Influence of Frequency Characteristics of the Locomotive on Rational Values of Parameters of Its Vehicular Part

Loading...
Thumbnail Image
Date
2016
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Georgian Technical University, Tbilisi, Georgia
Abstract
EN: Ukraine rail freight turnover for more than 3/4 is provided by electric traction. Therefore, the efficiency of railway transportation is largely determined by a sufficient amount and reliability of electric locomotives fleet. One of the main directions in this problems solving is to increase of Ukraine railway transport efficiency is to equip it by quite powerful, reliable and economical locomotives with good dynamic properties. In order to determine the basic indicators that affect on the rational value of its vehicular part 's parameters, as well as on the capacity for work and the physiological condition of the locomotive crew, was carried out a frequency analysis of the elements of the locomotive design. For this stage of the research were compiled simultaneous differential equations due that were identified own resonant frequencies of oscillations of components of electric locomotive. The practical value of the whole complex of theoretical research is to develop an algorithm and program, selection of rational parameters and design scheme of the locomotive undercarriage. Carried further dynamic performance trials have shown that the calculation data obtained with the application of theoretical studies, fairly well correspond to the results of tests, which indicates on a good selection of the constructive scheme of vehicular parts.
RU: Грузооборот железных дорог Украины более чем на 3/4 обеспечивается электрической тягой. Поэтому эффективность перевозок на железнодорожном транспорте в значительной степени определяется достаточным количеством и надежностью эксплуатируемого парка электровозов. Одним из основных направлений решения задач повышения эффективности железнодорожного транспорта Украины является оснащение его достаточно мощными, надежными и экономичными локомотивами с хорошими динамическими качествами. С целью установления основных показателей, которые влияют как на рациональные значения параметров его экипажной части, так и на работоспособность и физиологическое состояние локомотивной бригады, был проведен частотный анализ элементов конструкции локомотива. Для этого этапа исследований были составлены дифференциальные уравнения системы, с помощью которых были определены собственные резонансные частоты колебаний частей конструкции электровоза. Практическая ценность всего комплекса теоретического исследования заключалась в разработке алгоритма и программы, выборе рациональных параметров и расчетной схемы ходовой части локомотива. Проведенные в дальнейшем динамические ходовые испытания показали, что данные расчетов, полученные с использованием проведенных теоретических исследований, достаточно хорошо соответствуют результатам испытаний, что свидетельствует про удачный выбор конструктивной схемы ходовых частей.
UK: Вантажообіг залізниць України більш ніж на 3/4 забезпечується електричною тягою. Тому ефективність перевезень на залізничному транспорті в значній мірі визначається достатньою кількістю і надійністю експлуатованого парку електровозів. Одним з основних напрямків вирішення завдань підвищення ефективності залізничного транспорту України є оснащення його досить потужними, надійними та економічними локомотивами з хорошими динамічними якостями. З метою встановлення основних показників, які впливають як на раціональні значення параметрів його екіпажної частини, так і на працездатність і фізіологічний стан локомотивної бригади, був проведений частотний аналіз елементів конструкції локомотива. Для цього етапу досліджень були складені диференціальні рівняння системи, за допомогою яких були визначені власні резонансні частоти коливань частин конструкції електровоза. Практична цінність всього комплексу теоретичного дослідження полягала в розробці алгоритму і програми, виборі раціональних параметрів і розрахункової схеми ходової частини локомотива. Проведені в подальшому динамічні ходові випробування показали, що дані розрахунків, отримані з використанням проведених теоретичних досліджень, досить добре відповідають результатам випробувань, що свідчить про вдалий вибір конструктивної схеми ходових частин.
Description
O. Pshinko: ORCID 0000-0002-1598-2970; S. Myamlin: ORCID 0000-0002-7383-9304; L. Neduzha: ORCID 0000-0002-7038-3006
Keywords
locomotive, vehicular part, frequency analysis, dynamic properties, локомотив, ходовая часть, частотный анализ, динамические качества, ходова частина, частотний аналіз, динамічні якості, КУПББМ, КВВГ, КTБМ
Citation
Pshinko, O. Influence of frequency characteristics of the locomotive on rational values of parameters of its vehicular part: [preprint] / O. Pshinko, S. Myamlin, L. Neduzha // Proceedings of Mechanics : The International Scientific Conference on Mechanics, Tbilisi, June 23-25, 2016 / Georgian Technical University. — 2016. — P. 203—209. A fragment of the text.