Статті КФП ДІІТ

Permanent URI for this collection

EN: Articles

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 279
  • Item
    Lecturas filosóficas de la posición política e ideológica de Batman
    (EDITORIAL PRIMMATE S.A.S, Colombia, 2023) Vlasova, Tetiana I.; Skyba, Eleonora; Bilan, Nataliia; Rusul, Oleg; Sudakin, Oleksandr
    ESP: Aunque los personajes (super héroes) de las ficciones propias de los comics y otros productos audiovisuals como el cine, las caricaturas y los videojuegos, entre otros, están diseñados –en teoría– para un público joven, no significa con esto que sean neutrales o que estén desprovistos de una definida posición política e ideológica que sea susceptible al estudio filosófico, para revelar su esencia, atributos característicos y, en suma, su ser verdadero. Considerando que el impacto de estos personajes propios de la cultura popular anglosajona ha sigo significativo en las representaciones sociales globales en general, el objetivo del articulo consistió en efectuar una relectura filosófica de la posición política e ideológica de Batman. Metodológicamente hablando, se empleó la hermenéutica semiótica para revelar los aspectos cruciales del discurso del principal super héroe de Ciudad Gótica. Todo permite concluir que, en su ser y hacer, el llamado “hombre murciélago” es un anarquista, en la forma predominante del anarcocapitalismo de tipo anglosajón, que desconfía de la capacidad de las instituciones de justicia de su mundo ficcional para vencer el crimen y crear, además, espacios verdaderos de justicia en las relaciones intersubjetivas de la comunidad.
  • Item
    American Servicewomen in the Twentieth Century [Review of the Monograph by E. Archer “Women, Warfare and Representation. American Servicewomen in the Twentieth Century” (Bloomsbury Academic, 2017. 256 р.)]
    (Milenium, Kyiv; Taras Shevchenko National University of Kyiv, 2023) Vlasova, Tetiana I.
    ENG: The book considers the various ways the American servicewoman has been represented throughout the 20th century, and how those representations impact the roles she is permitted to inhabit. With the primary focus on the American case Emerald Archer also introduced a comparative element showing integration of women into the military in other countries including Great Britain, Canada and Israel.
  • Item
    A Person in the Modern Theatrical Life of Ukraine: A Journalistic Perspective
    (UK Zhende Publishing Limited, UK, 2023) Galatska, Valentyna L.; Dashko, Nataliia; Antonova, Viktoria; Filipenko, Viktoria; Davydenko, Inna
    ENG: The purpose of the paper is to determine the peculiarities of representation and self-presentation of modern theatre actors of Ukraine through the prism of media coverage, in particular those specialized in the cultural sphere. The following scientific methods were used to investigate the issue: descriptive, analytical, inductive-deductive, survey, content analysis. The result of the study of the issue of a person in modern Ukrainian theatrical life through the prism of journalistic coverage of this sphere is the analysis of the conscious accentuation of attention on issues of all-Ukrainian importance by representatives of the theatre industry in Ukraine and beyond. As a result of the study of the issue of the theatrical realities of Ukraine in the journalistic discourse, the main aspects, to which the masters of the Ukrainian theatre attach importance, were determined. According to the results of a survey conducted among representatives of Ukrainian cultural journalism and representatives of the performing arts, an important role in the creative activity of a modern theatre person is the coverage of Ukrainian life, in particular, the realities of war, on the artistic stage.
