Please use this identifier to cite or link to this item: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/8882
Title: Аналитическое определение приведенного коэффициента трения шариковых и роликовых подшипников
Other Titles: Аналітичне визначення наведеного коефіцієнта тертя шарикових та роликових підшипників
Analytical Determination of the Reduced Coefficient of Friction Ball and Roller Bearings
Authors: Довбня, Николай Петрович
Довбня, Микола Петрович
Dovbnya, Mikola P.
Dovbnya, Nikolay P.
Бондаренко, Леонид Николаевич
Бондаренко, Леонід Миколайович
Bondarenko, Leonid M.
Bondarenko, Leonid N.
Бобырь, Дмитрий Валерьевич
Бобирь, Дмитро Валерійович
Bobyr, Dmytro V.
Bobyr, Dmitry V.
Шевченко, Ярослав Игоревич
Шевченко, Ярослав Ігорович
Shevchenko, Yaroslav I.
Keywords: подшипник
сопротивление качению шариков
сопротивление качения роликов
коэффициент трения качения
підшипник
опір коченню шариків
опір кочення роликів
коефіцієнт тертя кочення
bearing
balls rolling resistance
rolling resistance rollers
rolling friction coefficient
КЛ
Issue Date: 2016
Publisher: Хмельницкий национальный университет, Хмельницкий
Abstract: RU: Аналитически доказано, что сопротивление качению шариков по внешней обойме почти в 1,3 раза больше, чем по наружной, а роликов в 1,2 раза. Коэффициент трения, приведенный к цапфе, полученный аналитически хорошо совпадает по величине с его значением для подшипников подвижного состава. При проектировании узлов качения локомотива необходимо отдавать предпочтение конструкции в которой вращается внутреннее кольцо подшипника.
UK: Аналітично доведено, що опір коченню шариків із зовнішньої обоймі майже в 1,3 рази більше, ніж по зовнішній, а роликів в 1,2 рази. Коефіцієнт тертя, наведений до цапфи, отриманий аналітично добре збігається за величиною з його значенням для підшипників рухомого складу. При проектуванні вузлів кочення локомотива необхідно віддавати перевагу конструкції в якій обертається внутрішнє кільце підшипника.
EN: Analytically proven that the rolling resistance of the balls on the outer cage almost 1.3 times more than the outer, and the rollers 1,2. The coefficient of friction, reduced to a pin obtained analytically in good agreement with its largest value for the rolling bearings. In the design of the locomotive rolling units necessary to give priority to the construction in which the bearing inner ring rotates. Analysis of the dependencies and calculations will make such conclusions and suggestions: analytically proven that the rolling resistance of the balls on the outer cage honoring times larger than the outer and fold rollers; coefficient of friction, reduced to a pin obtained analytically in good agreement with its largest value for cranes; the design of the rolling units necessary to give priority to the construction in which the bearing inner ring rotates.
Description: Аналитическое определение приведенного коэффициента трения шариковых и роликовых подшипников / Н. П. Довбня, Л. Н. Бондаренко, Д. В. Бобырь, Я. И. Шевченко // Проблеми трибології (Problems of Tribology). — 2016. — № 1. — С. 20—24.
URI: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/8882
Appears in Collections:Статті КЛ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dovbnya.pdf220,74 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.