The Measurement Methodology Improvement of the Horizontal Irregularities in Plan

Loading...
Thumbnail Image
Date
2015
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпропетровськ
Abstract
EN: Purpose. Across the track superstructure (TSS) there are structures where standard approach to the decision on the future of their operation is not entirely correct or acceptable. In particular, it concerns the track sections which are sufficiently quickly change their geometric parameters: the radius of curvature, angle of rotation, and the like. As an example, such portions of TSS may include crossovers where their component is within the so-called connecting part, which at a sufficiently short length, substantially changes curvature. The estimation of the position in terms of a design on the basis of the existing technique (by the difference in the adjacent arrows bending) is virtually impossible. Therefore it is proposed to complement and improve the methodology for assessing the situation of the curve in plan upon difference in the adjacent versine. Methodology. The possible options for measuring horizontal curves in the plan were analyzed. The most adequate method, which does not contradict existing on the criterion of the possibility of using established standards was determined. The ease of measurement and calculation was took into account. Findings. Qualitative and quantitative verification of the proposed and existing methods showed very good agreement of the measurement results. This gives grounds to assert that this methodology can be recommended to the workers of track facilities in the assessment of horizontal irregularities in plan not only curves, but also within the connecting part of switch congresses. Originality. The existing method of valuation of the geometric position of the curves in the plan was improved. It does not create new regulations, and all results are evaluated by existing norms. Practical value. The proposed technique makes it possible, without creating a new regulatory framework, to be attached to existing one, and expanding the boundaries of its application. This method can be used not only for ordinary curves, but for very short sections, the curvature of which changes abruptly to its opposite value.
UK: Мета. В масштабах всієї верхньої будови колії (ВБК) існують такі конструкції, де стандартні підходи до прийняття рішення щодо подальшої їх експлуатації не зовсім коректні або прийнятні. Зокрема, це стосується ділянок колії, які досить швидко змінюють свої геометричні параметри: радіус, кривизну, кут повороту тощо. Як приклад, до таких ділянок ВБК можна віднести ті стрілочні з’їзди, в межах яких є складова, так звана з’єднувальна частина, котра на досить короткій довжині суттєво змінює кривизну цієї частини. Оцінити положення у плані такої конструкції за існуючою методикою (за різницею в суміжних стрілах вигину) практично неможливо. Тому в дослідженні пропонується доповнити та удосконалити методику оцінки положення кривої у плані за різницями в суміжних стрілах вигину. Методика. Проаналізовано можливі варіанти вимірювання горизонтального положення кривих у плані. Визначено найбільш адекватну методику, яка не суперечить існуючій за критерієм можливості використання встановлених нормативів. До уваги також приймалась простота вимірювань та розрахунку. Результати. Якісна й кількісна верифікація приведеної методики показала дуже добрий збіг результатів вимірювань запропонованої та існуючої методик. Це дає підстави стверджувати, що дану методику можна рекомендувати працівникам колійного господарства щодо оцінки горизонтальних нерівностей у плані не лише в кривих, а й у межах з’єднувальної частини стрілочних з’їздів. Наукова новизна. Вдосконалено існуючу методику оцінки геометричного положення кривих у плані. При цьому не створюються нові нормативи, а все базується на існуючих. Практична значимість. Запропонована методика дає можливість, не створюючи нову нормативну базу, прив’язуватись до існуючої, та розширює межі її застосування. Дану методику можна застосовувати не тільки для звичайних кривих, а й для дуже коротких ділянок, кривизна яких різко змінює своє значення на протилежне.
RU: Цель. В масштабах всего верхнего строения пути (ВСП) существуют такие конструкции, где стандартные подходы к принятию решения о дальнейшей их эксплуатации не совсем корректны или приемлемы.В частности, это касается участков пути, которые достаточно быстро меняют свои геометрические параметры: радиус, кривизну, угол поворота и тому подобное. В качестве примера, к таким участкам ВСП можно отнести те стрелочные съезды, в пределах которых находится составляющая, так называемая соединительная часть, на достаточно короткой длине существенно меняющая кривизну. Оценить положение в плане такой конструкции на основе существующей методики (по разнице в смежных стрелах изгиба) практически невозможно. Поэтому в исследовании предлагается дополнить и усовершенствовать методику оценки положения кривой в плане по разнице в смежных стрелах изгиба. Методика. Проанализированы возможные варианты измерения горизонтального положения кривых в плане. Определена наиболее адекватная методика, которая не противоречит существующей по критерию возможности использования установленных нормативов. Во внимание также принималась простота измерений и расчета. Результаты. Качественная и количественная верификация предложенной и существующей методик показала очень хорошее совпадение результатов измерений. Это дает основания утверждать, что данную методику можно рекомендовать работникам путевого хозяйства в оценке горизонтальных неровностей в плане не только в кривых, но и в пределах соединительной части стрелочных съездов. Научная новизна. Усовершенствована существующая методика оценки геометрического положения кривых в плане. При этом не создаются новые нормативы, а все полученные результаты оцениваются по существующим нормам. Практическая значимость. Предлагаемая методика дает возможность, не создавая новую нормативную базу, привязываться к существующей, и расширяет границы ее применения. Данную методику можно применять не только для обычных кривых, но и для очень коротких участков, кривизна которых резко меняет свое значение на противоположное.
Description
O. Patlasov: ORCID 0000-0003-2081-5648; S. Tokariev: ORCID 0000-0002-2607-3123
Keywords
methodology, irregularity, measurement, plan of a railway track, curve assessment in plan, методика, нерівність, вимірювання, план колії, оцінка стану кривих у плані, неровность, измерения, план пути, оценка состояния кривых в плане, КККГ
Citation
Patlasov O. М., Tokariev S. О. The Measurement Methodology Improvement of the Horizontal Irregularities in Plan. Наука та прогрес транспорту. 2015. № 4 (58). С. 121–131. doi: 10.15802/stp2015/49219.