Please use this identifier to cite or link to this item: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/11359
Title: Über die Bildung der Fähigkeit zur Berufskommunikation im Multikulturellen Raum von Studenten der Technischen Hochschule (preprint)
Other Titles: Про формування здатності до професійного спілкування у полікультурному просторі у студентів технічного вуза (препринт)
О формировании способности к профессиональному общению в поликультурном пространстве у студентов технического вуза (препринт)
On the Formation of Professional Communication Ability in the Policultural Space of Students Technical University (preprint)
Authors: Afanasjewa, Larysa W.
Smyrnowa, Maja L.
Keywords: die Forschung
fachorientiert
der zweisprachige Unterricht
der zweisprachige Unterricht
die Zweckbestimmung
das Berufsziel
das Unterrichtsmaterial
eine Fremdsprache für besondere Zwecke
дослідження
професійно орієнтований
інженер-педагог
навчання
іноземна мова
двомовне навчання
спеціальна мета
професійна мета
методичні матеріали
ділова сфера
исследования
профессионально ориентирован
инженер-педагог
обучение
иностранный язык
двуязычное обучение
специальная цель
профессиональная цель
методические материалы
деловая сфера
research
pedagogical engineer
training
foreign language
bilingual education
special purpose
professional goal
teaching materials
business
КІМ
Issue Date: 2019
Publisher: Національний університет "Острозька академія", Острог
Citation: Afanasjewa, L. W. Über die Bildung der Fähigkeit zur Berufskommunikation im Multikulturellen Raum von Studenten der technischen Hochschule : [препринт] / L. W. Afanasjewa, M. L. Smyrnowa // Наук. записки Нац. ун-ту “Острозька академія”. Серія «Філологія» : зб. наук. пр. – Острог, 2019. – Вип. 7 (75).
Abstract: DE: Fachorientiertes Studium ist Studium, das auf den Bedürfnissen der Studenten beim Erlernen einer Fremdsprache basiert, die von den Merkmalen eines zukünftigen Berufs oder Faches bestimmt wird. Der Begriff „fachorientiertes Studium“ bezieht sich auf den Prozess des Fremdsprachenunterrichts an einer technischen Universität, wobei der Schwerpunkt auf dem Lesen von Fachliteratur, dem Studium des Fachvokabulars und der Fachterminologie sowie neuerdings auf der Kommunikation im Bereich der beruflichen Tätigkeit liegt. Ein fachausgerichteter Ansatz für den Fremdsprachenunterricht an technischen Universitäten gewinnt jetzt besondere Bedeutung. Dieser Ansatz ermöglicht es den Studenten, Fremdsprachen in bestimmten beruflichen, geschäftlichen, wissenschaftlichen Bereichen und Situationen zu sprechen und dabei die Besonderheiten des Fachdenkens zu berücksichtigen. Der Artikel schlägt mögliche Wege zur Lösung dieser Probleme vor, nämlich das Zusammenwirken verschiedener struktureller Abteilungen einer technischen Hochschule, die Entwicklung relevanter Lehrmaterialien und Handbücher, die Nutzung des zweisprachigen Unterrichts, die Intensivierung solcher Tätigkeitsformen wie technische Übersetzung, Annotation und Referieren von fremdsprachigem Text mit fachlichem Inhalt für Ingenieure, Vorbereitung von Präsentationen zu wichtigen Fachthemen oder Zusammenfassung von Forschungsergebnissen in Artikeln oder Berichten in einer Fremdsprache für Doktoranden.
UK: Стаття присвячена проблемі використання інноваційних мультимедійних технологій на заняттях з іноземної мови у студентів технічних спеціальностей з метою підвищення мотивації до вивчення іноземної мови. У вузах постійно розширюється використання мультимедійних засобів у вивченні іноземних мов. Методика використання комп'ютерів у навчанні іноземних мов виявилася перспективним напрямком. Навчання іноземним мовам за допомогою комп'ютерів дозволяє контролювати навчальну діяльність студента з високою точністю і об'єктивністю, здійснюючи постійний зворотний зв'язок. Нові мультимедійні засоби, в яких використовується аудіо-візуальний формат, надають можливості, які традиційні підручники надати не можуть. Автори розглядають мультимедійні технології як важливе джерело пізнавальної активності студентів, розвитку їх творчих здібностей, інтересів, умінь і навичок; розвитку у студентів самостійного, гнучкого, варіативного, критичного мислення.
RU: Статья посвящена проблеме использования инновационных мультимедийных технологий на занятиях по иностранному языку у студентов технических специальностей с целью повышения мотивации к изучению иностранного языка. В вузах постоянно расширяется использование мультимедийных средств в изучении иностранных языков. Методика использования компьютеров в обучении иностранным языкам оказалась перспективным направлением. Обучение иностранным языкам с помощью компьютеров позволяет контролировать учебную деятельность студента с высокой точностью и объективностью, осуществляя постоянную обратную связь. Новые мультимедийные средства, в которых используется аудио-визуальный формат, предоставляют возможности, традиционные учебники предоставить не могут. Авторы рассматривают мультимедийные технологии как важный источник познавательной активности студентов, развития их творческих способностей, интересов, умений и навыков; развития у студентов самостоятельного, гибкого, вариативного, критического мышления.
EN: The article is devoted to the problem of the use of innovative multimedia technologies in foreign language lessons from students of technical specialties in order to increase the motivation to study a foreign language. In universities, the use of multimedia in the study of foreign languages is constantly expanding. The method of using computers in teaching foreign languages turned out to be a promising direction. Learning foreign languages with the help of computers allows you to control the student's educational activities with high accuracy and objectivity, making constant feedback. New multimedia tools that use audio-visual format provide opportunities that traditional textbooks can’t provide. The authors consider multimedia technologies as an important source of cognitive activity of students, development of their creative abilities, interests, abilities and skills; development in students of independent, flexible, variational, critical thinking. Nowadays there is no need to emphasize a big role of the development of the students’ ability to get knowledge from alternative sources, as well as independent, flexible and creative way of analyzing and summing up the relevant information. Multimedia technologists are the powerful modern source of information that allows students to increase their cognitive activity, develop their creative abilities, interests and skills, as well as making them interested in scientific activities. It is the inculcation of students' research interest that will further the success of the scientific development of our science and the country in general.
Description: L. Afanasjewa: ORCID 0000-0002-5051-8700
URI: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/11359
https://journals.oa.edu.ua/Philology/article/view/2478
https://journals.oa.edu.ua/Philology/article/view/2478/2252
ISSN: 2519-2558
Other Identifiers: doi: 10.25264/2519-2558-2019-7(75)-132-135
Appears in Collections:Статті КІМ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Afanasieva_Smyrnova.pdfпрепринт145,96 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.