Статті КХІЕ

Permanent URI for this collection

RU: Статьи
EN: Articles

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 81
  • Item
    Improving a Method for Eliminating the Spill of Hazardous Substances by Using “Universal Absorbent Cloth”
    (PC Technology Center, Kharkiv, Ukraine, 2022) Zelenko, Yuliya V.; Calimbet, Nicolay
    ENG: In order to increase efficiency and implement the principles of resource saving during the elimination of emergency spills of dangerous goods when transporting them by rail, proposals have been offered to improve the method of localization and elimination of emissions of hazardous substances using the "Universal Absorbent Cloth" ("UAC") The specificity of localization of the emergency emission site and the principles of elimination based on sorption technologies using "UAC" are described. To manufacture "UAC", special equipment (carbonizer) was designed, which provides effective carbonization of raw materials from plant waste at sufficiently low temperatures ≤500 °C. Using a carbonizer, a universal sorbent was obtained, which is subsequently used for the manufacture of "UAC". The total carbonization time of plant waste samples did not exceed 60 minutes. The universal absorbent obtained during the carbonization process was placed in a fabric matrix to produce "UAC" absorbent cloth. Standardized procedures for conducting experiments are described. Studies of the adsorption characteristics of the proposed "UAC" involving various model solutions (Gasoline A-95, 25 % solution of ammonia water, and 15 % solution of hydrogen peroxide) confirm its versatility and efficiency; the degree of purification reaches 92 %. It is proposed to use certain types of railroad cars to transport "UAC" as part of a freight train, which is supported by the corresponding dynamic indicators. Recommendations for the regeneration or disposal of spent "UAC" cloth are provided. The proposals for improving the method of emergency emission elimination using the "Universal Absorbent Cloth" ("UAC") make it possible to minimize the negative consequences of emergency spills of liquid cargoes of different hazard classes and reduce the time spent on elimination operations. These advantages ensure the competitiveness and profitability of the proposed technology.
  • Item
    Концепція екологізації мультимодальних перевезень
    (Український державний університет науки і технологій, Дніпро, Україна, 2022) Зеленько, Юлія Володимирівна; Черкудінов, Володимир Едуардович; Левицька, Світлана Іванівна
    UKR: Метою є огляд актуальних проблем та задач організації мультимодальних вантажних перевезень в Україні та аналіз тенденцій, пов’язаних з використанням транспортного комплексу (ТК). Методика. Використовуючи системний аналіз, запропоновано методики для оцінки існуючіх проблем та задач, а також представлено власне визначення екологічної проблематики, як найважливіша у комплексі питань створення та функціонування ТК. При цьому враховуються процеси перерозподілу енергії у вигляді питомих та узагальнених показників ефективності, яку може бути використано для забезпечення потреб мультимодальних перевезень. Результати. На основі розглянутих та проаналізованих проблем та тенденцій роботи мультимодальної транспортної системи розроблені рекомендації щодо комплексного вирішення завдань транспортного планування, підвищення безпеки та зниження негативного впливу транспорту на довкілля для подальшого поширення застосування найбільш успішних рішень у кожній із областей. Наукова новизна. Авторами під час аналізу та огляду проблематики вперше запропоноване комплексне вирішення питань створення та функціонування ТК з урахуванням взаємодії у галузі транспортних та природоохоронних технологій. Практична значимість. Запропоновані заходи дозволять побудувати стратегічні засади розвитку комбінованої транспортної системи, покращити якість транспортних послуг, а також дасть змогу отримати максимальний екологічний та технологічний ефект від поєднання можливостей усіх видів транспорту під час здійснення перевезень.
