Improvement of design technique of track machines bodies bearing structures

Loading...
Thumbnail Image
Date
2012
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Wydawnictwo Politechniki Śląskiej Gliwice
Abstract
EN: Abstract The paper is devoted to improvement of design technique of track machines bodies bearing structures. The review and analysis of state-of-the-art of the mathematical programming theory and the optimal designing are done. The numerical optimization procedure for track machines bodies bearing structures is proposed. The approbation of the proposed procedure is taken on structural optimization problems. Mathematical aspects of proposed procedure implementation are investigated, particularly the algorithm convergence and the sensitivity analysis of initial designs. Deflected mode of the ballast leveling machine SPZ-5/UA body bearing structure was investigated analytically (FEM study) and experimentally (trial running inspection on durability). The necessity of optimization implementation for bodies bearing structures is substantiated. The rational design of track machine SPZ-5/UA bearing structure was obtained with the numerical optimization procedure proposed in the paper. The deflected mode of the body rational bearing structure was investigated.
UK: Анотація. Стаття присвячена удосконаленню технології проектування несучих конструкцій кузовів колійних машин. Виконано огляд і аналіз сучасного стану теорії математичного програмування та оптимального проектування. Запропоновано чисельна процедура оптимізації несучих конструкцій кузовів колійних машин. Проведено апробацію запропонованої процедури на ряді задач оптимізації конструкцій. Досліджено низку математичних аспектів використання запропонованої процедури, зокрема збіжність алгоритму процедури і аналіз чутливості початкових проектів. Досліджено напружено-деформований стан (НДС) несучої конструкції кузова планувальника баластної призми СПЗ-5 / UA аналітичним та експериментальним шляхом. Обґрунтовано необхідність проведення оптимізації несучої конструкції кузова розглянутої машини. За допомогою запропонованої в роботі чисельної процедури оптимізації отримано раціональний проект несучої конструкції колійної машини СПЗ-5 / UA. Досліджено НДС раціональної несучої конструкції кузова розглянутої колійної машини
RU: Аннотация. Статья посвящена усовершенствованию технологии проектирования несущих конструкций кузовов путевых машин. Выполнен обзор и анализ современного состояния теории математического программирования и оптимального проектирования. Предложена численная процедура оптимизации несущих конструкций кузовов путевых машин. Проведена апробация предложенной процедуры на ряде задач оптимизации конструкций. Исследован ряд математических аспектов использования предложенной процедуры, в частности сходимость алгоритма процедуры и анализ чувствительности начальных проектов. Исследовано напряжённо-деформированное состояние (НДС) несущей конструкции кузова планировщика балластной призмы СПЗ-5/UA аналитическим и экспериментальным путём. Обоснована необходимость проведения оптимизации несущей конструкции кузова рассмотренной машины. При помощи предложенной в работе численной процедуры оптимизации получен рациональный проект несущей конструкции путевой машины СПЗ-5/UA. Исследовано НДС рациональной несущей конструкции кузова рассмотренной путевой машины.
Description
Keywords
optimization, numerical procedure, gradient projection method, finite element method, bearing structure, body, track machine, deflected mode, durability, testing, Scopus, оптимізація, чисельний метод, метод проекції градієнта, метод скінчених елементів, несуча конструкція, тіло, колійна машина, напружено-деформований стан, довговічність, тестування, скопус, оптимизация, численный метод, метод проекции градиента, метод конечных элементов, несущая конструкция, тело, путевая машина, напряжённо-деформированное состояние, долговечность, тестирование
Citation
Tovt, B. M. Improvement of design technique of track machines bodies bearing structures / B. M. Tovt // Transport Problems. — 2012. — Vol. 7, is. 3. — P. 95—107. Використані метадані з http://surl.li/abmdj.