Индекс экологических последствий работы железной дороги

Loading...
Thumbnail Image
Date
2014
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Східноукраїнський національний університет ім. В. Даля
Abstract
RU: Экологические последствия оцениваются многими показателями, среди которых выбросы в атмосферу различными источниками, загрязнение воды, и т. д. Объединение перечисленных показателей и многих других в единый показатель количественной оценки экологических последствий и составляет цель данной работы. Получена аналитическая зависимость индекса экологических последствий от показателей, влияющих на окружающую среду от работы железной дороги. Предложена методика построения индекса экологических последствий с использованием метода главных компонент и метода анализа иерархий. Возникает возможность количественной оценки экологических последствий работы железной дороги и принятия решения по уменьшению влияния на окружающую среду.
UK: Екологічні наслідки оцінюються багатьма показниками, серед яких викиди в атмосферу різними джерелами, забруднення води, і т. д. Об'єднання перерахованих показників і багатьох інших в єдиний показник кількісної оцінки екологічних наслідків і становить мету даної роботи. Отримана аналітична залежність індексу екологічних наслідків від показників, що впливають на навколишнє середовище від роботи залізниці. Запропоновано методику побудови індексу екологічних наслідків з використанням методу головних компонент і методу аналізу ієрархій. Виникає можливість кількісної оцінки екологічних наслідків роботи залізниці та прийняття рішення щодо зменшення впливу на навколишнє середовище.
EN: Environmental consequences can be estimated by such factors as discharge in the air by different sources, water pollution, industrial wastes, using of non-renewable resources etc. Consolidation of listed factors and others in one quantitative evaluation Factor of environmental consequences is the purpose of the work. Method of dimension decreasing of input information that was proposed by K. Pearson in 1901 was one of the main methods. Today mentioned method is known as principal component analysis (PCA). Main aim of the analysis is dimension decreasing with minimal losses of information. Coordinates makes linear transformation in such way that new coordinates (principal components) doesn’t correlate between each other. Because of independence of new coordinates variance of values can be shown as variance total (variance). Method of analytic hierarchy process proposed by T. Saaty is used further. Matrix of pair-wise comparison must have special aspects. According to matrix of pair-wise comparison we found weighting coefficients of principal components during its linear compression. Analytical dependence of environmental consequences index from parameters that affect on environment because of operation of railway received. Methodology of environmental consequences index built by means of PCA and analytic hierarchy process was proposed. Possibility of quantitative estimation of environmental consequences because of railway operation and possibility of making decision about decreasing of influence on environment are appears.
Description
А. Босов: ORCID 0000-0002-5348-2205, П. Лоза: ORCID 0000-0002-6698-5629
Keywords
метод главных компонент, метод анализа иерархий, индекс экологических последствий, железная дорога, влияние на окружающую среду, метод головних компонент, метод аналізу ієрархій, індекс екологічних наслідків, залізниця, вплив на навколишнє середовище, principal components analysis (PCA), analytic hierarchy process, environmental consequences index, railway, influence on environment, КПМ, КЕРС
Citation
Лоза, П. А. Индекс экологических последствий работы железной дороги / П. А. Лоза, А. А. Босов // Вісник Східноукраїнського національного університету ім. В. Даля. – 2014. – № 4 (211). – Ч. 2. – С. 172–177.