Please use this identifier to cite or link to this item: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/2796
Title: До питання акціонування залізничного транспорту України
Other Titles: К вопросу акционирования железнодорожного транспорта Украины
Authors: Задоя, В’ячеслав Олександрович
Задоя, Вячеслав Александрович
Zadoya, Vyacheslav O.
Keywords: залізничний транспорт
правова
железнодорожный транспорт
правовая
railway transport
legal
КЕМ
Issue Date: 2006
Publisher: Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна
Citation: Задоя, В. О. До питання акціонування залізничного транспорту України / В. О. Задоя // Вісн. Дніпропетр. нац. ун-ту залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна. – Дніпропетровськ, 2006. – Вип. 11. – С. 223–229.
Abstract: UK: На сучасному етапі реформування залізничного транспорту України пропонується декілька організаційноправових варіантів. Серед них виділяються три принципово відмінних підходи формування організаційної структури галузі: традиційна ієрархія; багаторівневий холдинг; високо централізована компанія (компанія – єдина юридична особа). Зміну форми власності передбачається реалізувати шляхом створення акціонерного товариства з подальшою приватизацією. Форма державного регулювання не буде містити в собі управління господарською діяльністю і буде спрямована, насамперед, на управління й експлуатацію інфраструктури. Перспектива продажу акцій на ринку неминуча. Виникає питання: як зберегти за собою реальне управління підприємством і залучити інвестиції для розвитку галузі. Запропонований варіант – це один зі шляхів реформування діяльності залізничного транспорту в рамках чинного законодавства й у податковому полі України.
RU: На современном этапе реформирования железнодорожного транспорта Украины предлагается несколько организационно-правовых вариантов. Среди них выделяются три принципиально отличных подхода формирования организационной структуры отрасли: традиционная иерархия; многоуровневый холдинг; высоко централизованная компания (компания – единое юридическое лицо). Изменение формы собственности предполагается реализовать путем создания акционерного общества с последующей приватизацией. Форма государственного регулирования не будет включать в себя управление хозяйственной деятельностью и будет направлена, прежде всего, на управление и эксплуатацию инфраструктуры. Перспектива продажи акций на рынке неминуемая. Возникает вопрос: как сохранить за собою реальное управление предприятием и привлечь инвестиции для развития отрасли. Предлагается один из вариантов реформирования деятельности железнодорожного транспорта Украины в рамках действующего законодательства и в налоговом поле страны.
EN: At the present stage of reforming the railway transport of Ukraine there are a few organizational and legal options proposed. Among them there are three essentially different approaches of forming the industry’s rganizational structure that can be singled out: the traditional hierarchy; a many-level holding; and a highly centralized company (a company – single legal entity). The change of form of ownership is assumed to be realized by establishment of a joint-stock company with subsequent privatization. The form of government control will not include an economic management and will be directed, foremost, to the management and exploitation of infrastructures. The prospect of the stock sale at the market is thus inevitable. A question then arises: how to reserve the real management of enterprise and attract investments for development of the industry. One of the options of reforming the activities of railway transport of Ukraine has been thus proposed within the framework of the effective law and in the taxation scope of the country.
URI: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/2796
http://stp.diit.edu.ua/article/view/18843/16570
http://stp.diit.edu.ua/article/view/18843
Appears in Collections:Статті КЕМ
Випуск 11

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
49.pdf270,09 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.