Статті КТМЕХ

Permanent URI for this collection

RU: Статьи
EN: Articles

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 63
  • Item
    Приближённая декомпозиция как приём оценки демпфирования колебательных систем
    (Дніпропетровський національний університет ім. О. Гончара, 2017) Базилевич, Юрий Николаевич; Грановский, Роман Беркович; Гаркави, Наум Яковлевич; Федоров, Евгений Федорович; Карпенко, Владимир Владимирович; Литвиненко, О. Н.
    RU: Показано, что приближённая декомпозиция является действенным приёмом для оценки демпфирования, как линейных, так и достаточно широкого круга нелинейных колебательных систем.
  • Item
    Напряжённо-деформированное состояние крупнотоннажных контейнеров в условиях эксплуатации
    (Днепропетровский институт инженеров железнодорожного транспорта, 1987) Кострица, Сергей Анатольевич
    RU: В работе применен метод конечных элементов в форме метода перемещений. Для решения системы дифференциальных уравнений, описывающих движение системы «железнодорожная платформа-контейнер-груз» при продольном ударе, использован метод Ньюмарка, относящийся к методам прямого интегрирования. Результаты теоретических исследований сопоставлены с результатами натурных испытаний.
  • Item
    Дослідження ударної витривалості обладнання та кузовів вантажних
    (Дніпропетровський державний технічний університет залізничного транспорту, 1996) Колбун, Віктор Вікторович
    UK: Мета дисертаційної роботи – узагальнення досвіду ДІІТу та інших підприємств в галузі організації ресурсних випробувань, серед інших, рефрижераторного рухомого складу і розробка методики і технології проведення ресурсних випробувань вагонів на ударну витривалість, яка дозволяє відтворити еквівалентні по силі дії умови експлуатації, за порівняно короткий період часу.
  • Item
    Kinetostatics of Wheel Vehicle in the Category of Spiral-Screw Routes
    (Magnolithe GmbH, Sankt Lorenzen, Austria, 2016) Kravets, Viktor V.; Bas, Kostyantyn M.; Kravets, Tamila V.; Zubariev, Mykola S.; Tokar, Larisa A.
    ENG: Deterministic mathematical model of kinetostatics of wheel vehicle in terms of different modes of spatial motion in the context of curved route is proposed. Earth-based coordinate system is introduced which pole and axial orientation are determined by the convenience of route description as well as vehicle-related coordinates which pole axial orientation are determined within inertial space with the help of natural trihedral. Turn of the natural trihedral within inertial coordinates is described by means of quaternion matrices in the context of Rodrigues-Hamilton parameters. Rodrigues-Hamilton parameters are in matrix form in direct accordance with specified hodograph. Kinetostatics of wheel vehicle is considered in terms of spatial motion with an allowance for three-dimensional aerodynamic forces, gravity, and tangential and centrifugal inertial forces. In the context of spiral-screw lines deterministic mathematical model of wheel vehicle kinetostatics is proposed in the form of hodograph in terms of uniform motion, accelerated motion, and decelerated motion within following route sections: straight and horizontal; in terms of vertical grade; in terms of horizontal plane. Analytical approach to determine animated contact drive-control forces of wheel vehicle for structural diagrams having one and two support points involving of a driving-driven wheel characteristic is proposed based on kinetostatics equations. Mathematical model of wheel vehicle kinetostatics in terms of spatial motion is constructed on the basis of nonlinear differential Euler-Lagrange equations; it is proposed to consider physically implemented motion trajectories of wheel vehicles in the context of spiral-screw lines; hodograph determines spatial displacement; Rodrigues-Hamilton parameters determines spatial turn; Varignon theorem is applied to identify components of drive (control) force. The obtained results make it possible to solve a wide range of problems connected with dynamic design of wheel vehicles involving controllability, and estimation of dynamic load of both system and support surface.
