Research of Derailed Wheelset Impact Marks on the Concrete Sleepers

Loading...
Thumbnail Image
Date
2016
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
SIGMA-NOT Sp. o.o., Warszawa, Poland
Abstract
EN: The process of destruction of ferroconcrete sleepers under the railway wheel impact loading is being studied. The article proposes the impact test method of sleepers using a pendulum impact machine. It was developed a device to measure the parameters of impact marks. Using the proposed device it was analyzed the form of the impact marks left by the railway wheel. It was performed a statistical processing of tests results and received a parameter, which was closely connected to the energy magnitude absorbed by a sleeper upon impact. The research results can be used to assess the value of additional resistance to the train movement, which occurs in case of the wheelset derailement and its further movement along the track panel.
UK: Досліджується процес руйнування залізобетонної шпали під дією ударного навантаження від залізничного колеса. Запропоновано метод випробувань шпали на удар з використанням маятникового копра. Розроблено пристрій для вимірювання параметрів сліду. З використанням запропонованого пристрою проаналізована форма слідів, що залишені колесом внаслідок удару. Виконана статистична обробка результатів випробувань і отримано параметр, який знаходиться у найтіснішому зв’язку з величиною енергії, що поглинута шпалою при ударі. Результати досліджень можуть бути використані при оцінці величини додаткового опору руху поїзда, що виникає у випадку сходу колісної пари з рейок і подальшого руху її рейкошпальною решіткою.
RU: Исследуется процесс разрушения железобетонной шпалы под действием ударной нагрузки от железнодорожного колеса. Предложен метод испытаний шпалы на удар с использованием маятникового копра. Разработано устройство для измерения параметров следа. С использованием предлагаемого устройства проанализирована форма следов, оставленные колесом в результате удара. Выполнена статистическая обработка результатов испытаний и получено параметр, который находится в тесной связи с величиной энергии, поглощенной шпалой при ударе. Результаты исследований могут быть использованы при оценке величины дополнительного сопротивления движению поезда что возникает в случае схода колесной пары с рельсов и дальнейшего движения ее рельсошпальной решетки.
Description
J. Luchko:  ORCID 0000-0002-3675-0503, Ya. Bolzhelarskyi: ORCID 0000-0002-4787-1781; V. Kovalchuk: ORCID 0000-0003-4350-1756, M. Sysyn: ORCID 0000-0001-6893-0018
Keywords
wheelset, ferroconcrete sleeper, trace, derailment, profilograph, measurement, колісна пара, залізобетонна шпала, слід, схід з рейок, профілограф, вимірювання, колесная пара, железобетонная шпала, след, сход с рельсов, профилограф, измерение, КРС (ЛФ)
Citation
Research of Derailed Wheelset Impact Marks on the Concrete Sleepers / J. Luchko, Ya. Bolzhelarskyi, V. Kovalchuk, M. Sysyn // Materialy Budowlane. – 2016. – № 11. – P. 31–32. – DOI: 10.15199/33.2016.11.08.