Please use this identifier to cite or link to this item: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/9336
Title: Research of Derailed Wheelset Impact Marks on the Concrete Sleepers
Other Titles: Дослідження слідів ударів по бетонних шпалах колісних пар, що зійшли з рейок
Исследование следов ударов по бетонным шпалам колесных пар, сошедших с рельсов
Authors: Luchko, Yosyp Yo.
Bolzhelarskyi, Yaroslav V.
Kovalchuk, Vitalii V.
Sysyn, Mykola P.
Keywords: wheelset
ferroconcrete sleeper
trace
derailment
profilograph
measurement
колісна пара
залізобетонна шпала
слід
схід з рейок
профілограф
вимірювання
колесная пара
железобетонная шпала
след
сход с рельсов
профилограф
измерение
КРС (ЛФ)
Issue Date: 2016
Publisher: SIGMA-NOT Sp. o.o., Warszawa, Poland
Citation: Research of Derailed Wheelset Impact Marks on the Concrete Sleepers / Yo. Luchko, Ya. Bolzhelarskyi, V. Kovalchuk, M. Sysyn // Materialy Budowlane. — 2016. — № 11. — P. 31—32. — DOI: 10.15199/33.2016.11.08.
Abstract: EN: The process of destruction of ferroconcrete sleepers under the railway wheel impact loading is being studied. The article proposes the impact test method of sleepers using a pendulum impact machine. It was developed a device to measure the parameters of impact marks. Using the proposed device it was analyzed the form of the impact marks left by the railway wheel. It was performed a statistical processing of tests results and received a parameter, which was closely connected to the energy magnitude absorbed by a sleeper upon impact. The research results can be used to assess the value of additional resistance to the train movement, which occurs in case of the wheelset derailement and its further movement along the track panel.
UK: Досліджується процес руйнування залізобетонної шпали під дією ударного навантаження від залізничного колеса. Запропоновано метод випробувань шпали на удар з використанням маятникового копра. Розроблено пристрій для вимірювання параметрів сліду. З використанням запропонованого пристрою проаналізована форма слідів, що залишені колесом внаслідок удару. Виконана статистична обробка результатів випробувань і отримано параметр, який знаходиться у найтіснішому зв’язку з величиною енергії, що поглинута шпалою при ударі. Результати досліджень можуть бути використані при оцінці величини додаткового опору руху поїзда, що виникає у випадку сходу колісної пари з рейок і подальшого руху її рейкошпальною решіткою.
RU: Исследуется процесс разрушения железобетонной шпалы под действием ударной нагрузки от железнодорожного колеса. Предложен метод испытаний шпалы на удар с использованием маятникового копра. Разработано устройство для измерения параметров следа. С использованием предлагаемого устройства проанализирована форма следов, оставленные колесом в результате удара. Выполнена статистическая обработка результатов испытаний и получено параметр, который находится в тесной связи с величиной энергии, поглощенной шпалой при ударе. Результаты исследований могут быть использованы при оценке величины дополнительного сопротивления движению поезда что возникает в случае схода колесной пары с рельсов и дальнейшего движения ее рельсошпальной решетки.
Description: Yo. Luchko:  ORCID 0000-0002-3675-0503, Ya. Bolzhelarskyi: ORCID 0000-0002-4787-1781; V. Kovalchuk: ORCID 0000-0003-4350-1756, M. Sysyn: ORCID 0000-0001-6893-0018
URI: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/9336
Other Identifiers: DOI: 10.15199/33.2016.11.08
Appears in Collections:Статті КРС (ЛФ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
luchko.pdf1,06 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.