  • Item
    Исследование нагруженности и напряженности базовых элементов тяжелых гидравлических прессов металлургического производства
    (ООО «Укрметаллургинформ «Научно-техническое агентство», Днепропетровск, 2015) Гануш, Василий Иванович; Островерхов, Николай Петрович; Султан, Александр Васильевич; Дзичковский, Евгений Михайлович; Кривчиков, Алексей Евгеньевич
    RU: Приведено исследование нагруженности и напряженности таких элементов тяжелых гидравлических прессов, как станина, колонны, стяжки. Рассчитан коэффициент запаса термической затяжки стяжек пресса.
  • Item
    Перспективы развития методов оценки срока службы подвиждного состава железных дорог
    (Государственное предприятие "Днепропетровский орган по сертификации железнодорожного транспорта", 2015) Горобец, Владимир Леонидович; Мямлин, Сергей Витальевич; Янгулова, Ольга Леонидовна; Горобец, Евгений Владимирович
    RUS: В статье предлагаются современные методы оценки остаточного ресурса несущих конструкций подвижного состава железных дорог ,а также принципы построения регламентов эксплуатации подвижного состава за пределами назначеного срока.
  • Item
    Dynamic Design of Ground Transport With the Help of Computational Experiment
    (Magnolithe GmbH, Sankt Lorenzen, Austria, 2015) Kravets, Viktor V.; Bas, Kostyantyn M.; Kravets, Tamila V.; Tokar, Larisa A.
    EN: Objectives of ground transport (motor transport vehicle) have been considered. Mathematical model of nonlinear dynamics in spatial motion of asymmetric carriage in the form of Euler-Lagrange equations represented as symmetrical block structure in quaternion matrices has been developed. Kinematic equations and partition matrices of external action in which Rodrigues-Hamilton parameters have been applied describe quaternionic matrices.
  • Item
    Коэффициент полезного действия при качении цилиндра и шара по наклонной плоскости
    (Державне підприємство “Дніпропетровський орган з сертифікації залізничного транспорту”, 2015) Бондаренко, Леонид Николаевич; Колбун, Виктор Викторович; Жаковский, Александр Дмитриевич
    RUS: Полученные формулы и графики показывают, что при рекомендуемом соотношении между допускаемыми напряжениями при линейном и точечном контактах, КПД наклонной плоскости при качении цилиндра и шара практически одинаковые. Предложенная методика, позволяет аналитически определить КПД при качении тела с линейным и точечным контактами по наклонной плоскости.
  • Item
    Зависимость сопротивления качению сферического тела от радиуса цилиндрического и кругового желоба
    (Державне підприємство “Дніпропетровський орган з сертифікації залізничного транспорту”, 2015) Бондаренко, Леонид Николаевич; Колбун, Виктор Викторович; Жаковский, Александр Дмитриевич
    RUS: Полученные зависимости и графики показывают, что несмотря на сложную зависимость сопротивления качению шарика по желобу и допустимой нагрузки, изменение радиуса желоба в пределах rЖ=(0,010…0,025)·rШ приводит примерно к одинаковой величине их значений: увеличению или уменьшению нагрузки и соответственно уменьшению или увеличению сопротивления качению; очевидно, что для легко нагруженных подшипниковых узлов необходимо производить подшипники с радиусами желоба rЖ≥1,025·rШ.
  • Item
    Динаміка механізмів пересування мостових кранів з врахуванням будови підкранового путі
    (Державне підприємство “Дніпропетровський орган з сертифікації залізничного транспорту”, 2015) Бондаренко, Леонід Миколайович; Колбун, Віктор Вікторович; Жаковський, Олександр Дмитрович
    UKR: Аналіз отриманих залежностей та графіків дозволяє зробити такі висновки: отримана формула по визначенню ККД механізму пересування мостового крана дозволяє оцінити його якість за такими показниками як маса крана і вантажопідйомність, коефіцієнт тертя кочення коліс по рейці, максимальне прискорення при пуску; максимальний вплив на ККД має відношення маси металоконструкції крана до маси вантажу, а збільшення ККД механізму пересування збільшує ККД крана.
