Технології виховання: міжнародні та вітчизняні освітньо-виховні практики

Loading...
Thumbnail Image
Date
2021
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
СНУ ім. В. Даля, Сєвєродонецьк
Abstract
UKR: Мета. Здійснити аналіз зарубіжних та вітчизняних освітньо-виховних практик у вищій школі, виокремивши відмінності й спільні виховні завдання європейських вишів, до яких відноситься й Україна. Методи. Огляд науково-методичної літератури, підходів до вивчення освітніх практик, аналіз, освітньо-виховні практики. Через пандемію, швидку зміну технологій, глобалізаційні виклики сьогодні вища школа переживає гуманітарну кризу. Це негативно впливає на підготовку висококваліфікованих фахівців, формування у них ціннісної свідомості, творчого мислення, національно-культурної ідентичності, громадянської відповідальності. Такий підхід ставить під загрозу виконання завдання навчити студентів толерантності, здатності мислити, аргументувати філософськими та духовно-культурними категоріями, вибудовувати свій шлях саморозвитку професіонала й освіченої, культурної особистості. Актуальними є проблеми виховання духовно пробудженої особистості, сприяння міжкультурному діалогу та залучення молоді до побудови мирних і відкритих для участі суспільств, заохочення до творчості та різноманітності форм культурного самовиразу задля забезпечення сталого розвитку. Вітчизняні ЗВО не мають необхідну кількість ефективних спецкурсів, соціально-гуманітарних і культурологічних дисциплін, які б сприяли вирішенню цих проблем. Разом із тим педагоги-вчені й практики зі всього світу та України зокрема мають низку наробок щодо технологій виховання, застосовують освітньо-виховні практики у процесі професійної підготовки студентів. Наукова новизна. Автор наголошує, що з-поміж наукових та практичних наробок у вихованні студентів вищої школи виокремлюються питання соціальної відповідальності, формування громадянських компетентностей, громадянська освіта, соціальні й громадянські навички, виховання через освіту тощо. Нарівні з умінням бути культурною, гармонійно розвиненою особистістю постає відповідальність як ключова компетентність у вищій освіті. Саме відповідальна, толерантно вихована особистість майбутнього фахівця є запорукою духовної безпеки будь-якого суспільства. Результати. Досвід виховних досліджень і практик європейських та українських вишів є дуже цінним. Актуальними є форми і методи розвитку соціальної відповідальності студентів, їхня громадянськість, морально-культурні цінності, духовна безпека, лідерство в студентському середовищі, засоби заохочення студентів до громадянської активності, роль освітнього середовища, оновлення виховної системи закладу вищої освіти та його освітніх сервісів. Духовне пробудження особистості у добу глобалізаційних викликів може відбутися тільки завдяки прийняттям нею громадянських цінностей через культуру й соціальну відповідальність. Практичне значення. Сьогодні в українських вишах відбувається не тільки професійна підготовка студентів, а й генерується суспільна ідеологія.
ENG: To analyze foreign and domestic educational practices in higher education, highlighting the differences and common educational objectives of European universities, which include Ukraine. Methods. Review of scientific and methodological literature, approaches to the study of educational practices, analysis, educational practices. Today higher education is experiencing a humanitarian crisis due to the pandemic, the rapid changes in technology, and globalization challenges. This negatively affects highly qualified specialists’ training, as well as the formation of their axiological consciousness, creative thinking, national and cultural identity, and civic responsibility. This approach makes it hard to teach students tolerance, to foster their ability to think and appeal to philosophical, spiritual and cultural categories, to encourage their selfdevelopment as professionals and educated, cultural personalities. The problems of spiritual awakening of a personality, the intercultural dialogue encouragement and the attraction of young people to the creation of peaceful and open societies, the encouragement of creativity and various forms of cultural expression to ensure sustainable development appear to be relevant. Domestic universities do not have a due number of effective special courses, social, humanitarian and cultural disciplines that would contribute to solving these problems. At that, teachers-scientists and practitioners from all over the world and from Ukraine in particular have a number of practices related to education technologies and apply educational practices in the process of students’ professional training. Scientific novelty. The author emphasizes that among the scientific and applied practices in students’ upbringing, there are issues of social responsibility, formation of civic competencies, civic education, social and civic skills, upbringing through education, etc. Along with the ability to be a cultured, harmoniously developed personality, there arises a responsibility as a key competence in higher education. It is a responsible, tolerantly educated personality of a future specialist that is the key to spiritual security of any society. Results. Research experience and educational practices of European and Ukrainian universities are very valuable. The current tasks to be solved include the forms and methods of students' social responsibility development, their civic consciousness, moral and cultural values, spiritual safety, leadership in a student environment, means of encouraging students to be civic, a role of an educational space, updating an educational system of higher education institutions and educational servers. Spiritual awakening of a personality during globalization challenges can only occur due to their acceptance of civic values through culture and social responsibility. Practical meaning. Today Ukrainian universities not only carry out students’ professional training, but also generate their social ideology.