  • Item
    Характеристика мовленнєвої поведінки жінок на прикладах вживання предикатів знання у романі Ієна Мак’юена “Lessons”
    (Міжнародний гуманітарний університет, Одеса, 2023) Боговик, Оксана Аурелівна
    UKR: Останні лінгвістичні наукові розвідки все більше і більше зосереджують увагу на вивченні впливу гендерного фактору на мовлення учасників комунікативного процесу. Найчастіше зазначається про характерне для жінок більш емоційне, порівняно з чоловічим, мовлення; варіювання жіночої і чоловічої мовленнєвої поведінки залежно від їх статусу; вивчення впливу стереотипів на мовлення різноґендерних мовців. Статтю присвячено аналізу вживання предикатів знання у жіночому мовленні з метою передавання знань або повідомлення інформації. Ілюстративним матеріалом слугують приклади з роману сучасного британського письменника Ієна Мак’юена “Lessons” (2022), який є хронікою подій сучасної історії. Автор не дотримується хронологічного порядку викладення, включаючи описи подій різної давнини і локацій у художню тканину твору, натомість концентрує увагу на житті головного героя Роланда Бейнса, яке розгортається на фоні масштабних історичних подій та катастроф: від Суецької кризи та аварії на Чорнобильській АЕС до пандемії COVID-19. Дотепер не існує дослідження, яке було б зосереджене на вивченні вживання предикатів знання у мовленні представників різних гендерних груп, зокрема у зв’язку з їх професією чи роллю наставника. Вибір предикатів знання для здійснення дослідження продиктований ще й тим, що мовлення безпосередньо пов’язане з мисленням, а тому вивчення вживання зазначених лексичних одиниць окремим героєм, дозволяє додати рис до його образу. У пропонованій розвідці увага звернена на жіночі персонажі, майстерно вписані у канву художнього твору, без згадки про які, читач не отримав би належного розкриття образу головного героя. Дослідження здійснене на аналізі мовлення трьох героїнь, які зіграли ключову роль у житті Роланда: матір, вчителька і дружина. Авторська репрезентація мовленнєвої поведінки цих персонажів є відображенням їх поведінки у цілому, а тому героїні стають більш зрозумілими завдяки аналізу їхнього мовлення. Такий підхід дозволив краще зрозуміти характер жіночих персонажів, які вирізняються своєю небагатослівністю, а також виокремити фактори, які впливали на їх характер, а потому сформували їх мовлення.
  • Item
    Social and Political Agendas of American Society in the New Millennium (Salman Rushdie’s Quichotte)
    (Київський університет імені Бориса Грінченка, 2023) Bohovyk, Oksana A.; Bezrukov, Аndrii V.
    ENG: The subject of the research is the artistic interpretation of social and political problems in Salman Rushdie’s novel Quichotte (2019). This work is a postmodern reinterpretation of Cervantes’s story about the ingenious gentleman of La Mancha, which tackles a number of pressing issues, faced by American society at the beginning of the twenty-first century, from opioid addiction and migration to the environmental crisis and cyber-spies. The purpose of the article is to identify and describe those social and political triggers that, on the one hand, define today’s agenda of the American post-truth society, and on the other hand, appear to be kind of tags of the relevance and priority of the issues raised. Explication of the strategies of literary representation of such problems in the work of fiction reveals their relationship with the author’s worldview. The application of the methods of hermeneutic, intertextual, cultural, semantic, and linguistic-stylistic analyses enables us to study the author’s intentions in the literary space with an emphasis on the most topical concerns of contemporary issues. The literary forms representing the post-truth narratives in Rushdie’s novel are designed to expose the most troublesome issues in the Age of Anything-Can-Happen. The article examines the interpretation of such problems as the influence of mass media products, racism, and gender inequality, as well as some issues of language, ageism, and psychological pressure on children. The results of the study. The concept of post-truth, which penetrates fiction from public discourse to become a key means of explaining the author’s intentions and creating narratives of hyperreality, in Quichotte, appears as the prism through which all events, phenomena, and meanings are interpreted. Having become the main form of artistic vision, hyperreality appears in postmodern fiction to transform the contemporary literary landscape. This post-truth environment helps Rushdie see and analyse in detail the most crucial problems of American, or, in general, world society. They are manifested at all levels and in the actions of the characters, and the situations that happen to them, as well as in the author’s comments.
