Please use this identifier to cite or link to this item: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/8991
Title: Mathematical Model of the Derailed Train Wheel Motion
Other Titles: Математична модель руху залізничного колеса, що зійшло з рейок
Математическая модель движения сошедшего с рельсов железнодорожного колеса
Authors: Bodnar, Borys Ye.
Bolzhelarskyi, Yaroslav V.
Laushnyk, Igor P.
Keywords: derailment
forensic science
wheel
sleeper
movement resistance
speed
force
kinetic energy
схід з рейок
судова експертиза
колесо
шпала
опір руху поїзда
швидкість
сила
кінетична енергія
сход с рельсов
судебная экспертиза
сопротивление движению поезда
скорость
киннетическая энергия
КЛ
КРС (ЛФ)
КФД (ЛФ)
Issue Date: 2016
Publisher: Silesian University of Technology, Poland
Citation: Bodnar, B. Mathematical Model of the Derailed Train Wheel Motion / B. Bodnar, Ya. Bolzhelarskyі, I. Laushnyk // Transport problems : VIII International Scientific Conference, Katowice, 29 June–01 July 2016. — Katowice, Poland ; Silesian University of Tecnology, 2016. — P. 60—69.
Abstract: EN: It is developed a mathematical model of the derailed train wheel motion, which makes it possible to determine a change in its speed when moving on the track panel. When constructing the model the methods of theoretical mechanics and train traction were used. It was found that the highest speed reduction occurs as a consequence of the wheel impact on the sleeper. The model allows creating a generalized mathematical model of the train motion in the emergency mode.
UK: Розроблена математична модель руху залізничного колеса, яке зійшло з рейок, що дозволяє визначити зміну його швидкості при русі рейкошпальною решіткою. При побудові моделі використані методи теоретичної механіки та тяги поїздів. Встановлено, що найбільше зниження швидкості відбувається внаслідок удару по шпалі. Модель дозволяє отримати узагальнену математичну модель руху поїзда у аварійному режимі.
RU: Разработана математическая модель движения сошедшего с рельс железнодорожного колеса, позволяющая определить изменение его скорости при движении по рельсошпальной решетке. При построении модели использованы методы теоретической механики и тяги поездов. Установлено, что наибольшее снижение скорости происходит вследствие удара колеса о шпалу. Модель позволяет создать обобщенную математическую модель движения поезда в аварийном режиме.
Description: B. Bodnar: ORCID 0000-0002-3591-4772; Ya. Bolzhelarskyі: ORCID 0000-0002-4787-1781
URI: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/8991
Appears in Collections:Статті КЛ
Статті КРС (ЛФ)
Статті КФД (ЛФ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bodnar.pdf657,2 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.