The Role of Colour Coding of Educational Materials when Studying Grammatical Categories of the Ukrainian Language by Foreign Students

Loading...
Thumbnail Image
Date
2022
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
British Educational Research Association (BERA)
Abstract
ENG: Purpose. This research considers the practical experience of creating educational visual materials on the Ukrainian language as a foreign language using innovative technologies, namely, the specifics of the role and place of color and color symbolism as a code sign during the assimilation of new educational information. Research methods. The theoretical method was used for our research: analysis, systematization and generalization of modern research; empirical method: conducting experimental work; statistical method: qualitative and quantitative processing of the results of empirical research; systematization and correlation of the results of empirical research in accordance with the values of the case paradigm of Ukrainian language. Results. The essence of the concept of visual information and visual memory is considered and clarified. It was found that color can affect not only the emotions and character of man, but also cognitive processes, thinking and memory. By remembering information, a person reproduces events and focuses on everything connected with them. Color is one of the simplest visual stimuli, so if it is associated with certain concepts, phenomena, objects, etc., each time it will recall the encoded information. As part of our work, we identified the role of color in activating and mobilizing students’ attention and memory; ways to learn grammatical categories of the Ukrainian language with the help of a generalized color chart were found out. Conclusion. It is proved that the study of grammatical categories of the Ukrainian language using the method of color coding improves the awareness and reproduction of educational information. The method is based on the construction of associative fields, which makes it possible to structure and consolidate color images (codes) in the human mind with associated grammatical categories. The effectiveness of the method is proved by the results of educational activities of foreign students of Dnipro National University of Railway Transport.
UKR: Мета. Дослідити створення навчальних наочних матеріалів з української мови як іноземної з використанням інноваційних технологій, а саме, специфіки ролі та місця кольору та колірної символіки як кодового знаку під час засвоєння нової навчальної інформації. Для нашого дослідження було використано теоретичний метод: аналіз, систематизація та узагальнення сучасних досліджень; емпіричний метод: проведення експериментальної роботи; статистичний метод: якісна та кількісна обробка результатів емпіричного дослідження; систематизація і співвіднесення результатів емпіричного дослідження відповідно до значень відмінкової парадигми української мови. Результати. Розглянуто і з’ясовано сутність поняття візуальної інформації та візуальної пам’яті людини, які тісно пов’язані з загальними пізнавальними властивостями і мають фундаментальне значення для людського пізнання. Виявлено, що колір може впливати не тільки на емоції та характер людини, а і на пізнавальні процеси, мислення і пам'ять. Згадуючи інформацію людина відтворює події і зосереджує увагу на всьому, що з ними пов’язано. Колір, це один із простих зорових подразників, тому якщо його пов’язати з певними поняттями, явищами, предметами і т. ін., то кожного разу він буде викликати в пам’яті закодовану інформацію. В рамках нашої роботи ми виявили роль впливу кольору на активізацію і мобілізацію уваги і пам’яті студентів; З’ясували способи засвоєння граматичних категорій української мови за допомогою узагальнюючої кольорової таблиці. Доведено, що вивчення граматичних категорій української мови з використанням методу колірного кодування покращує усвідомлення та відтворення навчальної інформації. Метод базується на побудові асоціативних полів, що дає можливість структурувати і закріплювати кольорові образи (коди) в свідомості людини з асоційованими граматичними категоріями. Ефективність методу доведена за результатами навчальної діяльності іноземних студентів Дніпровського національного університету залізничного транспорту.
Description
I. Zavaruieva: ORCID 0000-0003-2423-9481; L. Bondarenko: ORCID 0000-0001-7614-8480, O. Fedko: ORCID 0000-0002-5514-9377;
Keywords
non-verbal means of learning, сolor, color symbols, color coding method, associative fields, cognitive means of communication, grammatical categories of Ukrainian language, невербальні засоби навчання, колір, кольорові символи, метод кольорового кодування, асоціативні поля, когнітивні засоби спілкування, граматичні категорії української мови, КФП
Citation
Zavaruieva I., Bondarenko L., Fedko O. The Role of Colour Coding of Educational Materials when Studying Grammatical Categories of the Ukrainian Language by Foreign Students. Review of Education. 2022. Vol. 10, Iss. 1. e3312. DOI: 10.1002/rev3.3312.