2013
Permanent URI for this community
Browse
Browsing 2013 by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 28
Results Per Page
Sort Options
Item Фінансовий механізм розвитку залізничного транспорту України(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпропетровськ, 2013) Кассір, Віта Володимирівна; Нечай, А. А.UK: Мета. У статті розглянуто проблеми реформування залізничного транспорту, нераціональність тарифоутворення, неефективність деяких видів діяльності та низька якість послуг. Методика. Розглядаються основні елементи, науково обґрунтована фінансова політика сталого розвитку залізниць та ефективного фінансового механізму її реалізації. Результати. Запропоновано класифікувати грошові відносини, що виникають у процесі функціонування залізничного транспорту, за економічним змістом, відтворювальною структурою та видами діяльності; виділити спеціальні механізми тарифоформування, інвестиційний механізм; впроваджувати політику мінімізації рівня податкового навантаження. Наукова новизна. Визначено шляхи розробки сучасної теорії фінансів залізничної галузі, стратегії, тактики та механізмів фінансового забезпечення податкового реформування транспорту. Враховано вимоги законодавства України, досвід реформування залізничного транспорту за кордоном. Практична значимість. Запропоновано розмежувати державні й господарські функції, розподілити монопольні та конкурентні види діяльності, що дасть можливість зняти перешкоди для розвитку конкурентного ринку залізничних перевезень.Item Управління фінансовими результатами залізниці в умовах її акціонування(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпропетровськ, 2013) Сначов, Микола Павлович; Ломтєва, Ірина Миколаївна; Кошель, В. В.; Калашнік, Я. О.UK: У статті розглядаються шляхи удосконалення управління фінансовими результатами та підвищення прибутковості залізниці в умовах її акціонування.Item Трансформація інституціональних моделей міжнародних економічних відносин в контексті інституціональної парадигми(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпропетровськ, 2013) Ткач, Анатолій АрсентійовичUK: Стаття присвячена дослідженню шляхів і форм трансформації моделей міжнародних економічних відносин через призму нової інституціональної парадигми економічного розвитку.Item Витрати залізничного транспорту – управлінський аспект(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпропетровськ, 2013) Топоркова, Олена Анатоліївна; Половинка, Л. С.UK: Вступ. Облікова інформація є головним орієнтиром ухвалення управлінських рішень. Організація обліку з урахуванням технологічної специфіки має безпосередній вплив на ефективність управління витратами. Мета. Систематизація підходів до управління витратами. Результати та обговорення. Система управління витратами має бути узгоджена зі стратегічними цілями підприємства (структурного підрозділу), які визначаються системою стратегічного менеджменту залізничного транспорту. Проблема формування собівартості перевезень полягає у визначенні і взаємному узгодженні факторів, які на неї впливають. Економічна оцінка повинна передбачати типізацію операцій щодо управління витратами на залізничному транспорті. Висновки. Економічно обґрунтована класифікація витрат допомагає визначити ступінь впливу певного виду витрат на рівень собівартості та рентабельності видів діяльності. Систематизована облікова номенклатура об’єктів калькулювання на залізничному транспорті дозволить забезпечити точність розрахунку витрат.Item Формування конкурентних переваг підприємства з урахуванням зовнішнього і внутрішнього середовища(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпропетровськ, 2013) Задоя, В’ячеслав ОлександровичUKR: Вступ. У статті систематизуються методи досліджень конкурентних переваг підприємств-монополістів. У існуючому різноманітті методик і моделей, орієнтованих на класичний ринковий інструментарій і ресурсну базу, автором були виділені підходи, які забезпечують найбільш широке дослідження проблеми. Мета роботи – структурувати основні фактори створення конкурентних переваг підрозділів компаній-природних монополістів. Результати. Систематизовано комплекс організаційно-економічних заходів, спрямованих на реалізацію потенціалу компаній-природних монополістів у цілому на локальному ринку. Висновки. Охарактеризовано можливості виявлення потенційних конкурентних переваг, що базуються на синтезі матриці SWOT-аналізу, моделі