  • Item
    Виготовлення сорбційного полотна з композитних матеріалів як засіб для ліквідації розливів небезпечних речовин на траспорті
    (Державний університет інфраструктури та технологій, Київ, 2022) Зеленько, Юлія Володимирівна; Калибет, Микола Володимирович
    UKR: У статті піднімаються проблеми залізничного транспорту в багатьох країнах світу, в тому числі державах Євросоюзу та Україні, перевезення різних класів небезпечних вантажів, забезпечення безпеки під час їх перевезенні, посилення технічних норм і екологічних вимог до безпеки процесів перевезень небезпечних вантажів всіма видами транспорту, а також піднімається проблема локалізації та ліквідації аварій підчас перевезення різних класів небезпечних вантажів залізничним транспортом. Обговорено методи та способи локалізації та ліквідації розливів небезпечних вантажів, описано сорбційний метод, як обраний метод для вирішення проблеми, дано короткий опис сорбентів, представлено різні варіанти та модифікації матеріалів для виготовлення вуглецевих сорбентів, підібрано матеріали які будуть використані для виготовлення універсального сорбційного полотна, описано методику отримання універсально-сорбційного полотна, продемонстровано спеціальну установку для карбонізації (Карбонізатор), яка була трохи модернізована та виготовлена авторами за кресленням конструкції установки Енгельського технологічного університету. Описано методику проведення експериментів. Дана характеристика універсального сорбційного полотна, його сорбційні властивості, а також запропоновано методику використання універсального сорбційного полотна, як засіб для локалізації та/або ліквідації рідких небезпечних речовин 3, 5, 8 класів небезпеки.
  • Item
    Investigation of Heavy Metal Sources on Railways: Ballast Layer and Herbicides
    (WNGB Scientific Publishing House, Lublin, Poland, 2020) Samarska, Alla V.; Zelenko, Yuliya V.; Kovrov, Oleksandr S.
    EN: Railway operation can result in the significant environment contamination with heavy metals. The aim of the study was to broaden the knowledge about the railway transport as a source of heavy metals. Railway ballast stones and herbicides were chosen as the objects of the research since these contamination sources on railways are hardly investigated. The location of sampling the ballast stones was a passenger station, which is characterized by the high traffic intensity. The three most common glyphosate-based herbicides and two combination system herbicides of burn-down with other active agents were chosen for the analysis. The heavy metal content in the railway ballast stones was detected by means of XRF, in the herbicides ‒ by means of MP-AES. The railway ballast stones did not contain a sufficient amount of Cd, Co, Mo, Pd, Sn and W for detection. Pb and As were detected at the low concentration of less than 35 ppm only in several samples. The research results showed that the investigated railway ballast contained a significant amount of Fe, Mn, Cu, Cr and Ni. According to the absolute content of HMs in the contaminated ballast layer, they can be arranged in the following sequence: Fe > Mn > Cu > Cr > Ni > Zn > Pb > As. The content of Fe in the contaminated ballast stones was strongly correlated with that of Ni (r = 0.972), Cr (r = 0.954) and Mn (r = 0.943). These metals are components of the railway steel. Therefore, their source can be the abrasion of rails and wheels. All the investigated herbicides contained Cd, Co, Cr, Cu, Fe, Mn, Ni, Pb and Zn. The highest content of Cd, Cr, Ni and Pb was detected in the “Anti field bindweed” herbicide, which can be related to its complicated composition. Compared to the heavy metal content in the ballast stones, the herbicides can be considered a negligible source of these pollutants.
  • Item
    Економічна недоцільність та практика не доброчесності: у розрізі порушень законодавства про атмосферне повітря
    (ТОВ «ЕКОБІЗНЕС ГРУП», 2021) Сорока, Максим Леонідович
    UK: У цій статті представлені результати дослідження впливу економічних та адміністративних чинників управління промисловим підприємством на порушення вимог природоохоронного законодавства. Методологія. Якісний правовий аналіз виконаний з використанням відкритих даних судової практики заходів нагляду та контролю Державної екологічної інспекції України. Рекомендації сформовані за результатами комплексного оцінювання інтерв’ю з експертами у предметній галузі. Результати. У статті проведений аналіз недоліків чинного в Україні порядку отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин у атмосферне повітря. Надано комплексні рекомендації щодо використання цифрової трансформації у галузі регулювання викидів промислових підприємств.
