Please use this identifier to cite or link to this item: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/2143
Title: Вплив опору коченню на амплітуду вимушених коливань
Other Titles: Определение коэффициента, учитывающего трение реборд крановых колёс
The Influence of Rolling Resistance on the Forces Oscillations Amplitude
Authors: Товт, Богдан Миколайович
Товт, Богдан Николаевич
Tovt, Bogdan M.
Бондаренко, Леонід Миколайович
Бондаренко, Леонид Николаевич
Bondarenko, Lеоnid M.
Bondarenko, Leonid N.
Keywords: опір
тертя кочення
вимушені коливання
амплітуда
сопротивление
трение качения
вынужденные колебания
амплитуда
resistance
rolling friction
forced oscillations
amplitude
Issue Date: 2013
Publisher: ВГУЗ ПГАСА, Дніпропетровськ
Abstract: UK: У статті отримано аналітичні залежності, що вказують на те, що опір коченню при реальних навантаженнях значно зменшує амплітуда коливань. Зокрема розглянуто різні варіанти пар контакту колесо-рейка. Також у статті отримано аналітичну залежність для урахування опору коченню ролика ланцюга по зубу. Виконана оцінка зменшення коефіцієнту корисної дії ланцюгової передачі при урахуванні опору коченню ролика ланцюга по зубу. Доведено можливість нехтування коефіцієнтом гістерезисних втрат при розрахунку ланцюгової передачі.
RU: В статье выполнено исследование по процедуре определения коэффициента, учитывающего трение реборд крановых колёс. Показано, что аналитически можно выделить из общей величины сопротивления от трения в ходовых частях кранов составляющую, приходящуюся на трение реборд.
EN: In the paper we obtain the analytical dependences, which show that the rolling resistance under the real loads considerably decrease the oscillation amplitude. Particularly we consider the different cases of the wheel-rail contact. Also in the paper we obtain the analytical dependence for the accounting the rolling resistance of the chain gear by the gear tooth. We estimate the decrease of the coefficient of efficiency of the chain gear with consideration of the rolling resistance by the gear tooth. In is proven the opportunity to neglect the coefficient of hysteresis losses when we design the chain gear.
Description: Товт, Б. М. Вплив опору коченню на амплітуду вимушених коливань / Б. М. Товт, Л. М. Бондаренко // Строительство. Материаловедение. Машиностроение : сб. научн. тр. – Днепропетровск, 2013.- № 1. (Серия: Подъёмно-транспортные, строительные и дорожные машины и оборудование).
URI: http://eadnurt.diit.edu.ua:82/jspui/handle/123456789/2143
Appears in Collections:Статті КТМЕХ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tovt_2.pdf361,48 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.