  • Item
    Способ упрощения определения потерь на трение в ролико- и шарикоподшипниках
    (Державне підприємство “Дніпропетровський орган з сертифікації залізничного транспорту”, 2015) Бондаренко, Леонид Николаевич; Колбун, Виктор Викторович; Жаковский, Александр Дмитриевич
    RUS: Проведенные расчеты показывают, что при числе роликов в подшипнике от 10 до 20 приложенная к подшипнику сила при расчете сопротивления вращению внутренней или наружной обойм может быть приведена к одному ролику, а при числе шариков или роликов менее 10, расчет сопротивлений необходимо вести для каждого шарика или ролика.
  • Item
    Control of Tandem-Type Two-Wheel Vehicle at Various Notion Models Along Spatial Curved Lay of Line
    (Національний гірничий університет, 2015) Beshta, А. S.; Kravets, Viktor V.; Bas, Kostyantyn M.; Kravets, Tamila V.; Tokar, Larisa A.
    EN: Wheeled vehicle is considered as a material point under the conditions of non-uniform movement along curved spatial lay of line. Hodograph in a class of spatial lines describes kinematics of a vehicle. A kinetostatics problem of tandem-type two-wheel vehicle is being solved. Equivalent contact dynamics are being determined.
  • Item
    About the Evaluation of the Longitudinal Forces Level Effecting the Track Displacement at Transient Modes of Train Movement
    (Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпропетровськ, 2015) Masleieva, Liudmyla H.; Ursuliak, Liudmyla V.; Arsonov V. V.
    EN: Purpose. Study the transient modes effect of movement on the track displacement for the freight train safety control is supposed in this paper. For this it is necessary to investigate the longitudinal dynamics of a train on the track displacement. Simultaneously to assess the longitudinal forces level of a track and rolling stock interaction. Methodology. The level of the longitudinal forces, effecting the track displacement, was evaluated using mathematical modeling of longitudinal vibrations of the trains at transient modes of motion caused by braking. It was considered that each train vehicle consists of a body (solid) and the wheel sets, connected with the body by friction bearings (inelastic link). It was believed that during the movement of each train vehicle the vertical plane of its symmetry coincident with the vertical plane of symmetry of the assembled rails and sleepers. At simulation it was also supposed that in the process of translational motion of the vehicle body wheels make pure rolling along the rail without slipping on it. Findings. In the results of calculations the values of the longitudinal forces at different types of braking were obtained (it is regenerative braking and pneumatic one) under quasi-static and shock transients. For this various initial state of clearances in the inter-car connections up to beginning of transient was considered. The level of dynamic additives to longitudinal forces of interaction between wheel and rail that are substantially depending on vehicle accelerations was assessed. Originality. The transient regimes effect of trains movement caused by braking on the level of the longitudinal forces of track and rolling stock interaction was investigated. The longitudinal load of freight trains with regenerative and pneumatic braking was researched. The effect of the initial state of the train and different modes of braking on a dynamic additive to the longitudinal forces of the interaction between the track and rolling stock, which may effect the displacement of assembled rails and sleepers, was estimated. Practical value. The obtained results can be used to select rational modes of braking of freight trains, especially on lengthy down grade, from the positions prevent possible track displacement.
  • Item
    Порівняльна оцінка експлуатаційних якостей накладок пантографів електровозів постійного струму виробництва різних виробників
    (Дніпропетровський орган з сертифікації залізничного транспорту, 2014) Горобець, Володимир Леонідович; Коваленко, Валентина Володимирівна; Янгулова, Ольга Леонідівна; Устименко, Артем Павлович; Скалько, Віктор Володимирович; Гудімов, Віктор Володимирович
    UKR: У статті наводяться науково-обгрунтовані методи і підходи порівняльної оцінки експлуатаційних якостей накладок пантографів електровозів постійного струму, виготовлених різними виробниками.
  • Item
    Mathematical Model of a Path and Hodograpf of Surface Transport
    (Katowice, Poland, 2014) Kravets, Vladimir V.; Kravets, Tamila V.; Bas, Kostyantyn M.; Tokar, Larisa A.
