Assessment of Locomotive and Multi-unit Fatigue Strength Considering the Results of Certifi cation Tests in Ukraine and EU Countries

Loading...
Thumbnail Image
Date
2017
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Instytut Kolejnictwa, Warszawa
Abstract
EN: The comparative analysis of methods for assessing the fatigue strength of the rail vehicle used in the Ukraine and the EU is described in this article. As a result of the comparison, the following main diff erences of the indicated methods are distinguished: 1. In Ukraine, fatigue strength assessment is carried out using the fatigue strength factor, which should not exceed the normative value. In the countries of the European Union, the fatigue strength is evaluated according to the permissible stresses, and the permissible stresses are determined using stress strain diagrams. 2. According to the requirements of the Norms in Ukraine for determining the fatigue strength factor, the endurance limits of standard samples in a symmetrical loading cycle are used. Th e stress limit diagrams, which are used in European norms, are constructed for characteristic structural elements taking into account the asymmetry of the stress cycle coeffi cients. Analytic studies and analysis of experimental data carried out by the author have made it possible to develop a number of recommendations aimed at increasing the reliability of the results of estimating the fatigue strength of load-bearing structures of selfpropelled rolling stock and to make proposals for harmonizing the relevant regulatory documents in Ukraine and the EU countries.
PL: W artykule przedstawiono analizę porównawczą metod oceny wytrzymałości zmęczeniowej pojazdów szynowych eksploatowanych na Ukrainie i w krajach UE. Wyróżniono następujące istotne różnice w opisanych metodach: 1. Na Ukrainie, ocena wytrzymałości zmęczeniowej prowadzona jest przy użyciu wskaźnika wytrzymałości zmęczeniowej, który nie powinien przekraczać wartości normatywnej. W krajach Unii Europejskiej, wytrzymałość zmęczeniowa jest oceniana w zależności od poziomu dopuszczalnych naprężeń określanych z wykresu naprężeń i odkształceń. 2. Zgodnie z wymaganiami norm na Ukrainie, do określenia wskaźnika wytrzymałości zmęczeniowej wykorzystuje się granice wytrzymałości standardowych próbek przy symetrycznym obciążeniu. Wykresy granic naprężenia używane w europejskich normach, są konstruowane dla charakterystycznych elementów konstrukcyjnych z uwzględnieniem współczynników niesymetrycznego cyklu naprężenia. Przeprowadzone przez autora studia teoretyczne i analiza danych doświadczalnych, umożliwiły opracowanie rekomendacji mających na celu podniesienie jakości oceny wytrzymałości zmęczeniowej konstrukcji nośnych elementów taboru z własnym napędem i przygotowanie propozycji zharmonizowania odpowiednich dokumentów regulacyjnych na Ukrainie i w krajach UE.
RU: В статье представлен сравнительный анализ методов оценки усталостной прочности единиц железнодорожного подвижного состава использованых в Украине и странах ЕС. В результате упомянутого сравнения были выделены важные разницы в описаных методах: 1. В Украине оценка усталостной прочности проводится при употреблении индикатора усталостной прочности, который не должен превышать нормативного значения. В странах ЕС усталостная прочность оценивается соответственно уровню допускаемого напряжения, а допускаемое напряжение определяется при помощи диаграммы напряжения-деформации. 2. Согласно требованиям норм в Украине, для определения фактора усталостной прочности использу- ется пределы прочности стандартных образцов при симметричной нагрузке. Диаграмы пределов напряжения используемые в европейских нормах сконструированных для характеристических конструкционных элементов с учетом коэффициентов несимметричного цикля напряжения. Проведенные автором аналитические разработки и анализ экспериментальных данных сделали возможным разработку ряда рекомендаций направенных на повышение надёжности результатов оценки усталостной прочности несущей конструкции самоходных единиц подвижного состава и подготовку предложений регуляционных документов в Украине и странах ЕС.
UK: У статті представлений порівняльний аналіз методів оцінки втомної міцності одиниць залізничного рухомого складу використаних в Україні та країнах ЄС. В результаті згаданого порівняння було виділено важливі різниці в описаних методах: 1. В Україні оцінка втомної міцності проводиться при вживанні індикатора втомної міцності, який не повинен перевищувати нормативного значення. У країнах ЄС втомна міцність оцінюється відповідно до рівня допустимої напруги, а напруга, що допускається визначається за допомогою діаграми напруги-деформації. 2. Відповідно до вимог норм в Україні, для визначення фактора втомної міцності використовується межі міцності стандартних зразків при симетричному навантаженні. Діаграма меж напруги використовуються в європейських нормах сконструйованих для характеристичних конструкційних елементів з урахуванням коефіцієнтів несиметричного цикля напруги. Проведені автором аналітичні розробки та аналіз експериментальних даних уможливили розробку ряду рекомендацій направенних на підвищення надійності результатів оцінки втомної міцності несучої конструкції самохідних одиниць рухомого складу та підготовку пропозицій регуляційних документів в Україні та країнах ЄС.
Description
S. Kostrytsya: ORCID 0000-0002-7922-0975
Keywords
locomotive, multi-unit, certifi cation, fatigue strength, assessment criteria, lokomotywa, zespół trakcyjny, certyfi kacja, wytrzymałość zmęczeniowa, kryteria oceny, локомотив, моторвагонный поезд, сертификация, усталостная прочность, критерии оценки, моторвагонний поїзд, сертифікація, втомна міцності, критерії оцінки, КТБМ
Citation
Kostrytsya, S. A. Assessment of Locomotive and Multi-unit Fatigue Strength Considering the Results of Certifi cation Tests in Ukraine and EU Countries / S. A. Kostrytsya // Problemy Kolejnictwa. – 2017. – Zeszyt 177. – S. 29–36.