Challenges and Strategies of Academic Libraries During COVID-19 Crisis Among NOCEI Member Schools in the Philippines

Loading...
Thumbnail Image
Date
2021
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Dnipro National University of Railway Transport named after Academician V. Lazaryan
Abstract
EN: Objective. As the world continuously grapples with the massive impact of COVID-19 pandemic on all domains of life, higher education institutions (HEIs) are at the forefront of reshaping and redefining their operations, mostly transitioning into online delivery of services where libraries are not exempted. The way libraries around the globe continue to face their mandate of providing knowledge resources merits research attention, especially in the context of the present health crisis. This study aimed at identifying the challenges and strategies of academic libraries during COVID-19 crisis among member schools of NOCEI, a consortium of higher educational institutions in Region IV-A (CALABARZON), Philippines. Methods. Descriptive in nature, the study utilized online survey which was accomplished by 31 head librarians from the said organization. Results. Findings revealed that barriers on transformation from physical collections to digital format, reduced budget cuts and decrease in purchasing and usage of print and physical materials are the top challenges encountered while there was a strong agreement on strategies utilized primarily on the availability of various online library services for clients and assistance through the Ask a Librarian chat service where students have access to librarian’s help in real-time through virtual chat. Conclusions. As a whole, results implicate the need for HEIs to ensure sustainability of library services during and beyond the pandemic, highlighting various measures that would respond to the ever changing landscape of education and knowledge sharing.
UK: Мета. Оскільки світ безперервно бореться з величезним впливом пандемії COVID-19 у всіх сферах життя, заклади вищої освіти, в т. ч. і бібліотеки, знаходяться в авангарді перебудови та переосмислення своєї діяльності, переважно переходячи на онлайн-послуги. Те, як бібліотеки по всьому світу продовжують виконувати свої завдання з надання інформаційних ресурсів, заслуговує на увагу дослідників, особливо в контексті нинішньої кризи в галузі охорони здоров'я. Це дослідження було спрямовано на визначення проблем та стратегій академічних бібліотек під час кризи COVID-19 серед шкіл-членів NOCEI, консорціуму вищих навчальних закладів у регіоні IV-A (Calabarzon), Філіппіни. Методика. В описовому дослідженні використовувалось онлайн-опитування, проведене 31 головним бібліотекарем із зазначеної організації. Результати. Результати показали, що перешкоди на шляху переходу від фізичних колекцій до цифрового формату, скорочення бюджетних асигнувань та закупівель, використання друкованих та фізичних матеріалів є головними проблемами, з якими зіткнулися, коли було досягнуто твердої згоди щодо стратегій, які використовуються в першу чергу для доступності різних онлайн-послуг бібліотек для користувачів та допомоги через службу чату «Запитайте бібліотекаря», де студенти мають доступ до консультацій бібліотекаря в режимі реального часу через віртуальний чат. Висновки. В цілому, результати вказують на необхідність для закладів вищої освіти забезпечувати стабільність бібліотечних послуг під час і після пандемії, включаючі різні заходи, які будуть реагувати на ландшафт освіти і обмін знаннями, що постійно змінюються.
Description
Keywords
academic libraries of higher education institutions, descriptive research, Philippines, академічні бібліотеки, заклади вищої освіти, описові дослідження, Філіппіни
Citation
Malabanan E. D., Galicia L. S., Navarro M. R. V. Challenges and Strategies of Academic Libraries During COVID-19 Crisis Among Nocei Member Schools in the Philippines. University Library at a New Stage of Social Communications Development. Conference Proceedings. 2021. No. VI. Р. 20–29. DOI: 10.15802/unilib/2021_249558.
Collections