конкуренції в галузі і ланцюгу цінності М. Портера.Item Методичний підхід до визначення раціональних швидкостей руху пасажирських поїздів та раціональних зон їх курсування(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпропетровськ, 2013) Момот, Алла Владимировна; Momot, Alla V.UK: У статті розміщено матеріал стосовно методичного підходу щодо визначення раціональних зон курсування швидкісних та високошвидкісних поїздів. Для України ця проблема є дуже актуальною, оскільки з 2003 року досліджується Укрзалізницею, французькою компанією SYSTRA, Дніпропетровським національним університетом залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна. У колишньому СРСР питання побудови високошвидкісної магістралі Москва–Крим–Кавказ вирішувалося проектно-вишукувальними інститутами Мосдіпрот-ранс та Дніпродіпротранс.Item Тенденції розвитку інформаційних технологій, що застосовуються в бухгалтерському обліку, аудиті та внутрішньому контролі(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпропетровськ, 2013) Пікуліна, Надія Юріївна; Шило, Лілія АнатоліївнаUK: Вступ. Підтримка конкурентоспроможності підприємства в умовах стрімкого розвитку ринкових відносин в Україні потребує від нього відповідного інформаційного забезпечення своєї діяльності. Тому проблема ефективного інформаційного забезпечення управлінської діяльності підприємства з використанням автоматизованих систем є досить актуальною. Мета. Визначення та класифікація факторів, які визначають видову класифікацію інформаційних технологій, що застосовуються в бухгалтерському обліку, аудиті та внутрішньому контролі. Результати та обговорення. Управління підприємством у сучасних умовах визначається як зміна стану системи, що веде до досягнення основної мети діяльності. Зараз на українському ринку фінансово-економічного програмного забезпечення пропонується цілий ряд розробок. При здійсненні комп’ютеризації підприємство стикається з низкою проблем, пов’язаних з вибором програмного забезпечення, оскільки на ринку представлена велика кількість програмних продуктів, розрахованих на різні за масштабом, галуззю діяльності підприємства, а також на комп’ютеризацію лише окремих складових діяльності підприємства або усього підприємства. На сьогоднішній день інформаційна система бухгалтерського обліку має складну ієрархічну структуру, що позначається на видах застосовуваних інформаційних технологій. Усе це потребує розробки методичних підходів до характеристики факторів, які визначають видову класифікацію інформаційних технологій, що застосовуються в бухгалтерському обліку. Висновки. Застосування інформаційних технологій в обліковому процесі сприяє науковому обґрунтуванню даних бухгалтерського обліку в оцінці фінансово-господарської діяльності підприємств. Окрім того, воно посилює функцію контролю правильності, законності, а іноді й економічної доцільності бухгалтерських операцій.Item Системний аналіз та соціальна інженерія як методи проектування освітнього простору(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпропетровськ, 2013) Ткач, Тамара ВолодимирівнаUK: У статті розглядаються соціотехнічні підходи до проектування систем людської діяльності, її соціальні й психологічні аспекти. Ідеї проектування поширюються на освітній простір, особистість, зміст виховання і навчання. Тим самим проектування стає для учасників освітнього простору специфічним способом будівництва майбутнього.Item Дослідження структурних змін оборотного капіталу підприємств галузі залізничного машинобудування(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпропетровськ, 2013) Кассир, Вита Владимировна; Козаченко, Ж. В.UK: У статті визначені загальні риси формування обсягу та структури, а також активності використання оборотного капіталу, властиві для підприємств галузі залізничного машинобудування.Item Удосконалена методика визначення економічної ефективності будівництва та експлуатації високошвидкісної магістралі в Україні(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпропетровськ, 2013) Бараш, Юрій Савелійович; Момот, Алла ВолодимирівнаUK: Мета. Розробити методику й сформувати заходи щодо визначення економічної доцільності впровадження високошвидкісного руху в Україні. Методика. Економічне обґрунтування доцільності організації швидкісного та високошвидкісного руху в Україні є інвестиційним проектом, який передбачає поетапне вкладання коштів у будівництво. Для розв’язання задач