розглянути основні напрями оцінки економічного стану підприємства, зокрема ДП «Придніпровська залізниця», що є структурним підрозділом Укрзалізниці як системи.Item Особливості оподаткування прибутку залізниці в умовах акціонування(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпропетровськ, 2015) П’ятигорець, Ганна СергіївнаUK: Мета. Стан залізниць України, у тому числі його фінансова сторона, є вкрай критичним. Відсутність державної підтримки інноваційного розвитку галузі та недосконалість законодавчої бази оподаткування поглиблюють кризу. Робота присвячена дослідженню податкової системи України та пошуку варіантів, які б були найбільш вдалими для оподаткування залізниці. Методика. Дослідження закордонних систем оподаткування та можливе їх запозичення. Методи порівняння, аналізу та системний підхід до вирішення завдання. Результати. Аналізуючи нові законопроекти, можна сказати, що держава на правильному шляху до реформування галузі. У роботі наведено варіанти системи оподаткування в умовах акціонування. Наукова новизна. Систематизовано існуючий підхід до оподаткування прибутку підприємств залізничного транспорту. Практична значимість. Удосконалення податкової політики зумовить розвиток економіки, що в майбутньому покращить становище України. Перехід на більш прозорий спосіб оподаткування змінить ставлення до податків взагалі.Item Особливості фінансування діяльності залізниці в умовах акціонування(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпропетровськ, 2015) Сначов, Микола Павлович; Ломтєва, Ірина Миколаївна; Рогожина, І. О.; Дегальцева, Л. В.; Фрунзa, Г. М.UK: Мета. Критичний рівень фінансового стану залізниці України, необхідність технологічної модернізації та впровадження інновацій в галузі потребують значних інвестицій. Робота присвячена дослідженню можливих джерел залучення фінансових ресурсів, необхідних для розвитку залізничного транспорту в Україні, зокрема, під час акціонування залізничної галузі. Методика. Дослідження на основі аналізу існуючих джерел фінансування діяльності корпорацій закордоном та на підприємствах України. Результати. Проведено аналіз ефективних джерел формування фінансових ресурсів, необхідних для модернізації залізничного транспорту в Україні. Практична значимість. Впровадження вказаних підходів дозволить обґрунтувати економічну доцільність і пропорції внутрішнього та зовнішнього джерел фінансування залізничного транспорту в умовах його акціонування.Item Принципи формування інфраструктурної складової для побудови пасажирських залізничних тарифів(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпропетровськ, 2015) Чаркіна, Тетяна ЮріївнаUKR: Мета. Розробити методичний підхід щодо визначення реальної величини витрат інфраструктури, що має бути віднесена на пасажирські перевезення. Методика. Для проведення досліджень у роботі використовувалися методи математичного аналізу та порівняння – для обробки статистичних даних форми 10 зал; методи прийняття рішень, економічного обґрунтування та оптимізації витрат – для визначення реальної частки витрат, що буде віднесена на пасажирські перевезення. Результати. На основі виконаного аналізу було встановлено принципи визначення частки витрат на утримання залізничної інфраструктури, яку слід відносити на пасажирські перевезень, для побудови реальних тарифів. Наукова новизна. Для встановлення реальної величини тарифів на пасажирські перевезення запропоновано витрати на утримання залізничної інфраструктури, яка не задіяна в цей час, та витрати залізничної інфраструктури, що використовується тільки для вантажних перевезень, віднести повністю на вантажні перевезення, або частку витрат, що відносяться на пасажирські перевезення, компенсувати за рахунок субсидій Уряду, як це робиться в розвинених країнах Європи. Практична значимість. Часткова компенсація витрат пасажирської складової на утримання залізничної інфраструктури, яка не задіяна в цей час або використовується тільки для вантажних перевезень, дозволить суттєво знизити величину тарифів на пасажирські перевезення та підвищити їх конкурентоспроможність на ринку транспортних послуг.Item Проблеми впровадження міжнародних і регіональних стандартів менеджменту якості на підприємствах залізничного транспорту(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпропетровськ, 2015) Железняк, Вікторія Валеріївна; Кіржа, Х. Ю.UK: Мета. Робота присвячена визначенню основних перешкод ефективному впровадженню міжнародних та регіональних стандартів менеджменту якості на підприємствах залізничного транспорту. Методика. Для визначення