  • Item
    Що змушує підприємства порушувати законодавство: у розрізі атмосферного повітря
    (ТОВ «ЕКОБІЗНЕС ГРУП», 2021) Сорока, Максим Леонідович
    UK: Мета. У цій статті представлені результати дослідження поширеності та причинності порушення вимог природоохоронного законодавства у сфері охорони атмосферного повітря від забруднення в Україні. Методологія. Якісний правовий аналіз виконаний з використанням відкритих даних результатів заходів нагляду та контролю Державної екологічної інспекції України. Рекомендації сформовані за результатами комплексного оцінювання інтерв’ю з експертами у предметній галузі. Результати. У статті наведено залежність наслідків фіскальної та адміністративної дії від типу порушення екологічного законодавства. Проаналізований вплив кадрової політики на поширеність порушень у сфері охорони атмосферного повітря від забруднення. Надані комплексні рекомендації щодо удосконалення спеціального природоохоронного законодавства.
  • Item
    Фазовий склад гальванічних залізно-нікелевих сплавів, отриманих за допомогою імпульсного струму
    (Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, 2021) Ганич, Руслан Пилипович; Заблудовський, Володимир Олександрович; Артемчук, Віктор Васильович; Зеленько, Юлія Володимирівна; Маркуль, Руслан Володимирович
    UKR: У роботі наведені результати дослідження фазового складу сплавів залізо-нікель, отриманих при нестаціонарному електролізі. Встановлено, що використання уніполярного імпульсного струму призводить до значного збільшення кристалізаційної перенапруги на фронті кристалізації в момент дії імпульсу, що впливає на компонентний склад покриттів. Фазовий склад сплавів, що утворюється на катоді, відрізняється від представленого на рівноважній діаграмі стану залізо-нікель.
  • Item
    Phase Composition of Galvanic Iron-Nickel Alloys Obtained Using Pulsed Current
    (Vasyl Stefanyk Precarpathian National University, 2021) Ganich, Ruslan F.; Zabludovsky, Volodymyr O.; Artemchuk, Viktor V.; Zelenko, Yuliia V.; Marcul, Ruslan V.
    ENG: The paper presents the results of studying the phase composition of iron-nickel alloys obtained by unsteady electrolysis. It was found that the use of a unipolar pulse current leads to a significant increase in the crystallization overvoltage at the crystallization front at the moment of the pulse action, which affects the component composition of the coatings. The phase composition of the alloys formed at the cathode differs from that shown in the iron-nickel equilibrium diagram.