такого типу використовують чистий дисконтний дохід, який може отримати Укрзалізниця або новоутворені компанії під час реалізації проекту та після його закінчення. Результати. У роботі розроблено методику комплексного визначення ефективності будівництва високо-швидкісної магістралі та експлуатації швидкісних і високошвидкісних поїздів з урахуванням вартості інфраструктури, рухомого складу, впливу факторів зовнішнього середовища та ін. Наукова новизна. Запропоновано науковий підхід щодо визначення економічної ефективності будівництва та експлуатації високошвидкісних магістралей, який, на відміну від існуючого, включає удосконалені принципи розрахунку кількості перевезених пасажирів, вартості будівництва ВШМ, кількості одиниць рухомого складу, оптимізує розрахунки доходів та витрат у контексті конкурентних переваг та впливу зовнішніх факторів на діяльність компанії. Удосконалено методичний підхід щодо розрахунку перспективних обсягів перевезень по високошвидкісній магістралі, який суттєво відрізняється від європейського, запропонованого французькою компанією «SYSTRA», оскільки дозволяє додатково врахувати транзитний потік пасажирів через Україну, розподілити пасажирів по окремих ділянках пропорційно кількості населення міст, що входять у високошвидкісну магістраль, при цьому взявши до уваги середню рухливість населення, термін поїздки та коефіцієнт, що враховує додатково частоту поїздки пасажирів на заданій ділянці залежно від призначення (відрядження, пересадка на літак, відпочинок та ін.). Практична значимість. Врахування вищенаведених ознак підвищує обґрунтованість управлінських рішень щодо забезпечення ефективності функціонування високошвидкісних перевезень.Item Вартісні техніко-економічні показники та ефективність залізничних пасажирських перевезень(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпропетровськ, 2013) Матусевич, Олексій ОлександровичUK: Мета. Пошук засобів обґрунтування визначення раціональних зон ефективного курсування окремих сучасних пасажирських поїздів різних видів сполучень. Методика. Систематизація техніко-економічних показників роботи залізничних пасажирських перевезень, аналіз динаміки вартісних показників та визначення їх впливу на ефективність цих перевезень через визначення причин зниження ефективності пасажирського комплексу залізничного транспорту (ПКЗТ) України. Результати. За результатом аналізу динаміки вартісних техніко-економічних показників встановлені неефективність залізничних пасажирських перевезень, причини її зниження та наслідки збитковості. Наукова новизна. Впровадження раціональних зон ефективного курсування окремих сучасних пасажирських поїздів різних видів сполучень пов’язане з урахуванням аналізу динаміки вартісних техніко-економічних показників роботи залізничних пасажирських перевезень. Практична значимість. Впровадження раціональних зон ефективного курсування окремих сучасних пасажирських поїздів різних видів сполучень за допомогою вартісних техніко-економічних показників надасть змогу побудувати нову класифікацію пасажирських поїздів за новими ознаками.Item Напрямки впровадження швидкісних пасажирських перевезень в Україні(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпропетровськ, 2013) Божок, Наталія ОлексіївнаUK: Вступ. Сучасні тенденції на ринку транспортних послуг з перевезення пасажирів полягають у відносному зменшенні ролі залізничного та підвищенні значення автомобільного та повітряного транспорту. Тому необхідні заходи на рівні держави стосовно посилення привабливості саме залізничних перевезень для населення. Цього можна досягти через впровадження швидкісних магістралей. Мета. Основною метою статті є аналіз впровадження та розвитку швидкісних перевезень в Україні. Результати та обговорення. Останні 10 років в Україні здійснювалися заходи з впровадження швидкісних залізничних перевезень. Для цього було ухвалено низку нормативно-правових документів. Проведення в країні чемпіонату Європи з футболу у 2012 році значно прискорило цей процес. У ході підготовки до ЄВРО-2012 було придбано новий рухомий склад та реконструйовано значну частину інфраструктури. Усі ці дії привели до створення ДП «Українська залізнична швидкісна компанія», яке є новим потужним гравцем на ринку пасажирських перевезень в Україні. Висновки. На сьогоднішній день денні швидкісні поїзди не можуть скласти конкуренцію нічним швидкісним поїздам на деяких напрямках. Основними