Продовження терміну експлуатації несучих конструкцій тягового рухомого складу (на прикладі тепловозів ТГМ6А, електровозів ВЛ60 та електропоїздів ЕР9М, Е)

Loading...
Thumbnail Image
Date
2009-03-28
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна
Abstract
UK: У дисертаційній роботі розглянуто питання продовження терміну служби тягового рухомого складу. Удосконалено методику оцінки впливу місцевих модернізацій на залишковий ресурс несучих конструкцій і методику порівняльної оцінки їх ресурсу шляхом зіставлення динамічного навантаження.
RU: В диссертационной работе рассмотрены вопросы продления срока службы тягового подвижного состава. Усовершенствована методика оценки влияния местных модернизаций на остаточный ресурс несущих конструкций и методику сравнительной оценки их ресурса путем сопоставления динамической нагруженности.
EN: ABSTRACT The purpose of work is prolongation of operation term of the rolling stock supporting structures on the basis of comparison of qualities of their durability and resource. The development of a technique of comparative estimation of the resource of supporting structures with use of a “weak element” principle is carried out. The es-timation technique for influence of local modernizations on the residual resource of supporting structures and the comparative estimation procedure for their resource by means of comparison of dynamic loading are advanced. The service life of shunting diesel locomotives ТГМ6А can be set as long as 30-33 years. The modernization of a frame of bogies of electric locomotives ВЛ60 allows increasing twice the term of their operation. The comparative analysis of op-erating time of bogies of trailer (main) and motor cars of electric trains ЭР9М,Е al-lows applying to them without restrictions the Technical solutions on prolongation of service life of electric train ЭР9П (45 years). Frames of motor cars of electric trains ЭР9М are loaded more than analogue (ЭР9П) that allows extending their ser-vice life up to 35 years since the construction.
Description
Keywords
термін експлуатації, продовження терміну служби, термін служби, несучі конструкції, тяговий рухомий склад, тепловози ТГМ6А, електровозу ВЛ60, електропоїзди ЕР9М, електропоїзди Е, залишковий ресурс, напружено-деформований стан, срок эксплуатации, продление срока службы, срок службы, несущие конструкции, тяговый подвижной состав, тепловозы ТГМ6А, електровозы ВЛ60, term operation, life extension, durability, supporting structures, traction rolling stock, diesel locomotive TGM6A, VL60 electric locomotives, electric trains ER9M, electric trains E, the residual resource, the stress-strain state
Citation
Грущак, І. М. Продовження терміну експлуатації несучих конструкцій тягового рухомого складу (на прикладі тепловозів ТГМ6А, електровозів ВЛ60 та електропоїздів ЕР9М, Е) : автореф. дис. … канд. техн. наук: 05.22.07 / І. М. Грущак ; Дніпропетр. нац. ун-т залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна. — Дніпропетровськ, 2009. — 21 с. Захист — 28 квітня 2009 р.