Please use this identifier to cite or link to this item: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/13344
Title: Changing the Stress State of the Track Superstructure while Strengthening the Subgrade
Other Titles: Зміна напруженого стану верхньої будови колії при підсиленні земляного полотна
Authors: Tiutkin, Oleksii L.
Neduzha, Larysa O.
Kalivoda, Jan
Keywords: inite-element model
stress state
rolling stock
track superstructure
subgrade
strengthening
скінченно-елементна модель
напружений стан
рухомий склад
верхня будова колії
земляне полотно
підсилення
КМТ
КТБМ
Issue Date: 2020
Publisher: VŠB – Technical University of Ostrava
Citation: Tiutkin O., Neduzha L., Kalivoda J. Changing the Stress State of the Track Superstructure while Strengthening the Subgrade. 58th International Scientific Conference on Experimental Stress Analysis 2020 : Conference Proceedings, October 19 – October 22, 2020, online, Czech Republic. Ostrava, Czech Republic, 2020. P. 533–539. URL: https://cutt.ly/JbmcX5g (05.05.2021). Fragm. text.
Abstract: EN: Strengthening the subgrade with the help of various technologies significantly affects the stress state of the track superstructure. The strengthening of the subgrade with piles, leads to an abrupt stiffening of the track superstructure, which is problematic for its normal operation. Two finite element models were created to determine the change in the stress state of the track superstructure when strengthening the subgrade. They fully reflect the geometric, deformation and power characteristics of a real subgrade, which is strengthened by piles. Individual finite elements of the models are provided with the deformation characteristics of the steel rails, reinforced concrete sleepers, soil subgrade, ballast and soil-cement material of piles. The authors carried out the calculation of stress state of the track superstructure for two finite element models. Results are obtained and analyzed to help in choosing the most effective option for strengthening the subgrade.
UK: Підсилення земляного полотна за допомогою різних технологій значно впливає на напружений стан верхньої будови колії. Це викликано загальною зміною деформаційних властивостей частин системи «верхня будова колії – земляне полотно». Для визначення зміни напруженого стану верхньої будови колії при підсиленні земляного полотна створені дві скінченно-елементні моделі. В них максимально повно відображено геометричні, деформаційні та силові характеристики реального земляного полотна, підсиленого палями. Окремим скінченним елементам моделей надані деформаційні характеристики сталі рейок, залізобетону шпал, ґрунту земляного полотна, щебеню баласту та ґрунтоцементному матеріалу паль. Автори провели розрахунок напруженого стану верхньої будови колії для двох скінченно-елементних моделей. Отримані результати дають змогу обрати найбільш ефективний варіант підсилення верхньої будови колії.
Description: O. Tiutkin: ORCID 0000-0003-4921-4758, L. Neduzha: ORCID 0000-0002-7038-3006, J. Kalivoda: ORCID 0000-0002-0278-2515
URI: https://cutt.ly/JbmcX5g
http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/13344
ISBN: 978-80-248-4451-0
Appears in Collections:Статті КМТ
Статті КТБМ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tiutkin.pdfFragm. text3,26 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.