  • Item
    Multidiscursivity of Cyberbullying as the Epiphenomenon of Social Media Communication in a Screen Society
    (Chiang Mai University, Thailand, 2023) Bezrukov, Аndrii V.; Yashkina, Victoriia; Polishko, Nataliia; Budilova, Oleksandra
    ENG: Communication modes have significantly changed in recent years. Digitalisation and cybernation of social, scientific and cultural life have caused the emergence of new forms and means of communication. That induces shaping some specific behavioural profiles and manifesting negative traits on the web that sociocultural shifts drive. Cyberbullying has become a highly unwelcome epiphenomenon in social media communication. The inevitable transformation of rapidly changing worldview paradigms, cultural sets and stereotypes actualise the processes determining it. Language reflects those processes and objectifies the modes of communication in cyberspace. They require new research strategies within an interdisciplinary approach. Nonverbal forms of cyberbullying are also fairly common; they combine with language structures to form syncretic patterns. The article discusses the theoretical bases of circulation of those patterns in the multimodal aspect as that approach moves beyond merely language analysis and reveals the polymorphism and multidiscursivity of online communication. Depending on the type of cyberbullying, using various verbal and nonverbal techniques may be of interest in controlling a cyberbully. Clarifying the strategies for representing cyberbullying contributes to a greater understanding of one of the most crucial aspects of social media communication.
  • Item
    Генеза нової поетики у пізньосередньовічній Європі: проторенесансні візії Джакомо да Лентіні й Dolce Stil Nuovo
    (Київський університет імені Бориса Грінченка, 2023) Безруков, Андрій Вікторович
    UKR: У презентованій розвідці здійснено оглядовий аналіз історичних і культурних передумов зародження й становлення поезії нового типу, що була наслідком акумуляції й вивільнення потужної творчої енергії нової генерації поетів у пізньосередньовічній Європі. Мова йде насамперед про митців сицилійської школи, а також представників Dolce Stil Nuovo («солодкого нового стилю»). Апелювання сучасних літературознавчих студій до історико-культурних витоків таких визначальних літературних феноменів, які й сьогодні не втратили своєї актуальності, зумовлене необхідністю їх переосмислення у парадигмі новітніх наукових підходів. Для цього у дослідженні застосовується комплекс методів культурно-історичного, біографічного, герменевтичного й компаративного аналізу, а також метод узагальнення. Європейська поетична традиція пройшла довгий шлях у пошуках нових форм і засобів художнього відображення дійсності. Виникнення на Апеннінському півострові у першій половині XIII ст. сицилійської школи стало визначальною подією у літературній і лінгвістичній історії Старого Світу. Вона поклала початок італійській поезії Dolce Stil Nuovo і багато у чому була попередницею лірики Данте і Петрарки, заклавши основи філософії ліричної поезії. Сицилійці надали потужний імпульс для подальшої розробки поетичної теорії, образів і тем, які стали ключовими у поезії стильновізму, а також у рецепції багатьох творців європейського Ренесансу. Звернення до окремих тем і мотивів та їх витончена трансформація увиразнюють уявлення сицилійських митців про поезію як специфічний різновид філософії. Очевидно, що порівняно пізній час виникнення й висококультурне оточення зумовили рафінованість художніх форм і стилістичних засобів оприявлення абстрактного змісту таких поезій. Поетична творчість в особі, зокрема, Джакомо да Лентіні зазнавала переакцентуації у підходах до римування й поетизування, та найголовніше — до психологічного освоєння дійсності й осмислення теми кохання у метафізичному вимірі. Ідейно-естетична та світоглядна єдність зближувала поетів Dolce Stil Nuovo, які розвивали новації сицилійця да Лентіні, з художніми пошуками митців раннього італійського Відродження. У статті акцентовано особливу увагу на специфіці літературної діяльності авторів у часи творення нової європейської лірики, що привела до найважливішої у розвитку світової поезії події — зародження сонетної традиції — появи першої метричної форми з твердою строфікою, яка на наступні століття визначила ключові вектори еволюції поетичного слова.
