Please use this identifier to cite or link to this item: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/11453
Title: The Role of a Foreign Language in the Process of Forming a Politically Correct Worldview Among Technical University Students
Other Titles: Роль іноземної мови в процесі формування полікультурного світогляду серед студентів технічного університету
Роль иностранного языка в процессе формирования политкорректного мировоззрения у студентов технического вуза
Authors: Afanasieva, Larysa V.
Smyrnova, Maya L.
Keywords: polycultural outlook
foreign language
formation
speech
effective tool
nonlinguistic students
teaching and educational process
optimization of the learning process
polycultural education
integrative approach
полікультурний світогляд
іноземна мова
формування
мова
ефективний інструмент
нелінгвістичні студенти
навчально-виховний процес
оптимізація навчального процесу
полікультурна освіта
інтегративний підхід
поликультурное мировоззрение
иностранный язык
формирования
язык
эффективный инструмент
нелингвистические студенты
учебно-воспитательный процесс
оптимизация учебного процесса
поликультурное образование
интегративный подход
КІМ
Issue Date: 2019
Publisher: Національний університет "Острозька академія", Острог
Citation: Afanasjewa, L. W. The Role of a Foreign Language in the Process of Forming a Politically Correct Worldview Among of a Technical University Students = Роль иностранного языка в процессе формирования политкорректного мировоззрения у студентов технического вуза: [препринт] / L. W. Afanasjewa, M. L. Smyrnowa // Наук. записки Нац. ун-ту “Острозька академія”. Серія «Філологія» : зб. наук. пр. – Острог, 2019. – Вип. 7 (75).
Abstract: EN: The article, based on the analysis of the views of various linguistic scientists, shows the strengths of the foreign language, one of the oldest disciplines taught as an effective tool for the formation of a multicultural outlook among non-native speakers. Particular attention is paid to the importance of a foreign language as a compulsory component of a common culture, as well as an educational program of higher education. Polyculture is not laid on the genetic level. It is socially deterministic and should be formed in the educational process, and the ideas of linguocultural education by means of foreign languages should be implemented in the textbooks that are part of the educational and methodological complexes. In this regard, the multicultural approach in educating youth in Ukraine, the design of courses, the development and implementation of native textbooks and teaching aids of the new generation is for students of non-English high schools considered as an indispensable condition for optimizing the learning process of a foreign language, which allows to effectively formulate a foreign-language multicultural outlook. An article may be of interest to high school teachers.
UK: У статті на основі аналізу думок різних вчених-лінгвістів показані сильні сторони іноземної мови, однієї з найдавніших дисциплін, що викладаються як ефективний інструмент формування полікультурного світогляду у студентів немовних спеціальностей. Особлива увага приділяється важливості іноземної мови як обов'язкової складової загальної культури, так і освітньої програми вищої школи. Полікультурність не закладається на генетичному рівні. Вона соціально детермінована і повинна формуватися в навчально-виховному процесі, і ідеї лінгвокультурологічної освіти засобами іноземних мов повинні втілюватися в навчальних посібниках, які є частиною навчально-методичних комплексів. У зв'язку з цим, мультикультурний підхід у вихованні молоді в Україні, проектування курсів, розробка і впровадження вітчизняних підручників і навчальних посібників нового покоління саме для студентів немовних вузів розглядаються як неодмінна умова оптимізації процесу навчання іноземної мови, що дозволяє ефективно формувати іншомовний полікультурний світогляд. Стаття може представляти інтерес для викладачів вищої школи.
RU: В статье на основе анализа мнений различных ученых-лингвистов показаны сильные стороны иностранного языка, одной из древнейших дисциплин как эффективный инструмент формирования поликультурного мировоззрения у студентов неязыковых специальностей. Особое внимание уделяется важности иностранного языка как обязательной составляющей общей культуры, так и образовательной программы высшей школы. Поликультурность не закладывается на генетическом уровне. Она социально детерминирована и должна формироваться в учебно-воспитательном процессе, и идеи лингвокультурологической образования средствами иностранного языка должны воплощаться в учебных пособиях, которые являются частью учебно-методических комплексов. В связи с этим, мультикультурный подход в воспитании молодежи в Украине, проектирование курсов, разработка и внедрение отечественных учебников и учебных пособий нового поколения именно для студентов неязыковых вузов рассматриваются как непременное условие оптимизации процесса обучения иностранному языку, что позволяет эффективно формировать иноязычное поликультурное мировоззрение . Статья может представлять интерес для преподавателей высшей школы.
Description: L. Afanasieva: ORCID 0000-0002-5051-8700
URI: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/11453
Appears in Collections:Статті КІМ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Afanasieva.pdfpreprint147,95 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.