On the Formation of General Scientific Lexical Language Competence of the Students of a Technical University (preprint)

Loading...
Thumbnail Image
Date
2019
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Національний університет "Острозька академія", Острог
Abstract
EN: Professionally oriented learning is based on the needs of students in learning a foreign language. These needs are dictated by the characteristics of a future profession or specialty. The term “vocational-oriented learning” is used to refer to the process of teaching a foreign language in a non-linguistic university, focused on reading literature in the specialty, studying professional vocabulary and terminology, and more recently on communication in the sphere of professional activity. A professionally oriented approach to the teaching of a foreign language in technical universities now acquires particular relevance. This approach provides for the formation of students' ability to speak foreign languages in certain professional, business, scientific fields and situations while taking into account the peculiarities of professional thinking. The article suggests possible ways to solve these problems. They are the interaction of various structural divisions of a technical higher educational institution; the development of relevant teaching materials and manuals; the use of bilingual education; the intensification of such forms of educational activity as technical translation; annotating and referencing of foreign language text of professional content engineering, preparing presentations on professionally important topics or summarizing the results of research in foreign language articles or reports for graduate students.
UK: Сьогодні глобалізація перебуває на своєму піку, і знання іноземних мов більше не є простим знаком високого класу, або інтелекту, але, за багатьох обставин, передумовою. Соціальна значимість іноземних мов в даний час дуже висока. Знання іноземної мови сьогодні розглядається як істотний атрибут досягнення професійного та особистого успіху. Без професійних знань іноземної мови дуже важко знайти цікаву, добре оплачувану роботу з перспективами зростання, здійснювати професійну діяльність на високому рівні, бути в курсі нових розробок і досягнень у сфері професійних інтересів. Для всебічно освіченого сучасного молодого спеціаліста, випускника технічного коледжу, не повинно бути мовних бар'єрів. Він повинен відчувати себе однаково комфортно як на батьківщині, так і в будь-якій іншій країні, де йому доведеться йти або працювати. Тому в університетах України поставлено завдання не тільки якісне викладання іноземних мов, а й формування освічених, компетентних фахівців. Особливу роль відіграє загальнонаукова лексична компетентність студентів, знання загальнонаукової лексики іноземної мови та вміння використовувати її у професійному спілкуванні.
RU: Сегодня глобализация находится на пике, и знание иностранных языков больше не является простым признаком высокого класса или интеллекта, но во многих случаях обязательным условием. Социальная значимость иностранных языков в настоящее время очень высока. Знание иностранного языка сегодня рассматривается как неотъемлемый атрибут достижения профессионального и личного успеха. Без профессионального знания иностранного языка очень сложно найти интересную, высокооплачиваемую работу с перспективами роста, осуществлять профессиональную деятельность на высоком уровне, быть в курсе новых разработок и достижений в сфере профессиональных интересов. Для всесторонне образованного современного молодого специалиста, выпускника технического университета, не должно быть языковых барьеров. Он должен чувствовать себя одинаково комфортно как на своей родине, так и в любой другой стране, где ему придется уехать или работать. Поэтому перед университетами Украины стоит задача не только качественного обучения иностранным языкам, но и формирования образованных, компетентных специалистов. Особая роль отводится общенаучной лексической компетентности студентов, знанию общенаучного словаря иностранного языка и умению использовать его в профессиональном общении.
Description
L. Afanasieva: ORCID 0000-0002-5051-8700; M. Smyrnova: ORCID: 0000-0002-2576-044X
Keywords
lexical skills, competence, mastering a foreign language, system of exercises, language material, engineer-teacher, perception, лексичні навички, компетенція, оволодіння іноземною мовою, система вправ, мовний матеріал, інженер-педагог, сприйняття, лексические навыки, компетенция, овладение иностранным языком, система упражнений, языковой материал, инженер-педагог, восприятие, КІМ
Citation
Afanasieva, L. On the Formation of General Scientific Lexical Language Competence of the Students of a Technical University: [preprint] / L. V. Afanasieva, M. L. Smyrnova // Наук. записки Нац. ун-ту “Острозька академія”. Серія «Філологія» : зб. наук. пр. – Острог, 2019. – Вип. 6 (74). – С. 191–194.