основних проблем впровадження міжнародних та регіональних стандартів менеджменту якості в роботі запропоновано розглядати процес управління якістю в рамках системного підходу. Результати. У роботі досліджено основні проблеми впровадження міжнародних та регіональних стандартів менеджменту якості та визначено джерела їх виникнення. Наукова новизна. Розроблена проблематика впровадження стандартів менеджменту якості на підприємствах залізничного транспорту й обґрунтовано, що процес їх вирішення можливий за умов одночасних економіко-соціальних трансформацій на макро- та мікрорівнях з урахуванням міжнародних тенденцій світового ринку. Практична значимість. Використання наведеної проблематики дозволить керівникам усіх рівнів приймати науково обґрунтовані рішення щодо оптимізації менеджменту якості на підприємствах залізничного транспорту.Item Проблеми оновлення тягового рухомого складу та оцінка ефективності інвестиційних проектів у локомотивному господарстві(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпропетровськ, 2015) Гненний, Олег Миколайович; Вишнякова, А. В.UK: Мета. Високий ступінь зносу тягового рухомого складу зумовлює потребу в оновленні локомотивного парку, що потребує значних капітальних вкладень. Для України виникає об’єктивна необхідність проведення реформування на залізничному транспорті з метою залучення приватних інвесторів до вкладення коштів в оновлення рухомого складу. Актуальним питанням залишається визначення ефективності інвестиційних проектів у локомотивному господарстві. Методика. Для досягнення поставленої мети використовується системний підхід для визначення сукупного ефекту від оновлення ТРС для локомотивного господарства та Укрзалізниці в цілому. Результати. Авторами досліджено проблеми фізичного та морального зносу ТРС, визначено потенціальні вітчизняні та зарубіжні компанії-постачальники залізничної техніки, розглянуто принципи та основні показники оцінки ефективності інвестиційних проектів. Одним з основних критеріїв оцінки ефективності інвестиційного проекту є показник чистої приведеної вартості, який приймаючи значення більше або дорівнює нулю, забезпечує позитивну ефективність реалізації інвестиційного проекту. Наукова новизна. В статті пропонується оцінка ефективності інвестиційного проекту (придбання локомотива) у локомотивному господарстві шляхом розрахунку вдосконаленого показника чистої приведеної вартості за рахунок врахування сукупного ефекту від оновлення ТРС для локомотивного господарства та залізничного транспорту України загалом. Практична значимість. Запропоновані показники оцінки ефективності дозволять більш точно визначити ефективність інвестиційного проекту саме у локомотивному господарстві та у випадку позитивної ефективності залучити приватні інвестиції для оновлення тягового рухомого складу.Item Роль маркетингу в підвищенні конкурентоспроможності вантажних залізничних перевезень(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпропетровськ, 2015) Шило, Лілія Анатоліївна; Добровольська, І. Л.; П’ятигорець, Ганна СергіївнаUK: Вступ. Залізничний транспорт має стратегічне значення для України, оскільки обслуговує найбільші вантажо- і пасажиропотоки. Сьогоднішня економічна ситуація вимагає від Укрзалізниці більш гнучкої політики у сфері організації та забезпечення вантажних перевезень, а зростання конкуренції на ринку транспор-тних послуг призводить до необхідності застосування маркетингової концепції у транспортному обслуговуванні населення. Мета. Розробка заходів з підвищення ефективності процесу маркетингу залізничних вантажних перевезень із застосуванням принципів логістики за рахунок розмежування значимих параметрів за сферами застосування. Завдання статті – визначити основні маркетингові та логістичні параметри транспортного обслуговування замовників вантажних залізничних перевезень. Результати та обговорення. Застосування маркетингового підходу на транспорті передбачає врахування широкого комплексу організаційних, економічних, управлінських і фінансових завдань при формуванні збалансованої тарифної системи, вдосконаленні розрахунків вантажних тарифів і визначається доходами від перевезень вантажів. Висновки. Аналіз транспортного ринку і результати дослідження повинні стати важливим вихідним матеріалом для планування й організації вантажних перевезень, вдосконалення управління на транспорті, розробки та реалізації цілого комплексу маркетингових заходів з розширення та підвищення якості транспортних послуг і, в остаточному підсумку, забезпечити стабілізацію фінансового становища залізниць.