Please use this identifier to cite or link to this item: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/4042
Title: Соотношение между сопротивлениями качению бандажа по рельсу и в подшипниках букс вагонов и локомотивов
Other Titles: Співвідношення між опорами коченню бандажа по рейки та в підшипниках букс вагонів та локомотивів
Relationship Between Rolling Resistance Band of the Rails and into the Bearing Box Cars and Locomotives
Authors: Довбня, Николай Петрович
Довбня, Микола Петрович
Dovbnya, Mikola P.
Dovbnya, Nikolay P.
Бобырь, Дмитрий Валерьевич
Бобирь, Дмитро Валерійович
Bobyr, Dmytro V.
Bobyr, Dmitry V.
Bondarenko, Lеоnid M.
Bondarenko, Leonid N.
Бондаренко, Леонид Николаевич
Бондаренко, Леонід Миколайович
Keywords: сопротивления движению вагонов и локомотивов
сопротивление от качения колес по рельсам
трение в роликовых подшипниках букс
коэффициент трения
опору руху вагонів і локомотивів
опір від кочення коліс по рейках
тертя в роликових підшипниках букс
коефіцієнт тертя
resistance to movement of cars and locomotives
rolling resistance of the wheels on the rails
friction roller bearing axle boxes
the friction coefficient
КЛ
КПМЕХ
Issue Date: 2014
Publisher: Державний науково-дослідний центр залізничного транспорту України, Київ
Abstract: RU: С помощью аналитических зависимостей определено сопротивление от качения колес по рельсам и от трения в роликовых подшипниках букс, что позволяет из основных удельных сопротивлений отделить скоростные составляющие и оценить влияние скорости на сопротивление подвижного состава от его типа и режима работы. Полученные зависимости позволяют аналитически находить сопротивления качению бандажа по рельсу и в подшипниках букс с использованием общепринятых механических констант и размеров.
UK: За допомогою аналітичних залежностей визначений опір від кочення коліс по рейках і від тертя в роликових підшипниках букс, що дозволяє з основних питомих опорів відокремити швидкісні складові й оцінити вплив швидкості на опір рухомого складу від його типу й режиму роботи. Отримані залежності дозволяють аналітично знаходити опори коченню бандажа по рейці й у підшипниках букс із використанням загальноприйнятих механічних констант і розмірів.
EN: Because of the variety of factors affecting the amount of the main resistance to the motion of cars and locomotives , is difficult to determine its theoretical values. Therefore, standards for the calculation by the empirical formulas for the mean operating conditions depending on the type and rolling operation. Divide the frictional resistance necks axes box bearings and rolling friction wheels on rails experimentally is almost impossible because of the large number of types and sizes of bearings as well as different sizes, materials, wheels and rails. Using analytical relationships defined by the rolling resistance of the wheels on the rails and on the friction roller bearing axle boxes , which allows major resistivity separate velocity components and assess the impact of speed on rolling resistance on the type and mode of operation. Analysis of the calculations leads to the following conclusions: - obtained dependences allow analytically find rolling resistance band on the rail and bearing axle boxes using conventional mechanical constants and sizes; - with roller bearings rolling resistance of a band of the rail is approximately equal to the resistance of the bearing axle boxes.
Description: Довбня, Н. П. Соотношение между сопротивлениями качению бандажа по рельсу и в подшипниках букс вагонов и локомотивов / Н. П. Довбня, Л. М. Бондаренко, Д. В. Бобырь // Залізничний транспорт України. – Київ, 2014. – № 5. – С. 9‒11.
URI: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/4042
Appears in Collections:Статті КЛ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Relationship...pdf943,82 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.