Electrodynamics of Electric Power Transmission and Losses in Devices of Electric Transport Systems

Loading...
Thumbnail Image
Date
2018
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
ENG: For the first time, the "field" approach for explaining the processes of transmission and generation of electric power losses in devices of electric transport systems is described and theoretically substantiated on the basis of the theory of electromagnetic field. The results of the solution of the system of electromagnetic field equations show that it is energetically appropriate to design low-floor types of electric rolling stock. A qualitative view of electric power flows arriving through the air of the feeder zone from the traction substation and entering to the electric rolling stock through the roof and the front part of its body is presented. It is established that the main flow of energy enters through the roof porcelain insulator. At the same time, the electromagnetic waves partly penetrate into the metal surfaces of roof and frontal part of the body, and partially they are reflected from them creating losses of active power. The results of calculations of these losses, power factor and reactive power factor of the electric locomotive roof are shown. The relation between the standing waves, formed in the feeder zone, and the reactive power consumed by the electric rolling stock is established.
UKR: Вперше на основі теорії електромагнітного поля описано та теоретично обґрунтовано «польовий» підхід для пояснення процесів передачі та створення втрат електроенергії в пристроях електротранспортних систем. Результати розв'язання системи рівнянь електромагнітного поля показують, що енергетично доцільно розробляти малоповерхові види електричного рухомого складу. Представлено якісний вигляд потоків електроенергії, що надходять через повітря фідерної зони від тягової підстанції, а також через дах і передню частину корпусу електрорухомого складу. Встановлено, що основний потік енергії надходить через кришовий фарфоровий ізолятор. У той же час електромагнітні хвилі частково проникають у металеві поверхні даху і лобову частину тіла, а частково відбиваються від них, створюючи втрати активної потужності. Показані результати розрахунків цих втрат, коефіцієнта потужності та коефіцієнта реактивної потужності електровоза. Встановлено зв'язок між стоячими хвилями, що утворюються у фідерній зоні, і реактивною потужністю, споживаною електричним рухомим складом.
RUS: Впервые на основе теории электромагнитного поля описан и теоретически обоснован «полевой» подход к объяснению процессов передачи и образованию потерь электроэнергии в устройствах транспортных систем. Результаты решения системы уравнений электромагнитного поля показывают, что энергетически целесообразно проектировать низкопольные типы электрического подвижного состава. Представлен качественный вид потоков электроэнергии, поступающих через воздух фидерной зоны от тяговой подстанции и поступающих в подвижной состав через крышу и переднюю часть его корпуса. Установлено, что основной поток энергии поступает через крышевой фарфоровый изолятор. В то же время электромагнитные волны частично проникают в металлические поверхности крыши и лобной части корпуса, а частично отражаются от них, создавая потери активной мощности. Представлены результаты расчетов этих потерь, коэффициента мощности и коэффициента реактивной мощности крыши электровоза. Установлена связь между стоячими волнами, образующимися в фидерной зоне , и реактивной мощностью, потребляемой электроподвижным составом.
Description
М. Костін: ORCID 0000-0002-0856-6397
Keywords
theory of electromagnetic field, electric rolling stock, power factor, electric transport systems, теорія електромагнітного поля, електричний рухомий склад, коефіцієнт потужності, електротранспортні системи, теория электромагнитного поля, электрический подвижной состав, коэффициент мощности, электротранспортные системы, КТЕМ
Citation
Kostin, M. Electrodynamics of Electric Power Transmission and Losses in Devices of Electric Transport / M. Kostin // MATEC Web of Conferences. – 2018. – Vol. 180. – 01003. – doi: 10.1051/matecconf/201818001003.