  • Item
    Оцінка впливу залізничного транспорту на накопичення важких металів у ґрунтах
    (Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту ім. акад. В. Лазаряна, Дніпро, 2018) Самарська, Алла Віталіївна; Зеленько, Юлія Володимирівна
    UK: Мета. Наукова стаття має за мету аналіз сучасного стану забруднення важкими металами (ВМ) ґрунтів залізничної інфраструктури, а саме трьох станцій Придніпровської залізниці: Кам’янське–Пасажирське, Запоріжжя–Кам’янське й Тритузна. Методика. Об’єкт дослідження – ґрунти вищезазначених залізничних станцій, предмет – валовий вміст ВМ. Відбір проб здійснювався кожні 15 м між рейками та поза ними з обох сторін. Загальна площа досліджуваних територій – 600 м2 . Методом атомно-абсорбційної спектрометрії визначено концентрації валових форм Fe, Pb, Zn, Cu, Ni, Cd та Mn. Отримані дані порівнювались із фоновими концентраціями ВМ для Дніпропетровської області та з результатами аналізу контрольних ділянок, що знаходились на відстані 250 м від залізничних станцій. Результати. Встановлено, що залізничний транспорт є джерелом надходження ВМ у ґрунти. Отримані результати вказують на те, що стан ґрунтів станції Кам’янське–Пасажирське відповідає низькому екологічному ризику й слабкому ступеню забруднення, оскільки станція є тільки пасажирською, і забруднення відбувається за рахунок тертя коліс та рейок, пантографа об контактну мережу, а також використання пестицидів. Забруднення ґрунтів станції Запоріжжя–Кам’янське відрізняється значним потенційним екологічним ризиком і дуже сильним ступенем забруднення. Ця станція є вантажно-пасажирською, і такий рівень забруднення є здебільшого наслідком процесів завантаження й розвантаження. Ґрунти станції Тритузна характеризуються середнім потенційним екологічним ризиком та помірним ступенем забруднення. На цій станції відбувається переформування товарних поїздів, але за рахунок перевезення значних обсягів сипучих рудних вантажів у ґрунти станції потрапляють ВМ. Крім того, станція неелектрифікована. Надано рекомендації щодо оцінки рівнів забруднення ґрунтів. Наукова новизна. Вперше на базі проведеного фізико-хімічного аналізу вмісту ВМ ґрунтах вищезазначених станцій визначено потенційний екологічний ризик забруднення ґрунтів. Практична значимість. Результати дослідження можуть бути використані як обґрунтування доцільності впровадження програм екологічного моніторингу для земель залізничного транспорту, природоохоронних заходів із очищення ґрунтів від ВМ, коригування зони відчуження залізниць і захисту прилеглих територій від розповсюдження та акумуляції цих полютантів. На основі отриманих даних доведена необхідність постійного контролю вмісту ВМ у ґрунтах залізничної інфраструктури й актуальність продовження досліджень у даному науковому напрямку.
  • Item
    Technological and Ecological Aspects of Disposal of Spent Cutting Fluids
    (Polish Society of Ecological Engineering (PTIE), 2021) Zelenko, Yuliia; Bezovska, Maryna; Kuznetsov, Valeriy; Muntian, Antonina
    EN: Processing of metals by cutting under modern conditions becomes impossible without the use of effective cutting fluids. The main purpose of cutting fluids is cooling, lubrication of the workpiece processing area. Spent emulsion is a special type of wastewater, very dangerous to the environment, as it contains a large number of persistently emulsified petroleum products. The methods using various surfactants were tested for the cutting fluid disposal. The obtained results allowed proposing a general flow diagram of treatment of spent cutting fluids, as well as a block diagram of their purification. After processing the spent cutting fluids according to the proposed diagram, two products were obtained, namely water and sludge. This technology can be used in metalworking shops of railway enterprises, as well as the enterprises of machine-building, metallurgical and other industries where CFeffluents are formed within the wastewater complex. It will provide both an economic result through the reuse of water and will give a significant environmental effect by minimizing the amount of hazardous waste.
  • Item
    Вплив корозії на елементи залізничної інфраструктури
    (ДП «ДОСЗТ», Дніпро, 2020) Зеленько, Юлія Володимирівна; Зеленько, Дарія Миколаївна; Недужа, Лариса Олександрівна
    UK: В статті наведено експериментальні данні щодо вивчення впливу ступеню мінералізації, природи та концентрації нафтопродуктів в робочих розчинах на швидкість корозії металевих елементів залізничної інфраструктури. Показано наявність та специфіку даних залежностей. Авторами була вивчена корозійна активність води, що містить три типи модельних фракцій нафтопродуктів при різних концентраціях. Отримані дані можуть бути застосовані для оцінювання і прогнозування перебігу процесів корозії для відповідних елементів обладнання.