причинами цього є висока тривалість руху, незручний графік курсування та недешеві квитки на перевезення. Проте поступовий розвиток швидкісного руху та підвищення швидкостей поїздів дозволить цьому виду пасажирських перевезень зайняти своє місце на ринку транспортних послуг.Item Особливості обліку основних засобів з податкової точки зору при перехідних положеннях на залізничному транспорті(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпропетровськ, 2013) Пінчук, Олена Петрівна; Недова, І. Г.UK: Мета. Метою статті є розкриття перехідних положень у бухгалтерському та податковому обліку основних засобів на залізничному транспорті в умовах його реформування. Методика. Методологічною основою статті є концепції і положення бухгалтерського, податкового обліку, праці провідних вчених та фахівців з проблем гармонізації обліку основних засобів. Результати. Запропоновані найбільш доцільні в сучасних економічних умовах шляхи фінансування інвестиційної діяльності залізничного транспорту при переході на його акціонерну форму господарювання. Наукова новизна. Стаття присвячена дослідженню особливостей обліку основних засобів на залізничному транспорті в контексті змін бухгалтерського й податкового законодавства в умовах реформування Укрзалізниці. Практична значимість. Незважаючи на значне зближення положень бухгалтерського і податкового обліку основних засобів, нормативно-правове регулювання обліку основних засобів потребує доопрацювання з метою подальшої його гармонізації.Item Особливості розвитку світової економіки в умовах глобалізації(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпропетровськ, 2013) Шило, Лілія Анатоліївна; Захаренко, І. В.; Касян, Ю. В.UK: В роботі досліджуються причини формування глобалізаційних процесів, їх вплив на функціонування світової економіки та можливі негативні та позитивні наслідки. Розглянуто роль конкуренції в умовах глобалізації та висвітлено аспекти її історичного розвитку.Item Логістичний підхід до планування вантажних перевезень та комерційних операцій на залізничному транспорті(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпропетровськ, 2013) Копитко, Василь Іванович; Орловська, Олександра ВолодимирівнаUK: Вступ: у даній статті розглядається питання застосування логістики та її інструментарію при здійсненні вантажних та комерційних перевезень залізницею. Мета статті полягає у розкритті ролі, функцій і принципів логістики при плануванні вантажних перевезень залізничним транспортом. Результати: основну увагу приділено впровадженню логістики при розробці ефективних транспортних маршрутів з метою підвищення рівня надання комерційних послуг потенційним клієнтам. Висновки: запропоновано шляхи впровадження логістичних підходів у комерційну роботу залізничної галузі.Item Управління трудовим потенціалом залізничних підприємств: теоретичні основи(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпропетровськ, 2013) Пархоменко, Юлія ЮріївнаUK: Вступ. Розвиток національної економіки визначається мобільністю факторів виробництва, до яких належать капітал, земля, праця, підприємницькі здібності, інформація. Однак реалії сучасності ставлять наголос на ефективності управління не тільки технічним та інноваційним розвитком підприємства, але і його трудовими ресурсами. Мета. Теоретичне дослідження існуючих методів визначення сутності трудового потенціалу та його структурної компоненти для залізничних підприємств. Результати та обговорення. На забезпечення конкурентоспроможності транспортної продукції найбільше впливає людський фактор. Частка витрат людської праці є в даному випадку значною, оскільки у виробництві послуг як специфічного товару практично відсутні сировина й матеріали. Таким чином, аналіз джерел показав, що існує дуже багато поглядів щодо визначення економічної категорії «трудовий потенціал», які у свою чергу можна поділити на категорії за макро-, мезо- та мікрорівнями, оскільки її сутність дещо змінювалась і набувала специфічних рис зі зміною об’єкта. При цьому доцільно розглядати трудовий потенціал працівника як невід’ємну частину трудового потенціалу підприємства, який у складі трудового колективу повинен давати синергетичний ефект. Також слід враховувати особливості сфери діяльності підприємства для визначення складових його трудового потенціалу. Висновки. В основі трудового потенціалу підприємств, зокрема, залізничного транспорту лежить трудовий потенціал працівника, який