RUS: Из-за пандемии, быстрой смены технологий, глобализационных вызовов сегодня высшая школа переживает гуманитарный кризис. Это отрицательно влияет на подготовку высококвалифицированных специалистов, формирования у них ценностного сознания, творческого мышления, национально-культурной идентичности, гражданской ответственности. Такой подход ставит под угрозу выполнение задания научить студентов толерантности, способности мыслить, аргументировать философскими и духовно-культурными категориями, выстраивать свой путь саморазвития профессионала и образованной, культурной личности. Актуальными выступают проблемы духовного пробуждения личности, содействие межкультурному диалогу и привлечение молодежи к строительству мирных и открытых для участия обществ, поощрение к творчеству и разнообразию форм культурного самовыражения ради обеспечения устойчивого развития. Отечественные учреждения высшего образования не имеют необходимого количества эффективных спецкурсов, социально-гуманитарных и культурологических дисциплин, которые бы способствовали решению этих проблем. Вместе с этим педагоги-ученые и практики всего мира и Украины, в частности, имеют ряд наработок относительно технологий воспитания, применяют образовательно-воспитательные практики в процессе профессиональной подготовки студентов. Автор акцентирует, что среди научных и практических наработок в воспитании студентов высшей школы выделяются вопросы социальной ответственности, формирования гражданских компетентностей, гражданское образование, социальные и гражданские навыки, воспитание через образование и т.п. Наравне с умением быть культурной, гармонически развитой личностью возникает ответственность как ключевая компетентность в высшей школе. Именно ответственная, толерантно воспитанная личность будущего специалиста есть залогом духовной безопасности любого общества. Опыт исследований воспитательных практик европейских и украинских высших учебных заведений есть очень ценным. Актуальными являются формы и методы развития социальной ответственности студентов, их гражданственность, нравственно-культурные ценности, духовная безопасность, лидерство в студенческой среде, средства поощрения студентов к гражданской активности, роль образовательного пространства, обновление воспитательной системы учреждения высшего образования и его образовательных серверов. Духовное пробуждение личности во время глобализационных вызовов может произойти только благодаря принятию ею гражданских ценностей через культуру и социальную ответственность. Сегодня в украинских учреждениях высшего образования происходит не только профессиональная подготовка студентов, но и генерируется общественная идеология.
Description
O. Luchaninova: ORCID 0000-0001-8336-9273
Keywords
виховні технології, соціальна відповідальність, гармонійна особистість, духовна безпека, educational technologies, social responsibility, harmonious personality, spiritual safety, воспитательные технологии, социальная ответственность, гармоническая личность, духовная безопасность, КІП (ІПБТ)
Citation
Лучанінова О. П. Технології виховання: міжнародні та вітчизняні освітньо-виховні практики. Духовність особистості: методологія, теорія та практика. Сєвєродонецьк, 2021. Вип. 2 (101). Ч. 1. С.117–126. DOI: 10.33216/2220-6310-2021-101-2_1-117-126.