Literary Features of Syntactic Representation of the Concept of the City in the Novel «The Kite Runner» by Khaled Hossini

Loading...
Thumbnail Image
Date
2018
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Міжнародний гуманітарний університет, Одеса
Abstract
EN: The purpose of this piece is an attempt to analyze literary features of syntactic representation of the concept of the city in the novel by Afghan-American writer Khaled Hossini under the title “The Kite Runner.” The basis for the term “concept” is the study of the semantic language system. Among the scholars involved in the study of this branch of linguistics are Aristotle, Arutyunova, Vynogradov, Grigoriev, Humboldt, Carnap, Lewis, Potebnya, Russell, and others. The concepts are used as ready-made cliches (in analogy to grammatical forms) in completely different, inappropriate contexts, without thinking of what meaning is enshrined in this word in the minds of most people, which serves the recipient as the basis for understanding the relayed sense. Linguistic meanings convey only a part of our knowledge of the world. The main part of this knowledge is preserved in our consciousness in the form of various mental structures – concepts of varying degrees of complexity and abstraction, in the content of which new characteristics can be constantly included. The study of each author's concept enables detection of generalities and specifics in a particular segment, which contributes to a better understanding of systemic laws in general. Under the concept, we will consider the totality of knowledge and perceptions associated with this concept, and associations (both individual and culturally fixed), linking it with other phenomena. The writer's view of the city is the textualization of reality, the embodiment of the “stranger”, the boy who left and then returned for the only reason of not recognizing the city that once he belonged to and most certainly still does to some extent. On the one hand, the image of the city is quite realistic, it lives in the ages of its complex and controversial fate, on the other hand, appears to be an illusion, a model of simulation.
UK: Метою цієї статті є спроба проаналізувати літературні особливості синтаксичної репрезентації концепту міста в романі афгансько-американського письменника Халеда Хоссіні під назвою «Той, що біжить за вітром». Основою терміну «концепт» є вивчення семантичної мовної системи. Серед вчених, які займаються вивченням цієї галузі мовознавства – Аристотель, Арутюнова, Виноградов, Григор'єв, Гумбольдт, Карнап, Льюїс, Потебня, Рассел та інші. Концепти використовуються як готові кліше (за аналогією з граматичними формами) в зовсім іншому контексті, не замислюючись про те, який сенс закріплений в цьому слові у свідомості більшості людей, який служить реципієнту за основу для розуміння значення, яке передається. Лінгвістичне значення передає лише частину нашого знання про світ. Основна частина цього знання зберігається у нашій свідомості у вигляді різних ментальних структур – концептів різного ступеня складності та абстракції, в зміст яких можуть постійно додаватись нові характеристики. Вивчення концептів кожного автора дозволяє виявити узагальнення та специфічні відмінності у кожному сегменті, що сприяє кращому розумінню системних законів загалом. Під концептом ми розуміємо сукупність знань та сприйняттів, пов'язаних з цим концептом, а також асоціацій (як індивідуальних, так і загальноприйнятних), пов'язуючи їх з іншими явищами. Погляд письменника на місто – це текстуалізація реальності, повернення «вже чужого», хлопчика, який залишив рідне місто, а потім повернувся тільки для того, щоб не впізнати місто, яке колись було рідним для нього і, найімовірніше, до певної міри таким і залишається. З одного боку, образ міста досить реалістичний: воно живе в епоху своєї складної і суперечливої долі, з іншого боку, здається, ілюзією, моделлю для симуляції.
RU: Целью этой статьи является попытка проанализировать литературные особенности синтаксической репрезентации концепта города в романе афгано-американского писателя Халеда Хоссини под названием «Бегущий за ветром». Основой термина «концепт» является изучение семантической языковой системы. Среди ученых, занимающихся изучением этой отрасли языкознания – Аристотель, Арутюнова, Виноградов, Григорьев, Гумбольдт, Карнап, Льюис, Потебня, Рассел и другие. Концепты используются как готовые клише (по аналогии с грамматическими формами) в совершенно ином контексте, не задумываясь о том, какой смысл закреплен в этом слове в сознании большинства людей, который служит реципиенту основой для понимания значения, которое передается. Лингвистическое значение передает только часть нашего знания о мире. Основная часть этого знания сохраняется в нашем сознании в виде различных ментальных структур – концептов разной степени сложности и абстракции, в содержание которых могут постоянно добавляться новые характеристики. Изучение концептов каждого автора позволяет выявить обобщения и специфические отличия в каждом сегменте, что способствует лучшему пониманию системных законов в целом. Под концептом мы понимаем совокупность знаний и восприятий, связанных с этим концептом, а также ассоциаций (как индивидуальных, так и общепринятых), связывая их с другими явлениями. Взгляд писателя на город – это текстуализация реальности, возвращение «уже чужого», мальчика, который покинул родной город, а потом вернулся только для того, чтобы не узнать город, который когда-то был родным для него и, скорее всего, в определенной степени таким и остается. С одной стороны, образ города достаточно реалистичный: он проживает свою сложную и противоречивую судьбы, с другой стороны, кажется, что он живет иллюзией, моделью для симуляции.
Description
A. Muntian: ORCID 0000-0001-8375-4067, I. Shpak: ORCID 0000-0002-4305-4987
Keywords
concept, notion, syntactic representation, linguistic meaning, novel, literary concept, поняття, концепт, синтаксична репрезентація, лінгвістичне значення, літературний концепт, понятие, синтаксическая репрезентация, лингвистическое значение, роман, литературный концепт, КІМ
Citation
Muntian, A. O. Literary Features of Syntactic Representation of the Concept of the City in the Novel «The Kite Runner» by Khaled Hossini: [препринт] / A. O. Muntian, I. V. Shpak // Наук. вісн. Міжнар. гуманітар. ун-ту. Серія: «Філологія». – Одеса, 2018. – Вип. 35, т. 1. – С. 62–65.
Muntian, A. O. Literary Features of Syntactic Representation of the Concept of the City in the Novel «The Kite Runner» by Khaled Hossini / A. O. Muntian, I. V. Shpak // Наук. вісн. Міжнар. гуманітар. ун-ту. Серія: «Філологія». – Одеса, 2018. – Вип. 35, т. 1. – С. 62–65.