Research of Friction Indices Influence on the Freight Car Dynamics

Loading...
Thumbnail Image
Date
2013
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Polish Academy of Sciences Branch in Lublin, Lublin, Poland
Abstract
EN: The work is devoted to study of friction indices influence in the "body – bogie" system in freight cars (the change of the friction coefficient in the side bearers during operation) on their basic indices – the coefficients of the horizontal and vertical dynamics, vehicle body acceleration, frame strength, and derailment stability coefficient. The study was conducted by mathematical modeling of the freight car dynamic loading using the software package «DYNRAIL». The focus was mainly concentrated on the influence of the friction force change between the body and bogies. Theoretical studies of dynamic loading of the freight open cars were conducted in both the empty and loaded conditions with the bogies model 18–100 during motion in the tangent and curved railway sections with different radii and the established motion speeds. In this case, the basic dynamic parameters of the freight car were calculated. The theoretical research results in determination of freight car dynamic indices taking into consideration the friction coefficients in the system “body – bogie” allow for an adequate assessment of the friction coefficient between the freight car bearers parameters, on the railway traffic safety factors (coefficients of dynamics, vehicle body acceleration, frame strength and derailment stability coefficient).
RU: Работа посвящена исследованию влияния показателей трения в системе «кузов – тележка» грузовых вагонов (изменение значения коэффициента трения в скользунах во время эксплуатации) на их основные показатели – коэффициенты горизонтальной и вертикальной динамики, вертикальные и горизонтальные ускорения кузова, рамную силу, коэффициент устойчивости от схода с рельсов. Исследование проводилось методом математического моделирования динамической нагруженности грузового вагона с использованием программного комплекса «DYNRAIL». Основное внимание уделялось в основном влиянию изменения силы трения между кузовом и тележками. Теоретические исследования динамической нагруженности грузового полувагона проводились в порожнем и груженном состоянии с тележками ЦНИИ-Х3 (модель 18–100) при движении в прямых и кривых участках железной дороги различных радиусов с установленными скоростями движения. В результате исследований, с целью определения динамических показателей грузовых вагонов с учетом влияния показателей трения, получены зависимости основных динамических показателей от изменения значения коэффициента трения в скользунах с учетом скорости движения на прямых и кривых малого и среднего радиуса участках железной дороги. Результаты теоретических исследований определения динамических показателей грузовых вагонов с учетом показателей трения в системе «кузов – тележка» позволяют объективно оценить влияние коэффициента трения между скользунами грузовых вагонов на показатели безопасности движения по железной дороге (коэффициенты горизонтальной и вертикальной динамики, вертикальные и горизонтальные ускорения кузова, рамную силу, коэффициент устойчивости от схода с рельсов).
Description
S. Myamlin: ORCID 0000-0002-7383-9304; L. Neduzha: ORCID 0000-0002-7038-3006; А. Shvets: ORCID 0000-0002-8469-3902
Keywords
freight cars, bearers, dynamic parameters, грузовые вагоны, скользуны, динамические показатели, вантажні вагони, динамічні показники, ковзуни, КБМ, КВВГ
Citation
Myamlin, S. Research of Friction Indices Influence on the Freight Car Dynamics / S. Myamlin, L. Neduzha, A. Ten, A. Shvets // Teka. Commission of Motorization and Energetics in Agriculture. – 2013. – Vol. 13. – № 4. – P. 159–166.