Підвищення ефективності перевезень вузькономенклатурної крупнопартіонної металопродукції раціональним формуванням вантажних відправлень

Loading...
Thumbnail Image
Date
2021-02-11
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Національний університет «Запорізька політехніка», м. Запоріжжя
Abstract
UK: Дисертація присвячена вирішенню наукового завдання підвищення ефективності перевезень вузькономенклатурної крупнопартіонної металопродукції шляхом розробки методів, які враховують технічні та технологічні особливості формування вантажних відправлень даної продукції. Проведено аналіз сучасного стану ефективності функціонування мікрологістичної системи відвантаження готової продукції металургійного підприємства, визначені мета і завдання дослідження. В ході аналізу встановлено, що перевезення вузькономенклатурної крупнопартіонної металопродукції потребують удосконалення транспортних технологій на етапі формування вантажних відправлень. Формалізовано МЛС ВГП в ланці логістичного ланцюга «прокатне виробництво – магістральний транспорт» металургійного підприємства. Отримана цільова функція, яка дозволяє поєднати локальні оптимізаційні методи та сформувати методологію, що забезпечить підвищення ефективності мікрологістичної системи відвантаження готової продукції. Визначені основні параметри системи МЛС ВГП. Удосконалено методи організації та планування роботи транспортно-складської системи промислового підприємства. Підвищення ефективності мікрологістичної системи відвантаження готової продукції досягнуто за критерієм мінімізації загальних логістичних витрат. Результати виконаних досліджень дозволили підвищити ефективність роботи мікрологістичної системи відвантаження готової продукції металургійних підприємств за рахунок оптимізації формування вантажних відправлень. Ключові слова: мікрологістична система відвантаження
EN: The dissertation is devoted to solving the scientific problem of improving the efficiency of the micrologistic system of shipment of finished products of a metallurgical enterprise, taking into account external and internal factors of influence. The analysis of the current state of the problem of efficiency of functioning of the micrologistic system of shipment of finished products of a metallurgical enterprise is carried out, the purpose and objectives of the study are determined. During the analysis, it was found that transportation of narrow-nomenclature large-batch steel products requires improvement of transport technologies at the stage of forming cargo shipments. In the general logistics chain, the operation of the micrologistic system of shipment of finished products (MLS SFP) of a metallurgical enterprise is identified and investigated. The MLS SFP is formalized in the link of the logistics chain «rolling production – main transport» of the metallurgical enterprise. The groups of factors affecting the functioning of this micrologistic system are identified: «production technology», «warehouse processing», «load requirements». An objective function is obtained that allows combining local optimization methods and forming a methodology that will increase the efficiency of the micrologistic sys-tem for shipping finished products. The main parameters of the MLS SFP system are determined: the utilization factor of the load capacity of vehicles, the number of shipments using multi-turn means of securing cargo, the duration of shipment of products to vehicles from the warehouse. A method (based on the Pareto method) for storing finished products in zones A, B and C sequentially located from the cargo front has been developed. A method for optimal formation of car shipments has been developed, which reduces the required amount of rolling stock for transportation and total delivery costs. The methods of organizing and planning the operation of the transport and ware-house system of an industrial enterprise have been improved. A new method for determining the optimal amount of multi-turn fastening methods in the organization of the delivery process of steel products has been developed, which is based on the logistics approach, methods of statistical analysis and simulation modeling according to the criterion of minimum logistics costs. The proposed procedure for determining the most effective management of the freight front of railway transport, which is based on the use of simulation modeling, reduces costs in the process of shipping rolled metal products to wagons. A method of simulation modeling of the loading process on road transport has been developed, which takes into account the stochastic nature of the weight of individual car-go spaces, and allows you to increase the efficiency of delivery by increasing the utilization factor of the load capacity of cars. The improving the efficiency of the micrologistic system of shipment of finished products was achieved by minimizing total logistics costs. The results of the research made it possible to increase the efficiency of the micrologistic system of shipment of finished products of metallurgical enterprises by optimizing the formation of cargo shipments.
Description
Л. Васильєва: ORCID 0000-0002-4029-3851
Захист – 11 березня 2021 р., Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна
Keywords
мікрологістична система відвантаження готової продукції, прокатне виробництво, вагон, фронт відвантаження, коефіцієнт використання вантажопідйомності, засоби кріплення, імітаційне моделювання, micrologistic system of shipment of finished products,, rolling production, wagon, shipment front, load capacity utilization factor, fastening means, simulation modeling, НУ «Запорізька політехніка»
Citation
Васильєва Л. О. Підвищення ефективності перевезень вузькономенклатурної крупнопартіонної металопродукції раціональним формуванням вантажних відправлень : автореф. дис. ... канд. техн. наук 05.22.12. Дніпро, 2021, 23 с.