Професійна підготовка майбутніх залізничників: педагогічні аспекти класифікації історичних джерел

Loading...
Thumbnail Image
Date
2014
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Херсонська академія неперервної освіти, Херсон
Abstract
UK: У статті запропоновано класифікацію історичних джерел щодо професійної підготовки майбутніх фахівців залізничного профілю та її конкретизацію на прикладі історичного періоду ХІХ початку ХХ століття. Показано, що державні документи різних рівнів дають уявлення про проблеми, які у конкретний історичний період мали вирішувати в межах залізничного транспорту як галузі. Обґрунтовано, що практично усі наукові та науково-технічні розробки ХІХ – початку ХХ століття швидко реалізувалися на практиці. Виявлено роль галузевої періодичної преси, матеріалів про окремі локальні залізниці, галузевих музеїв щодо розвитку галузевих навчальних закладів, професійної підготовки майбутніх фахівців залізничного транспорту.
RU: В статье предложено классификацию исторических первоисточников по профессиональной подготовке будущих специалистов железнодорожного профиля и её конкретизацию на примере исторического периода ХІХ начала ХХ века. Показано, что правительственные документы различного уровня дают представление о проблемах, которые в конкретный исторический период должны были решать в отрасли железнодорожного транспорта. Обосновано, что практически все научные и научно-технические разработки этого периода быстро реализовались на практике. Выявлено роль отраслевой периодики, музеев, материалов об отдельных местных железных дорогах в развитии отраслевых учебных заведений и профессиональной подготовке.
EN: In the article the classification of historical sources concerning the professional training of railway profile future specialists and its concrete definition on the example of the historical period of the XIX beginning of the XX-th century is proposed. It is shown that the State documents of different levels, minutes of railwaymen meetings and congresses, decrees, contracts, reports of educational institutions give an idea about the problems that are in a specific historical period had to decide within the railway transport as the industry. It is substantiated that virtually all scientific and scientific-technical developments projects of the XIX – beginning of the XX-th century the relatively quick implemented in practice, in the form of various educational supplies, handbooks, training courses, etc. The role of the branch periodical press which to some extent determined the professional training content of railway transport future specialists and contributed to its operational update is exposed. It is shown the role of materials about specific local railways, branch museums and historical materials concerning the development of branch educational institutions relevant training courses and teaching materials. The historical-pedagogical materials presented in the publications devoted to the development and findings of higher educational institutions of the branch purposes are the most complete and provide the greatest opportunity to use this experience nowadays. They are the essential historical sources that characterize the process of professional training of railway staff.
Description
Т. Шаргун: ORCID 0000-0002-6014-4941
Keywords
залізнична галузь, професійна підготовка фахівців залізничного транспорту, класифікація історико-педагогічних джерел, ХІХ – початок ХХ століття, железнодорожная отрасль, профессиональная подготовка специалистов железнодорожного транспорта, классификация историко-педагогических источников, XIX – начало XX века, railway branch, professional training of the railway transport specialists, classification of historical and pedagogical sources, the XIX – beginning of the XX century, КГП (ЛФ)
Citation
Шаргун, Т. О. Професійна підготовка майбутніх залізничників: педагогічні аспекти класифікації історичних джерел / Т. О. Шаргун // Педагогічний альманах : зб. наук. пр. Херсон, 2014. — Вип. 23. — С. 307—314.