  • Item
    Вивчення негативного впливу нафтопродуктів на металеві елементи залізничної інфраструктури
    (Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпро, 2020) Зеленько, Юлія Володимирівна; Зеленько, Дарія Миколаївна; Недужа, Лариса Олександрівна
    UK: Мета. Основною метою роботи є підвищення безпеки експлуатації залізничного транспорту. Реалізація поставленої мети передбачена шляхом оцінки та попередження негативного впливу нафтопродуктів на конструкційні елементи залізничної інфраструктури. Методика. Основним критерієм оцінки залишкового ресурсу технічних елементів пристроїв є їх міцнісні характеристики. Одним із ключових чинників, що впливають на придатність технічних пристроїв у процесі експлуатації, є корозійне пошкодження металу. Тому було вивчено вплив різних співвідношень ступеня мінералізації та концентрації нафтопродуктів на швидкість корозії металів, які найбільш часто використовуються у конструкціях систем охолодження дизелів та інших об’єктів транспорту. Таким чином, для проведення статичних і динамічних лабораторних випробувань було вибрано модельні робочі розчини з різним солевмістом (модель де мінералізації) та різними концентраціями розчинених нафтопродуктів (модель стандартних розчинів з органічними домішками). Динамічні та статичні дослідження корозійних руйнувань проведено гравіметричним методом та методом поляризаційного опору з використанням стандартних зразків та розчинів. Результати. На підставі результатів експериментальних досліджень авторів та аналітичної обробки даних отримано узагальнювальні модельні залежності швидкості корозії від ступеня мінералізації робочого розчину фракційного складу нафтопродуктів. Проведено дослідження та встановлено вплив ступеня демінералізації води на швидкість корозії матеріалів систем охолодження дизелів. Наукова новизна. На базі широкого спектра авторських експериментальних даних показано та доведено наявність узагальнювальних залежностей швидкості корозії від температури, ступеня мінералізації робочого розчину та фракційного складу нафтопродуктів. Отримані залежності покладено в основу розробленої математичної моделі корозії, яка являє собою сукупність співвідношень, що зв’язують характеристики корозійного процесу з різними факторами, які впливають на його розвиток. Практична значимість. Отримані експериментальні та аналітичні дані можуть бути широко використані для процедур неруйнівного контролю, детального прогнозування стану конструкційних елементів і вибору ефективних інгібіторів для зниження корозійної агресивності середовища й захисту конструкцій.
  • Item
    Впровадження заходів щодо ліквідації наслідків аварій при перевезенні небезпечних вантажів
    (Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпро, 2020) Зеленько, Юлія Володимирівна; Калимбет, Микола Володимирович; Фесенко, Д. В.
    UK: У статті розглядаються проблеми під час перевезення небезпечних вантажів та під час ліквідації аварійних наслідків. Запропоновані заходи по вирішенню цих проблем. Мета дослідження – удосконалення процедури перевезення небезпечних вантажів залізничним транспортом та ліквідаційних заходів, а також зменшення часових витрат на ліквідацію аварійних наслідків при перевезенні небезпечних вантажів залізничним транспортом. Методика. В цій статті детально описується запропоновані авторами пропозиції щодо вдосконалення процедури перевезення небезпечних вантажів, та ліквідаційних заходів в правовому полі, шляхом перегляду повноважень співробітників, а також шляхом розробки та використання універсального сорбенту з композитних матеріалів. Авторами пропонується розробка універсального сорбенту та впровадження його на залізничному транспорті. Наукова новизна полягає у створенні універсального сорбенту, який матиме змогу, як одного з ліквідаційних заходів при аварійних ситуаціях під час перевезення небезпечних вантажів залізничним транспортом. Практична значимість. В Україні, на залізничному транспорті є сорбенти для ліквідації аварій, їх дуже багато, але один сорбент можна використовувати тільки для ліквідації конкретного класу небезпеки, а наш універсальній сорбент, можна буде використати для ліквідації декількох класів небезпечних вантажів. Автори пропонують його прикріпити до поїзда, що дасть змогу зразу приступити до локалізації розливу до прибуття аварійно-відновного поїзда, та таким чином зменшить дорогоцінний час на ліквідаційні заходи. Також розширення повноважень деяких підрозділів дозволить зменшити кількість аварійних ситуацій, та наслідки під час локалізації та ліквідацій аварій при перевезенні небезпечних вантажів.
