Please use this identifier to cite or link to this item: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/10669
Title: Стратегічне планування потреби в персоналі транспортної галузі
Other Titles: Стратегическое планирование потребности в персонале транспортной отрасли
Strategic Personnel Requirements Planning in the Transport Industry
Authors: Чернова, Наталія Сергіївна
Сурмило, Д. С.
Keywords: стратегічне планування
транспорт
кадровий потенціал
ефективність функціонування
трудові ресурси
продуктивність
національна економіка
стратегическое планирование
кадровый потенциал
эффективность функционирования
трудовые ресурсы
производительность
национальная экономика
strategic planning
transport
human resources
efficiency of functioning
labour resources
productivity
national economy
КЕМ
Issue Date: 2017
Publisher: Інститут проблем ринку та економіко-екологічних досліджень НАН України, Одеса
Citation: Чернова, Н. С. Стратегічне планування потреби в персоналі транспортної галузі / Н. С. Чернова, Д. С. Сурмило // Економічні інновації : зб. наук. пр. / Інститут проблем ринку та економ.-еколог. досліджень НАН України. – Одеса, 2017. – Вип. 65. – С. 179–186.
Abstract: UK: Досліджуються методи вимірювання продуктивності праці на транспорті, як основа для реалізації ефективної системи стратегічного планування потреби в персоналі транспортної галузі на перспективу. Проведено дослідження існуючих методів планування та обліку продуктивності праці і запропонований метод комплексного вимірювання продуктивності праці в єдиних показниках для всього ПАТ «УЗ», а також окремих виробничих груп і робочих професій. За допомогою зазначеного методу виявлено основні резерви зростання продуктивності праці і даються рекомендації щодо їх використання. Зроблено висновок, що більш прийнятним показником для вимірювання продуктивності праці на рівні транспорту, господарства, підприємства і одиничного робітника є показник витрат праці на одиницю продукції, а метод вимірювання - комплексний. Застосування цього методу не викликає необхідності розширення форм транспортної статистики. Навпаки, комплексний метод спрощує і покращує ведення їх за рахунок скорочення цілого ряду показників вироблення чисельності працівників за видами робіт і категоріям працівників.
RU: Исследуются методы измерения производительности труда на транспорте, в качестве основы для реализации эффективной системы стратегического планирования потребности в персонале транспортной отрасли на перспективу. Проведено исследование существующих методов планирования и учета производительности труда и предложен метод комплексного измерения производительности труда в единых показателях для всего ОАО «УЗ», а также отдельных производственных групп и рабочих профессий. С помощью данного метода выявлены основные резервы роста производительности труда и даются рекомендации по их использованию. Сделан вывод, что более приемлемым показателем для измерения производительности труда на уровне транспорта, хозяйства, предприятия и единичного рабочего является показатель затрат труда на единицу продукции, а метод измерения - комплексный. Применение этого метода не вызывает необходимости расширения форм транспортной статистики. Напротив, комплексный метод упрощает и улучшает ведения их за счет сокращения целого ряда показателей выработки численности работников по видам работ и категориям работников.
EN: The paper examines methods for measuring labour productivity in transport as a basis for implementing an effective strategic planning system of the transport sector personnel requirements. The author conducted the research of existing methods of planning and recording labour productivity and proposed the method of integrated measurement of labour productivity in uniform (labour) indicators for all PJSC "UZ", as well as for separate production groups and service jobs. This method allowed revealing the main productivity growth reserves and giving recommendations for their use. The author developed approximate standards of labour, as well as methods for calculating the economic efficiency of the internal reserves resulted from the introduction of new technology, best practices, etc. Reserves and methods of increasing labour productivity are considered in relation to the specific conditions and peculiarities of the work of transport, its branch facilities, enterprises and linear organizations.The area of labour notions is very complicated, and herewith the most general concepts of labour terms are used in different ways. Therefore, when studying the issues of labour productivity, it is necessary, above all, to define its concept. It also needed to identify the main labour terms (labour activity, work, difficulties, difficulty of work, labour productivity, production, productivity of individual, social labour, means, subject of labour, qualification, specialty, profession, etc.). The work considers the issues raised taking into account the specific features of the organization of production and labour activities in the transport industry, specifies the employment terms and reveals their definitions.The author concluded that the more acceptable indicator for measuring labour productivity at the transport, economy, enterprise and unit labour level is the indicator of labour costs per unit of output, and the measurement method is the complex one. The application of this method does not require the expansion of forms of transport statistics. On the contrary, the complex method simplifies and improves their management by reducing a number of employee output indicators by type of work and categories of workers.
Description: Н. Чернова: ORCID 0000-0001-8461-498X
URI: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/10669
Appears in Collections:Статті КЕМ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Chernova.pdf415,34 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.