Please use this identifier to cite or link to this item: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/11846
Title: Оптимальне за питомими витратами прогнозування ресурсу корпусної ізоляції тягових електричних двигунів локомотивів
Other Titles: Оптимальное по удельным затратам прогнозирование ресурса корпусной изоляции тяговых электрических двигателей локомотивов
Optimal for unit Сosts Forecasting the Resource of Frame Insulation of a Traction Motor of Locomotives
Authors: Козік, Юрій
Keywords: корпусна ізоляція
зворотна напруга
контроль стану ізоляції
система утримування тягового електродвигуна
корпусная изоляция
обратное напряжение
контроль состояния изоляции
система содержания тягового электродвигателя
frame insulation
return voltage
control of the insulation condition
traction motor maintenance system
КЛ
Issue Date: 2019
Publisher: Державний університет інфраструктури та технологій, Київ
Citation: Козік Ю. Г. Оптимальне за питомими витратами прогнозування ресурсу корпусної ізоляції тягових електричних двигунів локомотивів. Зб. наук. пр. Держ. ун-ту інфраструктури та технологій. Серія: Трансп. системи і технології. Київ, 2019. Вип. 34. С. 30–47. DOI: https://doi.org/10.32703/2617-9040-2019-34-1-3.
Abstract: UK: Розглядається задача про визначення ресурсу корпусної ізоляції і відповідних моментів її відновлення для тягового електродвигуна ЕД-118А. Критерієм в задачі служить мінімум сумарних питомих витрат на виконання ПР-3 і КР-1 протягом періоду від останнього проведення КР-2 до наступного КР-2. Враховується ступінь відновлення ізоляції. Моделювання ресурсу ізоляції і періодів відновлення ПР-3 засновано на даних вимірів зворотної напруги в залежності від пробігу.
RU: Рассматривается задача об определении ресурса корпусной изоляции и соответствующих моментов ее восстановления для тягового электродвигателя ЭД-118А. Критерием в задаче служит минимум суммарных удельных затрат на выполнение ТР-3 и КР-1 на протяжении периода от последнего проведения КР-2 до следующего КР-2. Учитывается степень восстановления изоляции при выполнении ТР-3 и выполнении КР-1. Моделирование ресурса изоляции и периодов восстановления ТР-3 основано на данных измерений обратного напряжения в зависимости от пробега. Максимальное значение обратного напряжения и значение введенной интегральной оценки как показатели характеризующие состояние корпусной изоляции ТЭД эквивалентны. В качестве показателя состояния изоляции взята интегральная оценка, которая строится по замерам возвратного напряжения. Заводы, осуществляющие ремонт корпусной изоляции имеют разное качество ее восстановления, что влияет на удельные затраты восстановления и ресурс изоляции. Задача выбора локомотиворемонтного завода для восстановления изоляции рассматривалась именно в зависимости от качества восстановления без учета восстановления других элементов ТЭД. Совершенствование систем содержания ТПС нового поколения, и того, что находится в эксплуатации является актуальной задачей для железнодорожного транспорта Украины.
EN: The aim of the research is to improve the maintenance system of a traction motor (TM) ED-118A by predicting the life of frame insulation and determining recovery moments while ensuring the lowest unit costs for performing major repairs of volume 1 (MjR-1) and permanent repair of volume 3 (PR-3), taking into account the degree of recovery, using data on the insulation state by the return voltage method operation. In the research , the optimization of the unit costs for the overhaul of the MjR-1 and the repair of the PR-3 to restore the insulation properties, with restrictions on the value of the return voltage and the insulation mileage to MjR-2, taking into account the degree of restoration when performing the PR-3 and MjR-1. A method is proposed for predicting the life of frame insulation and determining moments of its recovery, taking into account the recovery factor when performing PR-3 and performing MjR-1 and data on observations of the return voltage. Researches were carried out in accordance with the “State Program for the Strategic Development of Ukrainian Railways”, prepared by the State Research Center for Railway Transport of Ukraine in conjunction with Ukrzaliznytsya specialists and the Program for the renewal of railway rolling stock for the period up to 2020, where indicated by need for creation of modern systems maintenance and repair of traction rolling stock of a new generation and the development of appropriate regulatory documents.
URI: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/11846
http://tst.duit.edu.ua/index.php/tst/article/view/186/161
http://tst.duit.edu.ua/index.php/tst/article/view/186
Other Identifiers: DOI: https://doi.org/10.32703/2617-9040-2019-34-1-3
Appears in Collections:Статті КЛ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kozik.pdf709,21 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.