  • Item
    Resource Saving and Eco-Friendly Technology for Disposal of Used Railroad Engine Oils
    (Rocznik Ochrona Środowiska (Annual Set The Environment Protection), 2020) Zelenko, Yuliia; Bezovska, Maryna; Kuznetsov, Valeriy; Muntian, Antonina
    EN: The article deals with the problems of handling used motor oils on the railways of Ukraine. At the moment, this waste is transferred to other enterprises for disposal. But, based on international experience, it is advisable to be regenerated directly at the enterprise where it is formed. The purpose of this work is to develop a modern scheme for oil waste disposal. In this regard, various indicators were investigated, reflecting both the operational suitability of oils and their toxicological parameters. As a result, we proposed a scheme and selected special equipment for handling the used engine oils, which allows to reduce the technogenic load associated with their accumulation, handling and minimization, contributes to the return of oil to the technological process. The calculated value of the conditional environmental effect and the approximate payback period allowed us to draw conclusions about the undoubted environmental and economic effect of implementing the proposed scheme.
  • Item
    Contemporary Principles for Solving the Problem in Noise Reduction from Railway Rolling Stock
    (IOP Publishing, 2020) Zelenko, Yuliia V.; Zelenko, D.; Neduzha, Larysa O.
    EN: The statistical and monitoring data confirm the significant impact of the operational mode on the most important noise and vibration parameters, which is relevant for ensuring the efficiency and quality of the operational process with regard to ergonomic and environmental requirements. The article analyzes the acoustic parameters of rolling stock of the railway, emphasizes the peculiarities of noise emission from various elements of rolling stock and a track. Existing approaches towards solving the problem in the organization of railway noise control are outlined. On the basis of existing modern methods for measurement and analysis of acoustic parameters, the authors propose conceptual approaches toward monitoring the acoustic parameters, predicting noise characteristics and constructing the noise maps of railways. The algorithm of the developed acoustic model for the operational monitoring of noise load and the possibility to compile a case of noise maps for Ukrzaliznytsia is presented. The proposed algorithm allows at given basic design parameters and speed of rolling stock, known sound-absorbing and dissipative characteristics of all elements to carry out a rational selection of noise-protective measures in accordance with the sanitary noise regulations for a specific receptive facility.
  • Item
    The Impact of Motor Oils Quality on Improving the Reliability in Operation of Traction Rolling Stock
    (Kaunas Univ. of Technology, Lithuania, 2020) Zelenko, Yuliia V.; Bezovska, Maryna S.; Skvireckas, R.; Neduzha, Larysa O.
    EN: In modern operating conditions of rolling stock, railway safety is one of the priority issues. The safe operation of traction rolling stock is impossible without the effective use of all its components. One of the main characteristics of rolling stock is the reliability, the level of which is associated with the efficiency of its operation. The reliability is closely related to such an important issue as the environmental safety in operating of a railway vehicle. Domestic and world experience in operating autonomous locomotives indicates that diesel power plants play a decisive role in this. An important part of diesel engine in a locomotive is the oil system. The annual formation of a significant amount of used oils requires solving the problem of their further safe storage. The article considers the impact of motor oils quality on the reliability in operation of traction rolling stock. In this connection, a new method in recovering of used oils of different marks and returning them to the production process is proposed. This will contribute to increasing the safety in operation of railway equipment on the railways, improved economic performance, minimizing the amount of waste and their negative effect on the environment and so on.
  • Item
    Enhancement of Operational Reliability of Elements in the Diesel Engine Cooling System of Locomotives
    (Kaunas Univ. of Technology, Lithuania, 2020) Zelenko, Yuliia V.; Keršys, A.; Neduzha, Larysa O.
