Please use this identifier to cite or link to this item: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/10638
Title: Векторная оптимизация в условиях движения поездов по графику в энергооптимальном режиме
Other Titles: Векторна оптимізація в умовах руху поїздів за графіком в енергооптимальному режимі
Vector Optimization in the Conditions of Motion of Trains on Chart in Energyoptimal Mode
Authors: Папахов, Александр Юрьевич
Логвинова, Наталья Александровна
Матвиенко, Кристина Васильевна
Keywords: график движения
масса поезда
скорость
функции множества
графік руху
маса поїзда
швидкість
функції множин
chart of motion
mass of train
speed
functions of great number
КУЕР
Issue Date: 2017
Publisher: Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту ім. акад. В. Лазаряна
Citation: Папахов, А. Ю. Векторная оптимизация в условиях движения поездов по графику в энергооптимальном режиме / А. Ю. Папахов, Н. А. Логвинова, К. В. Матвиенко // Електрифікація транспорту. – 2017. – № 14. – С. 91–98. – DOI: 10.15802/etr.v0i14.155232.
Abstract: RU: Целью данной работы является обоснование и разработка нового теоретического подхода к решению задачи организации движения поездов по энергооптимальному графику с учетом нескольких противоречащих друг другу факторов и разработка алгоритма ее решения в современных условиях. Основной задачей исследования есть организация движения поездов по энергооптимальному графику с учетом количества поездов на фидерной зоне, продольного профиля пути и массы состава поезда, а также технической скорости следования. Объектом исследования выступает движение поездов по графику с учетом продольного профиля. Предметом исследования есть определение оптимального количества поездов на фидерной зоне с учетом исполнения графика движения поездов, а также массы поезда и скорости его движения. Методом исследования является теории тяги и функции множества. Научная новизна заключается в решении задачи векторной оптимизации применительно к организации движения поездов по энергооптимальноиу графику с учетом эффективного соотношения массы и скорости, а также ограничением количества поездов на фидерной зоне. Получены необходимые условия решения задачи организации движения поездов по энергооптимальному графику с учетом нескольких параметров векторной оптимизации: массы и скорости движения поезда по энергооптимальноиу графику в современных условиях.
UK: Метою даної роботи являється обгрунтування та розробка нового теоретичного підходу до вирішення задачі організації руху поїздів за енергооптимальним графіком з урахуванням декількох суперечливих один одному факторів і розробка алгоритму її вирішення у сучасних умовах. Основною задачею дослідження є організація руху поїздів за енергооптимальним графіком з урахуванням кількості поїздів на фідерній зоні, повздовжнього профілю колії та маси складу поїзда, а також технічної швидкості слідування. Об'єктом дослідження виступає рух поїздів за графіком з урахуванням повздовжнього профілю. Предметом дослідження є визначення оптимальної кількості поїздів на фідерній зоні з урахуванням виконання графіка руху поїздів, а також маси поїзду і швидкості його руху. Методом дослідження являється теорія тяги і функції множин. Наукова новизна полягає у вирішенні задачі векторної оптимізації призначеної до організації руху поїздів за енергооптимальним графіком з урахуванням ефективного співвідношення маси і швидкості, а також обмеженні кількості поїздів на фідерній зоні. Отримані необхідні умови вирішення задачі організації руху поїздів за енергооптимальним графіком з урахуванням декількох параметрів векторної оптимізації: маси і швидкості руху поїзду за енергооптимальним графіком у сучасних умовах.
EN: The purpose of work are a ground and development of the new theoretical going near the decision of task of organization of motion of trains on an energy optimal chart taking into ac-count a few conflicting with each other of factors and development of algorithm of her decision in modern terms. The basic task of research is organization of motion of trains on an energy optimal chart taking into account the amount of trains on a feeder zone, longitudinal profile of way and mass of composition of train, and also technical speed of the following. Motion of trains comes forward a research object on a chart taking into account a longitudinal profile. The article of research is determining the optimal amount of trains on a feeder zone taking into account execution of train table, and also mass of train and rate of his movement. A research method is to the theory of traction and function of great number. A scientific novelty consists in the decision of task of vectorial optimization as it applies to organization of motion of trains on an energy optimal chart taking into account effective correlation of mass and speed, and also by the limit of amount of trains on a feeder zone. The necessary terms of decision of task of organization of motion of trains are got on an energy optimal chart taking into account a few parameters of vectorial optimization: the masses and rates of movement of train on energy optimal chart in modern terms.
Description: А. Папахов: ORCID 0000-0003-2357-8158, Н. Логвинова: ORCID 0000-0002-9350-881X, К. Матвиенко: ORCID 0000-0001-9054-7824
URI: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/10638
http://etr.diit.edu.ua/article/view/155232
Other Identifiers: DOI: 10.15802/etr.v0i14.155232
Appears in Collections:Статті КУЕР
№ 14 (ЕТ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Papakhov.pdf502,41 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.