Особливості реалізації політики клієнтоорієнтованості на залізничному транспорті

Loading...
Thumbnail Image
Date
2021
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій, м. Одеса
Abstract
UKR: У статті проаналізовано сучасне стано-вище залізничного транспорту і розкрито ключові проблеми, що перешкоджають забезпеченню його сталого зростання. Установлено, що сьогодні клієнтоорієнтованість є ключовим чинником успіху транспортних компаній у конкурентній боротьбі і визначальним принципом залучення нових і збереження існуючих клієнтів. Розглянуто фрагментарні приклади впровадження клієнтоорієнтованого підходу на вітчизняному залізничному транспорті. Визначено, що клієнтоорієнтованість у транспортній галузі слід розглядати як здатність компанії сприяти нарощенню потоку клієнтів і, відповідно, додаткового прибутку за рахунок глибокого розуміння та задоволення потреб споживачів транспортних послуг. Деталізовано розуміння клієнтоорієнтованості в розрізі вантажних та пасажирських перевезень залізничного транспорту. Розкрито ключові умови, яких слід дотримуватися під час упровадження клієнтоорієнтованого підходу на підприємствах залізничної галузі. Визначено ключові завдання щодо ефективної реалізації політики клієнтоорієнтованості на залізничному транспорті.
ENG: The article analyzes the current situation of railway transport and reveals the key problems that hinder its sustainable growth. It is established that today customer orientation is a key factor in the success of transport companies in the competitive struggle and a determining principle for attracting new and retaining existing customers. Fragmentary examples of implementing a customer-oriented approach in railway transport are considered. It is determined that customer orientation in the transport industry should be considered as the company's ability to contribute to increasing the flow of customers and, accordingly, additional profit due to a deep understanding and satisfaction of their needs. The understanding of customer orientation in the context of freight and passenger transportation of railway transport is detailed. At the same time, in the field of cargo transportation, customer orientation means successful interaction with potential customers – manufacturers of products, whose effective operation largely depends on the timely delivery of raw materials and components, as well as on the transportation of final products. It is indicated that the railway company should strive to organize comprehensive logistics services and ensure ease of interaction between shippers and the company in terms of submitting applications and placing orders, the ability to obtain information about the location of goods online, delivery of goods on time, door-to-door, etc. It is established that customer orientation in the field of Passenger Transportation provides for the establishment of differentiated ticket prices, the provision of personalized discounts to both regular and new customers, in particular in the segment of long-distance transportation, the formation of a personalized package of services for customers. It is also important to increase the comfort and speed of movement, offer passengers other related services, and so on. The key conditions that should be met when implementing a customer-oriented approach are revealed. Key tasks for effective implementation of the customer orientation policy in railway transport are identified.
RUS: В статье проанализировано современное состояние железнодорожного транспорта и раскрыты ключевые проблемы, препятствующие обеспечению его устойчивого развития. Установлено, что сегодня клиентоориентированность является ключевым фактором успеха транспортных компаний в конкурентной борьбе и определяющим принципом привлечения новых и сохранения существующих клиентов. Рассмотрены фрагментарные примеры внедрения клиентоориентированного подхода на отечественном железнодорожном транспорте. Определено, что клиентоориентированность в транспортной отрасли следует рассматривать как способность компании способствовать наращиванию потока клиентов и, соответственно, дополнительной прибыли за счет глубокого понимания и удовлетворения потребностей потребителей транспортных услуг. Детализировано понимание клиентоориентированности в разрезе грузовых и пассажирских перевозок железнодорожного транспорта. Раскрыты ключевые условия, которых следует придерживаться при внедрении клиентоориентированного подхода на предприятиях железнодорожной отрасли. Определены ключевые задачи по эффективной реализации политики клиентоориентированности на железнодорожном транспорте.
Description
В. Задоя: ORCID 0000-0001-9408-4978
Keywords
залізничний транспорт, політика клієнтоорієнтованості, цифровізація, ключові умови, завдання, railway transport, customer orientation policy, digitalization, key conditions, task, железнодорожный транспорт, клиентоориентированности, цифровизация, ключевые условия, задачи, КЕМ
Citation
Задоя В. О. Особливості реалізації політики клієнтоорієнтованості на залізничному транспорті. Причорноморські економічні студії. 2021. № 72-1. С. 58–64. DOI: 10.32843/bses.72-10.