    EN: Operating experience of diesel locomotives on railways shows that the use of insufficiently purified water results in the destruction of water cooling systems. This problem is especially acute for areas with increased hardness and mineralization of natural waters. The impact of the water demineralization degree on the corrosion rate of elements in diesel engine cooling systems of locomotives has been researched. The dependence of the corrosion rate for various metals on the degree and depth of desalination and the cooling liquid temperature is proved. Recommendations on optimizing the technology of cation treatment for cooling liquids ensuring the efficiency and durability in the operation of diesel engines of locomotives were developed.
  • Item
    Investigation of Antimicrobial Activity of 1,3-Benzoxazine Derivatives
    (Інститут молекулярної біології і генетики НАН України, Київ, 2019) Zahorulko, S. P.; Varenichenko, S. A.; Farat, O. K.; Markova, Iryna V.; Markov, V. I.
    EN: Aim. To investigate potential antimicrobial activity of 1,3-benzoxazines derivatives. Methods. Synthesis, antimicrobial screening, antimicrobial and antifungal activity testing in vitro. Results. For antimicrobial screening, we chose the compounds that differed from the investigated ones by 30 %. Five compounds were selected and their antimicrobial activity against five bacterium and two fungus strains was studied by the methods of microbial growth inhibition assay. The percentage of growth inhibition of an individual sample is calculated considering a negative control (media only) and a positive control (bacterial / fungal media without inhibitors). The results obtained showed that compounds 2-[5-(4-nitrophenyl)-1H-pyrazol-3-yl]phenol and 6,8-diisopropylspiro[1,3- benzoxazine-2,1’-cyclohexan]-4(3H)-one in concentration of 32 μg/ml have the highest activity against Acinetobacter baumannii - 43 % and 27 %, respectively. The compound, 6,8-diisopropyl- 2-methyl-2-(4-nitrophenyl)-2,3-dihydro-4H-1,3-benzoxazine-4-one showed the fungicidal activity against the Candida albicans strain. Conclusion. The derivatives of 1,3-benzoxazines exhibit a moderate antimicrobial activity, which allows the recommendation to continue the search for effective antimicrobials among the chemical compounds of this group, in particular, through the targeted synthesis of new compounds with predicted antimicrobial properties.
  • Item
    The Temporal Dynamics of Readily Available Soil Moisture for Plants in the Technosols of the Nikopol Manganese ore Basin
    (Дніпровський національний університет ім. О. Гончара, 2019) Kunah, O. M.; Zelenko, Yuliia V.; Fedushko, M. P.; Babchenko, A. V.; Sirovatko, V. O.; Zhukov, O. V.
