Please use this identifier to cite or link to this item: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/4657
Title: Probabilistic Approach for the Determination of Cuts Permissible Braking Modes on the Gravity Humps
Other Titles: Вероятностный подход к определению допустимых режимов торможения отцепов на сортировочных горках
Імовірнісний підхід до визначення допустимих режимів гальмування відчепів на сортувальних гірках
Authors: Bobrovskyi, Volodymyr I.
Bobrovskiy, Vladimir I.
Бобровський, Володимир Ілліч
Бобровский, Владимир Ильич
Kozachenko, Dmytro M.
Kozachenko, Dmitriy N.
Козаченко, Дмитро Миколайович
Козаченко, Дмитрий Николаевич
Dorosh, Andrii S.
Dorosh, Andriy S.
Дорош, Андрій Сергійович
Дорош, Андрей Сергеевич
Demchenko, Evhen B.
Demchenko, Eugene B.
Демченко, Євген Борисович
Демченко, Евгений Борисович
Bolvanovska, Tetiana V.
Болвановська, Тетяна Валентинівна
Болвановская, Татьяна Валентиновна
Kolesnyk, Anton I.
Kolesnik, Anton I.
Колесник, Антон Ігорович
Колесник, Антон Игоревич
Keywords: marshalling yard
breaking-up of freight trains
gravity hump
braking mode
brake position
сортувальна станція
розділення відчепів
сортувальна гірка
режим гальмування
гальмівна позиція
сортировочная станция
сортировочная горка
режим торможения
тормозная позиция
НДЧ
КУЕР
КСВ
Issue Date: 2016
Publisher: Silesian University of Technology, Poland
Citation: Probabilistic Approach for the Determination of Cuts Permissible Braking Modes on the Gravity Humps / V. Bobrovskyi, D. Kozachenko, A. Dorosh, E. Demchenko [and others] // Transport problems = Problemy transportu. — 2016. — Vol. 11, Is. 1. — P. 147—155. — DOI: 10.20858/tp.2016.11.1.14.
Abstract: EN: The paper presents the research results of cuts braking modes on the gravity humps. The objective of this paper is developing the methods for assessment of braking modes of cuts under conditions of fuzziness of their rolling properties, as well as selecting the permissible starting speed range of cuts from retardant positions. As a criterion for assessing the modes of target control of cut rolling speed, it was proposed to use an average gap size on a classification track at the established norms of probable exceeding of permissible speed of cars collision and their stop in retarders. As a criterion for evaluating the modes of interval control of cuts rolling speed, using the risk of their nonseparation on the switches was proposed. Using the simulation modeling and mathematical statistics, the configuration of the range of permissible speed of cuts coming out from retardant positions has been set. The conducted researches allow simplifying the choice of cut braking modes in systems of automatic control of cut rolling speed.
RU: В статье представлены результаты исследований режимов торможения отцепов на сортировочных горках. Целью статьи является разработка методов оценки режимов торможения отцепов в условиях неопределенности их ходовых характеристик, а также поиск области допустимых скоростей выхода отцепов из тормозных позиций. В качестве критерия для оценки режимов прицельного регулирования скорости скатывания отцепов предложено использовать среднюю величину окна на сортировочном пути при установленных нормах вероятности превышения допустимых скоростей соударения вагонов и остановки их в замедлителях. В качестве критерия для оценки режимов интервального регулирования скорости скатывания отцепов предложено использовать риск их неразделения на стрелках. С помощью методов имитационного моделирования и математической статистики установлена конфигурация области допустимых споростей выхода отцепов из тормозных позиций. Выполненные исследования позволяют упростить решение задачи выбора режимов торможения отцепов в системах автоматического управления скоростью их скатывания.
UK: У статті представлені результати досліджень режимів гальмування відчепів на сортувальних гірках. Метою статті є розробка методів оцінки режимів гальмування відчепів в умовах невизначеності їх ходових характеристик, а також пошук області допустимих швидкостей виходу відчепів з гальмівних позицій. Як критерій для оцінки режимів прицільного регулювання швидкості скочування відчепів запропоновано використовувати середню величину вікна на сортувальній колії при встановлених нормах ймовірності перевищення допустимих швидкостей співударяння вагонів і зупинки їх у сповільнювачах. Як критерій для оцінки режимів інтервального регулювання швидкості скочування відчепів запропоновано використовувати ризик їх нерозділення на стрілках. За допомогою методів імітаційного моделювання і математичної статистики встановлено конфігурацію області допустимих швидкостей виходу відчепів з гальмівних позицій. Виконані дослідження дозволяють спростити рішення задачі вибору режимів гальмування відчепів у системах автоматичного керування швидкістю їх скочування.
Description: V. Bobrovskyi: ORCID 0000-0001-8622-2920; D. Kozachenko: ORCID 0000-0003-2611-1350; T. Bolvanovska: ORCID 0000-0001-6462-8524; А. Kolesnyk: ORCID 0000-0003-2490-5843; А. Dorosh: ORCID 0000-0002-5393-0004; Е. Demchenko: ORCID 0000-0003-1411-6744
URI: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/4657
http://transportproblems.polsl.pl/pl/Archiwum/2016/zeszyt1/2016t11z1_14.pdf
ISSN: 1896-0596 (Print)
2300-861X (Online)
Other Identifiers: DOI: 10.20858/tp.2016.11.1.14
Appears in Collections:Статті НДЧ
Статті КТВ
Статті КУЕР

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2016t11z1_14(23).pdf950,79 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.