  • Item
    Linguistic and Communicative Modelling in the theatrical interview Genre
    (University Alba Julia, Romania, 2022) Galats`ka, Valentyna; Filipenko, Viktoria; Davydenko, Inna; Temchenko, Liliіa; Kutsenko, Ludmyla
    ENG: We consider the interview genre to be a kind of dialogic interaction, in which all participants of the interview can take an active part in the discourse construction. The theatrical interview enables the joint activity of a group of communicants to be presented on the pages of a periodical press, who have decided on the form, structure, and content. The authors and participants of the dialog set the time and space limits of the expressions; the speech moves of the respondents. The journalist adds to, summarises, or adjusts the answers, regulates the process of alternation of the cues, and actively influences the processes of topical control. Dialogue encourages communicants to select the set of expressions that most effectively represent intentions and communicative purpose. All of this makes it necessary to develop the right strategy - employing tactics that include the influence of various factors, reducing communicative noises by exploiting the necessary language potential, stylistics, variability of communicative models and social roles, syntax, and modal elements, etc. By strategy in the genre of the theatrical interview, we mean the most effective implementation of the intentions of the speaker, which takes into account the personal (status-role and psychological) characteristics of the communicants. These intentions are focused on achieving a specific purpose of communication, dictated by communicative experience - all this subordinates the participants in the interview to the laws and norms of the appropriate (in the study of the theatre) sphere of communication and modelled conversation situation. It should be noted that the system of tactics of the theatrical interview genre is not limited by the above-mentioned parameters and is an open, constantly updated system. It provides an interesting discursive framing of the thought, programming the broad cultural context of the globalised theatrical epoch of Ukraine.
  • Item
    American Servicewomen in the Twentieth Century. [Review of the monograph by E. Archer `Women, Warfare and representation (Bloomsbury Academics, 2017. 256 p.)] (preprint)
    (Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Україна, 2023) Vlasova, Tetiana I.
    ENG: The book considered the various ways the American servicewoman has been represented throughout the 20th century, and how those representations impact the roles she is permitted to inhabit. With the primary focus on the American case Emerald Archer also introduced a comparative element showing integration of women into the military in other countries including Great Britain, Canada and Israel.
  • Item
    Posición del Papa Francisco sobre la invasión rusa a Ucrania
    (Universidad del Zulia, Venezuela, 2023) Vlasova, Tetiana I.; Kaskiv, Oleg; Gogol, Vasyl; Derkach, Vitaliy; Piasta, Ruslan; Yukhymenko, Nataliia
    ESP: En el presente artículo se identifican los fundamentos de la visión o posición del Papa Francisco acerca de la invasión de la Federación rusa a Ucrania y, al mismo tiempo, se establece su correspondencia con los principios doctrinales de la Iglesia Católica. La metodología responde al enfoque de investigación cualitativa, en este sentido, se utilizaron y combinaron herramientas teóricas y analíticas, tales como: la hermenéutica y las técnicas de investigación documental. Se procedió a un análisis exhaustivo de todas las intervenciones públicas del Papa durante un período de un año contado a partir del 24 de febrero de 2022, y se ha comparado su posición con la posición doctrinaria de la iglesia católica. Se ha llegado a la conclusión de que el discurso del Papa ha sido equívoco en algunas de sus formulaciones, pero doctrinalmente apegado a los dictados de la Iglesia.
  • Item
    Women about Women: Genderlect Manifestations Through Positive and Negative Self-Stereotypes in Contemporary Fiction
    (University of Latvia, 2023) Bohovyk, Oksana A.; Bezrukov, Andrii V.; Yashkina, Victoriia
    ENG: The article re-actualises genderlect as one of the key points of malefemale differentiation and a relevant object in the humanities, not merely from the perspective of gender studies but linguistic and literary ones. Selfstereotypes in the speech of one or another gender may be considered the result of the complex interaction of collective identity and the subconscious. The excerpts from the selected novels by Salman Rushdie, Jennifer Crusie, Lisa Kleypas, Aleksandar Hemon, Zadie Smith and Candace Bushnell have provided a wide range of patterns of expressing self-stereotypes in the dimension of ‘women about women’. To emphasise the multicultural nature of genderlect self-stereotypes, writers of different ethnic affiliations are represented. The article also classifies the criteria of self-stereotype polarisation in characters’ speech to explicate the strategies of women’s verbal behaviour. These criteria include marital status, maternal experience, professional activity, ageism and harassment. The impact of gender on verbal behaviour, observed in real life and adapted to fiction through literary representation, is manifested in communication stereotypes. This serves to illuminate the most representative speech self-stereotypes, which make certain images or ideas easier to interpret. The application of an interdisciplinary approach with a set of appropriate methods to theorising and practising genderlect reveals its role as a significant tool for reconstructing a linguistic worldview and contextualises both positive and negative self-stereotypes for the expressive evaluation of speech in fictional discourse.