можна визначити як «здатність працівника до праці певного змісту і складності, глибину і різнобічність його загальних і спеціальних знань, виробничого досвіду, кваліфікації, з одного боку, і здатність вдосконалюватися в процесі праці, вирішувати нові завдання , що виникають в ре-зультаті змін у виробництві, – з іншого боку». У ході аналізу компонентної структури трудового потенціалу можна виділити дві основні категорії : індивідуальну та психофізичну. Слід зауважити, що на стан трудового потенціалу підприємства впливають багато елементів, таких як статево-вікові групи, демографічний стан держави, освітньо-кваліфікаційний рівень, професіоналізм працівників тощо.Item Проблеми демографічної ситуації в Україні на початку XXI сторіччя з урахуванням перспективи демографічного стану на період до 2050 року(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпропетровськ, 2013) Тесленко, Тетяна ВікторівнаUK: Проаналізовано демографічну ситуацію в Україні та Дніпропетровській області взагалі і щодо співвідношення кількості осіб працездатного віку та пенсіонерів. Спрогнозовано демографічну ситуацію в Україні та Дніпропетровській області на період до 2050 року.Item Розробка елементів управління ринковим ризиком у банках(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпропетровськ, 2013) Бобиль, Володимир ВолодимировичUK: У статті розкрито сутність ринкового ризику банку. Розглянуто основні елементи управління ринковим ризиком та особливості їх застосування в сучасних умовах господарювання. Запропоновано напрямки вдосконалення науково-методичних підходів щодо оцінки та управління ринкового ризику з урахуванням його окремих чинників (валютного, процентного та фондового). Проаналізовано міжнародний досвід управління ринковим ризиком у банках. Надано план заходів щодо управління ринковим ризиком на випадок кризової ситуації. Розглянуто механізм зонального управління ринковим ризиком.Item Methodological Approaches to Defining Railways Infrastructure Charges(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпропетровськ, 2013) Blyzniuk, T. N.EN: Introduction: One of the priority directions of development of railway sector is the right choice of pricing policy of the company for the purpose of maximizing profits and the social welfare improving. The improvement of rail pricing is provided be «State program of reforming the railway transport for 2010-2019». Objective: Due to the organizational and the structural changes in rail transport it is essential to ensure transparency in pricing, non-discriminatory access to infrastructure, the creation of a level playing field for participants of the operational process. In accordance with the task we need to identify weaknesses in the existing tariff system and suggest ways to correct them. Results: There were characterized and analyzed the existing pricing methods, revealed their advantages and disadvantages, offered possible ways of their liquidation. Conclusions: The analysis revealed that the current pricing approach does not correspond to the points of the reform program and is subject to further improvement.Item Аналіз методів визначення плати за користування об’єктами інфраструктури залізничного транспорту(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпропетровськ, 2013) Близнюк, Т. М.UK: Вступ. Галузь залізничних перевезень в Україні перебуває на етапі реформування. Згідно з Державною цільовою програмою реформування залізничного транспорту на 2010-2019 роки та з метою підвищення економічної ефективності у сфері залізничних перевезень, підвищення соціального добробуту, вирішення екологічних питань, удосконалення регіональних та державних фінансів, досягнення конкуренції між компаніями-перевізниками важливим є вдосконалення тарифної системи залізничного транспорту. Мета. У зв’язку з організаційно-структурними перетвореннями, виокремленням послуг інфраструктури зі сфери послуг з перевезень важливим є вивчення зарубіжного досвіду з проблем ціноутворення на послуги інфраструктури. Результати. Були охарактеризовані та проаналізовані існуючі методи ціноутворення, які застосовуються в різних країнах світу, висвітлені їх переваги та недоліки. Висновки. У результаті виконаного аналізу було виявлено, що жодна із систем не є ідеальною, а тому в цій сфері важливим є удосконалення та створення нових підходів щодо встановлення плати за користування інфраструктурою залізниць.