Please use this identifier to cite or link to this item: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/3680
Title: Methodological Approach to Determination of Certain Suburban Passenger Train Effectiveness
Other Titles: Методичний підхід щодо визначення ефективності функціонування окремого приміського пасажирського поїзда
Методический подход к определению эффективности функционирования отдельного пригородного пассажирского поезда
Authors: Barash, Yuriy S.
Бараш, Юрій Савелійович
Бараш, Юрий Савельевич
Snachov, Mykola P.
Сначов, Микола Павлович
Сначов, Николай Павлович
Matusevych, Oleksandr O.
Matusevich, Aleksandr A.
Матусевич, Олександр Олександрович
Матусевич, Александр Александрович
Kravchenko, Khrystyna V.
Кравченко, Христина Василівна
Кравченко, Кристина Васильевна
Keywords: suburban running
suburban trains
payment for transportation
transportation effectiveness
income
expenditures
unprofitableness
приміський рух
приміські поїзди
плата за перевезення
доходи від перевезень
ефективність перевезень
доходи
витрати
збитковість
пригородное движение
пригородные поезда
плата за перевозки
плата за перевозки
эффективность перевозок
доходы
затраты
убыточность
КОІО
Issue Date: 2014
Publisher: ДНУЗТ
Abstract: EN: Objective. To develop the method of certain suburban passenger train effectiveness determination. Methodology. To solve such problems there is proposed new method, developed on the base of the marginal revenue concept with application of diagram method. This method will give the possibility to define reasonable areas of suburban trains running for considerable reduction of suburban transportations unprofitableness. Results. On the base of the carried out analysis one may state that in this paper there is developed the method of definition of effectiveness of functioning of certain suburban train that will give the possibility to reduce unprofitableness of the suburban communication at the territory of Ukraine. Scientific novelty. There is improved the methodological approach to determination of optimal areas of suburban trains running at the account of establishment of rational length of route, depending on average passenger travels distance and their average number within the accounting year, that will give the possibility to considerably reduce operational expenditures and to increase transportations effectiveness. Practical relevance. Introduction of mentioned methodology for determination of optimal suburban trains running areas will give the JSC Ukrainian Railway Lines the possibility to considerable reduce the unprofitableness of suburban transportations, and local power authorities at the level of city executive board and oblast – to reduce payments for services of the suburban companies or RPCH.
UK: Мета. Розробити методику щодо визначення економічної ефективності функціонування окремого приміського пасажирського поїзда. Методика. Для вирішення задач такого класу в роботі запропоновано нову методику, яка розроблена на основі концепції маржинального доходу з використанням графічного методу. Ця методика дозволить визначити раціональні зони курсування приміських поїздів для суттєвого зменшення збитковості приміських перевезень. Результати. На основі проведеного аналізу можна констатувати, що в роботі розроблено методика визначення ефективності функціонування окремого приміського пасажирського поїзда, що дозволить зменшити збитковість приміського сполучення на теренах України. Наукова новизна. Удосконалено методичний підхід щодо визначення оптимальних зон курсування приміських поїздів за рахунок встановлення раціональної протяжності маршруту залежно від середньої дальності поїздки пасажирів та їх середньої кількості протягом звітного року, що дозволить суттєво знизити експлуатаційні витрати та підвищити ефективність перевезень. Практична значимість. Впровадження вказаної методики для визначення оптимальних зон курсування приміських поїздів дозволить АТ «Українські залізниці» суттєво знизити збитковість приміських перевезень, а місцевим органам влади на рівні мерій та області зменшити платежі за послуги приміських компаній або РПЧ.
RU: Цель. Разработать методику определения экономической эффективности функционирования отдельного пригородного пассажирского поезда. Методика. Для решения задач такого класса в работе предложена новая методика, которая разработана на основе концепции маржинального дохода с использованием графического метода. Эта методика позволит определить рациональные зоны движения пригородных поездов для существенного уменьшения убыточности пригородных перевозок. Результаты. На основе проведенного анализа можно заключить, что в работе разработана методика определения экономической эффективности функционирования отдельного пригородного пассажирского поезда, которая позволит уменьшить убыточность пригодного сообщения в Украине. Научная новизна. Усовершенствован методический подход к определению рациональных зон курсирования пригородных поездов за счет установления оптимальной протяженности маршрута в зависимости от средней дальности поездки пассажиров и их среднего количества на протяжении отчетного года, что позволит существенно снизить эксплуатационные затраты и повысить эффективность перевозок. Практическое значение. Внедрение указанной методики для определения рациональных зон курсирования пригородных поездов позволит АО «Украинские железные дороги» существенно снизить убыточность пригородных перевозок, а местным органам власти на уровне мэрий и области уменьшить платежи за услуги пригородных компаний или РПЧ.
Description: Methodological Approach to Determination of Certain Suburban Passenger Train Effectiveness / S. Barash, M. Snachov, O. Matusevich, M. Kravchenko // Проблеми економіки транспорту : зб. наук. пр. Дніпропетр. нац. ун-ту залізн. трансп. iм. акад. В. Лазаряна. — Дніпропетровськ, 2014. — Вип. 7. — Р. 88—100.
URI: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/3680
Appears in Collections:Статті КОіО (раніше КОАІВ)
Випуск 07 (ПЕТ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
21.pdf254,74 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.