  • Item
    У пастці пролепсису: пророчий наратив у романі Джин Рис «Широке Саргасове море»
    (Видавничий дім «Гельветика», м. Одеса, Україна, 2023) Боговик, Оксана Аурелівна
    UKR: Стаття присвячена дослідженню вживання літературного прийому пролепсис та його ролі у створенні пророчого наративу у романі Джин Рис «Широке Саргасове море» (1966). На перший погляд, роман потрапляє у пастку зразків скопійованих творів, через очевидний зв’язок з «Джейн Ейр». Проте, якщо врахувати, що основний задум створення тексту полягав у бажання письменниці виправдати поведінку божевільної, замкненої на горищі Торнфілдхолу, то такий зв’язок є цілком виправданим. Відслідковуючи причини безумства героїні, Джин Рис звільняє персонажа Антуанетти від стереотипних характеристик. До всіх раціональних мотивів, що пояснюють поведінку героїні та її пізнішого ув’язнення у маєтку, Джин Рис створює пророчий текст, у якому події відбуваються тому, що вони передбачені. Для вироблення чіткої лінії дослідження щодо впливу пролепсису на структуру тексту, у нашій роботі ми послуговуємося термінами та дефініціями, які були запропоновані французьким літературознавцем Ж. Женеттом у його науковій праці “Narrative Discourse”: “advance notices” («анонси»), які відіграють роль попереднього сповіщення та “recalls” («зачатки»), які кваліфікуються як маркери без передбачення. На думку науковця, пролепсис тяжіє до порівняно обмеженого використання у літературі, через здатність літературного прийому послаблювати напруження стосовно очікування читача, що пояснює недостатнє його вивчення. Тож, у нашому дослідженні зроблено спробу заповнити цю лакуну. Текст роману Джин Рис «Широке Саргасове море» структурується за допомогою передчуттів та передбачень, які читач має тримати у пам’яті аби пізніше зв’язати з відповідними сюжетами роману. Окрім того, у тексті спостерігається вживання об’єктивного пролепсису, який передує очікуваній події, та суб’єктивного, що допомагає читачеві побачити майбутнє очима персонажа. За допомогою пролепсису авторка не лише створюється оригінальний текст, але й надає йому чуттєвої містичності.
  • Item
    Текстотвірні засоби моделювання художнього простору у романі Маркуса Зусака «Глиняний міст»
    (Видавничий дім «Гельветика», м. Одеса, Україна, 2022) Боговик, Оксана Аурелівна
    UKR: Для створення художнього тексту автори використовують різноманітні стилістичні засоби, які допомагають вилаштувати текстовий матеріал, вибудувати його каркас та змоделювати художній простір твору. Одним з текстотвірних засобів, який використовує Маркус Зусак у романі «Глиняний міст», визначаємо ризому, що розглядається як емблематична фігура художньої практики постмодернізму. Ризоматичність, як принцип художнього мислення, проявляється у таких властивостях сучасних текстів, як фрагментарність та імітація хаотичності композиції. Зазначені особливості суперечать унормованому уявленню про традиційне створення художнього твору і вбачаються як опозиція до цілісного тексту із визначеним центром. Художня трансформація крізь призму позаминулих, минулих, теперішніх та майбутніх через минулі події постає тією матрицею, на якій автор вибудовує художній простір роману «Глиняний міст». Створення художнього простору, під яким у статті розуміється художній текст, потребує від автора застосування різних стилістичних засобів. Вагому роль у текстах художнього мовлення відіграють невербальні графічно-візуальні засоби: курсив, імітація друкарського шрифту, напівжирне виділення, підкреслення, великі літери, скетчі, відступи, математичні знаки та ін. Така графіка використовується для акценту на важливості наданої інформації. Серед графічно-візуальних засобів, які вміщено на сторінках роману, виокремлюємо загальновживані та авторські. Оцінюючи створюваний ним художній простір і час, автор співвідносить їх з об’єктивною дійсністю, яка виступає як суб’єктивна внутрішня модель світу, що склалася у його свідомості. Ця модель схильна до динамічних змін, пов’язаних з увиразненою у тексті художньою моделлю світу. Таким чином письменник не лише передає інформацію, але й втілює емоційні інтенції і, моделюючи ймовірні емоції адресата, інтерпретує текстову дійсність, викладену у художньому творі.
