Сучасний театр України у викликах війни: фокус публіцистичного осмислення

Loading...
Thumbnail Image
Date
2022
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Братиславський університет, Братислава, Словаччина
Abstract
UKR: Мета. Автор ставить за мету дослідити феномен діяльності сучасного українського театру під час воєнних дій в аспекті медіапрезентації на сторінках друкованих та інтернет-видань, визначити особливості стилю авторів-публіцистів, які пишуть на задану тематику. Методика. Застосовуючи індуктивно-дедуктивний метод, методику контент-аналізу, автор статті обрала для розгляду матеріали проєкту «Театр у хроніках війни». Шляхом емпіричних методів дослідження автор доводить оригінальність публіцистичного осмислення театрального буття відомими критиками О.Вергелісом, І. Чужиновою, Л.Олтаржевською та ін. Результати. У статті підкреслюється, що унікальність театрального мистецтва як акту вербально-перформансної комунікації визначається його впливом на глядача. Інтерактивність цього виду мистецтва позиціонується в комунікативному ланцюзі: комунікатор( режисер, актор) – комунікант (глядач). У час жорстокої воєнної реальності сценічне мистецтво консолідує в суспільстві націєтворчі орієнтири, загальнолюдські ідеали. Театральна публіцистика як потужна аналітично-образна структура артикулює їх у жанрах інтерв’ю з відомими діячами сцени, огляду, статті, рецензії. На сторінках друкованих видань, у мережевій комунікації оперативно, публіцистично майстерно презентується трагічно-драматична концепція буття. Досліджено мовно-експресивне наповнення публіцистичних матеріалів про сучасний театр. Проаналізовано тематично-проблемний зміст дефініції «Театр у хроніках війни», зміст та медіапрезентацію вистав Київського Молодого театру, Івано-Франківського академічного театру імені І.Франка тощо. Наукова новизна. Автор уперше провела аналіз текстів театральної публіцистики періоду російсько-української війни, зробила висновок про продуктивність та самодостатність медіа- презентації театрального буття України, окреслила оригінальність мовно-експресивних засобів, які вживають відомі театральні журналісти та критики. Практична значимість. Одержані результати слугуватимуть розробці та уточненню понятійного апарату художньої комунікації, теорії та історії журналістики, будуть використані у процесі підготовки лекцій з основ теорії і практики міжкультурної комунікації, історії української культури та театру.
ENG: Purpose. The article deals with the phenomenon of modern Ukrainian theatre during the war in terms of media representation on the pages of printed and online publications. The aim of the article is to identify the style of authors who write on the given topic. Methodology. The inductive-deductive method and content analysis method are applied. The materials of “Theatre in the chronicles of war” project are considered. With the help of empirical methods the author proves the originality of journalistic understanding of theatrical life of famous critics O.Vergelis, I.Chuzhynova, L.Oltarzhevski etc. Results. The article emphasizes that the uniqueness of theatrical art as an act of verbal-performance communication determined by its impact on the audience. The interactivity of this art form is positioned in the communicative chain: communicator (director, actor) - communicatee (spectator). In the time of brutal military reality, the performing arts consolidate the nation-building orientations, universal ideals in society. Theatrical journalism as a powerful analytical and figurative structure articulates them in the genres of interviews with famous figures of the scene, synopsis, article, review. The tragic-dramatic concept of existence is promptly and journalistically presented on the pages of printed publications, in network communication. Expressive language of publications about modern theatre is investigated. Thematic and problematic content of the definition “Theatre in the chronicles of war”, the content and media representation of performances in Kyiv Young Theatre and Ivan Franko Academic Theatre are analyzed. Scientific novelty. For the first time theatrical texts of the Russian-Ukrainian War are analyzed; productivity and self-sufficiency of media presentations of Ukrainian theatrical life is presented; originality of linguistic and expressive means used by famous theatre journalists and critics is outlined. Practical significance. The obtained results serve to develop and refine the conceptual apparatus of artistic communication, theory and history of journalism. The results can be used during lectures on theory and practice of intercultural communication, history of Ukrainian culture and theatre.
Description
В. Галацька: ORCID 0000-0002-1712-2712
Keywords
театр, воєнні виклики, театральна публіцистика, інтерв’ю, рецензія, концепція дійсності, theater, military challenges, theatrical journalism, interview, review, concept of reality, КФП
Citation
Галацька В. Л. Сучасний театр України у викликах війни: фокус публіцистичного осмислення. Slovak international scientific journal. 2022. № 64 .C.38–41. DOI: 10.5281zenalo 6616049.