Anti-Crisis Management of Passenger Transport as a Factor of Increasing Railway Competitiveness

Loading...
Thumbnail Image
Date
2020
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Національний технічний університет «Дніпровська політехніка», Дніпро
Abstract
ENG: Methods. To conduct research, the following methods were used: competition, SWOT analysis, mathematical analysis, marketing models, the PEST analysis method, the decision-making method, the Kaizen approach to achieve a high degree of quality of a product or service, as well as systems approach. Results. The article proves the expediency of applying anti-crisis management of passenger transportation as a factor of increasing the competitiveness of the railway. The analysis of the development of the transport services market has shown that rail transport is gradually losing its passengers, in favor of air and road transport. The management of «Ukrzaliznytsia» has recently made many steps to improve the competitiveness of railway passenger transportation in the domestic market of transport services, but these measures are not sufficient today to restore the lost positions that the railway had before. In order to increase the level of competitiveness of railway passenger transportation, as well as to develop a larger segment in the transport services market, the following tasks are identified: to conduct research and analysis of factors affecting the current situation in the service market, to analyze the advantages of existing potential competitors in the transport services market, to analyze the experience of passenger transportation in the European Union, to develop measures that can be proposed to «Ukrzaliznytsia» to improve the efficiency of passenger services and generate additional profit. Novelty. Areas of crisis management to improve the efficiency of passenger transport are proposed, namely: the development of railway tourism, the introduction of a system of discounts «bonus ticket», the creation of a railway hub, implementation of Kaizen approach to achieve a high level of quality services, the organization of multimodal passenger transport by «travel card». Practical value. The implementation of the proposed measures and strategies will allow «Ukrzaliznytsia» to identify promising mechanisms for managing the passenger complex in the context of an escalating crisis. All these measures will help «Ukrzaliznytsia» to get out of the crisis and get additional profit for the passenger industry.
UKR: Методологія дослідження. Для проведення досліджень в роботі використовувалися методи: конкуренції, SWOT-аналізу, математичного аналізу, маркетингові моделі, використано метод PEST-аналізу, метод прийняття рішень, підхід Кайдзен для досягнення найвищого ступеня якості товару або послуги, системний підхід. Результати. У статті доведено доцільність застосування антикризового менеджменту пасажирських перевезень як фактору підвищення конкурентоспроможності залізниці. Аналіз розвитку ринку транспортних послуг показав, що залізничні перевезення поступово втрачають своїх пасажирів на користь авіаційного та автомобільного транспорту. Керівництво «Укрзалізниці» за останні часи зробило багато кроків з підвищення конкурентоспроможності залізничних пасажирських перевезень на вітчизняному ринку транспортних послуг, але цих заходів сьогодні недостатньо, щоб відновити втрачені позиції, які мала залізниця раніше. З метою підвищення рівня конкурентоспроможності залізничних пасажирських перевезень, а також опанування більшого сегменту на ринку транспортних послуг, встановлено необхідність вирішення таких завдань: провести дослідження та аналіз факторів, що впливають на існуючу ситуацію на ринку послуг, проаналізувати переваги існуючих потенційних конкурентів на ринку транспортних послуг, проаналізувати досвід пасажирських перевезень Євросоюзу, розробити заходи, які можна запропонувати «Укрзалізниці» для підвищення ефективності пасажирського господарства та отримання додаткового прибутку. Новизна. У роботі запропоновано напрями антикризового управління для підвищення ефективності пасажирського комплексу, а саме: розвиток залізничного туризму, впровадження системи знижок «бонусного квитка», створення залізничного ХАБу, запровадження підходу Кайдзен для досягнення найвищого ступеня якості послуги, організації мультимодальних пасажирських перевезень за «єдиним транспортним квитком». Практична значущість. Реалізація запропонованих заходів та стратегій дозволить «Укрзалізниці» визначити перспективні механізми управління пасажирським комплексом в умовах загострення кризи. Всі ці заходи допоможуть «Укрзалізниці» вийти з кризового стану та отримати додатковий прибуток пасажирською галуззю.
RUS: Методология исследования. Для проведения исследований в работе использовались методы: конкуренции, SWOT-анализа, математического анализа, маркетинговые модели, использован метод PEST-анализа, метод принятия решений, подход Кайдзен для достижения высокой степени качества товара или услуги, системный подход. Результаты. В статье доказана целесообразность применения антикризисного менеджмента пассажирских перевозок как фактора повышения конкурентоспособности железной дороги. Анализ развития рынка транспортных услуг за последние двадцать лет показал, что железнодорожные перевозки постепенно теряют своих пассажиров, в пользу авиационного и автомобильного транспорта. Руководство «Укрзализницы» за последнее время сделало много шагов по повышению конкурентоспособности железнодорожных пассажирских перевозок на отечественном рынке транспортных услуг, но этих мер сегодня недостаточно, чтобы восстановить утраченные позиции, которые имела железная дорога раньше. С целью повышения уровня конкурентоспособности железнодорожных пассажирских перевозок, а также освоения большего сегмента на рынке транспортных услуг, определена необходимость решения следующих задач: провести исследование и анализ факторов, влияющих на существующую ситуацию на рынке услуг, проанализировать преимущества существующих потенциальных конкурентов на рынке транспортных услуг, проанализировать опыт пассажирских перевозок Евросоюза, разработать меры, которые можно предложить «Укрзализнице» для повышения эффективности пассажирского хозяйства и получения дополнительной прибыли. Новизна. В работе предложены направления антикризисного управления для повышения эффективности пассажирского комплекса, а именно: развитие железнодорожного туризма, внедрение системы скидок «бонусного билета», создание железнодорожного ХАБа, внедрение подхода Кайдзен для достижения высокой степени качества услуги, организацию мультимодальных пассажирских перевозок по «единому транспортному билету». Практическая значимость. Реализация предложенных мероприятий и стратегий позволит «Укрзализнице» определить перспективные механизмы управления пассажирским комплексом в условиях обострения кризиса. Все эти меры помогут «Укрзализнице» выйти из кризисного состояния и получить дополнительную прибыль пассажирской отраслью.
Description
О. Pshinko: ORCID 0000-0002-1598-2970, O. Orlovskaya: ORCID 0000-0002-7225-0717, T. Charkina: ORCID 0000-0001-6202-0910
Keywords
crisis, anti-crisis management, passenger transportation, anti-crisis management strategies, ransport service, railway transport, криза, антикризовий менеджмент, пасажирські перевезення, стратегії антикризового менеджменту, транспортна послуга, залізничний транспорт, кризис, антикризисный менеджмент, пассажирские перевозки, стратегии антикризисного менеджмента, транспортная услуга, железнодорожный транспорт, КАПЗБМ, КЕМ
Citation
Pshinko O. M., Orlovskaya O. V., Charkina T.Yu., Carra A. O. Anti-Crisis Management of Passenger Transport as a Factor of Increasing Railway Competitiveness. Економ. вісн. Дніпров. політехніки. 2020. № 4. С. 76–88. DOI: 10.33271/ebdut/72.076.