  • Item
    Прецедентні феномени як репрезентанти американської самоідентичності у романі Стівена Кінга «Інститут»
    (Маріупольський державний університет, 2022) Безруков, Андрій Вікторович; Боговик, Оксана Аурелівна
    UKR: Явище прецедентності у художньому просторі постає лінгвоконцептологічним та інгвокультурологічним конструктом і вміщує усю сукупність прецедентних феноменів: імена, події, висловлення, твори, ідеї тощо. Роль прецедентних феноменів у процесах ідентифікації і самоідентифікації національно-культурного виміру людини визначається тими емоційно-пізнавальними парадигмами, які притаманні певному світоглядному типу. Обраний джерелом прецедентних феноменів роман Стівена Кінга «Інститут» (King, 2019) вирізняється на тлі решти книг майстра горору і цікавий значною кількістю засобів увиразнення національної самосвідомості в американському культурному просторі. Експлікація прецедентних феноменів у романі уможливлює їх дескрипцію як специфічних когнітивних структур носіїв американської культури, заснованих на національно-історичному й соціокультурному досвіді американців, що і є елементом самоідентичності.
  • Item
    Трансформації гендерних міфологем у їхній взаємодії з медійним простором масової культури постпостмодерну
    (Національний університет «Одеська юридична академія», 2022) Новокшонова, Наталія Олександрівна
    UKR: Актуальність проблеми. Гендерні міфологеми в умовах радикальних соціокультурних змін початку XXI ст., зазнаючи трансформацій постпарадигмального характеру в умовах «невизначеностей» і «нерозгадностей» світу постпостмодерну, потребують міждисциплінарного аналізу відтворення та функціонування як політик фемінізму, так і ґендерних викликів у межах «території» маскультурного впливу та нової «картографії» (mapping) проблемних полів ґендерних міфологем. У плюральності постмодерних інтерпретацій значну роль відіграє ґерменевтичне розуміння того, що інтерпретація руйнує класичні абсолюти через маскультові насадження певних ідеологічно сконструйованих дискурсів та наративів. Останнє значною мірою стосується гендеру/гендерів та фемінізму. Цей процес відбувається в культуральних полях маскульту як імпліцитно, так і експліцитно, але завжди цілеспрямовано. Метою статті є аналіз політик у змінах ґендерних міфологем та їх інтерпретацій у контексті масової культури західного постпостсучасного суспільства. Методи дослідження спираються на принципи системного підходу з акцентуалізацією уваги на міждисциплінарних особливостях рефлексивного відображення «міфічного» в інтерпретативних практиках, дискурсах та наративах масової культури перших десятиліть ХХІ ст. Результати дослідження. Дискурси і наративи попкультури реалізуються в медійному просторі Інтернету й телебачення в «хмарі» безлічі блогерів, тиктокерів тощо, що мають мільйони підписників, і «хмара» ця постійно розширюється. Певну роль, як і раніше, відіграють глянцеві журнали й «бульварна» література впізнаваного жанру, стилю та тенденційності. Таким чином, створюються певні референції та референти, які незабаром стають «спільними». Міфообрази, створювані маскультом, значною мірою пов'язані з потенціалом плюральності та агресивно спрямовані на фіксацію владних відносин із тенденцією радикального реверсу в бінарній опозиції «центр–маргінес», що сприяє запереченню міфів та міфологем як стабільних підстав істини та сенсу. Останнє обтяжується фактом підміни політик фемінізму ґендерними порядками з «картографією» гендерів, що перевищують принаймні десять позицій. Однак цілі та завдання фемінізму, як показують події останніх років, ще не досягнуті та не вирішені. Виникнення нових феміністських форм і рухів, змінюючи ґендерний постмодерністський ландшафт у глобальному масштабі, підтверджує валідність фемінізму як інституту, що має, як і раніше, значний соціокультурний та політичний потенціал.
