Please use this identifier to cite or link to this item: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/4018
Title: Личность в контексте нарративов культуры постмодерна
Other Titles: Особистість в контексті наративів культури постмодерну
The Personality in the Context of the Postmodern Narratives.
Authors: Власова, Татьяна Ивановна
Власова, Тетяна Іванівна
Vlasova, Tatyana I.
Vlasova, Tetiana I.
Keywords: масс-культура
мас-культура
mass-culture
референт
referent
культурный продукт
культурний продукт
cultural product
консьюмеризм
consumerism
репрезентация
репрезентація
representation
нарратив
наратив
narrative
дискурс
discourse
КФП
Issue Date: 2014
Publisher: Київ, Мелітополь
Abstract: RU: Личность человека постмодерна (его/ес «сэлф») конструируется с помощью дискурсов и нарративов, извлеченных, как правило, из репрезентаций массовой культуры. Нарративы, - как личные, так и групповые, - помещают нас в «сюжеты» спектаклей и перформансов. Именно масс-культура конструирует значения для индивидов как потребителей культурального продукта, не имеющих более определенных текстов - метанарративов - которые могли бы ориентировать личность в мире постмодерной экзистенции.
UK: Особистість людини постмодерну (його/її "сепф") конструюється за допомогою дискурсів та наративів, представлених, як правило, в масовій культурі. Наративи - як особистісні, так і групові. - розміщують нас в "сюжетах" спектаклів та перфомансів. Саме мас-культура конструює значення для індивідів як споживачів культурного продукту, які не мають більш визначених текстів - метанаративів, - які змогли б зорієнтувати особистість у світі пост модерної екзистенції.
EN: Mass-culture, as postmodern critics teach us, is a manifestation of late capitalism society in which social reality is structured by discourses and narratives (F. Jameson). The ―self‖ of the postmodern individual is constructed with the help of discourses and narratives generally derived from the representations of mass-culture; the narratives – both personal and group-oriented ones – position us in the society of the ―performances‖ and the ―spectacles‖. 20 Generally speaking, culture commodifies representations with the aim of selling cultural product and enhancing a certain kind of conformism. Specifically speaking, pop-culture of postmodern society constructs meanings for people who no longer possess definite texts with which to orient their existence. The problem is that mass-culture produces representations of the world that are both inaccurate and selfserving (B. Agger), which is the nature of all ideology (K. Marx, F. Engels). These representations are encoded in culturally constructed everyday life styles in which people receive and thus enact these representations as if they were ontologically inescapable. Popular culture reproduces us as a product of our time and place, it reproduces the body politics as well as political bodies (J. O’Neil). As a rule, people accept political representations of pop-culture unproblematically, refusing to distinguish between social and natural objects, denying us the meanings of our own identities. ―Only to reproduce‖ is the characteristic trace of postmodernism, only reproduction – nothing apparently new – makes our society possess no originality, no elevated, intellectually penetrated narratives and discourses. The latter makes us adhere to J. Baudrilliard’s words: ―The opposite of knowledge is not ignorance but deceit and fraud‖. And these words, namely, make us assert the importance of the educational mission of the teacher in general and the universityinstructor, inparticular.
Description: Власова, Т. И. Личность в контексте нарративов культуры постмодерна / Т. И. Власова // Українознавчий альманах. — 2014. — Вип. 16. — С. 19—23.
URI: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/4018
Appears in Collections:Статті КФП

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Личность в контексте_2014_16_5 (1).pdf431,67 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.