    ENG: With the increase in speed of wheeled vehicles, such lead nations follow their research on determining new forms of transit curves. Transit curves proposed from the viewpoint of heuristic or criteria ideas should meet true guide path of transport vehicle at both constant and alternative speed. It is proposed to form a plan, longitudinal and cross-sectional profile of highways in junctions and turns in the form of ruled surface (Shukhov’s surface) which components are in anormal plane of true trihedr on of motion path and guide path selected as a part of spiral line covering nine variable parameters determined on required boundary conditionals imposed on the curve value too if motion models are specified. It is set as specified both location and speed of a vehicle during input/output moments within considered curved highway area. It is required to determine hodograph corresponding specified mode of the vehicle movement along the highway considered as a motion trajectory. Hodograph of vehicle movement dependingupon various modes – accelerated, decelerated, with constant speed, injunctions and turns, within straight and curved areas, while sloping and rising can be synthesized in a class of proposed spiral lines (guidepaths) corresponding to true, undisturbed trajectories of a vehicle.
  • Item
    Сопоставление эффективности торможения колодочными, дисковыми и ленточными тормозами
    (Вісник сертифікації залізничного транспорту, 2014) Бондаренко, Леонид Николаевич; Колбун, Виктор Викторович; Жаковский, Александр Дмитриевич
    RUS: В статье приводится анализ формул для определения величины тормозного момента в колодочных, дисковых и ленточных тормозах; рассматриваются примеры зависимости усилия нажатия от угла обхвата т от коэффициента трения; проводится сравнение эффективности применения типа тормоза.
  • Item
    Количественная зависимость между коэффициентами трения качения и скольжения
    (ДП ДОСЗТ, 2014) Бондаренко, Леонид Николаевич; Колбун, Виктор Викторович; Жаковский, Александр Дмитриевич
    RUS: В статье рассматривается количественная зависимость между сопротивлением качению и скольжению при линейном и точечном контактах; делается вывод, что с уменьшением радиуса катка сила, необходимая для перекатывания уменьшается.
  • Item
    К вопросу о решении задач механики с помощью моделирования
    (Международный центр науки и образования, 2013) Гаркави, Наум Яковлевич; Ковалёв, Игорь Ефимович; Горобец, Владимир Леонидович; Федоров, Евгений Федорович; Карпенко, Владимир Владимирович; Клименко, Ирина Владимировна; Маслеева, Людмила Григорьевна; Шадрин, Илья Сергеевич; Сахно, Анатолий Никитович
    RU: В начале 20-го века В. Л. Кирпичёв пропагандировал способ решения инженерных задач при помощи моделей, которые «не представляют точную картину физического явления», а только «наводят на мысли и предположения о возможных явлениях». Сейчас этот способ незаслуженно потерял популярность. Статья посвящена решению при помощи моделирования «по В. Л. Кирпичёву» двух задач из разных областей знаний: одна задача посвящена динамике ракет с ЖРД, вторая — хирургии пилородуоденальной язвы.
  • Item
    Об использовании кватернионных матриц в аналитической и вычислительной механике твердого тела
    (Институт технической механики, 2013) Кравец, Тамила Викторовна
    RU: С целью построения математических моделей и проведения вычислительных экспериментов предлагается использовать кватернионные матрицы. Приводятся новые формулы матричного представления сложных векторно-скалярных произведений, формулы кривизны, кручения, ориентации натурального триэдра траектории. Показывается применение кватернионных матриц к задаче выбора траектории движения авиационно-космической транспортной системы.
  • Item
    Вплив опору коченню на амплітуди коливань візків
    (Вісник сертифікації залізничного транспорту, 2014) Бондаренко, Леонід Миколайович; Колбун, Віктор Вікторович; Жаковський, Олександр Дмитрович
    UK: Доведено, що врахування опору тертя коченню в ходових частинах різко зменшує амплітуду коливань.