  • Item
    “Fluid” Temporality: The Conflict of Gender and Age in The Postmodern Socio-Cultural Context
    (Aesthetics Media Services, India, 2022) Vlasova, Tetiana I.; Skyba, Eleonora; Vlasova, Olha; Liashenko, Iryna
    ENG: Temporality, being an intrinsic property of the subject/object relations in the multiplicity of the socio-cultural and gender narratives, presents one of the most complicated ideas of postmodernity. The project of temporality embraces ambivalent scripts in their “momentous transition”, revealing the attempts at generalizing ages of men and women in the certain “unified” narratives. The latter is expressed in the triad paradigm of “past-present-future” with “present” as the dominating member. While conceptualizing binary oppositions, namely, the dualism “man/woman”, it is evident that nowadays the biological “intrinsic value” of the human being’s identity has become less relevant. The man/woman’s identity is not fixed anymore by anatomy, at present it is “fluid” with the time and age “shifts” of femininity and masculinity. The decentering “situation”, having transformed the temporal aspects of man/woman’s value in the social practices and corresponding narratives, nowadays demands their valorizing by means of the conceptual impact on the transformations of the “liquid temporality”.
  • Item
    Communicative Methods of Forming Professional Competences of Future Foreign Specialists During Distance Learning of Ukrainian Language in HEIs
    (Redfame Publishing, 2022) Zavaruieva, Inna; Bondarenko, Larysa; Lutsenko, Valentina; Nazarenko, Olena; Fedko, Olha
    ENG: The COVID-19 pandemic and Russia's military aggression against Ukraine have surely influenced the intensive development of distance learning and showed the difficulties that occurred during the educational process, especially for foreign students. Under such conditions, the use of the latest means of teaching the Ukrainian language has become one of the main priorities for the training of future foreign specialists in higher education institutions. The purpose of the work is to analyze and identify effective methods that will develop communicative abilities of foreign students in the process of learning Ukrainian. During the study, video materials, dictionaries and color schemes were used, and the survey was conducted with second and third year students. The results of the research showed that introducing students to the cultural heritage of Ukraine before the direct study of the language increased their motivation and desire to learn Ukrainian. In addition, due to the use of role/business games and video materials in stages in accordance with their specialization, there was an increase in vocabulary, as indicated by high rates of listening. In case of problems with the perception of information and its adequate understanding (reception), mnemonics were used, which included non-verbal sign language or the principle of situationality. The study also showed that most students have difficulties with learning grammar. Therefore, the method of color schemes was used, which helped to focus on the exceptions and rules with a certain color. The methodology proposed by the authors was used in the study of cases of noun and adjective. At the same time, students independently chose colors and made an association with the concept indicated by the teacher. In addition, during the work it was advisable to use dictionaries, in particular, to search for words of foreign origin, which greatly influenced the process of proper understanding of the educational material by foreigners. The results show positive changes for effective, high-quality and fast learning of Ukrainian language by foreigners.