    EN: The restoration of a stable and productive ecosystem after drastic disturbances to the natural environment due to mining and open-cast mining may be achieved by means of reclamation. Investigation of the hydrological budget of technosols is important task in developing adequate approaches to reclamation. Sod lithogenic soils on red-brown clay, on grey-green clay were chosen as the objects of the investigation. The simulation of moisture content in Nikopol Manganese Ore Basin technosols was performed using the Penman-Monteith approach and evaluated the role of the dependence of soils’ surface albedo on the humidity in the intensity of evapotranspiration. The research was conducted during 2013–2015 at the station for research on reclaimed land within the Nikopol Manganese Ore Basin (city Pokrov, Ukraine). The experimental area for the study of optimal modes of agricultural reclamation was created in 1968–1970. Precipitation in the investigated area was found to fall very unevenly in time. In 2013, the duration of the rainless period was 259 days, in 2014 – 264 days, in 2015 – 261 days. The maximum daily rainfall varies within 18–49 mm. There are significant interannual differences in the intensity of rainfall. The minimum total annual precipitation in 2014 was due to a decrease in atypical rainfall in late winter and early winter. The maximum annual rainfall in 2015 was caused by intense rainfall both in the spring and in mid-summer and late autumn. The average annual temperature was 11.1 ºC and the annual totals did not statistically significantly vary within the study period. The average wind speed and average atmospheric humidity are statistically significantly different from year to year. The technosols’ colour properties and surface albedo varied depending on the moisture content. There is a linear relationship between the moisture content in the soil and albedo of the soil surface. The evaluation of readily available water content was carried out based on the Penman-Monteith model taking into account meteorological data, the water-physical properties of the technosols and the dependence of soil surface albedo on soil humidity. The distribution of this index for different teсhnosols is characterized by a high level of similarity of shape due to the fact that the overall climate factors are crucial in shaping the dynamics of moisture. A complex mixture of normal distributions is the best model for representing the experimental data. The readily available water content distribution can best be represented as a mixture of two normal distributions. The relatively high moisture level is characterized for winter and spring periods. Water content in sod-lithogenic soils on red-brown clay over the period of research never reached the value of the permanent wilting point. In 2013, the period when the moisture content was less than the value of the permanent wilting point lasted 23 days, and in 2014 this period lasted 39 days. Thus, you can always expect the phenomenon of drought under typical climatic conditions for the technosols on grey-green clay. It was found that monitoring water supplies before the start of the growing season can provide valuable information necessary for the selection of crops for cultivation in the current year. The results indicate the urgency of measures to save the winter rainfall on the fields.
  • Item
    Лабораторне дослідження процесу біовилуговування важких металів як явища кислотного шахтного дренажу
    (Дніпровський національний гірничий університет, Дніпро, 2019) Ковров, О. С.; Клімкіна, І. І.; Самарська, Алла Віталіївна; Красовський, С. А.
    UK: Мета. Дослідити в лабораторних умовах особливості процесів біовилуговування важких металів бактеріями виду Acidithiobacillus ferrooxidans як явища кислотного шахтного дренажу. Методика дослідження полягає у вивченні закономірностей хімічних процесів кислотного шахтного дренажу в гірничих сірковмісних породах внаслідок активності ацидофільних бактерій виду A. ferrooxidans. Досліджено процес вилуговування сірки та міді з штучно підготовлених культуральних середовищ. Кількісне визначення вмісту іонів міді у пробах культурального середовища виконано колориметричним методом. Для детальної оцінки змін концентрацій заліза та міді у пробах та детального мікроелементного аналізу застосовано метод мас-спектрометрії з індуктивно зв’язаною плазмою (ІЗП-МС). Результати дослідження. Виконана низка експериментів щодо біопоглинання та біовилуговування важких металів в культуральних середовищах з бактеріями A. ferrooxidans. Встановлено, що внаслідок бактеріальної активності спостерігається поступове зниження pH в культуральних середовищах через ріст бактерій, внаслідок чого важкі метали вилуговуються в розчин. Наукова новизна. Встановлено нові залежності щодо біовилуговування та біопоглинання важких металів в культуральних середовищах внаслідок росту ацидофільних бактерій. Так, за 12 днів експерименту в середовищі з елементарною сіркою концентрація сірчаної кислоти підвищилася в 2,5-3 рази, pH розчину знизився в середньому з 2,66 до 2,17, а об’ємні витрати NaOH для нейтралізації H2SO4 у розчині збільшилися з 0,73 до 1,83 мл. На середовищі з сульфідом міді Cu2S концентрація заліза за рахунок його поглинання бактеріями зменшилась в середньому з 113,42 до 44,13 ммоль/л, концентрація міді збільшилась з 2,77 до 12,1 ммоль/л, pH розчину знизився в середньому з 2,63 до 2,12, одиниць. Практичне значення. Результати досліджень дозволяють розробити дієві заходи щодо усунення кислотного шахтного дренажу з породних масивів, що містять сульфіди важких металів.