Please use this identifier to cite or link to this item: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/2904
Title: Методичний підхід щодо визначення привабливості пасажирських перевезень залізничного транспорту
Other Titles: Методический подход к определению привлекательности пассажирских перевозок железнодорожного транспорта
Methodical Approach to Determination of Passenger Transportation Attractiveness on Railway Transport
Authors: Божок, Наталія Олексіївна
Божок, Наталия Алексеевна
Bozhok, Nataliia O.
Keywords: конкуренція
фактори
ціни
швидкість
ритмічність
терміни поїздки
якість перевезень
коефіцієнт привабливості
конкуренция
факторы
цены
скорость
ритмичность
сроки поездки
качество перевозок
коэффициент привлекательности
competition
factors
prices
speed
rhythm
trip terms
transportation quality
attractiveness coefficient
КОІО
Issue Date: 2014
Publisher: Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імен акдеміка В. Лазаряна
Citation: Божок, Н. О. Методичний підхід щодо визначення привабливості пасажирських перевезень залізничного транспорту / Н. О. Божок // Наука та прогрес транспорту. Вісник Дніпропетр. нац. ун-ту залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна. – 2014. – № 2 (50). – С. 31–40. – doi: 10.15802/stp2014/23742.
Abstract: UK: Мета. Розробка методичного підходу для визначення привабливості пасажирських перевезень на базі факторів конкуренції. Методика. Для досягнення поставленої мети було виділено основні фактори конкуренції, що впливають на обсяги пасажирських перевезень. Результати. На ринку пасажирських транспортних послуг у дальньому сполученні фігурують 3 основні гравці: залізничний, автомобільний та авіаційний транспорти. До того ж конкуренція між ними загострюється. Тому виникла необхідність у визначенні привабливості саме залізничних перевезень. Для цього було виділено такі фактори конкуренції: цінова політика перевізника, швидкість руху транспортних засобів, термін та ритмічність поїздки, якість перевезень. Кожен із цих показників розглянуто окремо, що в результаті дало можливість побудувати інтегральний показник привабливості пасажирських перевезень. Наукова новизна. Запропонований методичний підхід до визначення привабливості пасажирських перевезень дає можливість оцінити її, а також враховує впровадження в Україні швидкісного руху. Практична значимість. Оцінка привабливості пасажирських перевезень залізничним транспортом у дальньому сполученні дозволить більш точно визначити обсяги пасажирських перевезень для підрахунку необхідної кількості рухомого складу на перспективу.
RU: Цель. Разработка методического подхода для определения привлекательности пассажирских перевозок на основе факторов конкуренции. Методика. Для достижения поставленной цели были выделены основные факторы конкуренции, влияющие на объемы пассажирских перевозок. Результаты. На рынке пассажирских транспортных услуг в дальнем сообщении фигурируют 3 основных игрока: железнодорожный, автомобильный и авиационный транспорт. Причем конкуренция между ними обостряется. Поэтому возникла необходимость в определении привлекательности именно железнодорожных перевозок. Для этого были выделены следующие факторы конкуренции: ценовая политика перевозчика, скорость движения транспортных средств, срок и ритмичность поездки, качество перевозок. Каждый из этих показателей рассмотрен отдельно, что в результате дало возможность построить интегральный показатель привлекательности пассажирских перевозок. Научная новизна. Предложенный методический подход к определению привлекательности пассажирских перевозок дает возможность оценить ее, а также учитывает внедрение в Украине скоростного движения. Практическая значимость. Оценка привлекательности пассажирских перевозок железнодорожным транспортом в дальнем сообщении позволит более точно определить их объемы для подсчета необходимого количества подвижного состава на перспективу.
EN: Purpose. Development of a methodological approach to determine the attractiveness of passenger traffic on the basis of competition factors. Methodology. The major factors of competition affecting the passenger traffic volumes were pointed out to achieve this purpose. Findings. There are 3 chief players in the market of passenger transport services in the long-distance traffic: road, railway and air transport. Moreover, the competition between them is escalating. That is why there was a need for determination of railway transportation attractiveness. For this purpose the following factors of the competition were separated: price policy of a carrier; vehicle motion speed; term and rhythm of a trip; transportation quality. Each of these indicators is considered separately. As a result it gave the opportunity to construct an integrated indicator of passenger traffic attractiveness. Originality. The offered methodical approach to determine the passenger traffic attractiveness gives the opportunity to estimate it; as well it also considers the high-speed movement introduction in Ukraine. Practical value. The offered technique will give the opportunity to determine volumes of transportations more precisely. It is necessary for definition of quantity of a rolling stock for prospect.
Description: Н. Божок: ORCID: 0000-0003-3566-2381
URI: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/2904
http://stp.diit.edu.ua/article/view/23742/21922
http://stp.diit.edu.ua/article/view/23742
Other Identifiers: doi: 10.15802/stp2014/23742
Appears in Collections:№ 2 (50)
Статті КОіО (раніше КОАІВ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5.pdf517,42 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.