  • Item
    Conceptual View of the World and Means of Its Media Interpretation in Modern Theatrical Journalism of Ukraine
    (Redfame Publishing, USA, 2022) Galatska, Valentyna L.; Filipenko, Viktoria; Mamchych, Inna; Dashko, Nataliia; Nechyporenko, Svitlana
    ENG: The relevance of the study is determined by the fact that the methods of media interpretation of the worldview are shown in the ambiguity of the theatrical concept of view of the world in modern art. This is an important problem of the scientific tools development for the combination of different theatrical journalistic approaches, which are considered around the industry of mass culture, and have an impact on the development of social values in times of war tension. The conceptual view of the world in theatrical journalism allows a comprehensive approach to the diverse expression of symbolism, which the subjects build and reconstruct in the cultural field, demarcated in various institutional spaces. The purpose of the study is to consider the characteristics and elements of the communicative content of cultural and spiritual aspects of the worldview in the current space of theatre journalism. The following methods were used to achieve the stated purposes: system, content analysis method, and comparative. The work results determined that the concept of the modern worldview of Ukraine makes it possible to historically restore cultural traditions and their expression as a sample of the cultural structure the analysis. Theatre as a cultural element of a person forms their personality, starting with parallel events of present, based on a set of principles of society and culture. Philosophical structures, religions or political systems provide an interpretive basis with a complex vision, and sometimes with a resistant to changes vision. It was identified that questions about the world are inextricably connected with the development of culture and art. Possible answers to these questions are concentrated in works of art, the structure of which is based on original intuitions, concepts, categories, truths of the mind, axioms and symbols. All these factors create a semantic network that materialises in essential aspects of any human community. The practical significance is in the use of the work results by theatre journalists for the development of Ukrainian culture and independence during the Russo-Ukrainian war.
  • Item
    Colliding Utopian and Dystopian Worlds: Revising Ray Bradbury’s Fahrenheit 451 and Ahmed K. Towfik’s Utopia
    (Librarie Du Liban Publishers, Beirut, Lebanon, 2022) Bohovyk, Oksana A.; Bezrukov, Andrii V.
    ENG: The article discusses two symptomatic texts that are imbricated within the utopian/dystopian ambience: Fahrenheit 451 by Ray Bradbury and Utopia by Ahmed Khaled Towfik. The style and structure of the selected novels are revealed at the level of the chronotope and aimed at clarifying the correlation of genre-forming components within the triad of a ‘person – civilisation – society’. This paper tests a hypothesis that the discursive representation of these components in a narrative structure is realised through colliding utopian and dystopian worlds. Problematising this idea in fiction reveals how the tension between the diametrically opposed worlds promotes critical scrutiny of both to draw attention to the most pressing social problems facing humanity: the role of ordinary people in society, impact of mass media on public opinion, dissolution of morals, social disparity, drug addiction, etc. The study primarily follows a phenomenological-hermeneutic approach to exploring the theoretical and practical aspects of utopian/dystopian worldviews in the literary dimension. The dichotomy of utopia/dystopia manifests in the novels through the overt conflict of different patterns of life, mentalities, and cultures. Analysing the ways of a literary embodiment of this conflict in Bradbury’s and Towfik’s books explicates how creating a new reality from utopian/dystopian perspectives alters consciousness and promotes a completely different paradigm of existence.
  • Item
    On the Verge of Moral and Spiritual Collapse: Challenges of a Post-truth World and Hyperreality in Salman Rushdie’s Quichotte
    (Knowledge Hub Publishing Company Limited, Hong Kong, 2022) Bezrukov, Andrii V.; Bohovyk, Oksana A.
    ENG: Abstract The concept of post-truth in fictional discourse explicates the ways of constructing a new reality—hyperreality. As a postmodern literary text creates a pluralistic ambience, wherein any interpretations are possible, post-truth is of great significance for producing the narratives of hyperreality in textual space. Salman Rushdie’s most recent novel, Quichotte (2019), is a postmodern reimagining of Don Quixote written by Miguel de Cervantes to satire the culture of that time. In Quichotte, Rushdie shows a post-truth world on the verge of moral and spiritual collapse to draw attention to the challenges facing contemporary society. The writer cunningly presents the pandemonium of life and volatile identities under the conditions of blurring a line between fact and fiction. In the Age of Anything-Can-Happen, post-truth appears to be a distinguishing feature of creating meanings and writing vanishing reality. Such structural and conceptual characteristics of the novel as inter/hypertextuality, metafictional narration, and the elements of magic realism have been analysed to illustrate how they transform hyperreality in the book. The article primarily focuses on the literary forms of representing the narratives of post-truth and hyperreal identities in Rushdie’s novel through a reinterpretation of the most topical concerns of contemporary issues.