Please use this identifier to cite or link to this item: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/11198
Title: К вопросу об оценке конструкции железнодорожных станций
Other Titles: До питання про оцінку конструкції залізничних станцій
To the Question about the Assessment of the Construction of Railway Stations
Authors: Малашкин, Вячеслав Витальевич
Березовый, Николай Иванович
Сковрон, Игорь Ярославович
Keywords: железнодорожная станция
путевое развитие
количественная оценка
метод анализа иерархий
залізнична станція
колійний розвиток
кількісна оцінка
метод аналізу ієрархій
railway station
track development
quantitative assessment
hierarchy analysis method
КТВ
Issue Date: 2018
Publisher: Днепропетровский национальный университет железнодорожного транспорта имени академика В. Лазаряна, Днепропетровск
Citation: Малашкин, В. В. К вопросу об оценке конструкции железнодорожных станций / В. В. Малашкин, Н. И. Березовый, И. Я. Сковрон // Транспортні системи і технології перевезень : зб. наук. пр. Дніпров. нац. ун-ту залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна. – Дніпро, 2018. – Вип. 16. – С. 70–76. – DOI: 10.15802/tstt2018/164067.
Abstract: RU: Цель работы заключается в разработке методов комплексной оценки вариантов конструкции путевого развития железнодорожных станций и их сравнительного анализа для выбора наиболее рационального проектного решения на основе современных математических методов. Методика. Для решения поставленной задачи использованы методы статистического анализа, теории графов и теории принятия решений. Результаты. Получены конструктивные характеристики и качественные показатели различных схем путевого развития станционной горловины. В результате сравнительного анализа рассмотренных вариантов проектных решений определены их числовые оценки (приоритеты), на основании которых выбрана наиболее рациональная схема путевого развития железнодорожной станции. Научная новизна заключается в том, что процедура выбора рациональной схемы путевого развития железнодорожной станции из множества вариантов формализована как многокритериальная задача, для решения которой использован метод анализа иерархий. Практическая значимость представленной методики позволит расширить диапазон рассматриваемых конкурентных вариантов схем путевого развития железнодорожных станций и повысить объективность их сравнительного анализа не только с учетом конструктивных особенностей, но и с учетом качественных показателей.
UK: Мета роботи полягає в розробці методів комплексної оцінки варіантів конструкції колійного розвитку залізничних станцій і їх порівняльного аналізу для вибору найбільш раціонального проектного рішення на основі сучасних математичних методів. Методика. Для вирішення поставленої задачі використані методи статистичного аналізу, теорії графів і теорії прийняття рішень. Результати. Отримано конструктивні характеристики і якісні показники різних схем колійного розвитку станційної горловини. В результаті порівняльного аналізу розглянутих варіантів проектних рішень визначені їх числові оцінки (пріоритети), на підставі яких обрана найбільш раціональна схема колійного розвитку залізничної станції. Наукова новизна полягає в тому, що процедура вибору раціональної схеми колійного розвитку залізничної станції з безлічі варіантів формалізована як багатокритеріальна задача, для вирішення якої використаний метод аналізу ієрархій. Практична значимість представленої методики дозволить розширити діапазон конкурентних варіантів схем колійного розвитку залізничних станцій, що розглядаються, і підвищити об’єктивність їх порівняльного аналізу не тільки з урахуванням конструктивних особливостей, а й з урахуванням якісних показників.
EN: The purpose of the work is to develop methods for the integrated assessment of design options for railroad track development and their comparative analysis to select the most rational design solution based on modern mathematical methods. Methodology. To solve the problem, the methods of statistical analysis, graph theory and decision theory are used. Findings. The constructive characteristics and quality indicators of various schemes of the station track development were obtained. As a result of a comparative analysis of the considered variants of design decisions, their numerical estimates (priorities) were determined, on the basis of which the most rational scheme of track development of the railway station was chosen. The originality lies in the fact that the procedure for choosing a rational scheme for the track development of a railway station from a variety of options is formalized as a multicriteria task, for solving which the hierarchy analysis method is used. The practical value of the presented methodology will allow expanding the range of considered competitive options for railroad track development schemes and increasing the objectivity of their comparative analysis not only taking into account design features, but also taking into account quality indicators.
Description: В. Малашкин: ORCID 0000-0002-5650-1571, Н. Березовый: ORCID 0000-0001-6774-6737, И. Сковрон: ORCID 0000-0003-0697-2698
URI: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/11198
http://tstt.diit.edu.ua/article/view/164067
http://tstt.diit.edu.ua/article/view/164067/pdf_150
ISSN: 2222-419Х (Print)
2313-8688 (Online)
Other Identifiers: DOI: 10.15802/tstt2018/164067
Appears in Collections:Статті КТВ
Випуск 16 (ТСТП)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Malashkin.pdf924,32 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.