Please use this identifier to cite or link to this item: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/4659
Title: Удосконалення технічного забезпечення та технологій експортних перевезень зернових вантажів в Україні
Other Titles: Совершенствование технического обеспечения и технологий экспортных перевозок зерновых грузов в Украине
Improving of Technical Means and Technologies of Grain Transportation for Export in Ukraine
Authors: Козаченко, Дмитро Миколайович
Козаченко, Дмитрий Николаевич
Kozachenko, Dmytro M.
Kozachenko, Dmitriy N.
Коробйова, Руслана Геннадіївна
Коробьева, Руслана Геннадиевна
Korobyova, Ruslana G.
Рустамов, Рустам Ш.
Rustamov, Rustam S.
Keywords: перевезення зерна
залізничний транспорт
маршрутна відправка
концентрація вантажопотоків
перевозка зерна
железнодорожный транспорт
маршрутная отправка
концентрация грузопотоков
graintransportation
railway transport
unit train
concentration of good flows
КУЕР
НДЧ
Issue Date: 2015
Publisher: Дніпропетровський державний аграрно-економічний університет
Citation: Козаченко, Д. М. Удосконалення технічного забезпечення та технологій експортних перевезень зернових вантажів в Україні / Д. М. Козаченко, Р. Г. Коробйова, Р. Ш. Рустамов // Вісн. Дніпропетр. державного аграрно-економічного ун-ту. — 2015. — № 4. — С. 121—127.
Abstract: UK: Обговорюються питання експортних перевезень зерна у морські порти залізничним транспортом. Розглянуто досвід залізниць США та Російської Федерації з організації експортних перевезень зерна. Для зниження собівартості перевезень зерна в Україні пропонується сконцентрувати експортні вантажопотоки на спеціалізованих елеваторах та організувати між ними та морськими портами рух поїздів за розкладом.
RU: Зерно является одним из основных экспортных товаров экономики Украины. За последние десять лет объем производства зерна увеличился с 38 млн т в 2005 году до 63,9 млн т в 2014. Прогнозные объемы производства зерна в 2017 году составят 80 млн т. Основным назначением дополнительных объемов перевозок является экспорт. В этих условиях актуальной задачей для Украины является обеспечение доставки выращенного зерна в морские порты с минимальными логистическими затратами. Рассмотрен опыт железных дорог США и Российской Федерации по организации экспортных перевозок зерна. Исследование показало, что повышение эффективности экспортных перевозок в этих странах достигается за счет концентрации грузопотоков на элеваторах для увеличения партий отправки груза до поездных норм. Стимулирование грузоотправителей к маршрутизации перевозок достигается за счет снижения тарифов для маршрутных отправок в сравнении с повагонными. Проблемы экспортных перевозок зерна в Украине связаны с износом вагонов зерновозов и низкой эффективностью их использования из-за выполнения погрузки на большом числе станций. В этих условиях закупка нового подвижного состава приведет к резкому удорожанию стоимости доставки. Предложено сконцентрировать экспортные потоки зерна на специализированных элеваторах с высокой погрузочной способностью. Определены основные станции концентрации грузопотоков. Обслуживание элеваторов предложено осуществлять отправительскими маршрутами, движение которых организовывается по расписанию. Выполненные исследования показывают, что благодаря повышению эффективности подвижного состава железных дорог появляется возможность развития инфраструктуры элеваторов и закупки новых вагонов без повышения стоимости перевозок.
EN: Grain is one of the main export goods of Ukrainian economy. Over the past ten years, the volume of grain production increased from 38 million tons in 2005 to 63.9 million tons in 2014. Projected volumes of grain production in 2017 amounted to 80 million tons. The main purpose of the additional volume of grain production is export. In these circumstances, an urgent task forUkraineis to ensuring of delivering of flows grain goods to the sea ports with minimal logistics costs. The experience of railways ofUnited StatesandRussian Federationon the organization of transportation of export grain was analyzed. Research has shown that improving the efficiency of export traffic in these countries is achieved by the concentration of freight flows in elevators for larger parties shipment to train size. Stimulation of shippers to concentration of grain flows is achieved by reducing the tariffs for the unit and shuttle train deliveries in comparison with the single car delivering. The problems of export grain transportation inUkrainerelated to the deterioration of grain hopper cars and low efficiency of their exploitation because of the performance of loading on large number of railway stations. In these circumstances, the purchase of new rolling stock will lead to increasing of the delivering cost. It is proposed to concentrate the export flows of grain on the specialized elevators with high loading capacity. The main station for the concentration of freight flows is identified. It is proposed that the servicing of elevators mast be with unit trains that moving on the schedule. The studies show that by increasing the efficiency of railway rolling stock it is possible the development of infrastructure of elevators and purchase new cars without increasing the cost of transportation.
Description: Д. Козаченко: ORCID 0000-0003-2611-1350, Р. Коробйова: ORCID 0000-0002-6424-1079
URI: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/4659
http://ojs.dsau.dp.ua/index.php/vestnik/article/view/676/677
ISSN: 2413-4899
Appears in Collections:Статті НДЧ
Статті КУЕР

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kozachenko_Korobyova.pdf1,21 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.