Please use this identifier to cite or link to this item: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/12535
Title: Концесія вокзалів, як шлях підвищення конкурентоспроможності пасажирського комплексу залізничного транспорту
Other Titles: Concession of Stations as a Way to Increase the Competitiveness of the Passenger Complex of Railway Transport
Концессия вокзалов как путь повышения конкурентоспособности пассажирского комплекса железнодорожного транспорта
Authors: Пшінько, Олександр Миколайович
Чаркіна, Тетяна Юріївна
Божок, Наталія Олексіївна
Keywords: концесія
концесія вокзалів
пасажирський комплекс
залізничний транспорт
непрофільні активи
конкурентоспроможність
concession
station concession
passenger complex
railway transport
non-core assets
competitiveness
концессия
концессия вокзалов
пассажирский комплекс
железнодорожный транспорт
непрофильные активы
конкурентоспособность
КОІО
КАПЗБМ
Issue Date: 2020
Publisher: ТОВ "Міжнародний бізнес центр"
Citation: Пшінько О. М., Чаркіна Т. Ю., Божок Н. О. Концесія вокзалів, як шлях підвищення конкурентоспроможності пасажирського комплексу залізничного транспорту. Економіка. Фінанси. Право. 2020. № 11/3. С. 36–42. DOI: 10.37634/efp.2020.11(3).8.
Abstract: UK: Для підвищення конкурентоспроможності пасажирського залізничного комплексу потрібно запровадити різні заходи. Одним з таких на Укрзалізниці може стати концесія вокзалів. Концесія вокзалів буде корисною не лише для «Укрзалізниці», а ще й для українського бізнесу, в якого з'являється нове джерело для рентабельного фінансування і отримання прибутку. До того ж концесія саме вокзалів – це ще один крок до виконання Європейських стандартів, та надання комфортабельних послуг у перевезеннях пасажирів залізничним транспортом.
EN: Introduction. The main factors of economic development of any country are the state and dynamics of its infrastructure, which in turn requires significant investment. In order to receive money for development, it is necessary to activate investment processes in Ukraine, as a result, this will allow satisfying the needs of the economy in free investment. This situation forces us to look for new forms of economic relations that would allow them to attract. One of the forms of such relations at Ukrzaliznytsia can be a concession of stations. Goal. To increase the competitiveness of the passenger railway complex, it is necessary to study and analyze the development of railway concessions in EU countries and determine the specifics of attracting private investment in the development of railway transport infrastructure through the implementation of concessions of railway stations in Ukraine. Results. The concession of the stations will be useful not only for Ukrzaliznytsia, but also for Ukrainian business, which has a new source for profitable financing and profit. And local governments are interested in creating a modern entertainment and recreation area that would suit all categories of citizens. Conclusions. Under such conditions, a concession can be the optimal form of raising capital for both Ukrzaliznytsia JSC and private investors. Among its main advantages for the railway are the following: - effective management of assets transferred under the concession to private investors and their modernization; - receiving additional income in the form of concession payments; - improving the quality of passenger service; - minimization of costs for maintenance of non-core assets. In addition, the concession of railway stations is important step towards the implementation of European standards, and an opportunity to increase the competitiveness of the passenger complex of railway transport.
RU: Для повышения конкурентоспособности пассажирского железнодорожного комплекса необходимо ввести различные мероприятия. Одним из них на «Укрзализныци» может стать концессия вокзалов. Концессия вокзалов будет полезной не только для «Укрзализныци», а и для украинского бизнеса, у которого появляется новый источник для рентабельного финансирования и получения прибыли. К тому же концессия вокзалов – это еще один шаг к выполнению европейских стандартов в оказании комфортабельных услуг в перевозках пассажиров железнодорожным транспортом.
Description: О. Пшінько: ORCID 0000-0002-1598-2970; Т. Чаркіна: ORCID 0000-0001-6202-0910; Н. Божок: ORCID: 0000-0003-3566-2381
URI: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/12535
http://efp.in.ua/uk/journal-item/284
ISSN: 2409-1944
Other Identifiers: DOI: 10.37634/efp.2020.11(3).8
Appears in Collections:Статті КОіО ДІІТ
Статті КАПЗБМ (Раніше КУПББМ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pshinko.pdf815,87 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.