Please use this identifier to cite or link to this item: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/8994
Title: Визначення питомого опору руху спеціального самохідного рухомого складу експериментальним методом
Other Titles: Определение удельного сопротивления движению специального самоходного подовижного состава экспериментальным методом
Experimental Determination of Specific Rolling Resistance of Movement of Special Self-Propelled Rolling Stock
Authors: Болжеларський, Ярослав Володимирович
Болжеларский, Ярослав Владимирович
Bolzhelarsky, Yaroslav V.
Bolzhelarskyi, Yaroslav V.
Довганюк, Степан Степанович
Dovganyuk, Stepan S.
Набоченко, Ольга Сергіївна
Набоченко, Ольга Сергеевна
Nabochenko, Olga S.
Keywords: спеціальний самохідний рухомий склад
тягові розрахунки
рівняння руху поїзда
питомий опір руху
судова залізнично-транспортна експертиза
службове розслідування
специальный самоходный подвижной состав
тяговые расчеты
уравнение движения поезда
удельное сопротивление движению
судебная железнодорожно-транспортная экспертиза
служебное расследование
special self-propelled rolling stock
traction calculations
the equation of motion of the train
specific rolling resistance
forensic expertise
internal investigation
КРС (ЛФ)
Issue Date: 2014
Publisher: Український державний університет залізничного транспорту, Харків
Citation: Болжеларський, Я. В. Визначення питомого опору руху спеціального самохідного рухомого складу експериментальним методом / Я. В. Болжеларський, С. С. Довганюк, О. С. Набоченко // Зб. наук. пр. Укр. держ. ун-ту залізн. трансп. – Харків, 2014. – Вип. 148, ч. 1. – С. 156–163.
Abstract: UK: Розглянуто методи ексмериментального визначення опору руху рухомого складу залізниць та встановлено аналітичний вигляд залежності питомого опору руху дрезини ДГК-М1 у режимі холостого ходу від швидкості руху. Результати дослідження можуть бути використані у тягових розрахунках спеціального самохідного рухомого складу, у тому числі при виконанні судових залізнично-транспортних експертиз та проведенні службових розслідувань.
RU: Рассмотрены методы экспериментального определения сопротивления движению подвижного состава железных дорог и в аналитическом виде установлена зависимость удельного сопротивления движению дрезины ДГК-М1 в режиме холостого хода от скорости движения. Результаты исследований могут быть использованы в тяговых расчетах специального самоходного подвижного состава, при выполнении судебных железнодорожно-транспортных экспертиз и проведении служебных расследований.
EN: The problem of improving the traction calculations accuracy of special self-propelled rolling stock is considered in the paper. The information about rolling resistance value of self-propelled rolling stock is insufficient for braking distance calculation. Only the range of rolling resistance values is known and this is makes impossible to establish extract braking distance value. This problem is relevant to forensic railway expertise and to internal investigation of railway accidents. The methods of experimental determination of rolling resistance are considered. The rolling method with kinetic energy measurement is used. The rolling resistance of DGK-M1-type railcar is calculated. The statistical data processing is fulfilled and the analytic dependence of rolling resistance for range of speeds is established. The results of research may be used in forensic railway expertise and during internal investigation of rail accident.
Description: Я. Болжеларський: ORCID 0000-0002-4787-1781; С. Довганюк: ORCID 0000-0003-1320-3192; О. Набоченко: ORCID 0000-0001-6048-2556
URI: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/8994
Appears in Collections:Статті КРС (ЛФ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bolzhelarskyi.pdf4,9 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.